Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:59

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:22

Mooi verhaal van je pony. Emo wordt ik van dat soort verhalen.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:33

Begin september is paardje bekapt, vandaag weer. Zelf alles zo veel als ik kon/ durfde bijgehouden. Schimmel wordt behandeld met nt dry, afgewisseld met groene badedas. Ik vind dat het best wel verbeterd is, minder brokkels en scheuren, zie minder verkleuring. Ik ben benieuwd vanmiddag.
Huisvesting gaat volgende week veranderen, het is de bedoeling dat het ook voor de hoeven beter is. Dan ook beginnen met de propolis tinctuur, nu heeft dat helaas weinig zin.
Even in het begin van dit topic terug gezocht hoe goed foto`s te maken, als het gelukt is, plaats ik deze als er interesse is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:52

Mooi dat je verbetering ziet. En foto's altijd interessant.
Zijn vaak mooie leer momenten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:22

Hebben jullie voorbeelden van HB voeten met een behoorlijk verbrede witte lijn die na bijv. 1 of 2 jr. geen echte verbrede witte lijn meer hebben?
Ik zag tot mijn verbazing van de week dat de verbrede witte lijn bij Niek tot ong. de helft minder was 'geslonken'. Hij heeft 2 gekantelde hoefbeentjes en in 1 een sincker.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:31

Ik kom hier weer eens binnenvallen, ditmaal met een vraag om advies / ideeën:

Mijn paard Finnegan (achtjarige tinkerruin) loopt sinds maart niet helemaal rad op het harde. Echt kreupel kun je het niet noemen, het is meer een kleine onregelmatigheid.

Leek eerst iets rijtechnisch te zijn, hij was ook erg stijf aan één kant.

Probleem doet zich echt alleen op het harde voor en enkel in draf. Op zachte ondergrond loopt hij als een trein. Probleem doet zich belast en onbelast voor, tijdens het rijden en voor de kar.

Vorige week voor de tweede maal veearts (Anke Grollé) erbij gehad en die heeft o.a. buigproef gedaan. Die was positief, probleem zit rechtsvoor onderin het been.

Vandaag zijn er foto's gemaakt. Conclusie: hoefbeen zit te dicht op zool, waardoor gevoeligheid ontstaat. Advies veearts: ijzer eronder, zo snel mogelijk. Overigens geen sprake van kanteling o.i.d.! Echt alleen te weinig zool zeg maar.

Ik ben geen fan van ijzers. :(

Mijn hoefsmid is Erik Bakker. Die is zelf ook geen fan van ijzers overigens. Ik heb hem de conclusie van de veearts voorgelegd, nog geen reactie verder.

Mensen die dit probleem kennen en die hier ideeën over hebben?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:44

Ik ken het probleem niet, maar als de zool niet 'dikker' te laten groeien is dan zou ik hoefschoenen gebruiken, geen ijzers. Overigens zijn er heel veel paarden die enkel op het harde niet zuiver lopen. Volgens mij is het geen ramp om dan alleen nog in het zachte te rijden, volgens mijn bekapper ook niet. Tenzij dat niet mogelijk is, dan zou ik dus hoefschoenen gebruiken.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:47

Dat was ook mijn eerste gedachte, alleen dan is mijn enige optie Smit in Rijssen want voeten zijn te groot voor welke commerciële hoefschoen ook...

En hoefschoenen beschermen zijn zool natuurlijk niet als hij in de kudde staat (in een hit actief en dus deels op het harde).

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:53

Dat ligt eraan of je ze af doet, ik kan je wel in contact brengen met een bekapper die hoefschoenen ook wel 24/7 om laat als dat nodig is. Zonder dat dat slecht is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:41

Het kan natuurlijk wel, maar ik kan niet zomaar elke hoefschoen kopen, voeten zijn véél te groot voor reguliere merken. Volgens mij kan ik echt alleen bij Smit in Rijssen terecht en die schoenen zitten niet enkel om de hoef en ben dan een beetje bang voor schuurplekken e.d.

