Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knuffelkont

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:02

Shyla25 schreef:
@Knuffelkont vraagje waarom moest dit paard ook alweer op ijzers? Naar mijn mening zien de hoeven er prima uit zonder ijzers en als je niet rijdt lijkt me het helemaal overbodig.
Correct me if I'm wrong Knipoog

Verder is het "hoefmechanisme" o.a. het bewegen van de hoef waardoor de doorbloeding wordt bevorderd en zo dus ook de groei Pling
Ga je een voet vastzetten dan wordt de beweging belemmerd en krijg je dus een stagnering in de groei.
Wat er nu in 6 weken is gegroeit zit er bij mijn merrie in een kleine 2 weken aan.

Hij kon niet meer lopen van de pijn. het verhaal staat op pagina 32 kun je alles lezen.
Dit is nu de tweede set cytek die hij eronder heeft en hij loopt er prima ophelemaal geen problemen mat kreupel zijn kort lopen mens hij staat te bokken en te steigeren zo heb ik hem nog nooit zien doen met de steert op de rug nou dan lijkt het mij dat hij toch geen pijn heeft maaaaaaaaaaaaar wat ik dus al eerder zei je moet je paard bij elke nieuwe beslag beurt minimaal een week de gelegenheid geven om te wennen a/d nieuwe stand en of dat nou cytek, vetijzers, renijzers, kuststof ijzers of wat dan ook zijn zodra de oude ijzers eraf gaan word er normaliter ook gelijk de aangegroeide hoefwand eraf gehaald en word ook de zool uitgesnede en de straal dat hoort zo gezegt bij traditioneel.
Jij zegt dat jou paard de hoefwand in twee weken aangegroeid is wat bij de mijne pas na 6 weken gebeurd.
De cytek ondersteund de zool en zorgd voor een optimale doorbloeding de hoefwand word wel ondersteund maar niet extreem waardoor de hoefwant de gelegenheid heeft gelijk af te slijten met de cytek (ik leg dit dus wel even in mijn eigen bewoording uit).
Lucky had bijna geen zool meer omdat die juist door het traditionele beslag de zool teveel was uitgesneden en dus met gevolg dat hij niet meer kon lopen zijn zool groeid namenlijk 2x langzamer dan de gemiddelde zoolaangroei van een paard en daarom is de cytek bij uitstek juist voor hem van toepassing de zool krijgt juist door dit beslag de optimale kans op een verbeterde doorbloeding en goede aangroei de volgende beurt is eind maart begin april dan maak ik ook gelijk weer foto's van zijn zool en met name van het rechter voorhoef wat tevens het zwakste is van de 4 hoeven wnat op 10 december 2007 zag de zool er zo uit.
Afbeelding

Je kunt gewoon aannemen dat de zool er zo niet hoort uit te zien hij is brokkelig en droog en te hol en de hoefwand is hier ook duidelijk te dun dus nu wachten we lekker tot eind maart en dan maak ik weer foto's van de derde beslagbeurd en met name de zool dus doe ik met de cytek v/d tweede beurd en dan zonder en daarna weer met de nieuwe.

Idd is de cytek niet voor elk paard geschikt maar zo is dat ook met de kunsstof Marathons of de Easywalkers en al die andere merken ook zijn er paarden die altijd met siliconen tussen de ijzers lopen of met een leerzooltje of met halve maan ijzers ja die bestaan ook of met opzet met widia punten noem maar op.

Nog een vraag waar komt de cytek officieel vandaan is dat
1 Amerika
2 Europa
3 Afrika
4 Australië

Kijk wij mensen lopen ook niet allemaal op het zelfde merk schoenen met de zelfde zool eronder en dat geld dus ook voor paarden en ik wet zelfs een boer die heeft een melkkoe en die loopt ook op speciale ijzers omdat de klauwen te zacht gebleven zijn en die ijzers een soort halve maan maaar dan in een schuitvorm die worden er met een speciale lijn onder geplkat en elke 6 weken krijgt ze nieuwe en die koe loopt net zo hard als de rest.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:29

OrissE_GipsY schreef:
orisse staat nog steeds op cyteks,
in november is ze voor het laatst beslagen ( en veelste kort bekapt)
en sindsdien zijn haar hoeven amper bijgegroeid ( voornamelijk dr voorhoeven zijn heeeeel kort )

daar het mijn bij-rij en verzorg paard is, heb ik niet vee te beslissen over het dier...
nu is de eigenaresse zo ver, dat ze een thermografie gaat laten maken...

( hopelijk komt ze tot inzicht, dat die cyteks eronderuit moeten zo snel moelijk! )
ze loopt trouwens al vanaf november ook kreupel... achter en met de voorbenen erg kort/krampachtig..
Verdrietig echt ronduit zielig

owja, de schuldige is bram de lange Clown alsof we dat niet verwacht hadden

zal eens proberen foto's te maken binnenkort

Sorry hoor maar dat kan ik me dus ff echt niet voorstellen dat Bram dat paard te kort zou bekappen dan had hij dat ook bij mijn paard moeten doen en daar is alleen maar een minimun afgeraspt dis geloof ik dus niet je kunt Bram hierin niet de schuld gaan geven want dan had mijn paard er net zo slecht op moeten lopen dat gaat er bij mij dus ff niet in.
Tis wel mooi gezegt geef de smid maar gelijk de schuld doe het dan lekker zelf pak die hoef op trek het ijzer er onderuit en sla er een gewoon traditioneel ijzer onder maar wel zelf doen he niet aan een ander over laten.

