Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:56

Arabesk schreef:
Het is nog niet zo lang geleden dat er voor het eerst op wetenschappelijke wijze grootschalig onderzoek is verricht op wilde paarden: Tot de ontsteltenis van de onderzoekers was de hoefvorm en het gebruik van de hoef totaal anders dan wat men altijd had aangenomen. Bij alle onderzochte paarden was de vorm van de hoeven hetzelfde, maar beslist anders dan het model dat we bij onze gedomesticeerde paarden nastreven.

Interessant was dat alle paarden op de zool en straal liepen, en de hoefwand hoofdzakelijk voor de bescherming "rondom" diende. Brokkelhoeven, hoefkatrolontsteking en dergelijke hoefziekten kwamen bij geen van de paarden voor, zelfs niet bij de kadavers die men vond. Paarden in de natuur gaan wel dood, maar doorgaans niet aan hoefproblemen. In Nederland is het net andersom: De meeste paarden komen voortijdig aan hun eind door hoef- en beenproblemen.

Als die wetenschappers zo begaafd zijn nemen ze in het onderzoek mee dat hoefkatrolontsteking voor het grootste gedeelte debet is aan het dragen van de ruiter. Scheef gereden en belaste paarden.
Paarden in het wild hoeven geen mens te dragen en daar zit een mega verschil.
Daarom komen omgekeerd in Nederland zoveel paarden voortijdig aan hun eind.
Wederom de mens, de manier van gebruiken enz. enz.
Dat is toch niet met elkaar te vergelijken !!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:03

In latere onderzoeken waarbij rijpaarden werden bekapt volgens de witte lijn methode, genas ook de O uit de HKO
http://www.hoefkatrol.nl

het is geen kwestie van rijden, middeltjes, of een poedertje, maar een kwestie van verkeerd bekappen waarbij de diepe buigpees verkeerd belast wordt. Daarbij komt dan ook nog eens verkeerde huisvesting vaak met te weinig beweging.

Van paarden met HKO die gedumpt waren in het wild door eigenaren werd het paard jaren later weer gevangen en werd de eigenaar opgebeld met 'we hebben uw ontsnapte paard weer gevonden!', afgeschreven paarden die na een aantal jaartjes in het wild te hebben gewoond weer genazen van hun hoefproblemen, doordat hun hoeven natuurlijke slijtage ondervonden en de paarden heel veel beweging kregen.

ik quote mezelf even:

Arabesk schreef:
even een case studie van Wim de Leeuw uitgelicht die wel erg in het oog springt:

Afbeelding

1 maand later
Afbeelding

vijf maanden later:
Afbeelding

HKO paard, maar nu weer rad Ja

hier de rest van het verhaal http://www.biomentor.org/paard/Swifty.html

Arabesk schreef:
Zomaar blind vertrouwen op de HS en de VA zou ik nooit doen. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die hun adviezen in de wind durven slaan. Het zal nog heel lang duren voordat de nieuwste inzichten op het gebied van HKO zullen doordringen tot de opleidingen van VA en HS.

Speciaal beslag zorgt ervoor dat het paard éven opknapt, in negen van de tien gevallen gaat het paard daarna weer achteruit. Dan wordt het beslag weer iets aangepast en gaat het weer eventjes goed. Daarna gaat het weer mis en is het vaak einde verhaal.

De eigenaar heeft het gevoel er echt álles aan gedaan te hebben, maar dat het kennelijk zo erg was dat het niet meer te redden was.

Speciaal beslag werkt de neerwaartse spiraal van HKO alleen maar nog erger in de hand.

Veel paarden die pijnlijke hielen hebben vanwege lange steunsels die in de hoef knijpen krijgen 'klinisch HKO' opgestempeld. Dat betekent dat ze niets op de foto's konden vinden. Nee logisch, lange steunsels en of pijnlijke hielen zie je niet op een foto.

Paarden met pijnlijke hielen gaan toonlanden. Toonlanden is heel schadelijk voor de diepe buigpees en dus ook het HK. Vervolgens treedt er nu wél schade op aan de HK en krijgt de VA alsnog 'gelijk'.