Het kloterige is, dat ik nu op het punt sta om drie weken op vakantie te gaan. Zit te denken om dan voor nu even een ijzer eronder te doen (enkel voor) en dan na terugkomst verder te kijken.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:45

Maar als je nu op vakantie gaat hoeft je paard toch ook niet te werken ? Zou hem geen ijzers doen. Op stal zoekt hij zijn eigen weg wel.
Zou een supplement helpen voor de zool ? Of hoof and sole hardener ?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:04

Mijn bijrijder rijdt wel in mijn afwezigheid. :) Dus hij blijft gewoon aan het werk.

Hij heeft geen hele zwakke zool ofzo, hij heeft juist erg nette voeten. Heel veel pagina's geleden ben ik nog een keer overladen met complimenten voor zijn mooie voetjes. :P

Hij heeft dit natuurlijk al sinds maart dus het lijkt me ook een optie om het nog even zo te laten en alleen op zachte ondergrond te rijden, maar het zit me niet helemaal lekker.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:13

Isegrim, mijn Haflinger is 2 jr. geleden HB geweest. 2 gekantelde hoefbeentjes en 1 sincker. In die ene voet dus ook nog heel weinig zool.
Hetgeen wat hem heeft geholpen is vooral niet/nooit aan de zool komen tijdens bekapbeurten. Alleen steunsels en eventueel de straal trimmen.
Hij loopt weer als een trein ook over hard terrein.

Mijn ervaring is namelijk dat bekappers/smeden altijd de zool willen trimmen, terwijl wanneer je paard op verschillende ondergronden loopt dit vanzelf afslijt.

Hoeveel zool heeft hij nog?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:04

Als hij een dunne zool heeft (overigens moet dit wel gemeten zijn, zou kunnen via de x-ray) dan zijn er maar 2 oorzaken voor aan te wijzen: of de bekapper heeft in zijn zolen gesneden, of hij heeft een sincker.
Dat laatste is het geval als de verbinding tussen de hoornwand en het hoefbeen zodanig is verslechterd dat het hele hoefbeen in de hoefcapsule naar beneden is gezakt en dus drukt op het onderliggende weefsel en de bloedvaten van de zool. Iets dat voorkomt bij HB.
Dan zou je het moeten zoeken in een aangepast dieet en een juiste bekapping.
Mijn paard heeft dit gehad toen ze nog niet de diagnose Cushing had.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:13

Er is geen kanteling o.i.d., er wees niets op HB. Het is echt de afstand van het hoefbeen tot het onderste van de zool die te kort zou zijn. Ik heb de foto's zelf nog niet gezien, mijn bijrijder was erbij omdat ik morgen ga vliegen en dus nog van alles moest regelen.

Smid doet eigenlijk niet veel met de zool en hij wordt echt al jaren door dezelfde smid bekapt met een kleine tussenpoos een andere smid (maar dat is al anderhalf jaar terug).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:31

En zie dan ook daadwerkelijk hoeveel hij van de zool weghaald?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:03

eiber schreef:
Als hij een dunne zool heeft (overigens moet dit wel gemeten zijn, zou kunnen via de x-ray) dan zijn er maar 2 oorzaken voor aan te wijzen: of de bekapper heeft in zijn zolen gesneden, of hij heeft een sincker.
Dat laatste is het geval als de verbinding tussen de hoornwand en het hoefbeen zodanig is verslechterd dat het hele hoefbeen in de hoefcapsule naar beneden is gezakt en dus drukt op het onderliggende weefsel en de bloedvaten van de zool. Iets dat voorkomt bij HB.
Dan zou je het moeten zoeken in een aangepast dieet en een juiste bekapping.
Mijn paard heeft dit gehad toen ze nog niet de diagnose Cushing had.

