Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
W0PPY schreef:Ik hoopte dit nooit te hoeven doen, maar wil toch even de ervaringsdeskundigen van bokt raadplegen.
Ik maak me een beetje zorgen om mijn haflingerruin (6jr).
Ik haalde hem gisteren van het land, en zag een "ribbel" in zijn hoef zitten. De toon was als het ware iets opgewipt. De ribbel zit precies op het midden van de hoef, en loopt ook niet door naar de zijkanten.
Ik heb natuurlijk meteen even alles nagechekt. Hij staat immers pas sinds zondag op het land, en ondanks dat ik altijd enorm voorzichtig ben met opbouwen (hij staat nu max. 3 uur op de wei) maak ik me toch zorgen. De hoeven zijn echter absoluut niet warm, hij ontlast zijn voorbenen ook niet als hij gewoon staat. Naast de "ribbel" in de hoef is zijn er dus eigenlijk geen symptomen van bevangenheid. En als ik het goed begrijp, ontstaat deze opgewipte toon ook pas wanneer het hoefbeen gekantelt is? Als dit het geval is, dan zou hij toch al veel langer pijn moeten hebben, en dus (flink) kreupel moeten lopen?
Ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.
De hoefsmid is al gebeld, die komt zaterdag.