Men gaat ervan uit dat als het paard voor het eerst op cytek staat dat ze gelijk weer verder kunnen rijden op traingins schema dat ze op dat moment rijden maaaaaaaaaaar dat is dus niet zo het cytek kun je niet vergelijken met de traditioneel omdatdat onder de hoefwand ligt en de zool loos in de ruimte zweeft (ik zal morgen foto v/d hoef van mijn welsh pony maken als vergelijking) terwijl in het wild namibië bvb de paarden de hoeven niet dragen op de hoefwand maar op de zool endaarom hebben ze dus ook nooit een smid nodig want de hoefwand slijt automatisch af en blijt gelijk a/d zool die heel langzaam groeid misschien maar 3 milimeter per jaar terwijl de hoefwang een halve centimeter per 6 maanden groeid dat is nogal ff een verschil.
Die pony van ons die word nagenoeg nooit gedaan daar loppt ik dan 3 dagen mee over straat en de hoefwand staat weer gelijk a/d zool hij heeft perfecte hoeven en heeft nooit beslag nodig zelfs de straal word nooit uitgesneden en dat gebeurd bij lucky ook niet omdat dat niet nodig is en je juist meer schade kan aanrichten door het wel te doen dan niet.

Dat geld ook voor het teren v/d hoeven dat is dus uit den boze want de teer zorgd ervoor dat de hoefzool, straal en wand worden afgedicht en dus kan er geen zuurstof meer bij en sterft de ondekant af ipv laat hem lekker in de modder lopen dat zorgd voor een natuurlijke afdichting.
Ik krab ze misschien 1x per week uit meer niet als ik vind dat er iets teveel rommel onder zit maar anders niet hoor, maar voor paarden die de heledag binnen staan in de stal in hun eigen mest is weer een ander verhaal omdat juist zij een groter risico lopen op heofzweren endergelijken omdat mest en urine amoniak en zuren bevatten die in de vrije natuur bijna niet voorkomen omdat het paard nooit langer dan een paar minuten/seconde op de zelfde plek blijft staan en dsu geen kans loopt in de mest te trappen let mmaar eens op je zult zien dat een paard altijd om een hoop heen loopt ipv er doorheen tenzij hij echt niet anders kan maar dan maakt hij een grotere stap.

Ook geld het het zelfde bij het invetten v/d hoeven je kunt beter olijf olie nemen dan hoefvet tenzij het in de zomer extreem droog is maar dan word zelfs aangeraden om de plaats rond de drinkbak nat en modderig te maken zodat de hoef soepel blijft maar als je niks anders hebt en geen keus om de drinkplaats nat te maken gebruik dan olijf olie dat is het beste klinkt gek maar het is echt waar.
In de westernsport word bij QH en Paint hoefzwart gebruikt tijdens show dat moet volgens de regels maar infeite is het heel slecht omdat de komplete hoef a/d buitenkant qword afgedicht en de hoef dus niet meer de zuurstof kan opnemen die het zo hard nodig heeft.

Je moet de hoeven in elke omstandigheid onderhouden dat houd in niet overdreven maar gewoon normaal, moet er een ijzer onder dan moet dat moet er kuntstof onder dan moet dat enzenzenzenz.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 01:21

Citaat:
Hij kon niet meer lopen van de pijn. het verhaal staat op pagina 32 kun je alles lezen.

als dit de voet is voor er cytec onder kwam kan ik me voorstellen dat hij niet meer kon lopen. de teen is veel te lang maar ik kan me niet voorstellen dat de gevoeligheid uit de zool komt. als ik deze voet bekijk kan ik me eerder een overbelasting op de pezen voorstellen. jammer dat er van toen geen foto van de zijkant bij zit.

Citaat:
Dit is nu de tweede set cytek die hij eronder heeft en hij loopt er prima ophelemaal geen problemen mat kreupel zijn kort lopen mens hij staat te bokken en te steigeren zo heb ik hem nog nooit zien doen met de steert op de rug nou dan lijkt het mij dat hij toch geen pijn heeft

cytek legt de ijzers extreem ver naar de achterkant van de voet. dit bevorderd het afrollen van de voet, dus minder belasting op de pezen. dit zal je paard zeker heel prettig vinden.

Citaat:
maaaaaaaaaaaaar wat ik dus al eerder zei je moet je paard bij elke nieuwe beslag beurt minimaal een week de gelegenheid geven om te wennen a/d nieuwe stand en of dat nou cytek, vetijzers, renijzers, kuststof ijzers of wat dan ook zijn zodra de oude ijzers eraf gaan word er normaliter ook gelijk de aangegroeide hoefwand eraf gehaald en word ook de zool uitgesnede en de straal dat hoort zo gezegt bij traditioneel.

ga dit ff aan anky vertellen, ik denk dat ze vlug een andere smid gaat nemen.
paard beslaan en direct trainen zo hoord het. beslag mag een paard nooit belemmeren. ik heb vandaag zelf een paardje beslagen met veeeel te lange tenen, die heb ik echt heel goed ingekort (zo kort dat de bloedpunten bijna door de zool heen kwamen) en die heeft vanavond zonder problemen een oefen parcours gesprongen en is geen stap gevoelig geweest.

