Shyla25 schreef:@Knuffelkont vraagje waarom moest dit paard ook alweer op ijzers? Naar mijn mening zien de hoeven er prima uit zonder ijzers en als je niet rijdt lijkt me het helemaal overbodig.
Correct me if I'm wrong
Verder is het "hoefmechanisme" o.a. het bewegen van de hoef waardoor de doorbloeding wordt bevorderd en zo dus ook de groei
Ga je een voet vastzetten dan wordt de beweging belemmerd en krijg je dus een stagnering in de groei.
Wat er nu in 6 weken is gegroeit zit er bij mijn merrie in een kleine 2 weken aan.
Hij kon niet meer lopen van de pijn. het verhaal staat op pagina 32 kun je alles lezen.
Dit is nu de tweede set cytek die hij eronder heeft en hij loopt er prima ophelemaal geen problemen mat kreupel zijn kort lopen mens hij staat te bokken en te steigeren zo heb ik hem nog nooit zien doen met de steert op de rug nou dan lijkt het mij dat hij toch geen pijn heeft maaaaaaaaaaaaar wat ik dus al eerder zei je moet je paard bij elke nieuwe beslag beurt minimaal een week de gelegenheid geven om te wennen a/d nieuwe stand en of dat nou cytek, vetijzers, renijzers, kuststof ijzers of wat dan ook zijn zodra de oude ijzers eraf gaan word er normaliter ook gelijk de aangegroeide hoefwand eraf gehaald en word ook de zool uitgesnede en de straal dat hoort zo gezegt bij traditioneel.
Jij zegt dat jou paard de hoefwand in twee weken aangegroeid is wat bij de mijne pas na 6 weken gebeurd.
De cytek ondersteund de zool en zorgd voor een optimale doorbloeding de hoefwand word wel ondersteund maar niet extreem waardoor de hoefwant de gelegenheid heeft gelijk af te slijten met de cytek (ik leg dit dus wel even in mijn eigen bewoording uit).
Lucky had bijna geen zool meer omdat die juist door het traditionele beslag de zool teveel was uitgesneden en dus met gevolg dat hij niet meer kon lopen zijn zool groeid namenlijk 2x langzamer dan de gemiddelde zoolaangroei van een paard en daarom is de cytek bij uitstek juist voor hem van toepassing de zool krijgt juist door dit beslag de optimale kans op een verbeterde doorbloeding en goede aangroei de volgende beurt is eind maart begin april dan maak ik ook gelijk weer foto's van zijn zool en met name van het rechter voorhoef wat tevens het zwakste is van de 4 hoeven wnat op 10 december 2007 zag de zool er zo uit.

Je kunt gewoon aannemen dat de zool er zo niet hoort uit te zien hij is brokkelig en droog en te hol en de hoefwand is hier ook duidelijk te dun dus nu wachten we lekker tot eind maart en dan maak ik weer foto's van de derde beslagbeurd en met name de zool dus doe ik met de cytek v/d tweede beurd en dan zonder en daarna weer met de nieuwe.
Idd is de cytek niet voor elk paard geschikt maar zo is dat ook met de kunsstof Marathons of de Easywalkers en al die andere merken ook zijn er paarden die altijd met siliconen tussen de ijzers lopen of met een leerzooltje of met halve maan ijzers ja die bestaan ook of met opzet met widia punten noem maar op.
Nog een vraag waar komt de cytek officieel vandaan is dat
1 Amerika
2 Europa
3 Afrika
4 Australië
Kijk wij mensen lopen ook niet allemaal op het zelfde merk schoenen met de zelfde zool eronder en dat geld dus ook voor paarden en ik wet zelfs een boer die heeft een melkkoe en die loopt ook op speciale ijzers omdat de klauwen te zacht gebleven zijn en die ijzers een soort halve maan maaar dan in een schuitvorm die worden er met een speciale lijn onder geplkat en elke 6 weken krijgt ze nieuwe en die koe loopt net zo hard als de rest.