De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:18

@Edith: fijn dat jouw ponies het goed doen op de manier waarop jij ze houdt. Als alles goed gaat en ze kunnen blootvoets door het leven, des te beter. Maar (en daar gaan we weer), ik vind het niet goed dat je zegt dat je je hoefsmid gedag zegt als hij ijzers zou voorstellen. Hoe je ook je best doet, je paard kan in een situatie komen waarin ijzers net wel de oplossing voor een specifiek probleem zijn. Soms zijn "hulpmiddelen" nodig. En als je dan tegen bent omwille van het tegen zijn, dan doe je je paard in mijn ogen tekort. Natuurlijk zijn ijzers niet in alle gevallen zaligmakend, maar in sommige gevallen ook wel.

Dat je niemand over koeien hoort, is misschien omdat dit een discussie is die over paarden gaat? Lachen

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:07

Hoi Chevax,

Ja, als daar die hele discussie over zou gaan, over paarden die absoluut niet zonder ijzers kunnen... Uitzonderingen zijn er altijd, dat het zover is gekomen is al erg genoeg eigenlijk. Ik kan me dan wel voorstellen dat eigenaren van dergelijke paarden flink over de zeik gaan als er dan iemand komt beweren dat ze makkelijk zonder kunnen. Zou ik zelf ook doen.

Ik heb het meer over mensen (ik ken ze) die hun paard laten beslaan omdat dat zaken voor hen zelf gemakkelijker maakt, diezelfde mensen sluiten vervolgens hun paard 24 uur per dag op in een hok van 3 bij 3 en klagen over rotstraal en hoefijzers die losgeschraapt worden en onhandelbare paarden. Ik ken ze ook die ze laten beslaan omdat de smid zegt dat het moet en dan zal het wel zo zijn want hij heeft er verstand van. Daarom ben ik eigenlijk wel blij met dit soort discussies, er zijn steeds meer mensen die zelf meer of anders gaan nadenken over waar ze mee bezig zijn.

Ik woon hier in een gebied met enorm veel paardeneigenaren en pensionstallen. De meeste mensen hier houden hun paard 24 uur per dag in een stal, (ik ken zelfs een stal waar 30 paarden in stands staan) en verwaarlozen, vaak uit onwetendheid, het hoefonderhoud. Ik ken een pension waar een veulen van nog geen jaar oud al een half jaar in een box staat. Met het mooie weer twee weken geleden en de laatste paar dagen heb ik amper paarden buiten zien staan. En niemand die dat raar vindt. Ik heb af en toe het idee dat ik echt in een achterlijk gebied woon of zou dit nou gewoon de doorsneemanier van paardenhouden zijn? Je moet dan toch wel met me eens zijn dat er nog veel te winnen is. Dat begint niet alleen met wel of niet beslaan.

Ik ben niet tegen beslaan om het tegen zijn. Ik ben ertegen omdat ik van mening en ervan overtuigd ben dat het gebruik van ijzers op de lange termijn meer kwaad dan goed doet. Net als in mijn voorbeeld over implantaten, ik wil de mogelijke complicaties niet en dan ga ik op zoek naar een alternatief. Kan mijn huidige tandarts (of smid in het geval van mijn paarden) dat niet bieden, dan zoek ik verder. Maar nogmaals, dat niet beslaan is maar een partje uit een hele sinaasappel.

Groeten,
Edith

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 01:16

ik vind het vooral vreemd dat veel (sport)paarden op driejarige leeftijd op ijzers gaan, 'omdat dat hoort'. ik hoor het gewoon teveel, wil je wedstrijden rijden? tja dan ontkom je niet aan ijzers. ik begrijp dat niet. ik denk dat er heel vaak onnodig ijzers gebruikt worden, maar aan de andere kant is er ook veel onnodig leed door mensen die zelf wat aan willen prutsen, ipv het overlaten aan een smid.

ik hou mijn eigen paardjes ook zelf bij, en niet volgens een bepaalde regel of wat dan ook, gewoon in overleg met de smid, die mijn werkjes ook regelmatig komt controleren. zelf doe ik er weinig aan, voornamelijk bijvijlen (ik heb er één die snel 'flapjes' heeft), en af en toe wat bekapwerk. maar allemaal onder begeleiding van een zeer goede (traditionele, overigens) smid. hij weet hoe mijn dieren lopen, en wat hun minnen en plussen zijn. en dat vind ik belangrijk, of het nou dmv natuurlijk bekappen of traditioneel bekappen is, als mijn paarden er maar lekker bijstaan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:04

EdithHartog schreef:
Hoi Chevax,

Ik heb het meer over mensen (ik ken ze) die hun paard laten beslaan omdat dat zaken voor hen zelf gemakkelijker maakt, diezelfde mensen sluiten vervolgens hun paard 24 uur per dag op in een hok van 3 bij 3 en klagen over rotstraal en hoefijzers die losgeschraapt worden en onhandelbare paarden.
Groeten,
Edith

Hier wordt ik zo langzamerhand ook een beetje moe van; Blijkbaar houden alle mensen die hun paarden laten beslaan hun paarden 24/7 op stal, en douwen er 6 kilo krachtvoer in weinig hooi en komen die vervolgens 2 x per week een half uurtje rijden. Beste Edith, je hebt het hier over excessen, ik ben het met een aantal mensen eens hier die zeggen dat ze het gevoel hadden dat er op een open manier gediscussieerd werd, maar door dit soort opmerkingen zet je mensen in mijn ogen weer tegen elkaar op. Mijn paarden staan ook op ijzers, maar gaan alle dagen van 's morgens vroeg totdat het donker wordt naar buiten. Ze staan altijd met soortgenoten en krijgen voldoende ruwvoer. Ze zijn welgeteld deze winter 2x binnen gebleven en dat was toen het zo stormde.