Citaat:
Jij zegt dat jou paard de hoefwand in twee weken aangegroeid is wat bij de mijne pas na 6 weken gebeurd.

een hoefwand (hoornschoen) groeit normaal in een jaar tijd van de kroonrand tot de draagrand.
cytek belemmerd het hoefmechanisme doordat ze ver naar de achterkant van de voet nagelen. nagels horen altijd in de voorste helft van de voet zitten. in de achterste helft van de voet werkt het hoefmechanisme het meest en is dus raadzaam dit zo min mogelijk te belemmeren. nood breekt wet natuurlijk.

Citaat:
De cytek ondersteund de zool en zorgd voor een optimale doorbloeding de hoefwand word wel ondersteund maar niet extreem waardoor de hoefwant de gelegenheid heeft gelijk af te slijten met de cytek

verbetering van de doorbloeding komt door het hoefmechanisme. het cytek ijzer ligt gedeeltelijk binnen de draagrand (hoornschoen) en word dus geforceerd naar buiten gedrukt, een belemmering voor het hoefmechanisme dus.

Citaat:
Lucky had bijna geen zool meer

daar is op de foto hierboven weinig van te zien. ik zie heel veel zool. de scheuren zijn oud hoorn. het is de oude zool die los aan het laten is. daaronder zit een hele mooie vaste en nieuwe zool.

Citaat:
Idd is de cytek niet voor elk paard geschikt maar zo is dat ook met de kunsstof Marathons of de Easywalkers en al die andere merken

hoefbeslag is allemaal overbodig, maar er zijn paarden die er veel baat bij hebben maar het blijft altijd een noodzakelijk kwaad.

Citaat:
ook zijn er paarden die altijd met siliconen tussen de ijzers lopen of met een leerzooltje of met halve maan ijzers ja die bestaan ook of met opzet met widia punten noem maar op.

dit is orthopedies beslag en moet altijd de insteek hebben dat het tijdelijk is. dit mag echt nooit een blijvende oplossing hebben.

Citaat:
Kijk wij mensen lopen ook niet allemaal op het zelfde merk schoenen met de zelfde zool eronder en dat geld dus ook voor paarden

ieder paard verdiend zijn eigen aandacht, en niet alleen op gebied van voeten. het probleem met ons mensen is dat wij een ding proberen uit te vinden wat voor alles goed zou zijn. ik heb het al eerder gezegd en doe het nog een keer. dit bestaat niet. geef ieder paard de aandacht die het verdiend en kijk er naar als individu. ze zijn jullie echt dankbaar.

@ knuffelkont ik vind het super dat je paard het op cytek goed doet en ben blij dat hij geen pijn meer heeft want dat verdiend hij niet.
als ik het goed las doe je niet veel met je paard op de harde weg. en ik kan het van hier af niet beoordelen maar ik denk dat je je paard en je portomonee veel plezier doet als je hem lekker op blote voeten zet.
maar nogmaals dat is vanaf hiet niet te zeggen.

dan nog even voor de duidelijkheid. ik heb niks tegen cytek en ik maak dankbaar gebruik van hun ideeen. waar ik wel problemen mee heb is dat ze claimen dat hun de oplossing hebben voor alle problemen. dit is een kijharde leuge.

groeten john.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:08

Zoals John al zegt,Cytec heeft een heel groot nadeel.
De plek waar het ijzer ligt.Na 2 weken zal de hoefwand al over het ijzer heen groeien en zakken.Dit blokkeerd het hoefmechanisme volkomen, evenals de positie van de nagels.
Bijkomend nadeel is dat je de laminae(witte lijn) oftewel de verbinding tussen de hoornschoen en het inwendige van de voet
beschadigd,door forcering hiervan.
Het in sommige gevallen positieve effect van het terugleggen van een ijzer,kan je als bekwaam smid ook prima met een normaal ijzer,met als bijkomend voordeel dat je het ijzer naar de voet kunt vormen,ipv andersom,en je nagelgaten op een daarvoor geschiktere plek zitten.

By the way,ook ik zie niet waarom jouw prachtige Appy op ijzers zou moeten,op deze leeftijd en gezien zijn goede voeten op de foto.
Was hij misschien mechanisch bevangen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:40

knuffelkont schreef:
doorbloeding de hoefwand word wel ondersteund maar niet extreem waardoor de hoefwant de gelegenheid heeft gelijk af te slijten met de cytek (ik leg dit dus wel even in mijn eigen bewoording uit).
Lucky had bijna geen zool meer omdat die juist door het traditionele beslag de zool teveel was uitgesneden en dus met gevolg dat hij niet meer kon lopen zijn zool groeid namenlijk 2x langzamer dan de gemiddelde zoolaangroei van een paard en daarom is de cytek bij uitstek juist voor hem van toepassing de zool krijgt juist door dit beslag de optimale kans op een verbeterde doorbloeding en goede aangroei de volgende beurt is eind maart begin april dan maak ik ook gelijk weer foto's van zijn zool en met name van het rechter voorhoef wat tevens het zwakste is van de 4 hoeven wnat op 10 december 2007 zag de zool er zo uit.
Afbeelding

Je kunt gewoon aannemen dat de zool er zo niet hoort uit te zien hij is brokkelig en droog en te hol en de hoefwand is hier ook duidelijk te dun dus nu wachten

Ik zie op de foto in elk geval te lange steunsels, wat pijn in de hielen kan geven bij het paard.

