[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:37

@zwartepaerd: het wel of niet voelen van pulsatie zou kunnen komen door de belasting op dat moment van de hoef/aderen.

Zou voorzichtig zijn, heb wel vaker gehoord dat sommige dieren heftige reacties op entingsmiddelen hebben wat kan resulteren in hb.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:01

Hoi!
Ik meld mij hier ook even nadat ik een uur geleden de DA bij onze Welsh heb gehad. Constatering beginnende hoefbevangenheid. Ze heeft nu een injectie gehad en het zal over 2 dagen beter moeten gaan anders moet ze ook aan de Metacam.
Volgens onze DA is het dit jaar vrij heftig allemaal, veel paarden die tekenen van bevangenheid vertonen.
Toch teveel zon dit jaar...Maargoed, ik heb dit nog nooit eerder zelf meegemaakt dus ik houd dit topic even in de gaten.
@Marieke_K: Kun je eens voorbeelden geven van die heftige reacties?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:36

Voorbeelden van reacties op entingen die ik heb gezien zijn: ernstig dikke benen (echt olifantenpoten op alle 4 de benen), koorts, overmatig zweten, bulten op het lijf.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:22

Ik had gehoopt dat ik niet meer in dit topic hoefde te schrijven, maar Grietje loopt weer wat stijf, dus die gaat allaminuut weer naar een kale wei toe. Hopelijk heeft ze zich alleen verstapt, maar ik ga maar uit van het ergste.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:44

@capopjekop: sterkte!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:28

Bah, hopelijk valt het mee capopjekop!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:28

Ik denk dat het wel losloopt, ik ging net kijken en rechtdoor loopt ze wel gewoon goed, het is enkel in het bochtje, dus ik houd haar even goed in de gaten.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:02

inderdaad meteen in de kale wei en even alleen hooi bijvoeren. Ik hoop voor je dat het meevalt en dat ze snel weer goed loopt.

Had gister met marco les en me zus heeft foto's en filmpjes gemaakt dus die zal ik binnenkort even plaatsen om te laten zien hoe hij loopt.

nog even een heeel ander vraagje: ik pas mij laarzen niet meer :( en ben druk opzoek naar nieuwe laarzen. ik heb nu deniro boot en petri hampshire op het oog. Iemand ervaringen daarmee of met andere hele fijne laarzen (niet duurder dan 380)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:30

Ik heb de niro's, ben er super tevreden over, zeker voor die prijs. kon er gelijk mee wegrijden, zitten als gegoten!

even een ander vraagje, iemand hier ervaring met het voeren van Horse dinner van Jopack of hippo fourage van jowadel? Mijn pony heeft nu stof/hooi/pollen? allergie ontwikkeld, we moeten nu dus testen vanwaar het juist komt en ik moet overgaan op absoluut stof en schimmelvrij ruwvoer en kwam daarbij uit. Maar ik ben bang dat het mss weer teveel van 'het goede' bevat voor mijn hoefbevangen-gevoelige pony...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:21

Ik heb geen ervaring met dat voer, maar wel heel vervelend die allergieën. Dan blijft er niet veel over om te voeren of wel?

Ik denk dat Grietje gevoelig is van het kappen. Ik had namelijk wat lang gewacht :o en nu moest er dus meer afgehaald worden dan normaal. Ze loopt ook alleen gevoelig op het harde (en dat doet mijn andere pony ook) in de wei galoppeert ze gewoon voluit.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:51

nee, veel keuze heb ik niet := maar die hoest moet er absoluut uit, want geen beweging is echt de trigger voor mijn pony om weer hoefbevangen te worden, en zolang ze hoest, kan ik niet rijden of longeren, zal geen lnge stapritten, daar heeft ze het te benauwd voor nu...wordt weer testen met voer en bange dagen...