Het paard wordt nu op speciaal beslag gezet, vaak achter iets hoger. Dit geeft eventjes verlichting, maar de pees maakt zichzelf weer korter en het verhaal begint van voor af aan. Achter hoger zetten werkt toonlanden nóg meer in de hand en dus nog meer schade op de diepe buigpees en dus het HK. De HKO zal verergeren.

De oorzaak van HKO: overbelasting van de diepe buigpees moet opgelost worden. Dan is HKO te genezen, de beschadiging op het bot zal blijvend zijn maar de ontsteking kan genezen.

Wat zijn oorzaken van overbelasting van de diepe buigpees?

- toonlanden
- veel rijden in zand (veel rijbakken/ruiterpaden)
- een hoef die geen natuurlijke grip heeft op de bodem en steeds iets je doorglijdt
- kort draaien op zachte ondergrond (voltes rijden in een bak)
- te weinig doorbloeding van de hoef door ijzers en of beperkte bewegingsvrijheid door opsluiting in een stal
- weinig schokabsorberend vermogen van de hoef (toonlanden en ijzers)
- stijl springen

Veel van onze informatie is afkomstig van Prof. James R. Rooney, D.V.M. Hij is een Amerikaanse hoogleraar die internationaal erkend wordt als autoriteit op het gebied van "equine biomechanics". Anderen hebben zijn bevindingen bevestigd. Zijn boek The Lame Horse is een aanrader voor iedereen die meer over de oorzaak van hoefkatrolontsteking wil weten.

Bedenk dat kreupelheid vaak ten onrechte aan hoefkatrolonsteking wordt toegewezen. Bij "wonderbaarlijke genezingen" blijkt doorgaans dat er nooit serieus is gecontroleerd of het paard daadwerkelijk hoefkatrolontsteking had. Het paard is dan wel genezen van kreupelheid maar er was geen sprake van hoefkatrolontsteking. Hoefkatrolontsteking is geen rijtechnisch probleem, scheefheid, gebrek aan vitamientjes of wat dan ook maar domweg overmatige slijtage door een verkeerde bekapping en te weinig doorbloeding door langdurig stilstaan, hoefijzers en te weinig hoefmechanisme.

Laat geen valse verwachtingen scheppen door een dierenarts of hoefsmid die niet de vakliteratuur (zie bronvermeldingen) heeft bijgehouden: Er bestaan geen hoefijzers die hoefkatrolontsteking kunnen genezen. In traditionele kringen geldt hoefkatrolontsteking als ongeneeslijk, en ongeneeslijk is het inderdaad als je met hoefijzers aan de slag gaat.

Dit is wat Pete Ramey, een internationaal bekende hoefsmid, in zijn boek Making Natural Hoof Care Work for You over hoefkatrolonsteking te zeggen heeft:
Simply start a natural hoof program and you will see. I have seen hopeless navicular cases go sound at the first trimming or it can take a while. It is a simple fact that I have never seen a "navicular horse" fail to be completely healed under my care.

Dit is wat de arts Dr. vet. med. H. Strasser zegt:
In the last 3 years, the course and healing of navicular syndrome was documented on 53 horses of various breeds. The shoes were removed, the living conditions of the horse changed to more closely approximate the natural amount of movement of a horse each day, and the shape of the hoof capsule was, over the course of months, returned (close) to its natural form through proper trimming. Depending on the length of time the problem had been in existence, and how far living conditions could be optimized, the return to full use of a horse diagnosed with "podotrochlosis" can take a few weeks to nine months.

Oftewel genezing is mogelijk en duurt enkele weken tot hooguit 9 maanden!

Het zal nog lang gaan duren voordat dit allemaal doordringt tot alle VA en HS.

http://www.hoofrehab.com/end_of_white_l ... #Navicular
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-07-08 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:07

En iemand die een dag de curcus heeft gevolgd kan dus de natuur nadoen????