Verder is de zool inderdaad brokkelig, maar dat betekent dat de oude zool begint te verschilferen. Met je hoevenkrabber kun je alles wat lost zit er uitkrabben en dat zul je ook regelmatig moeten doen.

De hoefwand is inderdaad wat aan de dunne kant, met veel beweging, goede huisvesting en regelmatig bekappen zou de hoefwand twee keer zo dik kunnen worden. De hoefwand is nog niet té dun.

Verder vind ik het er wel redelijk uitzien (voor zover ik het kan beoordelen he vanaf een foto Clown ). Het paard heeft een grote en nog redelijk brede straal. De zool is niet té hol, hol is juist zoals de zool zou moeten zijn.

Het lijkt erop dat de witte lijn links verbreed is, maar de foto is wel wat onduidelijk daar. Dat zou betekenen dat het hoefbeen niet goed meer aan de hoornschoen hangt en het gewicht van het paard drukt op de zool en het tussenliggende weefsel. Dat kan echt grote gevoeligheid veroorzaken.

Het beste zou zijn om je paard zonder ijzers te houden en zodanig te laten bekappen dat de HS de zool en straal met rust laat, de hoefwand op gelijke hoogte met de zool inkort en van een afronding voorziet rondom. Verder de steunsels inkorten tot zoolhoogte.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:54

CherokeeChum schreef:
Zoals John al zegt,Cytec heeft een heel groot nadeel.
De plek waar het ijzer ligt.Na 2 weken zal de hoefwand al over het ijzer heen groeien en zakken.Dit blokkeerd het hoefmechanisme volkomen, evenals de positie van de nagels.
Bijkomend nadeel is dat je de laminae(witte lijn) oftewel de verbinding tussen de hoornschoen en het inwendige van de voet
beschadigd,door forcering hiervan.
Het in sommige gevallen positieve effect van het terugleggen van een ijzer,kan je als bekwaam smid ook prima met een normaal ijzer,met als bijkomend voordeel dat je het ijzer naar de voet kunt vormen,ipv andersom,en je nagelgaten op een daarvoor geschiktere plek zitten.

By the way,ook ik zie niet waarom jouw prachtige Appy op ijzers zou moeten,op deze leeftijd en gezien zijn goede voeten op de foto.
Was hij misschien mechanisch bevangen?

CherokeeChum had Lucky maar goede hoeven dan was dit gedoe allemaal niet nodig geweest, op
Pagina 32 bijna onderaan staat hoe en waarom hij op de cytek terecht gekomen is.
Zodra de hoeven weer voldoende hersteld zijn gaat hij weer terug naar een normaal ren ijzertje of misschien een ander soort aangepast ijzer dat weet ik nu nog niet maar een paard/pony hoor normaliter niet met alle 4 de benen schuin onder het lichaam te staan maar recht.

Hij was op alle 4 de hoeven mechanisch bevangen en ik wil dat hij weer helemaal goed komt want zelfs met de gewone ijzertjes onder stond hij waardeloos en was hij niet vooruit te branden.
Het voordeel van hem is hij word nog niet bereden maar v/d zomer wil ik hem op m'n dooie gemakkie gaan inrijden dan is hij 3,5 jaar oud en dan kan ik wel langzaam aan gaan beginnen, eerst zonder zadel dat scheelt in gewicht mijn western zadel (billy cook) alleen al weegt dik 25 kilo en ik zit rond de 70 dus om dan in 1 keer zoveel gewicht toe te voegen is uit den boze het moet gratieus gaan hij heeft al genoeg geleden.
Ik ben niet iemand die zomaar klakkeloos iets aanneemt maar als ik zie dat het op dit moment mijn paard helpt dan zal ik hem daarin zeker steunen en ik hoop dat bij de volgende beslag beurd hij achter v/d cytek afkan en een normaal dun ren ijzertje onder kan krijgen maar hij heeft 1 groot nadeel hij zal altijd gevoelig blijven op zijn hoeven hou oud hij ook word en ik vind dat jammer maar hij is er niet minder mooi om.
Kijk ik heb geen idee hoe hij zich houd met de cytek onder als ik er op zit ik weet het gewoon niet maar dat ga ik nu ook niet uit proberen de tijd zal uiteindelijk uitwijzen of het goed blijft gaan of niet en voordat ik überhaupt met hem ga rijden gaat hij eerst op de R-foto om te zijn of zijn botten daar sterk genoeg voor zijn, zoniet dan wacht ik nog een half jaar zo wel dan ga ik langzaam aan beginnen.

Het is voor mij de eerste keer dat ik met zoiets als dit te maken heb dit is voor mij volkomen nieuw vroeger met mijn pony had die nooit een ijzer onder die hoeven waren zo hard die sleten maar minimaal maar ik zie wel een verschil dat pony's over het algemeen veel sterker hoeven hebben dan paarden onze welsh heeft ook geen ijzers onder en de shetten al helemaal niet maar het valt wel op dat paarden ze wel hebben al lopen ze nooit op straat.

Ik denk dat het hoefijzer op zich altijd een punt van discussie zal blijven met voors en tegens of het nou gaat om het normaal traditioneel, kunststof, met zooltjes, widia puntjes, siliconen, draver ijzer, renijzer, vetijzer het maakt niet uit welk soort dikte gewicht materiaal het blijft zolang wij allen leven een heet discussie punt

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:57

sorry, maar wat is mechanisch bevangen? (hoefbevangen...?)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:00

Weet je heel zeker dat hij mechanisch bevangen was? Zijn maandagziekte, spierverzuring en 'gewone' hoefbevangenheid uitgesloten?

