[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:40

Voeren jullie ook extra vitamine e aan de ex hoefbevangen paarden die niet meer op het gras komen?

it_is_me

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:29

Mijn pony is herstellende van hoefbevangenheid en hoefzweren en sinds kort geef ik hem magnesium-chelaat. Dit krijgt hij vermengd met water m.b.v. een spuit in de mond. Nu zou ik dit willen mengen met een grasbrok. Ik ben al wiesencob tegengekomen, maar die is pittig aan de prijs. Qua prijs lijkt mij de grasbrok van Hartog ook wel wat. Zou deze geschikt zijn voor mijn pony?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:34

Wil je perse een grasbrok?, ik geef ze nl subli dieetmix, bevalt prima, doe ik de magnesium in, eten ze goed en is niet duur.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:32

Iets anders kan ook natuurlijk. Als er maar geen/ zeer weinig suikers in zitten.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:42

Even een blije update!
Vorige week met Ruperta naar de kliniek geweest, ze liep op 3 benen. Vermoeden was een zweer, maar niet kunnen vinden. Na 2,5 dag in nat verband nog niks te vinden. Toen toch maar op de foto.
Deze was echt wel positief!
Afbeelding
en de foto van begin juni
Afbeelding

Afgelopen zaterdag brak de zweer toch open bij de kroonrand. Ze loopt al stukken beter, heel af en toe even last nog.
Ondertussen is ze al meer dan 100 kg kwijt *\o/* *\o/*
Afbeelding

Over het bijvoeren, ik zou de magnesium mengen met een brok of mix die heel laag in het suiker zit en daar een klein handje van geven en nat maken. Eventueel een klein handje lucerne. Ik heb ze hier nu op vitalbix (2x 1 handje per dag) en faser light een klein handje plus een mini handje lucerne. Dat in combi met graszaadhooi, stro (5x per dag voeren) en 1 plakje hooi per paard savonds vallen ze goed af.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:03

Hallo! Hopelijk mag ik hier ook inbreken!
Ik heb mezelf de afgelopen week helemaal suf gelezen op internet over hoefbevangenheid, zinker/sinckers en over de eventuele oorzaken zoals IR/PPID/IR.
Mijn pony is vorige week op de kliniek op de foto gegaan en heeft lv een zinker en rv een geringe kanteling.
Afgelopen week is er (nuchter) bloed afgenomen en is hij getest op bovenstaande 3 en heb daar al de uitslag van terug en alle waardes waren goed! Compleet verrast want mijn highlandpony is ondanks dieet/beweging structureel veel te dik.

Maar waar ik naar op zoek ben zijn verhalen en ervaringen over een zinker of een sincker. Op beide termen vind ik nog heel weinig en ik ben zo benieuwd of jullie paard of pony dit ook heeft als gevolg van chronische hoefbevangenheid, hoe jullie hier mee om zijn gegaan en zijn jullie voor speciaal beslag gegaan? En zo ja, welke? En hoe bevalt dit?
Is het paard ook helemaal pijn vrij geworden?

Heel veel vragen maar ook zoveel onzekerheden...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:17

Ik heb gelukkig geen ervaring met een sinker. Maar als je de zoekterm 'hoof' icm sinker' of 'distal descent (of P3) gebruikt kan je wat meer info vinden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:51

Wat een fijne update Lovelance! 100 kg afvallen, dat moet zeker een groot verschil maken.

Ook ik heb geen ervaring met een sincker gelukkig. Wat is het advies van de kliniek t.a.v. de behandeling?

Ik las op Facebook dat Feral Horse Care nu naast de Vitalbix met een graan- en melasse vrije slobber komt die laag in suikers is. Tijdens Horse Event zijn proefzakjes voor 1 euro verkrijgbaar dus ik ga er een paar halen.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:03

Bedankt voor jullie reacties.

