[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:54

Goed nieuws Capje! Iiiiiiiiiiiisaaaaaa.................?????????????????

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:00

Nou pfff .. hier was het een heel ander verhaal.
Tekst en foto's in Isa's dagboek: http://www.home.versatel.nl/remcodo/isadagboek.html

Röntgenfoto hieronder:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OJJMR7SX.jpg

Veel op te zien, wat niet best is:
lichte sinker links, hoedenrand beide hoefbenen, rechts het ergst, knolvoeten (daardoor), links een losse wand met schimmel in de witte lijn, rechts verkeerde stand voet.
Enige wat goed is aan de foto, is de zool en daarvan dacht ik dus dat dit nu juist het probleem zou geven.

Goed komen doet dit niet meer vanwege de hoedenrand; maar Rob heeft zijn best gedaan en er een keurig voetje van weten te maken met een breakover beslag met ijzeren balk eronder.
De tijd zal het leren ... moet wel wat vertrouwen hebben natuurlijk, maar ben nu beetje gaar.
Ik had Paula als dierenarts trouwens. Hele aardige vrouw ook.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:27

Ok, niet onverdeeld fijn natuurlijk, aan de andere kant: Rob ziet er nog wel heil in, als ik het goed begrijp. Hoe zit dat met die hoedenrandjes, was daar ook al niet iets van te zien op de foto's van jaren geleden? En dat doet pijn? En blijft dat pijn doen? Of mindert dat nadat ze meermalen bekapt/beslagen is? Tyra had toen ook aan 1 voet een beetje/klein hoedenrandje. Heb nooit begrepen dat dat problemen zou blijven geven.

En die schimmel die gaat er nu wel uit dus?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:35

@capopjekop
*\o/* goed nieuws van Grietje. Fijn.

@isapaardje
Mooie dikke zolen onder de hoeven. Dat is goed. Die losse wand hadden wij van de week al bedacht aan de hand van het filmpje.
Ik snap dat je gaar bent en alles even moet laten bezinken. Ik begrijp dat Veearts en Hoefsmid er heil in zien en aan het werk zijn gegaan.
Hadden wij nog ideeën over de spier- en knieproblemen? Image heeft momenteel een gelijk ijzer met dwarsbalk in de hoef voor de stevigheid voor de losse wand.

Ik ben blij dat jullie weer veilig thuis zijn. Houdt er rekening mee dat de paardjes de komende dag moe zijn en uit hun doen; voor hun ook een inspannende dag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:05

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UGB88ZLZ.jpg
Dit is foto van net voordat ze beslagen werd.
Hier is de scheur uitgesneden en bovenaan een soort 'guts' gemaakt. Dan kan er zuurstof bij en daar houdt de schimmel niet zo van. Op de vorige röntgenfoto zat deze toonscheur er trouwens ook, maar er is nooit echt aandacht aan besteed. Kon er eventueel honing op doen (is schimmeldodend).

De hoedenrand was in 2007 op de foto minimaal te zien, maar in 2008 niet. Toen alleen hele dunne zolen. Nu dus fikse hoedenrand, vnl. rechts (krult al weer omhoog).
Hoe en wat is wel verteld, maar wil het nog eens rustig nalezen in het boek van Rob (wat ik zojuist heb besteld, want hij had er geen meer bij zich).
Dit probleem zorgt er in ieder geval voor dat de wand nooit meer mooi recht kan aangroeien en de witte lijn breder blijft. In deze vorm, kan het niet meer verdwijnen. Zal altijd pijnpunt blijven begreep ik.

Door de vorm van het ijzer is de zool nu volledig vrij van dracht en de balk is voor stevigheid omdat de voorwand weg is. Merkte net al (zat mest onder de voet) dat het lastig schoonmaken is met dat balkje. Alles is vrij klein en ik wil ook niet gaan 'peuteren' met een hoevenkrabber.

Vermoedelijk is dit toch ontstaan door verkeerde hoefstand en te laat of verkeerd ingrijpen en daarmee te langdurig op de teen lopen met een gekanteld hoefbeen. Hoe dan ook ... nu is haar voetstand correct en heeft ze eindelijk de bescherming die ze ook naar mijn idee al lange tijd nodig had.