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:07

Arabesk schreef:
@ henny_w, als je paard voornamelijk gebruikt wordt op gras en veel grip moet hebben laat NB een driehoekje staan aan de achterkant dat werkt als gripprofiel

Stralen worden alleen bijgewerkt als ze heel erg uitsteken boven de hoef, iets wat eigenlijk alleen bij ramphoeven voorkomt. Wie overgaat op een meer natuurlijke bekapping, krijgt vanzelf mooie stralen die voldoende slijten bij het paard. De straal werkt ook als groeisensor: wordt de druk op de straal te groot dan groeit de hoef harder en komt de straal vanzelf weer verder van de grond, staat ie zo ver van de grond dat er te weinig druk plaatsvindt, dan stopt de hoef met groeien om weer af te slijten.

Dat driehoekje laat ik al jaren staan voor de grip.
Jij schrijft dat als stralen heel erg uitsteken boven de hoef dan pas worden bijgewerkt.
Ik merk aan mijn paarden dat als de straal maar een fractie boven de hoefwand uitsteekt zij iets korter of gevoeliger gaan lopen.

Ik lees zo vaak op div. fora dat mensen na een jaar NB hun paard nog gevoelig hebben lopen.
Wat ik me dan afvraag. Is dat nog steeds gewenning of bijv. zoiets simpels als een straal die een fractie te hoog is of bijv. een te dikke zool. Sommige kunnen het niet aan behoorlijk laag op de hielen te staan want de achterste pees wordt dan pijnlijk en ga zo maar door.
Sommige mensen willen hoe dan ook NB toepassen en blijven dan maar doorsukkelen.
Arme paarden.

De hoeven van mijn paarden groeien elke 3/4 jaar vanuit de kroonrand helemaal uit naar beneden.
Volgens mij groeit normaliter de zool elke maand 3mm.

Hoe is het dan mogelijk dat er paarden na een jaar of soms nog langer nog steeds hardstikke gevoelig lopen. Ook al hebben ze nog nooit een ijzer ondergehad.
Van NB hoeven zou je mogen verwachten dat ze rap gaan veranderen en zich aanpassen maar kennelijk gebeurt dat toch lang niet altijd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:11

Ik ken geen mensen waarvan het paard na een jaar nog steeds hardstikke gevoelig liep. Zou het wel zo zijn dan raad ik die mensen aan om er een ervaren bekapper bij te halen.

Verder is ook bekend en dat wordt ook verteld tijdens de cursus dat het voor sommige paarden beter is om enkele mm's hoefwand te laten staan, die paarden lopen dan veel beter.

de cursus eindigt dan ook met 'laat het paard de leermeester zijn' oftewel kijk naar je paard, leer van je paard.

Trouwens complimenten dat de discussie nu zo fijn verloopt, de grootste schreeuwers zijn vertrokken geloof ik.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:12

Arabesk schreef:
In latere onderzoeken waarbij rijpaarden werden bekapt volgens de witte lijn methode, genas ook de O uit de HKO
http://www.hoefkatrol.nl

het is geen kwestie van rijden, middeltjes, of een poedertje, maar een kwestie van verkeerd bekappen waarbij de diepe buigpees verkeerd belast wordt. Daarbij komt dan ook nog eens verkeerde huisvesting vaak met te weinig beweging.

Van paarden met HKO die gedumpt waren in het wild door eigenaren werd het paard jaren later weer gevangen en werd de eigenaar opgebeld met 'we hebben uw ontsnapte paard weer gevonden!', afgeschreven paarden die na een aantal jaartjes in het wild te hebben gewoond weer genazen van hun hoefproblemen, doordat hun hoeven natuurlijke slijtage ondervonden en de paarden heel veel beweging kregen.

Het is wel degelijk grotendeels een kwestie van rijden.
Ik heb div. cursussen gevolgd bij Antoine de Bodt en paarden binnen een half uur weer goed zien lopen.
En ja natuurlijk gaan ontsnapte paarden op den duur weer goed lopen want dan zit er GEEN ruiter meer op.
Je geeft het antwoord min of meer zelf al met het 2e stukje tekst.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:13

aerdenhout1 schreef:
En iemand die een dag de curcus heeft gevolgd kan dus de natuur nadoen????

ja, je leert het gebrek aan slijtage dat je hier in NL hebt te compenseren en na te bootsen. Om jezelf werk te besparen kan je rondom de drinkbak bijv. een verhard stuk aanleggen etc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:15

@ henny_w er zijn veel paarden die HKO opgeplakt krijgen, maar die eigenlijk 'teugelkreupel' zijn, zoals dat vroeger werd genoemd. Ik ben het met AdB eens dat veel paarden in de soep gereden worden. Zijn filmpje van een paard dat rad loopt en ernstig gaat kreupelen zodra er een zadel opgelegd wordt is ook zeer indrukwekkend.

