Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:22

Oh ja zou kunnen dat het vertekend. Fijn hoor, zulke stevige hoefjes, moet je maar blij mee zijn dan. :D

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:12

stvieee schreef:
Shinedown schreef:
Bij mijn paard zijn de scheuren eindelijk uit de hoef! De smid stond er van te kijken dat haar hoeven nog zo mooi waren door het droge weer, dreft erop smeren helpt dus echt. Heb het nog even gevraagd over de hoefschoenen, hij vond het wel een goed idee voor op straat en de steentjes. Als iemand een goede hoefschoenenpasser weet rond Midden Limburg, that would be great haha :).

Als jij een goede hebt gevonden, zou je die mij ook ef door kunnen pb'en? Zit ook rond Noord/Midden Limburg :j

Ik heb ze trouwens gewoon via de Marquis site bestelt. Ik heb een omtrek afdruk van de hoef gemaakt en opgestuurd en zij hebben zo gekeken welke maat ik moet hebben. Door middel van de luchtkamer zouden altijd passend gemaakt moeten kunnen worden.
Ben nu bezig met ze inlopen en heb er al 1x mee gereden en ze zitten tot nu toe goed :)

Mungbean

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:22

Bij mijn merrie is ineens aan beide voorvoeten de hoefvorm vrij hol geworden bij te teen en gaan daarom ook scheuren.
Snap niet echt hoe dat kan ineens. Er is niets veranderd op stal etc.
Gevoelig zijn ze niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:43

hol bij de teen? of bedoel je de hele zool?

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:02

@Shinedown. Bedankt voor je reactie! Ik heb ze inmiddels via een bokker in dit topic overgenomen.. bevallen super tot nu toe :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:47

Kinke schreef:
hol bij de teen? of bedoel je de hele zool?

Bij de teen.
Maar ik geloof dat ik het 'probleem' al gevonden heb.
Volgens mij heeft de HS de laatste keer de hielen wat de hoog gelaten.
Ik heb ze nu wat lager gezet en dat ziet er wat netter uit.
Volgende keer maar even ter sprake brengen.

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:46

wat denken jullie van de hoeven van mijn paard?

RV
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LV
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LA
Afbeelding
Afbeelding

RA
Afbeelding
Afbeelding

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:13

Ik zou ze achter wat meer rond vijlen. Dan heb je ook minder kans op scheurtjes ed.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:58

ijzers zit er geen opzet aan, te krap beslagen en is niet mooi passend gemaakt op hoef. Nagels steken uit de wand en ik vind vooral geen goede bekapping.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:56

Kom even binnen vallen. Bij mijn paard zijn de ijzers er drie dagen geleden onderuit gehaald. Hij heeft van zichzelf wat platte voeten en lage verzenen. Zijn stralen zijn nu nog te zacht naar mijn zin.
Naar de wei moeten ze stukje over repak. Dit doet duidelijk zeer en nu loopt hij kort en rechts erg gevoelig. Op stal gelijk advies toch terug op ijzers. Ik wil het nog aankijken. Hoe snel kan dit verbeteren? Smeren jullie wat aan de onderkant om verharden te bevorderen? Zat bacterie onder ijzer, wordt behandeld met honing.
Ps computer doet het niet, vandaar op telefoon. Heb laatste maand topic terug gelezen. Bedankt voor meedenken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:01

Hoefschoenen :-)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:51

Vaak zijn ze wel gevoelig als ze van ijzers afkomen. Zeker als ze lang ijzers gehad hebben.
Mijn inziens moet dat vrij rap wat beter worden.
Maar voor je een geheel gezond functionerend hoefje hebt ben je wel jaar verder.

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:45

samoth schreef:
ijzers zit er geen opzet aan, te krap beslagen en is niet mooi passend gemaakt op hoef. Nagels steken uit de wand en ik vind vooral geen goede bekapping.