Prognose is afwachten. Er is wel verbetering mogelijk, maar mennen en snelle inspanning moet ik de komende (lange) tijd maar uit mijn hoofd zetten.
Achterhand was vermoedelijk puur overbelasting door de pijn in de voorhand.
Bij het verdoven voor gaf ze geen kick en volgens de stalbaas was het wel een keiharde dat ze dat zo maar toeliet. Dat zegt genoeg; ze is helaas pijn gewend ;(
Maar dat gaat vanaf nu hopelijk ook veranderen.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:10

Ik hoopte dit nooit te hoeven doen, maar wil toch even de ervaringsdeskundigen van bokt raadplegen.
Ik maak me een beetje zorgen om mijn haflingerruin (6jr).
Ik haalde hem gisteren van het land, en zag een "ribbel" in zijn hoef zitten. De toon was als het ware iets opgewipt. De ribbel zit precies op het midden van de hoef, en loopt ook niet door naar de zijkanten.
Ik heb natuurlijk meteen even alles nagechekt. Hij staat immers pas sinds zondag op het land, en ondanks dat ik altijd enorm voorzichtig ben met opbouwen (hij staat nu max. 3 uur op de wei) maak ik me toch zorgen. De hoeven zijn echter absoluut niet warm, hij ontlast zijn voorbenen ook niet als hij gewoon staat. Naast de "ribbel" in de hoef is zijn er dus eigenlijk geen symptomen van bevangenheid. En als ik het goed begrijp, ontstaat deze opgewipte toon ook pas wanneer het hoefbeen gekantelt is? Als dit het geval is, dan zou hij toch al veel langer pijn moeten hebben, en dus (flink) kreupel moeten lopen?

Ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.
De hoefsmid is al gebeld, die komt zaterdag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 09:37

Zo Ingrid, hoe is het nu, een dag na het grote avontuur? Ben je weer een beetje bijgekomen? En hoe gaat het vanmorgen met Isabella?
Over de hoedenrand staat in het boek van Rob van Nassau niet veel helaas, behalve dat deze kan ontstaan door de grote druk die het hoefbeen ondervindt tegen de zool. Ben toch wel benieuwd wat ze er nog meer over gezegd hebben.

Is Isabella als 'chronisch' bevangen beoordeeld? En zo ja, welke adviezen daarvoor heb je meegekregen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:34

W0PPY schreef:
Ik hoopte dit nooit te hoeven doen, maar wil toch even de ervaringsdeskundigen van bokt raadplegen.
Ik maak me een beetje zorgen om mijn haflingerruin (6jr).
Ik haalde hem gisteren van het land, en zag een "ribbel" in zijn hoef zitten. De toon was als het ware iets opgewipt. De ribbel zit precies op het midden van de hoef, en loopt ook niet door naar de zijkanten.
Ik heb natuurlijk meteen even alles nagechekt. Hij staat immers pas sinds zondag op het land, en ondanks dat ik altijd enorm voorzichtig ben met opbouwen (hij staat nu max. 3 uur op de wei) maak ik me toch zorgen. De hoeven zijn echter absoluut niet warm, hij ontlast zijn voorbenen ook niet als hij gewoon staat. Naast de "ribbel" in de hoef is zijn er dus eigenlijk geen symptomen van bevangenheid. En als ik het goed begrijp, ontstaat deze opgewipte toon ook pas wanneer het hoefbeen gekantelt is? Als dit het geval is, dan zou hij toch al veel langer pijn moeten hebben, en dus (flink) kreupel moeten lopen?

Ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.
De hoefsmid is al gebeld, die komt zaterdag.

Als de ribbel in het midden van de hoef zit,zit hij er al een tijdje.
Het kan ook een teken zijn van rantsoenverandering.
Heeft hij een geschiedenis van hoefbevangenheid?Een opgewipte toon komt door een chronische hoefbevangenheid die niet goed bekapt/beslagen wordt door de hoefsmid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:07

@ Ingrid: een omgebogen hoefnagel helpt goed om schoon te maken op moeilijk bereikbare plaatsen. Tyra heeft zo'n breed uitgesmeed ijzer, daar kan ik met hoevenkrabber niet bij, dus de smid gaf mij zo'n gebogen hoefnagel, en dat gaat prima.

@Woppy: inderdaad een oudere bevangenheid, sommige paarden laten nauwelijks iets zijn, blijkbaar. Mijn tweede paard is bij haar 1e eigenaar ook bevangen geweest, en die heeft nooit iets aan haar gemerkt, werd toen niet bereden, moet ik er bij zeggen. Smid erbij, om de vorm van de hoef bij te werken!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:58

WOPPY, kan je niet even een foto maken ? Dan kunnen we je beter helpen :)

Isapaardje, super goede zolen heeft ze! Spijtig dat er toch zoveel mis was met het hoefje. Maar ik denk dat ze in goede handen is bij Van Nassau, dus ik duim mee dat alles in orde komt! +:)+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:01

