[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:25

Update'je van Unesco: Alles gaat heel erg goed! Ik heb hem zaterdag verhuisd naar een nieuwe stal waar hij veel beter staat. Was een trailerrit van tien minuten, en hij stapte er zonder problemen op en af. Hij staat nu in een hele grote stal met rubberen tegels wat echt super is. Ik heb hem vandaag even lekker afgespoeld met warm water wat hij fijn vond. Dan had ik het idee om hem in het zonnetje te laten drogen, even aan de hand in de buitenpiste. Maar meneer was heel erg enthousiast en spring een meter in de lucht om te eindigen met een bok 8)7 Toch maar even in de stal laten opdrogen...

Ik spoel eigenlijk minstens 1 keer per dag zijn hoeven af met water (meestal koud, soms wisselend warm koud). Ik denk dat dit nooit kwaad kan doen en je masseert de kroonrand etc. er toch wel mee. Zijn er hier nog andere mensen die dit doen ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 09:36

Goedemorgen allemaal - hebben jullie alle verstopte paaseitjes al gevonden?

@ Isapaardje: ik heb geen ervaring in het beoordelen van het lopen van kleine paardjes - in vergelijking met de grote jongens vind ik het al gauw wat 'krabbelig' lijken. Maar dit is duidelijk niet in orde. Gek genoeg denk ik hierbij niet meteen aan bevangenheid: er lijkt een ander soort stijfheid gaande. Op filmpje 2 valt het aarzelend verzetten van de benen op, dat verergert helemaal in het derde filmpje. Wat mij ook opvalt is de sterk ingetrokken buik, heeft ze dat altijd al? Ik bedoel de hoek tussen ribbenkast en achterbeen.
Mijn 'inner voice' geeft andere dingen aan. Komt vandaag de osteopaat bij haar? Ben benieuwd wat die voelt en constateert.

Trouwens, nog een goede raad: stuur filmpje 2 en 3 naar Rob van Nassau en naar de arts met wie je de afspraak hebt, vóórdat je er donderdag bent.
Paarden zijn na een reis en bij de kliniek altijd wat uit hun doen en dan tonen ze wel eens een ander beeld dan dat je thuis van hen hebt- ik heb destijds ook vooraf een aantal thuisopnamen aan Rob en Maarten verzonden en dat helpt wel degelijk bij het beoordelen. Toen ik destijds met Pauli bij de kliniek kwam liep ze door de adrenaline ook beter dan dat ze thuis op dat befaamde akelige filmpje deed.. Als je de mailadressen niet hebt wil ik je die wel even per pb sturen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 09:49

@ Janouk: fijn dat Image weer in orde is - is het lang geleden dat je in het zadel zat?

@ Geerke - wel lastig dat je geen vlakke stukken hebt om te lopen maar anders moet je de Z-route de berg op en af nemen! Die bulten die hij eerder had en waarvoor je het smeersel van LC gebruikte: zitten die er nog steeds? En de knobbeltjes waarover je nu schrijft: is dat nieuw?

@ Liene - toevallig dacht ik er vanmorgen over om de hoeven te gaan natspuiten: met dt enorme droge weer zie ik ze wat uitdrogen en omdat ik ze niet over de nu nog natte wei ( dauw) durf te laten lopen, krijgen de hoefwanden helemaal geen vocht. Het viel me gisteren op dat naast de vergroeiïng op Pauli's hoef, de overgang naar het gewone hoefhoorn wat dieper, scherper afgetekend is, als een echte 'crack'. Vandaag zijn de tuincentra open, dus naast een paar aardbeienplantjes, ga ik ook een grote cirkelsproeier scoren en de rijbak natmaken. Ik word gestoord van al dat stof!

