[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:24

Tempus schreef:
Krijgen paarden altijd een dikke harde nek als ze bevangen zijn?

Fijn om weer zoiets goeds te horen yellowfish! :D

Nikita heeft nooit een dikke nek gehad..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:29

xMariekee schreef:
Tempus schreef:
Krijgen paarden altijd een dikke harde nek als ze bevangen zijn?

Fijn om weer zoiets goeds te horen yellowfish! :D

Nikita heeft nooit een dikke nek gehad..

vroeg me dat af, omdat Rietje geen dikke nek heeft en ook niet gestaan heeft zoals een hoefbevangen paard vaak staat ( zo met voorbenen naar voor)
ze heeft enkel hard kreupel gelopen voor een paar dagen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:40

Tempus schreef:
vroeg me dat af, omdat Rietje geen dikke nek heeft en ook niet gestaan heeft zoals een hoefbevangen paard vaak staat ( zo met voorbenen naar voor)
ze heeft enkel hard kreupel gelopen voor een paar dagen.

Nikita heeft ook nooit zo gestaan.. ik dacht eerst ook dat het wat anders was dan hb omdat ze die symptomen niet echt had..
DA dacht al wel aan hb en uiteindelijk na foto's te maken bleek het ook echt zo te zijn.
Nikita was ook niet echt kreupel, maar heel stijf met een aparte pas in der lopen en dat vond ik gewoon te lang duren.. ;)

Tempus

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:50

was bij rietje ook aan het twijfelen aan gevoelige zolen.
omdat ze toen pas van haar ijzers af was en sinds dien liep ze op en af, de ene dag stokkreupel de andere beter. Veearts erbij die dacht ook gewoon gevoelig ( ze had pulsatie in de onderbenen, en was gevoelig als ze met de tang in de zool pitste). En mijn smid is een week later geweest die dacht ook gevoelig en best terug ijzers eronder ( ze staat ook nogal kort). En dan weer een week later komt er een smid van mijn nicht en die zegt ja ze staat ook bevange ( terwijl ze toen net terug beter liep)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:58

Perdy heeft ook nooit als een echt bevangen paard gestaan, ze liep enkel flink 'op eieren' :) had trouwens wel een verharde manenkam toen :j

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:44

Die van mij staat ook niet bevangen. Maar loopt wel moeilijker dan normaal, en heeft wel een dikke en onwijs harde nek!!
Ze is zo gehecht aan de kudde dat ik haar moeilijk op een apart stukje krijg. Heb haar nu met d'r 2jarige dochter erop gezet. Van de week maar alleen proberen. Het is allemaal wat.

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:42

Even een kleine update over mijn oude Kimmetje.
Het gaat al iets beter! Ik ben zo onwijs blij dat ik verbetering zie!!
Ze komt al makkelijker haar stalletje uit en tilt om beurten voorzichtig een beetje haar voorbeentjes op.
Dinsdag deed ze dat absoluut niet en bleef vastgenageld aan de grond staan. Nu lijkt het alsof ze probeert te testen of het nog z'on pijn doet.. althans zo lijkt het :D Koelen vind ze heerlijk. Begin elke ochtend een uur later op mijn werk, zodat ik even de tijd heb om 20 minuten te koelen, de grond helemaal nat te maken, dan hoef ik me niet zo te haasten. Elke avond koel ik ook en geef ik haar die Metacam ( pijnstilling + ontstekingsremmer ). Tevens heb ik 3 zakken extra vlas in de stal gedaan, zodat ze een behoorlijke bodem heeft waar ze lekker op kan staan/liggen. Ik zag dat ze lekker heeft gelegen vanacht, want ze zat van top tot teen onder het vlas. Ook keek ze een stuk vrolijker, veel minder pijn in haar oogjes. Ik heb dus goede hoop dat het goed komt met haar. Ze loopt nog moeilijk, maar al wel een stuk beter als van de week.

Haar dikke harde nek is ook wat weggetrokken. Ben toch nog wel nieuwsgierig of dat bij hoefbevangenheid hoort.. kan het op internet ook niet echt vinden. Las wel een paar reacties terug dat lang niet alle paarden dat hebben..

Groetjes
Linda

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:34

Is wel iets typisch voor hoefbevangenheid volgens mijn net afgestudeerde hoefsmid ;)!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:39

Fijn dat het al ietsje beter gaat Linda, hopelijk zet die stijgende lijn voort! zover ik weet hoort het er trouwens inderdaad bij, die harde manenkam. Waarom het ene paard het wel heeft en het andere niet zou ik echter ook niet weten.. :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:55

harde manekam is toch meer gerelateerd aan IR?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:07

Jamaar IR paarden raken toch vaak bevangen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:19

Stef had ook geen harde manenkam toen hij bevangen stond, het is volgens mij wel een symptoon, maar een ziek dier hoeft niet alle symptonen te tonen. Harde manenkam hoort inderdaad bij IR, deze paarden hebben een verhoogde kans op HB. Maar het hoeft niet zo te zijn dat een paard met IR ook automatisch HB raakt.

