[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 20:52

Even een vraag tussen door.
Met Ruperta gaat het aardig goed, mede dankzij het speciaal beslag.
Ik heb het stoppen met de Bute best lang uitgesteld uit angst voor slecht nieuws. Ze staat sinds een week zonder Bute en dat ging eigenlijk aardig goed. Ze staat op strikt dieet (ik ren 6 keer per dag heen en weer met kleine beetjes geweekt hooi, stro en graszaadhooi.
Ik ben 2 keer met de trailer naar het strand geweest deze week en heb een kwartiertje door het water gelopen. Hier knapt ze vooral mentaal erg van op. De dag(en) er na werd ze ook niet slechter.
Helaas staat ze toch weer met wat warmere hoeven en meer pols sinds gisteren en loopt ze ook weer wat voorzichtig tot zelfs licht onregelmatig.

Wat is jullie ervaring wat betreft een terugslag? Ze is nu dus niet echt kreupel, maar het ging al zo lang goed.
Qua eten is er weinig veranderd, geen ander hooi oid. Beweging is dus iets omhoog gegaan, zodat ze nog meer afvalt. Ik ben gewoon heel benieuwd of het "normaal" is dat het sommige dagen weer wat minder gaat, want ik ben mijzelf al weer heel bang aan het maken.

Edit: even wat foto's bijgevoegd.
Op deze foto is Rupa te zien in maart, mei en de onderste 2 eind juni:

Afbeelding

Deze foto is van deze week, met een foto van juni eronder:

Afbeelding

De lange teen lijkt ook uit haar hoef te groeien:

Afbeelding

Wat betreft haar lijf/gewicht gaan we de goede kant op. Haar vetbulten lijken ook al steeds meer op drilpudding.
Ik wil gewoon dat het enge pulseren weer weg gaat, want dat maakt mij nu nog heel zenuwachtig.

Rupa staat nu trouwens op vaak kleine beetjes ruwvoer. 2 keer een handje vitalbix met vitamine B6 en glutamine, kurkuma met kokosolie, bach bloesem en 1x p. dag gluco balance.

Inkie75

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:54

Kinke sorry! Dan houd ik me gelijk stil! Ik ben het met je eens!
De mijne ging vandaag al weer bokkend door de bak, met de nodige voorzichtigheid juichte het in mij *\%/*

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 00:12

@Kinke Dat is nu net het probleem.Ik kom geen stap verder met gewone beweging,lange wandelingen,aangepast voeren,grote bewegingsruimte.Zit echt met de handen in het haar.
Ik zou hem bij wijze van spreken honger moeten laten lijden om gewicht te verliezen nu.Wees gerust,dat is niet de bedoeling.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:45

en ondersteunende producten voor de vertering? Misschien Algae Vitalis van Equiprotecta eens proberen?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:56

Ja die heb ik wel Kinke. Staat op de laptop, zal 'm straks even uploaden. Ik gebruik als supplement Lami Free, Ex Laminites en magnesium concentraat voor bv in de zomer als de manekam echt extreem weer wordt.

Wow lovelance, wat een verbetering! Zeker afgevallen. Vind de manekam wel nog heel extreem, is die ook hard? Lastig als ze er zo tegenaan blijft zitten. Ik merkte vorig jaar bij de mijne met warme temperatuur ook wat lichte terugslag. Ze verbranden weinig om warm te blijven. Dus ze slaan meer suiker op. Zie de manekam in de winter bij de mijne ook altijd anders als in de zomer. Kan je boswandelingen maken? De mijne knapte daar van op. Ik voer op zulke momenten minder hooi en nog vaker per dag. Hield toen aan; klein plakje hooi, max 3 uur zonder, weer klein beetje hooi, weer max 3 uur zonder etc. Pas als hij op stal ging voor de nacht 2 plakjes in de slowfeeder. Je kunt ook proberen de inname nog meer te verlangzamen. Bv 2 netten over elkaar?