Heb je er een VA bijgehad toen, of alleen de HS?

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:16

Arabesk schreef:
knuffelkont schreef:
doorbloeding de hoefwand word wel ondersteund maar niet extreem waardoor de hoefwant de gelegenheid heeft gelijk af te slijten met de cytek (ik leg dit dus wel even in mijn eigen bewoording uit).
Afbeelding

Je kunt gewoon aannemen dat de zool er zo niet hoort uit te zien hij is brokkelig en droog en te hol en de hoefwand is hier ook duidelijk te dun dus nu wachten

Ik zie op de foto in elk geval te lange steunsels, wat pijn in de hielen kan geven bij het paard.

Verder is de zool inderdaad brokkelig, maar dat betekent dat de oude zool begint te verschilferen. Met je hoevenkrabber kun je alles wat lost zit er uitkrabben en dat zul je ook regelmatig moeten doen.

De hoefwand is inderdaad wat aan de dunne kant, met veel beweging, goede huisvesting en regelmatig bekappen zou de hoefwand twee keer zo dik kunnen worden. De hoefwand is nog niet té dun.

Verder vind ik het er wel redelijk uitzien (voor zover ik het kan beoordelen he vanaf een foto Clown ). Het paard heeft een grote en nog redelijk brede straal. De zool is niet té hol, hol is juist zoals de zool zou moeten zijn.

Het lijkt erop dat de witte lijn links verbreed is, maar de foto is wel wat onduidelijk daar. Dat zou betekenen dat het hoefbeen niet goed meer aan de hoornschoen hangt en het gewicht van het paard drukt op de zool en het tussenliggende weefsel. Dat kan echt grote gevoeligheid veroorzaken.

Het beste zou zijn om je paard zonder ijzers te houden en zodanig te laten bekappen dat de HS de zool en straal met rust laat, de hoefwand op gelijke hoogte met de zool inkort en van een afronding voorziet rondom. Verder de steunsels inkorten tot zoolhoogte.

Dat is ook gedaan maar hij kon gewoon niet meer lopen van de pijn wat moet je dan??
Ik zal het je laten zien van veulen af heeft hij nog nooit recht gestaan NOG NOOIT maar daar kom je later pas achter door de foto's terug te kijken en reken maar ik heb ze terug gekeken.
Wel zeg ik er bij hij kon er niks aan doen maar ik ben daarom niet minder blij met hem hij is mijn allesie en als ik hem er van af kan helpen door hem te ondersteunen met ijzers dan zal ik dat niet nalaten en doorgaan tot mijn laatste snik.

ik maak even een nieuwe reactie anders word dit te vol.
Ik ga nu eerst naar stal om hooi bij te voeren en vanmiddag zet ik ze er op.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:27

knuffelkont schreef:
OrissE_GipsY schreef:
orisse staat nog steeds op cyteks,
in november is ze voor het laatst beslagen ( en veelste kort bekapt)
en sindsdien zijn haar hoeven amper bijgegroeid ( voornamelijk dr voorhoeven zijn heeeeel kort )

daar het mijn bij-rij en verzorg paard is, heb ik niet vee te beslissen over het dier...
nu is de eigenaresse zo ver, dat ze een thermografie gaat laten maken...

( hopelijk komt ze tot inzicht, dat die cyteks eronderuit moeten zo snel moelijk! )
ze loopt trouwens al vanaf november ook kreupel... achter en met de voorbenen erg kort/krampachtig..
Verdrietig echt ronduit zielig

owja, de schuldige is bram de lange Clown alsof we dat niet verwacht hadden

zal eens proberen foto's te maken binnenkort

Sorry hoor maar dat kan ik me dus ff echt niet voorstellen dat Bram dat paard te kort zou bekappen dan had hij dat ook bij mijn paard moeten doen en daar is alleen maar een minimun afgeraspt dis geloof ik dus niet je kunt Bram hierin niet de schuld gaan geven want dan had mijn paard er net zo slecht op moeten lopen dat gaat er bij mij dus ff niet in.
Tis wel mooi gezegt geef de smid maar gelijk de schuld doe het dan lekker zelf pak die hoef op trek het ijzer er onderuit en sla er een gewoon traditioneel ijzer onder maar wel zelf doen he niet aan een ander over laten.

Men gaat ervan uit dat als het paard voor het eerst op cytek staat dat ze gelijk weer verder kunnen rijden op traingins schema dat ze op dat moment rijden maaaaaaaaaaar dat is dus niet zo het cytek kun je niet vergelijken met de traditioneel omdatdat onder de hoefwand ligt en de zool loos in de ruimte zweeft (ik zal morgen foto v/d hoef van mijn welsh pony maken als vergelijking) terwijl in het wild namibië bvb de paarden de hoeven niet dragen op de hoefwand maar op de zool endaarom hebben ze dus ook nooit een smid nodig want de hoefwand slijt automatisch af en blijt gelijk a/d zool die heel langzaam groeid misschien maar 3 milimeter per jaar terwijl de hoefwang een halve centimeter per 6 maanden groeid dat is nogal ff een verschil.
Die pony van ons die word nagenoeg nooit gedaan daar loppt ik dan 3 dagen mee over straat en de hoefwand staat weer gelijk a/d zool hij heeft perfecte hoeven en heeft nooit beslag nodig zelfs de straal word nooit uitgesneden en dat gebeurd bij lucky ook niet omdat dat niet nodig is en je juist meer schade kan aanrichten door het wel te doen dan niet.