Met Stef gaat het super goed, zelfs weer gestart afgelopen woensdag op een harde zandbodem en geen pas onregelmatig :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:31

Ben aan het nadenken: kort gras bevat vaak meer fructaan dan lang gras. Zeg: anderhalf keer zoveel? Lang gras 10 % kort gras 25%? (ja, ik weet dat er ooit ergens ter wereld zelfs 70 of 80 % is gemeten, maar dat is wel heel erg extreem.

Stel: paard staat een uur in lang gras, eet daarvan in dat uur 2 kilo. Krijgt dan dus 200 gram suiker binnen.

Paard staat een uur in gemillimeterd gras, ik heb eens staan kijken, naar mijn idee eten ze in dat uur nog geen kwart van wat ze in de lange wei eten. Maar goed: een kwart, is dus 500 gram gras, met een fructaan gehalte van 25%, dat is 125 gram suiker.

Is dit bij benadering een juiste redenering, denken jullie?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:54

Yellowfish schreef:
Perdy heeft ook nooit als een echt bevangen paard gestaan, ze liep enkel flink 'op eieren' :) had trouwens wel een verharde manenkam toen :j

Ik vond dat Riet eigenlijk enkel gemankt heeft op haar hoef met de blein. Ze had wel pulsatie in alle 4 haar benen ( vanvoor erger als vanachter) en liep wat stijf.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:29

@mysa: redenatie is wel logisch, maar ik denk niet dat het zo werkt omdat je nooit zeker weet wat een paard precies binnenkrijgt. Als ik naar die van mij kijk als hij eet, dan gaat kort gras sneller (snel plukken, kauwen en volgende hap) terwijl lang gras meer kauwen vraagt.

Je zou hooguit het gemiddelde kunnen nemen van jouw uitgangspunt. Al vind ik zelf het verschil van anderhalve kilo als verschil tussen lang en kort gras wel erg groot.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 06:48

mysa schreef:
Ben aan het nadenken: kort gras bevat vaak meer fructaan dan lang gras. Zeg: anderhalf keer zoveel? Lang gras 10 % kort gras 25%? (ja, ik weet dat er ooit ergens ter wereld zelfs 70 of 80 % is gemeten, maar dat is wel heel erg extreem.

Stel: paard staat een uur in lang gras, eet daarvan in dat uur 2 kilo. Krijgt dan dus 200 gram suiker binnen.

Paard staat een uur in gemillimeterd gras, ik heb eens staan kijken, naar mijn idee eten ze in dat uur nog geen kwart van wat ze in de lange wei eten. Maar goed: een kwart, is dus 500 gram gras, met een fructaan gehalte van 25%, dat is 125 gram suiker.

Is dit bij benadering een juiste redenering, denken jullie?

Ik denk dat het per paard zo verschillend is, dat de berekening niet ter zake doet. Het ene paard kan de hele dag in een vette koeienwei staan en heeft nergens last van, terwijl het andere paard een half uurtje in een schrale wei staat en de volgende dag hoefbevangen kan staan. Het is van zoveel dingen afhankelijk.
Het is ook maar net hoe hun spijsverteringsysteem omgaat met de suiker. Door de eeuwen heen heeft het paard zich natuurlijk ontwikkeld en slaat zomers vet op voor de magere tijden in de winter. Maar die komen niet meer in onze Westerse wereld. Dat zal maken dat sommige rassen meer gevoelig zijn voor hoefbevangenheid dan andere rassen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:28

Tuurlijk verschilt het van paard tot paard, maar ik heb T en E nu op een klein kort weitje staan, en nu krijg het advies om ze in een wei met lager gras te zetten, en dat durf ik dus niet. Gaat trouwens maar om twee uurtjes per dag.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:36

Ze zeggen dat kort gras meer fructaan bevat omdat het veel suikers produceert om weer lang te worden maar dat lukt niet omdat het steeds opgegeten wordt. Maar heb dit na gevraagd bij mijn grasland docent (doe paardenhouderij) en dat is niet waar ;).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:42

Aha, dus jouw graslanddocent zegt dat ik ze wel veiliger op kort gras kan zetten, dan op lang gras?

Ik schreef trouwens in de tweede regel lager gras, maar bedoelde natuurlijk langer gras.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:01

zo er is weer gepost hier!
gelukkig gaat het al weer beter met de sleche verhalen die hier kwamen!
Fijn dat je het nieuwe paardje snachts bij die van jou kan zetten! (weet even nie tmeer wie dit poste) dit zal denk ik een hele hoop schelen. Blijft het ook goed gaan?

