[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:59

Ik kom weer even om de hoek spieken.. lang geleden alweer! Inmiddels is het ons goed vergaan, Judy is weer 100% opgeknapt, loopt endurance wedstrijdjes zonder ijzers nu :) ..

Echter ben ik in discussie met mijn stalhouder, de paarden gaan hier van 11 tot 18u de wei op op het moment, en Judy dus nog met graasmasker. Nu vind de stalhouder het dus niet nodig om hierna nog hooi te voeren? Wat denken jullie hiervan?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:02

Helemaal geen hooi? Dus alleen de weide en verder niets?

Ash_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:08

Als het dan alleen maar wiede is met graaskorf vind ik persoonlijk dat ze wel hooi moeten krijgen. Zeker omdat het paard minder eet dan de rest door de korf

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:32

Je kan die paarden toch niet van 18u 's avonds tot de volgende dag 11u zonder hooi zetten?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:39

Mandyke schreef:
Je kan die paarden toch niet van 18u 's avonds tot de volgende dag 11u zonder hooi zetten?!

jawel hoor,maar dan is de kans op maagzweren wel aanwezig.
Een kennis van mij doet dit ook,die paarden staan ook nog op krullen....zij doet dat al 40 jaar en dan is het goed ;)
Het is niet mijn manier iedergeval.
Hier krijgen ze om 11 uur s'avonds nog hooi en dan om een uur of 7 weer,net voor het eten.En zelfs dat vindt ik vrij lang :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:40

Dank jullie voor het succes wensen. Voor Grietje ben ik niet zo bang, die doet alles weer en zit lekker in haar vel, loopt zelfs niet gevoelig in het stukje grind in de wei. Enige wat tegen kan zitten is dat ze nog niet zo veel is afgevallen tov de vorige keer. Verder ben ik vooral zenuwachtig voor de reis, je leest de laatste tijd zoveel over trailer ongelukken enzo door toedoen van anderen. Maar goed, laat ik daar maar niet aan denken. Ik ben ook erg benieuwt wat ze van Isabella's toestand vinden, hopen dat ze haar net zo goed kunnen helpen als de andere paardjes in dit topic. Nu dadelijk de trailer aankoppelen en dan ga ik rond kwart over 11 richting Ingrid en Isabella.

18.00 tot 11.00 vind ik ook wel erg lang zonder hooi, das 17 uur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:45

capopjekop schreef:
Dank jullie voor het succes wensen. Voor Grietje ben ik niet zo bang, die doet alles weer en zit lekker in haar vel, loopt zelfs niet gevoelig in het stukje grind in de wei. Enige wat tegen kan zitten is dat ze nog niet zo veel is afgevallen tov de vorige keer. Verder ben ik vooral zenuwachtig voor de reis, je leest de laatste tijd zoveel over trailer ongelukken enzo door toedoen van anderen. Maar goed, laat ik daar maar niet aan denken. Ik ben ook erg benieuwt wat ze van Isabella's toestand vinden, hopen dat ze haar net zo goed kunnen helpen als de andere paardjes in dit topic. Nu dadelijk de trailer aankoppelen en dan ga ik rond kwart over 11 richting Ingrid en Isabella.

18.00 tot 11.00 vind ik ook wel erg lang zonder hooi, das 17 uur.

Sterkte!
Je hebt Ingrid bij je....gedeelde smart is halve smart,toch? :(:)
Netjes rustig rechts blijven rijden,niet tussen vrachtwagens in(kan dat?)....maar ik moet eerlijk bekennen dat het 15 jaar geleden is dat ik voor het laatst op een Nederlandse snelweg heb gereden.
Die zijn vrij druk heb ik mij laten vertellen of staan stil :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:48

Ik heb me laten vertellen dat bij het lang stilliggen van de darmen (= langer als 10 uur geen eten) kunnen er ook darmverklevingen ontstaan en die zijn funest.

Meiden sterkte/succes bij van Nassau.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:50

Druk idd :j Het is de voorgaande keren ook goed gegaan, ik ben er goed in om me van te voren flink op te jutten. Als ik eenmaal rijd is het goed. En idd wat jij zegt dat doe ik normaal ook, dus dat komt wel goed :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:57

Je niet te veel opjutten hoor, maar eh ... kwart over 11 wegrijden? Dan ben je toch nooit kwart voor 12 hier? Kijk maar, doe maar rustig aan, ik sta in ieder geval klaar (met een ontzettend smerige Isabella overigens, want ze heeft in het losse zand gelegen waarvan de bovenkant net wat nat is geregend).
Verder beginnen hier de zenuwen ook toe te nemen.
Wat gaan ze vinden? ... ik hoop trouwens wel dat ze iets gaan vinden. Anders ga ik gillen hoor :D
Tot op heden al genoeg laten onderzoeken en iedere keer kwam er niets bijzonders uit wat het moeizame lopen kan verklaren.
Ik begin bijna te geloven dat het echt tussen mijn en Isa's oren zit.
Over een paar uur zullen we het weten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:02

Hihi, nee de trailer staat al startklaar hoor, om 11 uur Grietje laden en dan ben ik weg :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:09

Haha, nou ik zie je wel verschijnen.
Ik kan het stuur overigens niet overnemen als het niet meer zou lukken; heb alleen B rijbewijs :+

@MyrtheJ: hebben ze 's nachts wel stro te knabbelen? Geeft ook buikvulling.
Maar voor jouw paard zou ik toch vragen om wat hooi extra, omdat deze met het masker op inderdaad ook overdag weinig binnen krijgt. En dan 's nachts ook niets, of alleen stro, lijkt mij te weinig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:13