Vicky, momenteel hoeven de pony's ook weinig te verbranden met deze temperaturen. Het is best logisch dat ze makkelijk gewicht vast blijven houden in deze omstandigheden. Qua hooi zou je nog een analyse kunnen doen, om zeker te weten dat het goede waarden heeft. Hooi kan aan de buitenkant geschikt lijken en misschien zelfs in theorie, maar kan natuurlijk best ongeschikt zijn. Maar dat is natuurlijk wel veel gedoe. Verder denk ik dat t echt wel verschil moet maken als je 2 uur wandelt (a 10 km) per dag. De tijd ervoor hebben is wat anders, maar afvallen zal, hoe gestaag ook, wel aan de orde zijn bij zulke afstanden. Als hij in zijn huisvesting meer en veel kan lopen zou dat ook verschil maken. Is je huidige stalling ideaal nu of zou het beter kunnen? Waar een wil is, is een weg, maar wellicht wel met een enorme balast op jou als eigenaar.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:25

Heb je Rupa inmiddels laten testen op Insuline Resistentie en Cushing/PPID? Ik vind haar kwa lijf erg op onze oude pony lijken. Daar hadden wij het in eerste instantie niet van door dat hij zo veranderde, maar als je de foto's door je jaren heen achter elkaar zet was het al veel eerder zichtbaar dan wij doorhadden.
Zie de IM in mijn onderschrift, als je daar klikt zie je foto's ter vergelijking.

Als er sprake is van IR en of PPID dan zou dat een verklaring kunnen zijn voor de terugslag.

Ik kwam ergens op een site tegen dat je met stro voeren ook moet oppassen omdat dat veel suiker kan bevatten.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:47

Vanochtend ondanks mijn twijfels toch even 10 minuten door de zee gelopen, tot ik er achter kwam dat er veel kwallen zaten en ik er weer gillend uit ben gerend :+ Ze kwam bijna helemaal regelmatig de trailer weer af, dus het heeft haar wel goed gedaan.

Ze krijgen nu (voor 3 paarden): 12 kg graszaadhooi, 8 kg geweekt 2e snee hooi en 1 plakje stro. Veel minder is lastig.

Ze is hoogs waarschijnlijk IR, de DA en ik vonden eigenlijk een test niet eens meer nodig omdat het zo duidelijk is. Aangezien ik nu doe wat je bij een IR paard ook doet, hebben we geen test gedaan. Verder kun je qua medicatie weinig doen.

Cushing heeft de DA nog wel opgenoemd, maar vond een test (nog) niet nodig.

Ze is inderdaad heel erg veel afgevallen al, alleen haar hals en dan vooral het eerste stuk achter de oren blijft dik. Het stuk vanaf haar schoft is al veel zachter, maar wil met de dag nog wel eens harder of juist een stuk zachter zijn. Volgens de DA zal haar hals nooit meer helemaal dun worden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:44

Vorig jaar was de cushing test tijdens de seasonal rise gratis, je betaalde alleen voor het bloedprikken, verder niets. De sr begint dacht ik 1 augustus. Misschien eens bij je DA informeren?
Een half tabletje pracent kan heel veel verschil maken als er cushing in het spel is.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:57

Hallo,

Ik kom hier even binnenvallen met mijn vraag. Ik weet niet zeker of het echt hoefbevangenheid is, maar omdat hier wel een aantal doorgewinterde hoefbevangenheid-herkenners zitten stel ik mijn vraag toch in dit topic.

Sinds gisteravond loopt mijn paard nogal kort en houterig. Hij is sinds een aantal weken zonder hoefijzers en heeft deze week twee ritten buiten gemaakt. Nu zit ik te denken dat het misschien daar van komt. Dat zijn hoeven te veel zijn afgesleten door het op de weg lopen en hij sinds een aantal jaren weer van de ijzers af is.

Maar hij wordt sinds woensdag ook bijgevoerd omdat hij de afgelopen weken nogal weinig energie had. Hij is dus van 24/7 op de wei naar 24/7 weidegang + krachtvoer gegaan.
Per week loopt hij zo'n 4 a 5 keer. Alleen de laatste week wat minder omdat hij gewoon echt weinig puf er in had zitten.

Het lopen is niet kreupel (al is rechtsvoor wel erger dan linksvoor heb ik het idee) het is meer het gevoelig lopen. Op het gras is het net even iets gevoeliger dan op het harde.

Als het morgen nog niet over is bel ik de DA maar voor nu stel ik de vraag even hier.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:28

Ik dacht eerst ook te korte hoeven, maar na een paar dagen bleek het toch bevangen te zijn.
Kan je een polsslag voelen in de kootholte? Een paar pagina's terug staat een foto van waar je dat kan voelen.

Voor nu zou ik uit voorzorg geen krachtvoer geven en op een paddock met hooi zetten.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:28

tiwi1969 schreef:
Ik dacht eerst ook te korte hoeven, maar na een paar dagen bleek het toch bevangen te zijn.
Kan je een polsslag voelen in de kootholte? Een paar pagina's terug staat een foto van waar je dat kan voelen.