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:36

Ik denk er over om in de schoenen een laagje water te doen en ze daar een uurtje mee rond laat lopen.
Ze zijn zo kneiterhard ik kom er echt niet meer doorheen momenteel.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:36

ik smeer de hoeven nu bijna om de dag in met rainmaker, dit houdt de hoeven nog een beetje soepel. Ik merk dat als ik het niet doe de zool gewoon afbrokkelt, terwijl we dit natuurlijk niet willen met een bolle zool!!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:29

Jawel hoor,materiaal wat hij nog nodig heeft onder zijn voeten valt er niet spontaan af.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 07:22

Mail voor Visdonk/Van Nassau was al in de maak, maar door verjaardagen en pasen even blijven liggen. Gaat dadelijk de deur uit.
Gisteren is de osteopaat geweest. Eigenlijk geen oorzaak gevonden, alleen 'gevolgen'.
SI gewricht vast, evenals lendenpartij. Te weinig bespiering, rechter schouder/schoft vast.
Vnl. spierprobleem wat zij tegenkwam, maar nogmaals, naar haar idee geen oorzaak, omdat de bloeduitslag eerder ook spiertechnisch niets afwijkends aangaf.

Op zich dus wel positief resultaat.
Alleen later die dag, toen ik weer kwam, liep ze erg moeizaam.
Bleek de linker hielwand afgebroken te zijn aan de binnenkant.
Ze stond heel raar op dat voetje en ook naar achter gekiepert ... :(
Die had het echt nog even moeten volhouden ... laat het maar snel donderdag worden, want dit is niets zo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 09:00

Aan één kant is het positief, aan de andere kant wordt het raadsel immer groter...
Die stijfheid en het vastzitten van het SI-gewricht verbaast me niet - dat zie je wel in haar lopen. (Gek genoeg: ik weet zelf ook hoe dat voelt, heb ong. een jaar geleden ook een ontsteking bij het SI-gewricht gehad, je hele lijf staat dan op tilt, het doet pijn en het beïnvloedt al je bewegingen - ondanks dat het naar zo'n klein gewrichtje is..)

En dan nog een stuk van de hiel af .. heb je daar een foto van gemaakt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:53

Nee heb ik geen foto van.
Het is ook niet goed te zien, alleen als je voet optilt zie je dat ze op het steunsel staat en niet meer op de hoefwand (want die is tot boven de zool afgebroken). Ik hoop dat dit steunsel het houdt, dan staat ze nog iets van 'recht' op die voet. Vanochtend liep ze achter slechter dan voor (ze zakt nu door haar rug heen, kennelijk is het nu te los en kan ze zich niet goed in balans houden of zo). Ze stond ook in de stal en liep zelfs redelijk goed over de harde tegels heen.
Kan ook best zijn dat juist dat stukje wat is afgebroken een stuk was wat druk op de kroonrand heeft gegeven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:24

Het is donderdag voor je het weet isapaardje :) Ik ben erg benieuwt wat Rob ervan denkt. En ik ben benieuwt wat Grietje en Isabella van elkaar vinden. Grietjes hoeven zijn alweer erg lang, dus ik ben ook blij als het donderdag is :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:14

Het raadsel Isabella wordt steeds groter. Hoop dat donderdag wat op gaat leveren.

Tyra staat weer een uurtje per dag in de wei, met graasmasker, twee minuten duurde het, tot ze doorhad dat ze daarmee ook wel (iets) kon eten, knap paard -:) Ben erg blij dat zij nu ook weer even wat afleiding heeft *\o/*

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:00

capopjekop schreef:
En ik ben benieuwt wat Grietje en Isabella van elkaar vinden.

Als ze niets van elkaar vinden, wordt het een hoop gemiep onderweg :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:52

Oh,gaan jullie samen? Nou, gezellie, voor jullie althans, voor de paarden ook hopelijk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:55

Ja, ik kom toch praktisch langs Isapaardje op en zij heeft zelf geen trailer. Grietje zal het vast wel gezellig vinden, als ze maar eten heeft dan vindt ze het licht goed :')

Gister voor het eerst gewandeld voor de vierdaagse, wilde 10 lopen, maar Grietje was zo irritant bezig met gras eten dat we maar 7 hebben gelopen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:33

Is iemaand al begonnen aan dat boek over hb zit er over te denken deze aan te schraffen. Is het een aanrader?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:38

Nog één dagje en dan kunnen jullie op pad Capopjekop en Isapaardje! Ik hoop dat het voor Isa net zo goed uitpakt als voor Grietje, succes, ik ga duimen!

@Ash_ , Ik heb geen ervaring met het boek...