Dat geld ook voor het teren v/d hoeven dat is dus uit den boze want de teer zorgd ervoor dat de hoefzool, straal en wand worden afgedicht en dus kan er geen zuurstof meer bij en sterft de ondekant af ipv laat hem lekker in de modder lopen dat zorgd voor een natuurlijke afdichting.
Ik krab ze misschien 1x per week uit meer niet als ik vind dat er iets teveel rommel onder zit maar anders niet hoor, maar voor paarden die de heledag binnen staan in de stal in hun eigen mest is weer een ander verhaal omdat juist zij een groter risico lopen op heofzweren endergelijken omdat mest en urine amoniak en zuren bevatten die in de vrije natuur bijna niet voorkomen omdat het paard nooit langer dan een paar minuten/seconde op de zelfde plek blijft staan en dsu geen kans loopt in de mest te trappen let mmaar eens op je zult zien dat een paard altijd om een hoop heen loopt ipv er doorheen tenzij hij echt niet anders kan maar dan maakt hij een grotere stap.

Ook geld het het zelfde bij het invetten v/d hoeven je kunt beter olijf olie nemen dan hoefvet tenzij het in de zomer extreem droog is maar dan word zelfs aangeraden om de plaats rond de drinkbak nat en modderig te maken zodat de hoef soepel blijft maar als je niks anders hebt en geen keus om de drinkplaats nat te maken gebruik dan olijf olie dat is het beste klinkt gek maar het is echt waar.
In de westernsport word bij QH en Paint hoefzwart gebruikt tijdens show dat moet volgens de regels maar infeite is het heel slecht omdat de komplete hoef a/d buitenkant qword afgedicht en de hoef dus niet meer de zuurstof kan opnemen die het zo hard nodig heeft.

Je moet de hoeven in elke omstandigheid onderhouden dat houd in niet overdreven maar gewoon normaal, moet er een ijzer onder dan moet dat moet er kuntstof onder dan moet dat enzenzenzenz.

je hoeft punt 1 mij niet te vertellen hoe je voor een paard zorgt, dat weet ik al te best
als je punt 2 zou lezen : het is niet mijn paard, dus ik kan niet zomaar iets doen

punt 3, bram is wel degelijk schuldig, hij heeft bij de voorhoeven de hele wand weggevijllt/gekapt tot op de witte lijn...
normalite ( is mij verteld ) sla je in de witte lijn de nagels.. dus ik vraag me ten zeerste af, waar hij in vredesnaam die nagels wel niet heeft moeten slaan nu :S

dat jou paard het er tot nu toe nog goe dop doet, prima voor je, fijn voor het dier, zo ging het bij orisse ook in het begin... , totdat de eigenaresse er 1x niet bij was met beslaan, toen heeft ie dat dier dus naar de knoppen geholpen en een hoop pijn bezorgd en dat is een feit.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:04

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:05

fleurbartels schreef:
sorry, maar wat is mechanisch bevangen? (hoefbevangen...?)

Bij mechanische bevangenheid heb je de zelfde symtomen als bij hoefbevangenheid,echter niet door een stofwisselingsstoring.
Maar door te kort bekappen, overmatig hard werken op een te harde of ruwe bodem indien het paard dit niet gewend is,zijn bijvoorbeeld situaties
waarin dit kan optreden.Maar ook slecht passend beslag.....
Meestal verdwijnt het weer snel door het paard een tijdje op een zachtere bodem zijn beweging te geven.
Meestal overbelasting van de voet dus.

anton1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:37

Het is jammer dat Cytek hier wordt aanbevolen door ***.
Eerst heeft hij allerlei paarden in problemen gebracht met Easy Walker beslag.

Nu die dat niet meer kan verkopen probeert hij het opnieuw met het Cytek beslag, Ik heb afgelopen week nog 2 paarden in Hellevoetsluis gezien die niet meer konden lopen.

Ik vind cytek echt helemaal niets en zeker niet uitgevoerd door Bram.

Knap hoor ondanks zoveel slechte referenties toch nog werk te houden.
Laatst bijgewerkt door Kris op 07-02-08 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam en link verwijdert.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:22

Ik snap het niet hoor er zijn meer dan genoeg mensen die dik tevreden zijn met cytek en er waren er al een paar die hier ook hebben laten weten dat ze meer dan tevreden zijn en dat de oude damens van 20 weer vloklijk door de wei rennen maar blijkbaar heeft een aantal mensen hier een gloeiende pest hekel aan Bram heeft hij verkeerde kleding aan ofzo, is hij te dun. te dik, te klein, te groot heeft hij het verkeerde gezicht mee moet hij meer lachen??? etcetcetc

Ik vind het meer dan triest dat een persoon zo ontzettend onderuit gehaald word en echt op een walgelijk manier dat is eigenlijk ongepast maargoed ik ben maar ik dus TJA

anton1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:26

Nee hoor hij zou alleen geen paarden moeten beslaan, verder erg aardige jongen. Geen problemen mee.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 01:06

knuffelkont schreef:
Ik snap het niet hoor er zijn meer dan genoeg mensen die dik tevreden zijn met cytek en er waren er al een paar die hier ook hebben laten weten dat ze meer dan tevreden zijn en dat de oude damens van 20 weer vloklijk door de wei rennen maar blijkbaar heeft een aantal mensen hier een gloeiende pest hekel aan Bram heeft hij verkeerde kleding aan ofzo, is hij te dun. te dik, te klein, te groot heeft hij het verkeerde gezicht mee moet hij meer lachen??? etcetcetc