Ik probeer ook open minded te blijven alhoewel ik me oprecht zorgen maak over het feit dat sommige mensen na 1 dagje cursus zelf aan de slag gaan maar ik ben er ondertussen ook achter dat niet iedereen die NB toepast zelf maar wat aanklooit en wel degelijk advies en controle laat uitvoeren door iemand die er voor heeft geleerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:07

Excessen....

Gister was ik nog op een 4 of 5 sterrenmanege:

prachtige hokken, zonder contact met elkaar, solarium, stapmolen, 2 binnenbakken, afspuitplaats etc
(de sterren zijn volgens mij voor het ruitergemak, de paarden stonden er in elk gevan NIET fijn)

En enorme weilanden... waar ze geen gebruik van maken Zij zijn groot en ik is klein!

Ik zie het nog TE vaak om het 'excessen' te kunnen noemen, het is eerder regel dan uitzondering!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:12

Ja maar het gaat mij om de gedachte dat iedereen die z'n paard wel eens op ijzers heeft ook dat soort manieren van houden zou hanteren. Ik keur dat ook af, noem het zelfs bio industrie.

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:24

Kymalin schreef:
EdithHartog schreef:
Hoi Chevax,

Ik heb het meer over mensen (ik ken ze) die hun paard laten beslaan omdat dat zaken voor hen zelf gemakkelijker maakt, diezelfde mensen sluiten vervolgens hun paard 24 uur per dag op in een hok van 3 bij 3 en klagen over rotstraal en hoefijzers die losgeschraapt worden en onhandelbare paarden.
Groeten,
Edith

Hier wordt ik zo langzamerhand ook een beetje moe van; Blijkbaar houden alle mensen die hun paarden laten beslaan hun paarden 24/7 op stal, en douwen er 6 kilo krachtvoer in weinig hooi en komen die vervolgens 2 x per week een half uurtje rijden. Beste Edith, je hebt het hier over excessen, ik ben het met een aantal mensen eens hier die zeggen dat ze het gevoel hadden dat er op een open manier gediscussieerd werd, maar door dit soort opmerkingen zet je mensen in mijn ogen weer tegen elkaar op. Mijn paarden staan ook op ijzers, maar gaan alle dagen van 's morgens vroeg totdat het donker wordt naar buiten. Ze staan altijd met soortgenoten en krijgen voldoende ruwvoer. Ze zijn welgeteld deze winter 2x binnen gebleven en dat was toen het zo stormde.

Ik probeer ook open minded te blijven alhoewel ik me oprecht zorgen maak over het feit dat sommige mensen na 1 dagje cursus zelf aan de slag gaan maar ik ben er ondertussen ook achter dat niet iedereen die NB toepast zelf maar wat aanklooit en wel degelijk advies en controle laat uitvoeren door iemand die er voor heeft geleerd.

Weet je waar ik moe van word, dat sommige mensen zich kennelijk altijd aangesproken moeten voelen. Ik heb het hier over een bepaalde groep mensen, ik maak ze geregeld mee. Ik heb het niet over iedereen met een beslagen paard. Wie de schoen past mag hem aantrekken.

Excessen? Ik zit hier midden tussen de paardenpensions en de maneges. Ik hoef m'n raam maar uit te kijken om te zien dat het hier eerder regel dan uitzondering is. Paardenpensions is een bloeiende handel geworden in onze regio, ook omdat menig akkerbouwer, al dan niet noodgedwongen, is gestopt met zijn landbouw en ruimte en schuren in overvloed overhad.

Mensen tegen elkaar opzetten, jaja... Ik heb mijn visie proberen uit te leggen, er is meer dan alleen links- of rechtsom.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:29

Dank voor dit volwassen antwoord, ik hou het hier ook maar voor gezien aangezien het nergens meer over gaat en de vijandigheid er af druipt Doei, doei

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:52

Kymalin, het was niet mijn bedoeling om vijandig te reageren op jou. Maar wat mij wel opvalt op internetfora is dat het vaak fout gaat wanneer mensen dingen op zichzelf gaan betrekken. Dan schieten ze in de verdediging en wordt de eigenlijke boodschap gemist. Ik ken jou niet, weet niks van jou en van je paarden. Ik had het over mijn waarneming in mijn eigen omgeving.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:57

Moderatoropmerking:
Iedere keer opnieuw gaat het mis in een topic over NB of TB.
Daarom hier maar weer een slotje. Respecteer elkaars mening nu eens en probeer niet je mede-bokker, al heeft die ergens een andere mening over, de grond in te stampen... Dat zou het hier op BEH iig een stuk gezelliger maken.