Mijn pony is idd ook gevoelig door bekappen als het wat langer geduurd heeft dan normaal :j is met een weekje dan weer weg, maar ik probeer er toch op tijd bij te zijn, bespaart weer de zorgen of ze mss kreupel gaat lopen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:26

Hallo allemaal, ik kom hier ook weer eens even binnen vallen. Gelukkig niet met problemen, maar ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen :)

Ik quote mezelf even :) een post van bijna twee jaar geleden over mogelijke reactie op een wormenkuur.
gemske schreef:
Het is vaak niet echt duidelijk aan te wijzen. Zo heb ik ooit een wormenkuur de schuld gegeven, die ik gaf en twee uur later stond ze stijf. VA vond het onwaarschijnlijk, en inderdaad had ze toevallig die ochtend ook in fout gras gelopen. Maar die kuur heb ik sindsdien nooit meer durven geven (equimax).

Sindsdien heb ik dus niet meer met Equimax ontwormd. Maar vanmorgen moest ik weer nieuwe bestellen bij de VA en die raadde me toch aan om nu met Equimax te ontwormen (vooral tegen lintworm, waar blijkbaar niks anders tegen helpt, en die ook niet goed in een mestonderzoek naar voor zou komen).

Ik ga in september naar Engeland verhuizen met de paardjes dus wil ze goed ontwormd hebben vantevoren. Maar ik vind het wel eng.
Van de andere kant, het gaat nu al een hele tijd prima, Aurora ziet er heel anders uit dan twee jaar geleden en andere wormenkuren geven nooit problemen.

Dus ik ben heel benieuwd, en zal jullie op de hoogte houden. Ik ga in ieder geval proberen andere factoren uit te sluiten (kort of niet op de wei aankomend weekend).
Zou het zin hebben om eerst een halve/kwart dosis te geven trouwens, en een paar uur later de rest? Of werkt het dan niet meer goed?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:06

Ik vraag me af of het inderdaad zo is dat de lintworm(eitjes) niet te ontdekken zijn in de mest. Misschien moet je daarover eens bellen met Het Woud en navragen wat zij ervan vinden?
http://www.wormbestrijding.nl/

Een kwart of halve dosis geven: NOOIT DOEN! Dat werkt resistentie in de hand en dan ben je nog verder van huis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:43

ik hoorde laatst dat wormtellingen niet betrouwbaar zijn...omdat daar ook sprake is van een cyclus.....bij wassende maan schijnen er wel eitjes in de mest te zitten en op andere tijden dus niet....
dit hoort hier niet helemaal maar schoot mij net te binnen...

lintwormeitjes zie je volgens mij niet,wel de sigmenten ...soms...
mijn fries heeft toen hij twee was een lintworm gehad,ik moest toen dubbele dosis strongid p geven.....moet je nagaan...13 jaar geleden wisten ze hier nog niet dat een paard ook nog een lintworm kon hebben...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:33

Ik wou wel een volledige dosis geven JP, tenminste, bij geen reactie.

Stel nou dat ze er niet tegen kan, dan zit er maar de halve hoeveelheid in... minder schadelijk dus. Of krijg ik dan ook problemen met resistentie tegen andere wormenkuren?

Wat apart dat die wormen ook een cyclus hebben.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:45

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 05:13

@fancylover: wat een boefie. Geweldig. Met een prachtige aftekening.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:20

Leuk veulentje fancylover! Is die van jou?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:39

ja die is van mij, teminste de merrie is voor de helft van mij en de hengst is van me zus. dusja van mij en me zus samen :j
we hebben net een halstertje gehaald en hij heeft hem al om zo schattig. Die foto's staan ook in dat topic.

Mario76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:28

Iemand ervaring met het middel Hippo Ex Laminitis?

Zie hieronder de gekopieerde bijsluiter:

"Hippo-EX-Laminitis is een aanvullend diervoeder
dat effectief is tegen hoefbevangenheid bij paarden/pony’s.

Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door een teveel aan suikers (fructaan, glucose)
bij een verstoorde darmflora en/of verminderde werking van de lever.
Met name in het voorjaar kan het fructaangehalte in het gras hoog zijn,
wat de kans op hoefbevangenheid verhoogt.
Hippo-EX-Laminitis verbetert de werking van de darmen en lever.