Update Lucy /3 :
Hoefsmid is vorige week geweest, we zijn geen narigheid tegen gekomen, ik denk dat we volgende keer de ribbel van het hoefbevangen kwijt zijn, dus dan heeft Luus hele nieuwe hoeven na de bevangenheid.Ik ga vanmiddag proberen foto's te maken, met m'n oude toestel, de andere is helaas stuk ;(

Sinds zaterdag staat Luus op het land, nou ja, land, de boer heeft een mooi stukje afgezet met weinig gras, eigenlijk het pad tussen de verschillende weides. Ze staat daar met een ruintje die ook gevoelig is, dus helemaal gezellig. S'Nachts nog op stal en voor ze het land op gaat en s'avonds krijgt ze hooi.
Ze staat met graasmasker, en dat accepteerd ze goed!
Gisterochtend, toen ik haar buiten ging zetten, had ik nog even overwogen om het masker af te laten omdat er nauwlijks gras is op het stukje waar ze staat. Gelukkig heb ik dat niet gedaan want toen ik s'middags kwam stond mevrouw met vriend lekker achter het draadje te grazen in de groene,sappige weide.... :9 Ik heb meteen m'n lesje geleerd, gras of geen gras, masker gaat om!
(Ik ben trouwens niet met de hippo-ex-laminitis begonnen...)
Tot nu toe gaat het helemaal goed, ben blij met de boer die meer mee denkt dan ik verwacht had!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:11

capopjekop schreef:
Grietje zal het vast wel gezellig vinden, als ze maar eten heeft dan vindt ze het licht goed :')

Let maar op ... Isabella heeft last van voedernijd :j
Beauty kreeg weinig te eten van haar destijds.
Afbeelding

Vanochtend is de rest van het stukje hielwand afgebroken (toch).
Nu moest ik sowieso een hoefsmid laten komen, want ze staat nu niet handig (hoewel ze er net wel mee kon draven ... en dat over harde bodem, want de zandgrond is hier door de droogte beton hard).

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:28

Nou het zit je wel mee zeg Ingrid.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:11

Voeren jullie je paarden wel eens zemelen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:24

Ja, mijn dames krijgen geregeld zemelen als ik lijnzaad kook. Dan maak ik daar een gezellig papje van. En ze vinden het zalig.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:10

Ik heb mijn pony een tijdje zemelen gegeven om zijn magnesiumchelaat door te doen, maar ben er daarna mee gestopt. Ik weet niet of het verstandig is om het bij te blijven voeren als je paard gevoelig is voor HB.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:43

pablo krijgt zemelen,drie handjes.
Meer voor de vezels en het magnesium wat er inzit,en om het calcium wat in de pulp zit wat recht te trekken.
Teveel zemelen is niet goed,zitten toch wat koolhydraten in.

Capopjekop en Isapaardje sterkte en succes morgen!
Ik hoop toch zo dat ze er achter komen wat isa mankeert!

Heb de bloeduitslagen van Pablo binnen...spierwaarde moet minder zijn dan 260 en is 293.
Was niet verontrustend zei de da....maar dat zegt hij altijd.(die denkt vermoedelijk anders slaapt die stresskip niet meer)

Masseren en wandelen...gisterenochtend m'n berg afgeweest ging prima!
Alleen schrok hij van een jachthut op palen en stond toen ineens 1.5 meter lager in een pas in gezaaid maisveld..en ik op mijn kont ernaast :7
Wat een paard...daarna schrok hij weer van iets toen heb ik hem een pets verkocht met mijn zweep.
Ik had erg het gevoel dat ik in de maling werd genomen,daarna was het over. ;)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:03

Ash_ schreef:
Is iemaand al begonnen aan dat boek over hb zit er over te denken deze aan te schraffen. Is het een aanrader?

Ik heb het boek vóór de Pasen besteld dus zal 'm van de week wel binnenkrijgen. Ben erg benieuwd :)

Duimen voor Isabella en Grietje morgen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 00:41

Een goede reis en een goede uitkomst wens ik Isabella en Grietje, én hun baasjes!
Sterkte allebei en laat ons snel horen hoe het verlopen is!
Ik duim!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 06:42

duim duim duim dat Rob, Maarten en Mark uitvinden wat er met Isa aan de hand is.
En dat Rob tevreden is over de voortgang van de hoeven van Grietje. :j
Veilige reis!