Oh ik hoor net dat pap mee wil rijden. Hij kan niet vooruit met zijn werk en moet in den bosch op de terugweg een onderdeeltje halen. Zei dat dat niet hoeft omdat hij dan nog langer moet wachten omdat we nu met 2 paardjes zijn, maar vindt ie niet erg, hij neemt wel een boek mee. Scheelt mij weer wat zenuwen :D

Ik ga even eten en de laatste dingen inpakken, dus tot straks Ingrid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 09:14

@ Myrthe: wat fijn dat Judy het weer goed gaat en jullie weer actief aan de slag zijn!
Zo'n positief bericht horen we graag :)
Minder leuk is je stalhouder... in tegenstelling tot de menselijke maag, produceert de maag van het paard vrijwel constant maagzuur. Paarden eten dan ook vrijwel constant, telkens kleine beetjes. Is die maag leeg omdat het paard zo lang geen voeding krijgt of wat te knabbelen heeft van de stalbodem, dan gaat het maagzuur op den duur de maagwand|slijmlaag beschadigen. Resultaat: maagzweren. En pijn. En daaruit kunnen ook weer stalondeugden ontstaan.
Krijgen de paarden wel brok o.i.d. als ze op stal gaan?
Ze zouden dan in ieder geval 's avonds laat voor de nacht nog een portie hooi moeten hebben.
Bovendien - als je paard in pension staat, dan betaal je er toch voor?

Voor de Visdonkgangers: rustig aan en nogmaals succes gewenst!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:36

Succes Visdonkgangers! Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Onze pony is bij osteopaat geweest en is mooi los en houdt zijn achterhand niet meer zo vast. Wel komt nu duidelijker naar voren dat hij linksachter niet ok is. Hij wil achterbeen nagenoeg niet buigen. Volgende vraag is of we hier nog wat gaan doen. Hij is vorig jaar tussen juni en oktober 2x behandeld met Tildren. Door uitverdoven moet er nu uit gaan komen waar de pijn zit (waarschijnlijk knie) en wat we er nog aan gaan doen. Ik weet niet of ik de pony nogmaals met Tildren wil gaan behandelen omdat de vorige keer het zo kort heeft geholpen. Inspuiten van het gewricht vind ik ook zo wat voor een pony die niet meer echt aan het werk hoeft. Vind het een moeilijke afweging. Zo kan ie ook niet meer verder want hij wil niet meer draven... Waar leg je de grens en hoe lang blijf je doordokteren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:59

@Embe: als het 'waarschijnlijk de knie' is zou je eens een ThermoScan kunnen overwegen. Bij Remember op Bokt kost dat momenteel 50 euro voor het hele paard en dan zie je heel duidelijk wáár de pijnplek zit. Dan kun je ook veel gerichter gaan behandelen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:08

Myrthe, ik zit zelf in een soortgelijke situatie. Ook een paardje overdag op het land met graasmasker. Mijn pensionhouder maakt net als de meesten meer kosten om het gras tot hooi/kuil te verwerken. Daarom betaal ik gewoon iets extra's per maand, en krijgt mijn paardje 's nachts gewoon hooi. Ook wanneer ze op een kaal stukje land staat en ik hooi bij wil voeren, betaal ik dat zelf per baal. Want graasgras is nu eenmaal goedkoper. Misschien kun je zoiets ook voorstellen? Want zoals de rest al zegt: te lang zonder ruwvoer is niet goed en ze kunnen er maagzweren van krijgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:30

Even o.t.: hoe zit dat met B-rijbewijs dan? Ik kreeg destijds automatisch E erachter (ja, ben oud) maar Ingrid is ook niet honderd jaar jonger, dus wanneer is dat dan veranderd, dat je E apart moet halen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 10:49

Tjeetje, ja, die E heb ik ook sinds jaar en dag in m'n rijbewijsje... maar achteruit inparkeren met zo'n kar achter je auto is nog steeds mijn hobby niet.. :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:49

@Mysa: E apart van B was vanaf 1984. Ik heb mijn rijbewijs ook ná die tijd gehaald, en moest dus apart examen doen voor mijn aanhangerrijbewijs E. Kostte weer een slóót geld! Laatst was ik met zo'n ongeremde enkelassige aanhanger op pad. Nou, dat vond ik pas een drama. Ding reageert zo sterk als je achteruit moet. Ik draai dan toch weer te veel aan het stuur. Met de dubbelassige trailer gaat me dan wel makkelijker af, maar achteruit de bocht om is ook mijn hobby niet hoor, met een trailer. Beter maar zorgvuldig de route uitkiezen en slim parkeren!

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:47

@ de visdonkgangers hopelijk is het allemaal meegevallen. Hoe vonden de dames het saampjes op de trailer?

Hier weinig te melden. De hoefsmid komt binnekort weer dus we zijn weer benieuwd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:15

Spannend, ik zit op nieuws van ze te wachten. Over dat rijbewijs, heb ik geluk gehad, denk ik 1980 of 81 gehaald ofzo.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:39

Ik zit ook vol spanning op nieuws te wachten!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:52

Nou we zijn weer thuis! Isabella en Grietje hebben zich goed gedragen onderweg. Grietje zag er super uit, Rob is heel tevreden. Ik heb nog steeds wel werk te verrichten wbt het afvallen, maar haar hoef groeit netjes aan. Ik mag ook rustig met haar gaan mennen, maar ze moet zelf het tempo aangeven. Als ik haar overbelast dan kan ze weer bevangen raken. Dus daar ga ik zeker goed op letten.

Ingrid zal zelf wel vertellen over Isabella, die weet het allemaal beter dan ik.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:25

@Capopjecop, dat is mooi nieuws!!
Ik wacht het nieuws van Isapaardje even af, ben erg benieuwd wat daar uit is gekomen.