Dat hoeft dus helemaal niet.
Ik heb al jaren twee verschillende paarden in mijn klantenbestand waar ik dus gewoon echt letterlijk NOOIT wat van de zool of steunsels af heb gehaald. Het groeit gewoon niet. Paarden in kwestie staan beiden al jaren zonder ijzers, zijn nooit HB geweest en al zeker geen sinckers. De één is een gezond jong sportpaard wat niet kreupel of ziek is, de ander is al ouder, ook gezond en wordt recreatief mee gereden, ook over het harde. Maar gewoon ordinaire dunne zolen zónder dat de smid of HB ze heeft verziekt bestaat dus wel degelijk m.i.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:04

@Isegrim: vertrouw je de diagnose wel? Ik bedoel : was de zool van de andere voet dan dikker? Zijn alle andere kreupelheidsoorzaken in de ondervoet wel uitgesloten? Is er wel een x-ray gemaakt met een marker op de hoef om de kroonrand aan te geven? Ik bedoel; als ik je verhaal lees, rijst er bij mij wel wat twijfel.
Misschien is er wel te snel de diagnose: dunne zool getrokken.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:07

SpikyBlue schreef:
Dat hoeft dus helemaal niet.
Ik heb al jaren twee verschillende paarden in mijn klantenbestand waar ik dus gewoon echt letterlijk NOOIT wat van de zool of steunsels af heb gehaald. Het groeit gewoon niet. Paarden in kwestie staan beiden al jaren zonder ijzers, zijn nooit HB geweest en al zeker geen sinckers. De één is een gezond jong sportpaard wat niet kreupel of ziek is, de ander is al ouder, ook gezond en wordt recreatief mee gereden, ook over het harde. Maar gewoon ordinaire dunne zolen zónder dat de smid of HB ze heeft verziekt bestaat dus wel degelijk m.i.

Oke, maar die lopen ook niet kreupel, dus "dunne zool" als oorzaak voor de kreupelheid van het paard van Isegrim is hiermee niet waterdicht.
Wat me heel erg interesseert: wat is eigenlijk de dikte van een goede zool? En wanneer is een zool officieel een dunne zool?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:26

Mij is geleerd twee cm. Minder dan dat is een dunne zool, en kun je indrukken met een tang, en is gevoelig. Maar ik vind een dunne zool ook een zool die geen of bijna geen nieuw materiaal aanmaakt, met weinig steunsel en smalle wand.
Ik ben het met je eens dat wanneer ze niks kunnen vinden al gauw de diagnose 'gevoelige/dunne zool doe maar ijzers' geven, maar de twee oorzaken die je geeft (snijgrage smid of sincker) zijn niet de enige m.i.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:18

SpikyBlue schreef:
Mij is geleerd twee cm. Minder dan dat is een dunne zool, en kun je indrukken met een tang, en is gevoelig. Maar ik vind een dunne zool ook een zool die geen of bijna geen nieuw materiaal aanmaakt, met weinig steunsel en smalle wand.
Ik ben het met je eens dat wanneer ze niks kunnen vinden al gauw de diagnose 'gevoelige/dunne zool doe maar ijzers' geven, maar de twee oorzaken die je geeft (snijgrage smid of sincker) zijn niet de enige m.i.

Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn dan Spikyblue?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:30

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:38

eiber schreef:
Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn dan Spikyblue?

Bijvoorbeeld tekorten in de voeding, maar ook aanleg (erfelijkheid) en te kort afgesleten op de weg.
Te kort bekappen (uithollen van de zool) en HB (sincker) zijn ook goede oorzaken, één daarvan zou best aan de orde kunnen zijn bij de Tinker van Isegrim hoor (geen idee want ik ken het paard niet) dus vlak die niet uit, maar het zijn niet de énige oorzaken die tot een dunne zool kunnen leiden, daar reageerde ik op.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:52

Ja, ik begrijp het. Daarom vroeg ik ook of er een marker op de hoef was aangebracht tijdens de opnamen. Dat is in ieder geval een manier om te kunnen zien of het hoefbeen tav. de kroonrand zou zijn gezakt, iets wat dan weer de dunne zook zou verklaren. Maar Isegrim heeft hier nog niet op geantwoord.
Bedankt voor je aanvulling SpikeBlue.

martijn719

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:26

dit is duidelijk werk van een natuurlijke bekapper.
kan hier maar 1 ding over zeggen: PRUTSWERK!!!

Snel een normale smid bellen. als het goed is zal hij/zij de hoeven goed bekappen en niet aan die verzenen snijden.