De werkzame stof is een (wereldwijd gepatenteerde) peptide.
Dit peptide bindt zich aan suikermoleculen die niet door de lever verwerkt kunnen worden.
Daardoor worden de laminitis-veroorzakende stoffen onschadelijk gemaakt.
Hippo-EX-Laminitis herstelt de balans in de darmflora en ondersteunt de lever met de afvoer
van toxische stoffen.

■ Voedingswaarde per 100 gram;
Ruw vet 0%; Suikers 0%; Ruw eiwit 4,1%.

■ Algemeen advies
Voor een optimaal resultaat van Hippo-EX-Laminitis is het van belang dat uw dierenarts de
juiste diagnose heeft gesteld bij uw paard/pony.

■ Voedingsadvies
Hippo-EX-Laminitis is een aanvullend diervoeder.
Het poeder moet worden verspreid over het voer (bij voorkeur krachtvoer, zemelen).

Doseerschema:

■ Preventief
Om de drie dagen 1 afgestreken maatschepje (= 5 gr.) Hippo-EX-Laminitis toedienen op het voer.

■ Acuut
Gedurende minimaal 3-4 weken dagelijks 1 afgestreken maatschepje Hippo-EX-Laminitis poeder
over het voer verspreiden tot de pijnlijke hoeven zijn verdwenen.
Daarna om de 3 dagen 1afgestreken maatschepje Hippo-EX-Laminitis poeder als onderhoudsdosering.
Als de kwaal terugkeert opnieuw beginnen met de dagelijkse dosering.

■ Na het herstel
Omdat bij langdurige hoefbevangenheid (ernstige) hoefschoenvergroeiingen mogelijk zijn, dient uw
hoefsmid gefaseerd (2 tot 3 keer) tot een correct stand te bekappen.
Wees u ervan bewust dat bij lang en pijnlijk lopen bepaalde spieren/pezen niet of onvoldoende gebruikt zijn.
Voor volledig herstel zal daarom oefening/fysiotherapie nodig zijn.
Dagelijks afstappen en/of longeren zal zeker bijdragen aan het herstel.
"

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:31

Klinkt hoopvol, maar helaas niet praktisch. Aangezien krachtvoer voor een hoefbevangen pony niet goed is. En die van mij krijgt het dus ook niet, hoe moet je het dan voeren ;)?

Mario76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:55

Tja, mijn pony krijgt Sanequi Colon (speciaal voor darmprobl./hoefbev.) en zou ik het over kunnen doen. Of van die Pre Alpin Wiesencobs weken (compact kruidenhooi).

Voordat ik zo'n nieuw produkt wil uitproberen, wil ik eerst ervaring uitwisselen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:23

Inderdaad hoopvol maar niet praktisch gezien de combinatie met krachtvoer. Zou dit zelf eigenlijk gaan voeren als preventie, maar niet als mijn paard met HB staat.

Je voert al Sanequi Colon, is dat niet genoeg? (niet vervelend bedoeld) HB kan je helaas niet 'even' oplossen en je moet ook vertrouwen op de kracht van je paard om het zelf op te lossen. De darmflora/het hele gestel van je paard moet ook even de tijd hebben om te herstellen zonder hulpmiddelen :)

Stef gaat overigens nog steeds goed! Hij staat afhankelijk van het weer een kwartier tot een uur op een normale wei en verder op zijn zandstuk. Gisteren zelfs weer op het harde gedraaft een stukje en geen pas onregelmatig :)

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:35

Een handjevol krachtvoer, bij voorkeur zonder melasse, al teveel zetmeel kan geen kwaad om iets door te mengen. Bijv. Marstall Vito.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:46

kreeg de tip van Havens om mijn hbv ijslander kentucky Lite E te voeren. Dit heeft maar 2% suikers maar wel 45 % zetmeel.
Heeft iemand daar ervaring mee? De safe en sound wordt niet meer zo lekker gevonden.....
Gelukkig gaat het goed met mijn ijsco staat op special beslag en ik kan weer wat met hem doen :P