Mensen grijpen te snel naar een slof, kop naar beneden etc, en daarmee rijden ze een paard helemaal op de voorhand. Buiging van het hoofd zijn geen voorwaarde voor verzameling maar het gevolg ervan. Kop naar beneden trekken zal niet tot verzameling leiden.

Voor die paarden is AdB een uitkomst. Maar rijden alleen is niet genoeg; huisvesting, voeding en hoefverzorging horen daar ook bij. Bovendien heb ik moeite met het feit dat mensen op een kreupel paard klimmen. Desalnietemin vind ik dat AdB wel bijdraagt aan bewustwording bij mensen Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:20

[qoute]ja, je leert het gebrek aan slijtage dat je hier in NL hebt te compenseren en na te bootsen. Om jezelf werk te besparen kan je rondom de drinkbak bijv. een verhard stuk aanleggen etc[/quote]

Haha! Haha! Dat scheelt dus een hoop geld aan hoefsmid kosten?
KOm nu arabesk...ik bekap ( samen met nog iemand op stal) ook mijn eigen paarden, maar had toch echt heel veel dagen nodig met een goede smid naast me, om ook de meest makkelijke voeten te bekappen.
En de paarden met een probleem begin ik zelf niet aan. Daarnaast laat ik nog steeds controleren als de hoefsmid er is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:35

Arabesk schreef:
Ik ken geen mensen waarvan het paard na een jaar nog steeds hardstikke gevoelig liep. Zou het wel zo zijn dan raad ik die mensen aan om er een ervaren bekapper bij te halen.

Verder is ook bekend en dat wordt ook verteld tijdens de cursus dat het voor sommige paarden beter is om enkele mm's hoefwand te laten staan, die paarden lopen dan veel beter.

de cursus eindigt dan ook met 'laat het paard de leermeester zijn' oftewel kijk naar je paard, leer van je paard.

Trouwens complimenten dat de discussie nu zo fijn verloopt, de grootste schreeuwers zijn
vertrokken geloof ik.

Ik kom het helaas geregeld tegen dat mensen na een jaar nog met een stikgevoelig paard zitten.

Wat jij hierboven nu verteld was nog geen 2 jaar geleden 'vloeken' bij de PN clan.
Het NB was alleen maar zus en zo en NIET anders.
Als je met wat anders aankwam had je gelijk half PN over je heen en had je er totaal geen verstand van. Dat is menigeen overkomen, ook in verhitte discussies hier op Bokt.
Die houding heeft veel kwaad bloed gezet en negativiteit gebracht bij menig lezer. En terecht.

Jouw eerste artikel van dit topic geeft dat bij menigeen de nekharen wederom overeind gaan staan. Bij mij idem.
Ten eerste omdat het dus geen bekapcursus blijkt maar een dagje vijlen.

Ten tweede omdat menigeen wel weet dat de stand van het been, voetas en gangen van het paard niet te leren zijn op een dode ondervoet.

Ten derde de niet doorsnee gebruikte paardenhoeven op de cursus.

Ten vierde jouw toch wel enigszins opdringerige manier van alleen NB deugt en niet anders. Met oor- en veroordelen richting TB. Op zo'n manier drijf je mensen in het harnas.
Er zijn mensen zat die heel erg tevreden zijn met hun traditionele bekapper/smid.
Heb daar dan ook respect voor.

Er zijn zat mensen die best goed hun paarden bij kunnen houden met vijlen waardoor voortijdig brokkelen, scheuren enz. van de hoeven te voorkomen is.
Maar zoals de cursus in eerste instantie op PN is verschenen werd de indruk gewekt dat je na de cursus je paard helemaal zelf kon doen.
Daarna kwam pas het verhaal van eerst onder begeleiding van een ervaren iemand.