Ik had donderdag weer een wedstrijd met marco op het zand deze keer. Hij had woensdag net nieuwe ijzers gekregen dus ik kon niet al te veel verwachten omdat hij op nieuwe ijzers toch altijd even moet wennen. Maar viel me alles mee! 174 en 180, dus onze 6de winstpunt is binnen.
De eerste jury kwam naar me toe na de proef met de vraag of hij bevangen was geweest. dit kon ze zien aan zijn loopje (helemaal terecht) en ze vond hem hier en daar wat onregelmatig.
Wat ik dan raar vind ik de 8 jury's die ik heb gehad sinds ik weer wedstrijden rij en alleen zij zei er iets van....
Voor me gevoel loopt hij wel gewoon goed met inderdaad hier en daar een klein trekje maar heeft totaal geen pijn en is heerlijk voorwaarts, ik ben eigenlijk wel tevreden :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:24

Citaat:
Ik denk dat het per paard zo verschillend is, dat de berekening niet ter zake doet

Inderdaad, en dat niet alleen - fructaanproductie is ook afhankelijk van het soort gras, temperatuur, grondsoort.. het zo wel handig zijn als er zo'n simplificatie zou zijn als "kort gras, lang gras" maar dat gaat helaas niet op.

Ook bij zo'n opmerking van de 'grasdocent' kun je vraagtekens plaatsen: hier geldt hetzelfde - wat is "kort" - sommige grassen hebben een laag groeipunt, sommige grassen hebben een hoog groeipunt. Dat wil zeggen dat sommige grassen heel kort afgegraasd kunnen worden, en dat toch goed teruggroeien ( mét fructaanvorming) en sommige grassen met een hoog groeipunt leggen het loodje, resulterend in een wei met kale plekken (en dus veel onkruiden). Gras met een hoog groeipunt zijn meestal productiegrassen voor koeien - die knabbelen nl niet het gras af zoals paaarden, maar slingeren hun tong rond het lagere gras.
Bovendien, heel lang gras wat zaad gezet heeft ( gebloeid heeft) bevast dan weer minder voedingsstoffen ( denk aan graszaadhooi).

Helaas is er geen 'simpel' regeltje.. het enige wat je kunt doen is de uiterlijke gezondheid van je paard scherp in de gaten te houden: als zich vevetting gaat voordoen ( richeltje op de rug, bulten op de flanken, heupen en hals) dan dien je maatregelen te nemen. Het alternatief is het laboratorium induiken en analyses laten maken van gras, grond en hooi.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:37

Er zijn zeker veel meer factoren, maar waar ik nu mee worstel:
Ik wil graag mijn paarden minimaal twee uur per dag op de wei hebben, de 1 is te dik, de ander bevangengevoelig.

De gevoelige is in oktober 2007 bevangen geraakt, op lang gras, dat al gebloeid had, maar waar misschien nog zaad in zat.

Sinds die tijd heb ik haar op heel kort gras gehad en ging ze goed.

Afgelopen twee maanden heb ik elke dag een strook lang gras bijgeprikt, en het ging weer fout.

Ik denk dus eigenlijk dat ze gewoon te veel binnen krijgen, daarom kort gras. Maar dan wordt er weer geroepen: Niet doen, zit veel te veel fructaan in.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:40

@mysa: probeer het gewoon en hou je paard heel goed in de gaten. Ik zou die van jou dan op kort gras houden en iedere dag een beetje uitbouwen.

Ik hou overigens zelf wel het weer in de gaten: bij regen/bewolkt weer laat ik Stef langer op het land dan met mooi weer. Mijn redenatie is dat tijdens regen/bewolkt weer het gras minder groeistuipen heeft en dus minder fructaan bevat, met mooi weer juist meer groeit en meer fructaan bevat. Of dit klopt? Geen idee. Het gaat tot nu toe goed.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:19

Enkele weken geleden heeft onze pony na de inenting even iets slechter gelopen, bij het draaien op harde ondergrond gooide ze haar gewicht op haar achterhand en er was pulsatie in 1 been. Dit was eigenlijk na een week weer helemaal verdwenen, maar nu begint de pulsatie weer in hetzelfde been.
Het vreemde is alleen dat er het ene moment flinke pulsatie aanwezig is, en een minuut erna als ze iets anders staat er absoluut geen pulsatie te bekennen is?! Hebben jullie dit ook al eens meegemaakt? En is het dan toch een teken dat het weer niet goed gaat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:34

een enting belast het lichaam,mijn fries heeft al 2x piroplasmose(tekenziekte) gehad 80 dagen na de jaarlijkse enting.....
Dit jaar word hij niet geent....in overleg met de da.