Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
eiber schreef:Als hij een dunne zool heeft (overigens moet dit wel gemeten zijn, zou kunnen via de x-ray) dan zijn er maar 2 oorzaken voor aan te wijzen: of de bekapper heeft in zijn zolen gesneden, of hij heeft een sincker.
Dat laatste is het geval als de verbinding tussen de hoornwand en het hoefbeen zodanig is verslechterd dat het hele hoefbeen in de hoefcapsule naar beneden is gezakt en dus drukt op het onderliggende weefsel en de bloedvaten van de zool. Iets dat voorkomt bij HB.
Dan zou je het moeten zoeken in een aangepast dieet en een juiste bekapping.
Mijn paard heeft dit gehad toen ze nog niet de diagnose Cushing had.
SpikyBlue schreef:Dat hoeft dus helemaal niet.
Ik heb al jaren twee verschillende paarden in mijn klantenbestand waar ik dus gewoon echt letterlijk NOOIT wat van de zool of steunsels af heb gehaald. Het groeit gewoon niet. Paarden in kwestie staan beiden al jaren zonder ijzers, zijn nooit HB geweest en al zeker geen sinckers. De één is een gezond jong sportpaard wat niet kreupel of ziek is, de ander is al ouder, ook gezond en wordt recreatief mee gereden, ook over het harde. Maar gewoon ordinaire dunne zolen zónder dat de smid of HB ze heeft verziekt bestaat dus wel degelijk m.i.
SpikyBlue schreef:Mij is geleerd twee cm. Minder dan dat is een dunne zool, en kun je indrukken met een tang, en is gevoelig. Maar ik vind een dunne zool ook een zool die geen of bijna geen nieuw materiaal aanmaakt, met weinig steunsel en smalle wand.
Ik ben het met je eens dat wanneer ze niks kunnen vinden al gauw de diagnose 'gevoelige/dunne zool doe maar ijzers' geven, maar de twee oorzaken die je geeft (snijgrage smid of sincker) zijn niet de enige m.i.
eiber schreef:Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn dan Spikyblue?