Wat jouw laatste opmerking betreft, ik vind dat een kl*te opmerking aangezien je zelf net zo, zo niet meer, schreeuwerig bezig bent geweest.
Het is een veelzeggende zin over jezelf. Helaas Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:47

Oeps...die kan je denk ik in je zak steken arabesk! En ik geef haar gelijk! Jou manier van iets overbrengen gaat ook mij vaak veels te ver, jou manier is de beste iets anders bestaat er niet.
In heel veel dingen geef ik je gelijk...een blote voet is, mits mogelijk, ten alle tijden beter dan een ijzer eronder! Maar ook niet ieder mens kan zonder schoenen! Je geeft het trouwens zelf aan...het tegenwoordige paard is niet meer het wilde paard van vroeger. We verwachten hele andere dingen van ze als alleen maar rondzweven om aan eten te komen. Nederland is geen prairie, met div. soorten bodems waardoor de hoef natuurlijk slijt! Wij zijn een nat en drassig land, waardoor de hoef erg week wordt en lang niet elk paard zal daar ooit aan wennen. Dus sommige paarden kunnen NIET zonder een ijzer..klaar uit!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:00

Arabesk schreef:
@ henny_w er zijn veel paarden die HKO opgeplakt krijgen, maar die eigenlijk 'teugelkreupel' zijn, zoals dat vroeger werd genoemd. Ik ben het met AdB eens dat veel paarden in de soep gereden worden. Zijn filmpje van een paard dat rad loopt en ernstig gaat kreupelen zodra er een zadel opgelegd wordt is ook zeer indrukwekkend.

Mensen grijpen te snel naar een slof, kop naar beneden etc, en daarmee rijden ze een paard helemaal op de voorhand. Buiging van het hoofd zijn geen voorwaarde voor verzameling maar het gevolg ervan. Kop naar beneden trekken zal niet tot verzameling leiden.

Voor die paarden is AdB een uitkomst. Maar rijden alleen is niet genoeg; huisvesting, voeding en hoefverzorging horen daar ook bij. Bovendien heb ik moeite met het feit dat mensen op een kreupel paard klimmen. Desalnietemin vind ik dat AdB wel bijdraagt aan bewustwording bij mensen Ja

Euhmmm Arabesk,

Op de cursussen heb ik van div. paarden de rontgenfoto's gezien waar de HKO zat.
Dat heeft geen ene moer met teugelkreupel te maken.
Ook de slof, 'hoofd' naar beneden en verzameling op welke manier dan ook zijn niet DE oorzaak van scheefgereden zijn.
Het heeft alles te maken met de holle en bolle kant van een paard wat ELK paard van nature heeft net als dat elk mens links of rechts van nature is.
Door het bereden worden kan die holle en bolle kant nog meer bevestigd worden wat bij ongelooflijk veel paarden het geval is.
Het gewicht wordt daardoor onevenredig op de hoeven verdeeld.
Het verschil tussen de ene en de andere voorhoef kan daardoor wel 100 tot 200 kilo verschil zijn qua belasting.
Bij mijn jarenlang lesgeven ben ik nog maar zelden een goed rechtgericht paard tegengekomen.
Doe je een paar specifieke oefeningetjes ter controle dan blijkt al gauw dat de scheve paarden, als zijn ze stomdronken door de bak slingeren ipv. nog fatsoenlijk op eigen benen kunnen lopen.

Arabesk uit jouw antwoord krijg ik de indruk dat je bar weinig verstand hebt van het gaan van een werkelijk rechtgericht paard.
Ik heb div. HKO paarden MET ijzers in no time weer helemaal goed zien worden.
Dat heeft niets met de hoeven te maken maar in eerste instantie met de rug van het paard.
AdB geeft/gaf 1 dagscursussen. Als hij het nog doet is het misschien een idee voor jou om er eens een te volgen.
Het is heel leerzaam en nog weer heel anders dan alleen zijn DVD Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 18:08

Het niveau van de discussie zakt weer helaas en we gaan ook offtopic over AdB.