Advies is dieet: op paddock met grof stengelig hooi (in mijn geval geweekt of gestoomd ivm stofallergie)

Advies van dierenarts was open teen ijzer met evt zooltje en siliconen.. Hoefsmid dacht hier heel anders over en heeft er een aan de voorkant afgerond licht ijzer onder gezet. Hij liep in stap gewoon goed en had volgens dierenarts ook geen acute pijn, daarom volgens hen geen aanleiding voor open teen ijzer.
Nu dus arbeid opbouwen en zien hoe hij het doet op z'n ijzers en anders evt zool+ opvullen.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:19

10 pagina's terug meldde ik mij hier met mijn hoefbevangen paard. Na een flinke periode buut, die rustig is afgebouwd leek het allemaal goed te gaan. Ze mocht weer heel langzaam wat gras, ook dat ging goed. Door omstandigheden die niet met haar te maken hebben is ze toch weer van het gras af gegaan en nu, zo'n 7 weken verder, toonde ze afgelopen maandag weer signalen van bevangenheid, namelijk om de zoveel passen zich verstappen. Heb haar direct weer op magnesium gezet, traumeeldruppels erbij. Ze reageerde direct door de volgende dag weer zuiverder te lopen, tot nu aan toe. Maar wederom het rare is dat ze op volledig hooi stond, geen gras of andere gekke dingen. Wel iets te dik, maar niet schokkend en ook niet meer als anders.
Een paar dagen later heb ik een stukje met haar gewandeld, dat vond ze erg leuk, een verandering van de omgeving ipv altijd maar op die paddock.
Nu hoorde ik dat het paard van de buurvrouw, die ook bevangen is geweest vorig jaar, op dit moment ook een terugval heeft. Ligt het aan het weer?

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:53

Ik lees al even mee maar nog niet eerder gepost.

Ik heb een haflinger die tot 2 keer toe tegen bevangenheid aan heeft gezeten.

Hij lijkt nu ook weer slechter te worden ondanks dat hij nu niet op gras staat. Hij staat 24/07 op de paddock met hooi. Toch weer gevoelige zolen. Ik denk dat het in zijn systeem zit. Zodra de zon schijnt word hij slechter. Kan het gelukkig redelijk opvangen door Gluco Balance en Podo comp te geven. En door hem in beweging te houden op zachte ondergrond. Door het warme weer van de afgelopen dagen weinig gedaan en meteen weer gevoelige zolen. Ik denk dat het weer er zeker mee te maken kan hebben.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:55

Ik denk inderdaad ook dat het weer ermee te maken kan hebben. Bij mijn pony valt het me op dat hij bij de overgang van regenachtig naar zonnig weer even gevoelig loopt.
Nu heeft hij op zo'n moment geen warme voeten dus geen acute hoefbevangenheid. Ik heb het idee dat het bij mijn pony komt doordat de grond waarop hij staat heel snel opdroogt en behoorlijk hard wordt. Binnen 1 dag gaat het van enorm blubberig naar kurkdroog. Ik denk dus dat zijn hoeven dan wat zachter zijn door de blubber en dat hij een dagje langer nodig heeft om wat hardere hoeven te krijgen om weer comfortabel op de harde grond te kunnen lopen.

Aangezien ik al een tijd niet meer heb gereageerd hier:

Ondertussen staat Tricky nu 5 weken op zijn nieuwe stal en ik kan nu met overtuiging zeggen dat we echt de goede kant opgaan!

Hij krijgt nu onbeperkt stro en 6-7 kg hooi te eten. Daarnaast krijgt hij 1,5 kg luzerne en 360 gr vitalbix op een dag. Dit om zijn vitaminepeil goed te krijgen en zijn darmflora te verbeteren.

Gisteren heeft hij voor de eerste keer geen Metacam gehad. Dus ik ben heel benieuwd hoe hij het vanmiddag doet.

De grootste veranderingen zitten in Trickys gedrag. Hij is niet meer zo ontzettend bang en gestresst. Ik heb een blije, dappere, nieuwsgierige pony. Hij huppelt als ik met hem wandel en hij bokt en sprint door de track. Ook tijdens de 10 minuutjes longeren zag ik aan zijn hele houding dat hij heel graag ff wou bokken en springen, dus dat heb ik hem maar laten doen :) Oftewel ik word weer helemaal blij van mijn pony!!

Hij mag nu elke dag een uurtje op de track en staat de rest van de dag op een kleiner deel (maar nog steeds veel groter dan een stal). Dit omdat er op de track nog best wat kort gras staat. Dit wordt wel steeds minder, maar het leek me geen goed plan om hem direct los te laten op de hele track.

De hoefsmid en de dierenarts die de inenting kwam geven waren beiden erg positief. En volgens hen was het beetje gras op de track ook geen probleem. Dit omdat hij op de track genoeg beweging krijgt en hij hoofdzakelijk hooi en stro eet en maar een paar happen gras.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:46

Sorry dat ik zomaar binnenval maar is er nog iemand hier die jeuk als soort van voorgaand symptoom heeft voor hb?
Onze haf staat 24/7 op de weide wel onder mijn wakende oog en gaat meestal ook goed maar in het voorjaar heeft hij een kleine terugval gehad en had toen de indruk dat veel jeuk aan hals, onder de manen enzoverder er aan vooraf ging samen met veel windjes laten..