Ik vind het meer dan triest dat een persoon zo ontzettend onderuit gehaald word en echt op een walgelijk manier dat is eigenlijk ongepast maargoed ik ben maar ik dus TJA

het maakt mij persoonlijk echt niets uit hoe iemand erbij loopt hoor,
het gaat er simpelweg om, dat die man gewoon nooit meer een paardenhoef moet aanraken.
hij verziekt 9 van de 10 gewoon , nou sorry, dat jij dan toevallig wel blij met hem bent,
vind ik heel fijn voor je en voornamelijk voor je paard,
ben alleen benieuwd als je die op de foto zet hoeveel kneuzingen die in de hoef heeft zitten Knipoog
denk dat je er zelf nog verbaast bij zou kijken..

het ergste vind ik gewoon: dat paarden onnidig pijn hebben, door zijn toedoen.
als hij simpelweg zijn werk goed doet, hoor je mij niet klagen,
maar dat doet ie niet, vaker dan dat ie het wel "goed"zou doen.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:52

Hmmm nou ik heb er toch andere gedachten over hoor enne ik heb vandaag mijn paard weer lekker in de bak gezet nou hij bokte en rende met vol plezier zo ik hem nog nooit eerder heb zien doen dus het lijkt mij niet dat hij dus pijn in de voeten heeft maar als ik jou was zou ik toch maar iets minder te keer gaan over de persoon (geld voor meerdere hier op dit topic) in kwestie want op deze manier kun jij zelfs nog via gerechtelijke macht aangeklaagt worden wegens openlijke beschuldigingen en belemmering van uitvoerend werk en persoonlijke vernedering dus denk eerst goed na voor je verder gaat en intussen heb ik ook de andere kant van het verhaal (info ingewonnen) en het verhaal gaat niet helemaal op met wat jij zegt maargoed dat is mijnerzijds.

De persoon in kwestie is klaarblijkelijk de enige in heel nederland die het alleen maar fout doet in de ogen van een aantal hier op dit topic maar andere hoefsmeden doen ook cytek dan zouden die net zo rot moeten zijn maargoed ik ben geen hoefsmid maar klant met een paard dat hulp nodig heeft.

Het lijkt mij daarom ook verstandig dat de persoon in kwestie niet meer bij naam te noemen en openlijk te beschuldigen, doe dat dan PB naar elkander het gaat hier om de CYTEK IJZERS niet over de hoefsmid (smeden) die het cytek beslag adviseren en behandelen.

mvg jp

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:28

knuffelkont schreef:
intussen heb ik ook de andere kant van het verhaal (info ingewonnen) en het verhaal gaat niet helemaal op met wat jij zegt maargoed dat is mijnerzijds.

mvg jp

nou, dat verhaal zou ik graag eens horen dan, eens kijken hoe erg er leugens bij mekaar geraapt worden Slapen Haha!

als de persoon in kwestie, zijn werk goed had gedaan, zou je mij geen kwaad woord horen roepen hoor.
en ik prata alleen over hem, omdat hij degene is die dit gedaan heeft, niet een ander, dus waarom zou ik dan over anderen moeten praten als ik vragen mag?

dat er over "anderen"niet geklaagd wordt, zal toch zijn redenen hebben Knipoog

maar ik ben er klaar mee, wat dit topic betrefd, hoop alleen dat m'n bijrijpaard ooit nog pijnloos zuiver zal kunnen lopen Huilen
daarvoor moet ze zo snel mogelijk van de cyteks af iig Verdrietig

daar gaat het mij om : het dier, wat onnodig pijn staat te lijden , niets meer en niets minder.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:06

Ik snap van jou 1 ding niet als dat paard zo ontzettend veel pijn lijd waarom heb je de ijzers er dan zelf al niet afgehaald ondanks dat het je bijrijd paard is want dan zou ik er niet eens meer opstappen en gelijk een smid laten komen op je eigen kosten welliswaar! sterker nog waarom klaag je de volgens jou zo slechte smid dan niet aan middels een proces via de rechtbank want mens die man moet dan toch wel in en in slecht zijn maar kom wel met keiharde en concrete bewijzen.

Het is een hoop logos maar zeer weinig dabar ik zou dan als ik jou was zeer gauw stappen gaan ondernemen ondanks dat het je bijrijd paard is dus ipv hier te gaan zitten brullen ga direct handelen steek je geld er in en help het paard v/d pijn af.