Misschien daarover een ánder topic openen Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:10

Ik heb hier een merrie staan als bewijs dat het ook met ijzers goed kan komen. 3 en 4 tjes dus voor 100% afgekeurd en kreupel! Na 2 jaar rust en speciaal beslag ging het uiteindelijk zo goed, dat de ijzers eraf konden en ze nu zonder ook goed loopt, maar ze had het in het begin zeker niet zonder ijzers gered!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 18:17

Elke NB tegenstander raad ik toch eens aan het Natuurlijk Bekappen boek te lezen als hij/zij een gefundeerde mening wil hebben, zodat hij/zij eindelijk , als hij/zij anti NB is, snapt met welke argumenten Natuurlijk Bekappen onderbouwd wordt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:19

zucht arabesk...daar ga je weer!!!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:30

Arabesk schreef:
Het niveau van de discussie zakt weer helaas en we gaan ook offtopic over AdB.

Misschien daarover een ánder topic openen Knipoog

Offtopic ???

Wie begon er nou over hoefkatrolontsteking?

En dat paarden in de natuur er geen last van hebben. Lang leve NB Dromen
Dan is het toch logisch dat het rechtrichten, HKO en Antoine de Bodt in 1 adem door benoemd
worden Nors opkijken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:32

paarden in de natuur met HKO zijn er ook niet, die zijn opgegeten Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:34

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Die zijn niet snel genoeg he???? Ach gosch!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:46

Arabesk schreef:

Dat is oud nieuws en heeft niets met natuurlijke slijtage te maken. Het is ook bekend namelijk dat wanneer een paard met HKO niet meer gereden wordt en gewoon de weide in gaat je na een tijdje ook geen klachten meer hebt. Sterker nog, zelfs op de rontgenfoto is dan niets meer te zien. Als die paarden dan weer bereden worden komen de klachten na een tijdje terug. De aanname dat dus deze dieren genezen door natuurlijke slijtage is dus fout. Het heeft dus wel degelijk met belasting en scheef rijden te maken.

dit is voor mij nu weer zo'n typisch voorbeeld waaruit blijkt dat jij een persoonlijk draai geeft aan een verhaal. Voor iemand die zich een beetje verdiept heeft in paarden val je dan ook zo weer door de mand.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:48

HOOOO wacht even!! De merrie word alweer dik een jaar gereden en heeft nog steeds geen klachten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:49

Arabesk schreef:
Elke NB tegenstander raad ik toch eens aan het Natuurlijk Bekappen boek te lezen als hij/zij een gefundeerde mening wil hebben, zodat hij/zij eindelijk , als hij/zij anti NB is, snapt met welke argumenten Natuurlijk Bekappen onderbouwd wordt.

Ik ben niet specifiek TEGEN NB, maar geef mij eens een argument waarom je met een TB paard dat daarmee prima uit de voeten (hihi woordspeling) kan en zelfs zelden bijgewerkt hoeft te worden en zonder problemen of gevoeligheid kan wisselen tussen ijzers en ijzerloos om zou zetten op een andere methode (NB)?
Never change a winning team is het toch?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:51

arno8 schreef:
Zou dit een levend paard geweest zijn dan had het bekappen stapsgewijs moeten plaatsvinden waarbij telkens tussendoor gelopen had moeten worden om te zien of het paard nog steeds goed liep. Het uiteindelijke resultaat zou hetzelfde geweest zijn.

En dan ga je door tot ie niet meer goed loopt? En dan nog wat, dus jij beweert dat je met nb een bokhoef kunt genezen? Yeah right!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:55

Kymalin schreef:
arno8 schreef:
Zou dit een levend paard geweest zijn dan had het bekappen stapsgewijs moeten plaatsvinden waarbij telkens tussendoor gelopen had moeten worden om te zien of het paard nog steeds goed liep. Het uiteindelijke resultaat zou hetzelfde geweest zijn.

En dan ga je door tot ie niet meer goed loopt? En dan nog wat, dus jij beweert dat je met nb een bokhoef kunt genezen? Yeah right!

DAT zouden fokkers nou eens intressant vinden..................

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:00

Sorry hoor, maar een paard wat écht HKO heeft KAN niet binnen een half uur weer goed lopen. Er is daar ter plaatse echt een ontsteking en hoe je dan ook gaat lopen, dat voel je, zeker weten Ja! Dan is er sprake geweest van een verkeerde/verkrampte rijstijl maar absoluut niet van HKO.