Nu heeft hij sinds enkele dagen weer zo jeuk aan hoofd en hals , ook aan zijn bil had hij het haar helemaal weggeschuurd, aan staart of manen zie ik niets.

Of moet ik dit toch zomer eczeem gaan benoemen al dacht ik dat dat vooral er dan jeuk was aan de manen enzoverder ..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:35

HB hangt vaak samen met een inname/verwerking van te veel aan suikers en daar zit ook een grote overeenkomst met zomer eczeem(ZE).
Hoewel ZE een overgevoeligheid voor speeksel van de culicoide mug is speelt voeding daar ook en grote rol. Het voedingsadvies voor een paard met ZE is overeenkomstig met het voedingsadvies voor een paard met HB.

Geen of maar heel beperkt gras, zeker de koeienweides mijden, liever huisvesten op paddock met hooi en een vitaminen/mineralen supplement. Geen toegevoegde suikers geven, dus ook geen appels etc.
Het zou kunnen betekenen dat het opvlammen van de ZE een waarschuwing is dat er teveel suikers worden geconsumeerd, als je daar al op ingrijpt ben je misschien nog op tijd om HB te voorkomen.

Mijn paard heb ik i.v.m. ZE verhuisd naar een andere stal, met paardengras op de weides en ander voerbeleid, minder grasconsumptie en meer hooi van paardengras. ZE is voor 99% onder controle al heeft ze nog wel een deken op.
Een weekendje terug op de oude stal zorgde in eerste instantie meteen voor eczeemplekken en twee dagen later tot een lichte bevangenheid. Gelukkig waren we net weer thuis op de huidige stal en kon ze meteen de paddock op met hooi en zijn we er met een sisser mee weggekomen.

Ik hoop dat het geen warrig verhaal is geworden...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:26

neen hoor, ik begrijp het. en vermoedde dat ook al. op stal zetten kan en mag ik niet van boer, maar ik mag hem wel op kaal stuk weide zetten dat doe ik ook meestal als ik zie dat het risico te groot is.

kan ik verder nog iets doen tegen de jeuk ?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:29

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:01

Ja, mss best. Bedankt alvast :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:58

Gebruikt een van jullie hier glucobalance?
(hier iemand met een fjord die plots de steeds gevoeliger loopt, hoefzweer, hoefkneuzingen en vermoedelijk tegen bevangenheid heeft aangezeten)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:38

Ben benieuwd wat jullie als ervaringsdeskundigen van deze foto's vinden.

Afbeelding
2008

Afbeelding
2016

Afbeelding

Afbeelding

Paard staat inmiddels zonder ijzers met hoefschoenen voor.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:46

Ik denk dat menigeen hier erg blij zou zijn met deze foto's.

Wat ik wel zie, maar ik ben geen dierenarts, is een beetje verbening van het hoefkraakbeen, maar zo minimaal dat ik niet denk dat je paard daar last van zal hebben.

Wat zijn dit voor hoefschoenen/plakschoenen?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:13

Bedankt voor je reactie.
Denk je dat er sprake kan zijn van bevangenheid?

Imprint ijzers zijn het, plakijzers. Hier werd hij helaas niet beter van.
Hij heeft ook White line disease.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:41

Bij een lichte bevangenheid hoeft er geen sprak te zijn van een hoefbeenkanteling gelukkig. Alleen als het hoefbeen gekanteld is dan is het op een foto te zien.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:23

Bedankt voor het meedenken.
En dit?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:33

Te lange tenen en mag nodig een hoefsmid bij komen. :=

Krijg een beetje kippenvel bij dit soort hoeven. :o

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:16

Marcella schreef:
Te lange tenen en mag nodig een hoefsmid bij komen. :=

Krijg een beetje kippenvel bij dit soort hoeven. :o

Hij heeft sowieso White line disease gehad wat nu veel beter is.
Hij is na jaren net van zn ijzers af en hij loopt nu net een beetje makkelijker. Smid heeft er bewust niet veel afgehaald 2 weken geleden ivm White line disease en ijzers er af halen en gevoelige voeten.
Maar er zitten zo'n rare scheuren in sinds de laatste paar dagen.