Van mij zal je geen hulp kunnen verwachten hoor mijn paard is er alleen maar vrolijker door geworden nu hij op de vreselijk slechte cytek ijzers staat hij is fris en fruitig en gedraagt zich als een jonge vrolijke hengst zoals het behoord te zijn en dat heb ik hem daarvoor nooit zien doen hij loopt dansend snuivend en knorrend van tevredenheid naast me mee met de steert op de rug en dat zegt mij meer dan genoeg over de kundigheid van Bram.

en daarmee heb ik het laatste woord gezegt zoek het maar lekker uit met je gejammer en geklaag
GA HANDELEN IVP KLAGEN OP BOKT!!!.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:41

Jammer dat er weer op de man wordt gespeeld. Het leek er even op dat er serieus door VOLWASSENEN werd gepost.
Mijn voorstel: slot erop en verder vergeten.
VOOR TEGEN VOOR TEGEN VOOR TEGEN en verder komen we niet........... Slapen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:45

knuffelkont schreef:
Ik snap van jou 1 ding niet als dat paard zo ontzettend veel pijn lijd waarom heb je de ijzers er dan zelf al niet afgehaald ondanks dat het je bijrijd paard is want dan zou ik er niet eens meer opstappen en gelijk een smid laten komen op je eigen kosten welliswaar! sterker nog waarom klaag je de volgens jou zo slechte smid dan niet aan middels een proces via de rechtbank want mens die man moet dan toch wel in en in slecht zijn maar kom wel met keiharde en concrete bewijzen.

Het is een hoop logos maar zeer weinig dabar ik zou dan als ik jou was zeer gauw stappen gaan ondernemen ondanks dat het je bijrijd paard is dus ipv hier te gaan zitten brullen ga direct handelen steek je geld er in en help het paard v/d pijn af.

Van mij zal je geen hulp kunnen verwachten hoor mijn paard is er alleen maar vrolijker door geworden nu hij op de vreselijk slechte cytek ijzers staat hij is fris en fruitig en gedraagt zich als een jonge vrolijke hengst zoals het behoord te zijn en dat heb ik hem daarvoor nooit zien doen hij loopt dansend snuivend en knorrend van tevredenheid naast me mee met de steert op de rug en dat zegt mij meer dan genoeg over de kundigheid van Bram.

en daarmee heb ik het laatste woord gezegt zoek het maar lekker uit met je gejammer en geklaag

sorry hoor, maar punt 1 : ik stap er niet op, ze loopt al kreupel sinds november ( toen ze beslagen is )

en punt 2 : ik trek die ijzers er niet af, wnat in tegenstelling tot andere mensen, ga ik geen dingen doen die ik niet beheers Knipoog

ik ben er hier klaar mee, met jou valt geen zinnig woord te wisselen,
ik leg hier alleen voor, wat mijn ervaring hiermee is, dat jij daar niet tegen kan,
het persoonlijk gaat betrekken op iemand, dat is jammer.....

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:36

Ik zou iig behoorlijk pissig worden als mijn bijrijdster (die ik overigens niet heb) beslist dat "mijn" paard geen cyteks meer nodig zou hebben.
(in de ogen van de eigenaar he)

Ik ga even foto's maken vanmiddag, en dan ga ik aan jullie vragen wat eronder heeft gezeten Knipoog

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:48

OrissE_GipsY schreef:
knuffelkont schreef:

sorry hoor, maar punt 1 : ik stap er niet op, ze loopt al kreupel sinds november ( toen ze beslagen is )

en punt 2 : ik trek die ijzers er niet af, wnat in tegenstelling tot andere mensen, ga ik geen dingen doen die ik niet beheers Knipoog

ik ben er hier klaar mee, met jou valt geen zinnig woord te wisselen,
ik leg hier alleen voor, wat mijn ervaring hiermee is, dat jij daar niet tegen kan,
het persoonlijk gaat betrekken op iemand, dat is jammer.....

op het eind heb je het alleen nog maar over de persoon in kwestie wist je dat het zelfs verboden is BIJ DE WED om mensen persoonlijk BIJ NAAM openbaar aan te vallen daar staat een wettelijke straf op en als ik het goed heb is die niet misselijk daar valt onder: laster meineed belemmering van werk uitvoering en nog twee.
Dat je niet tevreden bent over de ijzers oke maar laat de persoon er buiten want hiermee val je namenlijk alle hoefsmeden aan die cytek en dergelijke adviseren.

Dus weet dit! dat je zelfs via dit forum of welk ander dan ook WETTELIJK AANGEKLAAGT kan worden.
tis maar een advies doe er mee wat je wilt maar neem wel een wijs besluit.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:59

knuffelkont schreef:
BIJ DE WED

Dat je niet tevreden bent over de ijzers oke maar laat de persoon er buiten want hiermee val je namenlijk alle hoefsmeden aan die cytek en dergelijke adviseren.

weD??

Ehm, lijkt mij dat als je er een naam bij zet, je juist niet alle cyteksmeden aanvalt, maar juist alleen deze. Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:07

knuffelkont schreef:
op het eind heb je het alleen nog maar over de persoon in kwestie wist je dat het zelfs verboden is BIJ DE WED om mensen persoonlijk BIJ NAAM openbaar aan te vallen daar staat een wettelijke straf op en als ik het goed heb is die niet misselijk daar valt onder: laster meineed belemmering van werk uitvoering en nog twee.

Dus weet dit! dat je zelfs via dit forum of welk ander dan ook WETTELIJK AANGEKLAAGT kan worden.
tis maar een advies doe er mee wat je wilt maar neem wel een wijs besluit.
Laster bedoel je. Dan is het goed om te weten dat als je iemand ergens van beschuldigd dat je dit heel goed WEL in het openbaar mag doen zolang je dit maar kunt onderbouwen door bewijs.
Zolang je ZELF iets hebt meegemaakt (en liefst met getuigen) en dus niet 'uit verhalen' hebt gehoord zal iemand je nooit voor laster kunnen laten vervolgen.