Dan staat er op zijn website meer vrees ik, want daar staat echt een goede uitleg over zo'n hoedenrand aan het hoefbeen, met zelfs een foto van een echt bot (dus niet alleen de röntgenfoto).
Het ontstaat inderdaad door grote druk op de punt van het hoefbeen, deze gaat dan degeneren of zoiets.
In ieder geval omkrullen/vergroeien. Daardoor kan de hoefwand niet meer mooi recht afgroeien en ontstaat de enorme brede witte lijn. Die zal nooit meer smal worden, want hij moet als het ware 'om dat puntje' heen. Het is wel een bijkomend gevolg van bevangenheid met gekanteld hoefbeen. Een gezonde paardenvoet heeft hier niet snel last van, tenzij het dier enorm hoog op de hielen staat.
Bij Isa waren de hoefsmeden nu de hielen aan het 'sparen' om de hoefbeenbuiger te ontlasten, maar daarmee werd ze nog meer op de punt van het hoefbeen gezet, dus nog meer druk.
Links was de hielwand afgebroken, waar ik me dus zorgen over maakte. Maar nu bleek dat links de stand juist was, en rechts (waar hij nog hoog was) helemaal niet. Dat is ook gecorrigeerd.
Verder kan ze met dit beslag goed over de voet rollen. Is toch anders als je het beslag live ziet dan op internet. Mooie uitvindingen, en geen lippen die in de weg zitten.
Verder mocht ze alles eten, maar met mate, en geen gedwongen beweging.
Vanochtend was Isa niet zo geweldig, maar toen ze eenmaal liep ging het wel. Eigenlijk net als op die filmpjes. Wel valt me op dat ze rustiger op de voorhoeven staat en ze net ook even probeerde een achtervoet te ontlasten (moest ik op letten van Rob of ze dat ging doen, dat zou een goed teken zijn, want volgens hem had ze dit al maanden niet gekund; de achterhand ontspannen bij stilstaan. Ik heb er niet op gelet, maar gister wel en toen heeft ze inderdaad in alle uren dat we daar stonden te wachten, niet een keer op rust gestaan wat Grietje wel deed).
Maar goed ... einde verhaal is het niet.
Einde mennen met haar wel overigens, want ze zou zeker 2 jaar niet echt belast mogen worden in snelle gangen over de harde weg. Dan is nog de vraag of het goed is gekomen en is ze ondertussen ook al 19. Er zijn ergere dingen zullen we maar zeggen en er is nog genoeg ander leuks met haar te doen. Eerst maar eens pijnvrij zien te krijgen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:07

Poeh hé dat is een hele rits. Ik hoop echt dat Isa zich nou beter gaat voelen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:11

Zei Rob destijds ook over Tyra, dat haar hoefbeen veel te steil in de hoef stond. Moest een hoek van 5graden ofzo zijn? Nou ja, verbrede witte lijn is het punt niet, niet al te mooi hoefje ook niet, als ze maar pijnvrij wordt/is, en volgens mij kan dat prima, ook met hoedenrandje. Op rust staan met achterbenen doet Tyra wel hoor, ook toen ze bevangen was.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:33

Bij Isabella heeft de achterhand natuurlijk enorm op zijn lazer gehad. Niet alleen door de zere hoeven, maar ook door die eerdere blaasontsteking.
Hopelijk krijgt alles nu rust. En ik erbij :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:06

Kan iemand van jullie eens een ernstig gesprek hebben met Image? :o
Ik durf het gewoon niet eens meer op te schrijven.
Gek word ik van Image soms. :j
Ik zie haar vanmorgen weer onregelmatig door de bak lopen. Joost mag weten wat ze weer heeft uitgehaald. Ze staat de hele dag buiten, krijgt minimaal krachtvoer en de hele dag hooi in porties en een half uur per dag op de wei en dagelijks weer wat lichte beweging om weet op te trainen. Toch genoeg zijn voor 21 jaar. Ze heeft altijd springschoenen om om haar ijzers te beschermen.

PLOS: want ik dacht; het enige is gras, dat er veranderd is.

Ik de hoef voelen, pezen, hartslag in de koot. Niets te vinden. Hoef uitkrabben; ook niets. Dan maar even laten stappen; echt flink onregelmatig.
Dan maar koelen; springschoen af; heeft ze een flinke wond op de bal van haar voet. grrrrrrrrrr |( blijkbaar toch zichzelf geraakt. Weer nieuw, want dat heeft ze nog niet gepresteerd.