Voor nu zou ik uit voorzorg geen krachtvoer geven en op een paddock met hooi zetten.

Ik ben nu aan het werk maar heb een stalgenoot gevraagd om hem in een paddock te zetten. Vanavond zal ik even polsen of ik wat kan voelen.
Bedankt!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:49

Aan zijn huisvesting is er niets dat voor verbetering vatbaar is.
In de koudere wintermaanden is hij de voorbije 2 jaar ook niets afgevallen.Terwijl de andere pony's net wel hun (kleine)overtollige grasvetjes kwijt raken.Zij mogen wel onbeperkt op de weide gras eten.
Wij hooien zelf.Onze weides zijn niet ingezaaid en wij wachten met hooien tot het gras hoog staat en het zaad gaat lossen.
Ik heb hem nog niet laten testen op IR maar volgens mij heeft hij dit wel.
Daarom dacht ik eraan om hem magnesium-chelaat bij te geven.Iemand die hier goede ervaringen mee heeft?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:44

Hier komt over twee weken de smid weer, ze staat inmiddels 2x per week weer een aantal uurtjes op de wei met haar maatjes, gaat eigenlijk wel goed, ga nog wel een masker aanschaffen zodat ze wat langer kunnen en ze gewoon mee kan zonder dat ze teveel binnen krijgt...
ze blijft op het harde nog wel gevoelig lopen, dus dat houd ik nog in de gaten, ze moet een stukje over gebroken puin naar de andere wei en dat vind ze niet zo fijn lopen natuurlijk, al probeert ze dan wel gewoon fanatiek te draven omdat ze weet dat ze dan wat gras krijgt...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:49

@VickyS, heb je al geprobeerd om hem helemaal van het gras af te halen? Puur op zwarte grond of geel zand waar echt geen sprietje gras te vinden is?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:20

Ik heb goede ervaringen met magnesiumchelaat, je moet t alleen echt wel de tijd geven.

Ook toen mijn pony niet meer hb was heb ik t gegeven voor ik hem op de wei zette en dit hielp duidelijk wel.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:15

Vicky: Magnesium geven heb ik iig goede ervaringen mee. Dat je zelf hooit wilt niet zeggen dat je hooi alle benodigde bestanddelen bevat. Het hooi kan ook te rijk zijn suiker of juist te arm zijn aan iets als je hooit nadat het zaad is gelost. Zegt niks over de kwaliteit van je hooi. Je bodem kan ook heel ongeschikt zijn bijvoorbeeld. Enige manier om erachter te komen als je er toch zelf invloed op uit kan oefenen is analyse. Mocht de analyse nou iets weergeven waarvan je meer of minder erin wilt volgend jaar dan kun je daar dit jaar mooi op inspelen. Als mijn staleigenaren zouden hooien kreeg mijn paard daar niks van. Weide staat vol met onzin en de bodem is ook enorm zuur. Samen met mijn huidige hooileverancier heb ik ook een stuk uitgekozen welke de juiste soorten bevatte om te hooien en nav bodemonderzoek. Resultaat is eigenlijk dat je op maat hooi voert. Als je het paardje niet getest hebt zou ik m laten testen, ookal weet je praktisch zeker dat ie t heeft. Misschien gaat 't gepaard met andere tekorten waar je op in kan spelen of juist overschotten. Misschien is er beginnende cushing is het spel. Weet je t iig zeker en kan je beter handelen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:59

tiwi1969 schreef:
@VickyS, heb je al geprobeerd om hem helemaal van het gras af te halen? Puur op zwarte grond of geel zand waar echt geen sprietje gras te vinden is?

Vanaf eind oktober vorig jaar tot een kleine maand geleden heeft hij niet meer op gras gestaan.Hij is daarbij niets afgevallen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:21

Mijn paard lijkt weer op de goede weg te zijn, ze liep blootsvoets al veel beter en heeft vandaag haar Glu-Shu's gekregen. De eerste passen waren even gek maar daarna liep ze er vlot mee weg.
Het lijkt haar echt eens stukje extra comfort te geven.

Met het aanbrengen merkten we nog wel dat ze wat reageerde op het warm worden van de lijm, dat gebeurt tijdens het uitharden. Leek niet echt pijn te zijn, maar ze voelde wel duidelijk wat waardoor ze ging trekken met haar been en het lijmen een keer overgedaan moest worden.