Wat is een opzet? Ik komt de volgende keer in ieder geval een andere hoefsmid...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:50

Hoefschoenen is geen optie. Paarden hoeven maar klein stukje over de weg en is lastig te realiseren omdat ik ze niet zelf uiten zet.
Bedankt Zinzi_jewel. Bedoel je met rap 'binnen een paar weken'? Op zachte bodem loopt hij gelukkig wel goed.
Kreeg wel de opmerking dat platte voeten en lage verzenen lastig zonder ijzers kunnen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:16

die voeten worden vanzelf minder plat als je paard goed en vooral regelmatig bijgehouden wordt door een goede bekapper en eventueel zou je zelf na wat instructie ook nog wekelijks een vijl er langs kunnen halen. Ik kreeg hier ook een paard met enorme platvoeten die staat nu prachtig op zijn hoeven met hulp van een goede bekapper en zelf ook regelmatig bijhouden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:05

rover_ normaal rond de volgende onderhoudsbeurt zou paard toch minder gevoelig moeten zijn.

Ze hebben even tijd nodig om uit te harden. De zool en straal hebben lange tijd hun functie niet kunnen beoefenen.
Dat heeft even nodig.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:00

Mijn merrie loopt al leven lang zonder ijzers, heeft ook redelijk platte voeten. Maar nu door goed bekappen, wordt haar hoef steeds meer concaaf.

Vaak zie ik na slecht beslaan platvoeten, dit hoeft helemaal niet zijn eigen vorm te zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:05

rover_ schreef:
Hoefschoenen is geen optie. Paarden hoeven maar klein stukje over de weg en is lastig te realiseren omdat ik ze niet zelf uiten zet.
Bedankt Zinzi_jewel. Bedoel je met rap 'binnen een paar weken'? Op zachte bodem loopt hij gelukkig wel goed.
Kreeg wel de opmerking dat platte voeten en lage verzenen lastig zonder ijzers kunnen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Toen de ijzers er onderuit zijn gehaald is er toen nog iets van de hoef afgehaald?

Hoe ziet de straal er uit? Steekt bijv. de punt van de straal boven de zool uit?

Wat bedoel je met platte voeten? Ondergeschoven verzenen of bedoel je misschien volle zolen?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:47

Sharon_2105 schreef:
samoth schreef:

Wat is een opzet? Ik komt de volgende keer in ieder geval een andere hoefsmid...

Opzet is een afronding aan de voorkant van het ijzer waarmee het paard makkelijk weg kan rollen.

Zie link. Die rechterijzer is een opzet, je ziet het verschil met gewone fabrieksijzer (linker).

http://www.google.nl/search?q=opzet+hoe ... 0prIKwM%3A

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:20

Heb even gekeken Singasong. De straal steekt wat uit ten opzichte van de zool. De hoefsmid heeft alleen van de toon wat afgehaald, omdat hij door de ijzers plat stond. Ondergeschoven verzenen zijn het net niet had de smid het over, neigt er denk ik wel naar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:36

Dan is dat al een reden om gevoelig te zijn.
De straal heeft waarschijnlijk net te veel functie nu

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:29

rover_ schreef:
Heb even gekeken Singasong. De straal steekt wat uit ten opzichte van de zool. De hoefsmid heeft alleen van de toon wat afgehaald, omdat hij door de ijzers plat stond. Ondergeschoven verzenen zijn het net niet had de smid het over, neigt er denk ik wel naar.

Dan heb je grote kans dat de straal het zo gevoelig maakt. Vooral de punt van de straal kan hierbij de boosdoener zijn!

Dat hij de teen heeft ingekort is goed bij voeten die neigen naar ondergeschoven verzenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:42

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal posts verwijderd ivm spam/reclame berichten en de reacties daarop. De Boktmarkt is de aangewezen plaats voor het melden van clinics en workshops en daar kunnen ook reacties geplaatst worden

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:37

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:42

De verzenen zijn erg hoog daardoor staat ze stijler als nodig. Verder zie ik steunsels die behoorlijk lang zijn.
Na een goede bekapping denk ik dat je pony prima voeten heeft weer.