Het eerste wat ik denk; gelukkig niet hoefbevangen. Stom eigenlijk, want dit is ook niet leuk. Maar Plos moet bij mij eerst uitgesloten worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:29

O.k., ik kom wel even langs voor een hartig woordje. Balen joh, rare oude taart die Image.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:33

ach, ik heb ook z'on ouwe eigewijs staan,niet in stap naar mij toe komen neee...het moet in draf op de knoertharde grond en ook nog lichtelijk bergafwaarts :( ...geen idee wat je er mee moet.
Behalve er nog steeds,na 21 jaar....er smoorverliefd op zijn <3
Maar dat maakt het juist zo moeilijk denk ik ;)

Ik zat gisteren met mijn moeder te praten..ik heb Pablo al 21 jaar....dus hij is 25...in plaats van 23 :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 07:57

Nou zeg, wat een boef die Image! Ik kan me voorstellen dat je schrok en dat de Plos toesloeg..
Maar hoe vervelend het ook is dat ze nu een wond opgelopen heeft, de andere kant van het verhaal is natuurlijk dat je wel blij zult zijn dat ze op haar 'oude dag' en vooral haar voorgeschiedenis, nu weer in staat is om allerlei capriolen uit te halen en zich kennelijk in goede doen voelt. Al ga je er vast op zeggen dat je dit soort cadeautjes er niet bij hoeft te hebben!

Op welk been heeft ze nu die wond opgelopen? Aan de voorbenen? Heb je Image dan achter ook op ijzers staan, en zo ja: is dat ook nodig?
"Paars" uit dit topic verkoopt een prima spul om wonden te beschermen en te genezen: Equaide - wel wat bewerkelijk maar het werkt als een trein. Ik heb in het verleden ook 's een potje gehad voor een beenwond bij een van de paarden en de wond is daarmee perfect ( en nadien onzichtbaar) genezen. Aanrader.

Edit: toevallig stond in de nieuwsbrief van The Horse afgelopen week een artikeltje over kroonrandbeschadiging. Er wordt ook schade aan de hoefbal genoemd, dus bij deze: http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=17683

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:49

De schade is op de bal van haar Gouden hoef. natuurlijk }> . De wond is goed schoon en de zwelling is minimaal.
Ze was vanochtend dan ook niet kreupel en mega druk; dus ze voelt zich nog steeds goed.
Ze staat achter niet op ijzers; dat heeft ze niet nodig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:25

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:37

Isabella!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:00

oh, wat is het toch een schattige druif die Isabella. Even een :(:) voor jullie Ingrid.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:35

Hoi, ik heb even een vraagje aan mensen die bekend zijn met hoefbevangenheid.
Zelf heb ik er (gelukkig) geen ervaring mee maar ik ken een aantal paardjes die ieder jaar weer ontzettend hoefbevangen op de wei staan. Door de eigenaar wordt hier niets mee gedaan. Ik heb hier en daar wel eens wat tips en advies gegeven maar daar wordt niets mee gedaan. Deze dieren staan ieder jaar weer hoefbevangen op het land... Communiceren met deze eigenaar is echt geen optie en ga ik dus niet meer doen. Is er iets wat ik eventueel kan doen of moet ik gewoon toe blijven kijken? Al vaak heb ik stukken opgezocht wat hoefbevangenheid inhoudt en ik vind het schandalig dat er niets aan wordt gedaan...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:16

*\o/* wow wat een verschil; de breakovers werken!!!! zo blij voor jullie. Kan alleen maar beter worden.

Geheel off topic; vandaag ben ik met de haflinger 2e van Haarlem geworden. Wij wonnen de rubriek; Speciale rassen en een startbewijs voor de finale en start in de finale schoonste geheel (haha, ik als schoonste geheel in het wit). In de finale ging het tussen onze haflinger en een KWPNer. De jury was erg aan het discussieren, maar uiteindelijk kozen voor de KWPNer. Maar toch maar mooi 2e knapste van Haarlem. 2e prijs; zak wortels en prijs voor 2e schoonste geheel ook zak wortels; en 1e prijs in de speciale rassen rubriek; zak paarden snoep. haha Daar zijn de dames blij mee.
_/-\o_

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:39

Super bedankt voor jullie reacties. Het bevestigd inderdaad wat ik ook zelf al dacht.
Ze staan wel op stro. En rond 20u krijgen ze nog muesli. Nogsteeds maar een handje, van marstall, nu naturell ipv vito, dus mooi laag in suikers.

De paarden die korter in de wei komen, krijgen wel gewoon hooi zonder extra kosten. Vandaar dat ik het vrij l*llig vind dat het schijnbaar teveel moeite is...
Heb nu met zijn vrouw gesproken, zij begreep mij gelukkig beter en zou het met hem bespreken... hoop dat dat helpt!

Bedankt voor het meedenken _/-\o_