Afbeelding

De pols is bijna niet meer te vinden en dat is volgens de smid dus een normale pols en de hoef is niet meer warm. We mogen nu stoppen met de Novacam en als ze echt goed loopt zouden we haar voorzichtig wat meer beweging kunnen geven.
Voeding houden we nog wel schraal, paddock met hooi en Vitalbix verder niets.

Over een week of 6 laat ik haar voeten even op de foto zetten, maar voor als nog lijkt het dat ze er zonder schade afkomt. Smid is erg tevreden en dan ben ik dat ook.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:45

hey.
ben ik weer.
we lijken er heel goed van af te komen bij mijn fjordje.
hij is op de foto geweest eigenlijk geen afwijking te zien.
wel is zijn zool mega dun.
staat op speciaal beslag.
en loopt een stuk beter.
hoeven zijn nouwlijks nog warm
staat ook zonder medicijnen en dit gaat goed.
ik mag weer langzaam gaan opbouwen.
hij gaat de weide niet meer op en krijgt gewoon hooi en in de winter kuil zoals de andere paarden op stal.
hij mag nu in mijn bijzijn af en toe beetje grazen.
en krijgt veder niet veel meer.
nu zit ik nog wel met wat kleine vraagjes.
ik hoor veel over grasbrokken.
dat die beter zijn dan luzerne.
wand ik zou hem soms wel meer willen geven.
en hoe bouwen jullie weer op met werken als dit mag.
wand hij is mega druk, en gaat nu steeds uit zijn plaat.
ik kan niet eens normaal met hem stappen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:57

tiwi1969 schreef:
Mijn paard lijkt weer op de goede weg te zijn, ze liep blootsvoets al veel beter en heeft vandaag haar Glu-Shu's gekregen

De pols is bijna niet meer te vinden en dat is volgens de smid dus een normale pols en de hoef is niet meer warm.

.

Hoe bevallen jou de glu shu's? Mijn ruin loopt er enorm fijn op! :-)

Grappig wat je zegt over 'normale' pols. Ik voel nog steeds heel neurotisch iedere dag alle paarden. Word er gek van.... Pffrrrtttt!
Vanavond dacht ik: voel ik nou iets?!
Toen ben ik alle paarden gaan voelen, ook de paarden die niet van mij zijn.
Ik voelde bij allemaal wel iets van een hartslag..... En ze zijn vast niet allemaal ineens wereldwijd bevangen.
Heb nog zitten googlen: maar een hele lichte pols kun je wel vaker voelen, de intensiteit kan per paard of per situatie verschillen.
Die pols is toch echt wat anders dan stuwing.
Misschien moet ik mezelf maar gaan dwingen niet meer elke dag te voelen :-P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:05

Klopt hoor, veeel paarden hebben een voelbare pols. 1merrie van mij eigenlijk uiterst zelden. Maar zoals je zegt:echte stuwing zoals bij laminitis of hoefzweer is veel duidelijker. Ik vind warmte rond de kroonrand vaak een betere indicatie.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:30

mysa schreef:
Klopt hoor, veeel paarden hebben een voelbare pols. 1merrie van mij eigenlijk uiterst zelden. Maar zoals je zegt:echte stuwing zoals bij laminitis of hoefzweer is veel duidelijker. Ik vind warmte rond de kroonrand vaak een betere indicatie.

Ik heb een zwarte pony die heel graag in het zonnetje staat, die is vaak helemaal warm, inclusief kroonrandjes. Pols is ook altijd lichtjes aanwezig. Manier van lopen is voor mij eigenlijk de enige indicatie. En dan nog... Laatst liep ze vreselijk kreupel, gelijk da erbij, vreesde weer bevangenheid maar het bleek een zoolkneuzinkje te zijn... Een heel kleintje. Mijn paard is gewoon een watje geloof ik.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:14

Ik kom ook even binnenvallen, we zijn een beetje ten einde raad met onze welsh merrie.
Ze is nu ruim 3 weken hoefbevangen, da is meteen geweest en ze heeft Metacam en bloedverdunners (ascal) gekregen. Omdat dit niet genoeg aansloeg krijgt ze ook Buut erbij. Ze staat al vanaf het begin alleen op zand en krijgt alleen hooi te eten, we koelen elke dag haar hoeven en ze staat zoveel mogelijk in de modder.
Afgelopen donderdag is de da weer geweest want ze was nog helemaal geen gewicht kwijt, we hebben haar laten testen op IR, er is uitgekomen dat ze dit niet heeft.
Nu drinkt ze sinds een paar dagen abnormaal veel, ook likt en eet ze haar liksteen heel snel/veel op, haar stal is elke ochtend heel nat omdat ze dus ook heel veel plast. Sinds vandaag is hoofd en keel opgezwollen, we hebben de da weer gebeld maar die zegt dat hij haar niks kan geven omdat ze dan mogelijk nog erger bevangen wordt! We moeten haar maar in de gaten houden en de dosis Buut wat opvoeren..

Ik ben er helemaal niet gerust over, hebben jullie ideeën/tips? We houden haar natuurlijk heel goed in de gaten en als ze nog meer opzwelt bellen we nogmaals de Da.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:14

Hoe drastisch is het dieet? Van een dieet welke de ene op de andere dag wordt ingevoerd en best wel drastisch is qua maatregelen kun je juist ernstige consequenties oproepen zoals hyperlipaemie. Dit is een abnormale mobilisatie van vet uit de verschillende vetdepots van het lichaam bij obese paarden. Dit vet wordt dan opgeslagen in de lever en in het bloed. Bloedonderzoek kan dat aantonen. Hyperlipaemie op zich zelf hoeft niet perse symptomen te geven, maar zwellingen/oedemen zijn veelal te danken aan een niet correcte circulatie van de organen en hun functies.

Wat voor hooi voer je? Kreeg ze dit hooi al eerder? Van wat voor gras komt ze af? Is er iets anders veranderd in haar voedingspatroon? Is het overgewicht de oorzaak van de HB? Ik vind 3 weken nog erg kort hoor. We hebben er hier maanden mee gezeten en een dikke 3 tot 4 maanden aan de medicatie. Dus dat is niet heel raar. Hoe triest ook, het lichaam maakt een enorm groot proces mee om de HB uit het lichaam te werken en dat gaat helaas over een langere periode.

In jouw geval zou ik iig een compleet bloedonderzoek doen, een supplement geven welke de lever ondersteunt in het afvoeren van de afvalstoffen (Paardendrogist heeft er meerdere) en kritisch kijken naar het hoe en wat met je voeding. Tweede tot derde snede hooi, niet van koeiengras af, geen kuilvoer of voordroog en eventueel geweekt. Verspreid over de dag een plakje hier en daar in de slowfeeder, liefst over zo'n 5 keer zodat de darmen in beweging blijven. Zorg ervoor dat je in de OP of ergens anders iets geschikts vindt om bij te kunnen geven zodat ze wel aan de vitaminen en mineralen toekomt.
Paar goede qua mijn ervaring zijn;
Futter Natur
Dodson & Horrel Safe & Sound
Agrobs
St. Hippolyte
Epona
Allemaal op kruidenbasis en dus geen melasse, zetmeel, suikers en koolhydraten (of bijna nihil).

Magnesium is ook nooit verkeerd om bij te geven, gezien dat voor veel goed is. Ook plassen ze het overschot gewoon uit.

Beterschap, sterkte. :(:)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:46

Mijn paard loopt nog steeds fijn op haar Glu-Shu's maar ben ik wel een beetje geschrokken van de rekening van de hoefsmid.
Inmiddels hebben we het normale werk weer opgepakt en de weidegang opgebouwd, die gras was niet de oorzaak van haar bevangenheid dus dat durven we met een graasmasker en opbouwen weer aan.

@ Annibel: het lichaam van een hoefbevangen paard werkt hard om de bevangenheid te bestrijden en de infectie uit het lijf te krijgen. Dat geeft veel afvalstoffen in de systemen.
Deze afvalstoffen moeten eruit en dat gaat o.a. via de nieren en urine wegen. Het is dus niet gek dat een paard veel drinkt om de afvalstoffen kwijt te raken, Met de urine verliezen ze ook veel zouten en mineralen deze vult het dier aan door meer aan de liksteen te likken, alleen maar goed dus.
Alleen zout is niet voldoende, een complete voeding met uitgebalanceerde vitamine en mineralen en weinig suikers is aan te bevelen.

Ik ben begonnen met Vitalbix en ondanks dat mijn paard graag zoet eet gaan deze brokjes er goed in. Lijkt duur: 27,95 voor 14,5kg maar je voert daarvan maar 50 gram per 100 kg paard. Mijn paard van 700 kg krijgt dus 350 gram waardoor ik bijna 6 weken met een zak doe.
Ik verdeel dit in twee porties van 175 gram zodat de verdeelt over de dag de mineralen binnen krijgt.