[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:01

precies. Ik heb ook vanwege een andere blessure de foto's laten maken, en das wel verrast.

Maikeltje, anders vind ik het toch wel leuk om eens langs te komen Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 00:15

Lielle dat mag altijd hoor, lijkt me wel gezellig Haha!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:22

Lielle Fijn dat het nu weer goed gaat met Raimaer Knipoog

Bij die van mij is een DA geweest gisteren Huilen
Ik haalde haar uit het land en ze liep echt stok kreupel en zette haar linker achterbeen amper neer.
Dus ben ik gaan kijken zat er gewoon een spijker in en die stak in haar straal.

DA met spoed gebeld, van deze moesten we hem eruit halen en haar meteen in de soda/biotex zetten.
Dat gedaan, de spijker zat er 3 cm in Boos!
Na het weken meteen op stal gezet en een kwatier later kwam de DA.
Deze heeft een deel van de straal weg gesneden, zodat al het vuil goed weg kan en er genoeg lucht bij kan komen.
Geluk bij een ongeluk liep ze na het wegsnijden helemaal goed.
Ik moest nu 3 dagen op rust 3 dagen antibiotica geven en 2 maal daags in het soda.
Nu maar hopen dat er geen ontstekingen komen en dat het goed komt.
Afwachten dus.......

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:27

Gisteren is mijn dierenarts bij mijn paardje casandra geweest. Hij heeft haar onderzocht omdat ze onregelmatig liep en soms dagen heeft dat ze echt kreupel loopt... Hij zei dat ze hoogstwaarschijnlijk spat heeft in het linkerachterbeen. Foto's zullen uitsluitsel moeten geven. Stel nu dat dat de diagnose is? Ik zie speciaal spatbeslag niet echt zitten eerlijk gezegd. Ik zou graag willen proberen met natuurlijk bekappen. Mijn paardje is altijd al bekapt geweest en vorige week maandag voor de eerste keer door Raf Antheunis (strasser-methode). Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met natuurlijk bekappen en spat?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:36

willeke_nijs schreef:
Gisteren is mijn dierenarts bij mijn paardje casandra geweest. Hij heeft haar onderzocht omdat ze onregelmatig liep en soms dagen heeft dat ze echt kreupel loopt... Hij zei dat ze hoogstwaarschijnlijk spat heeft in het linkerachterbeen. Foto's zullen uitsluitsel moeten geven. Stel nu dat dat de diagnose is? Ik zie speciaal spatbeslag niet echt zitten eerlijk gezegd. Ik zou graag willen proberen met natuurlijk bekappen. Mijn paardje is altijd al bekapt geweest en vorige week maandag voor de eerste keer door Raf Antheunis (strasser-methode). Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met natuurlijk bekappen en spat?

Waarom wil je geen spatbeslag? Het belangrijkste voor een spatpaard is dat hij binnendoor gezet wordt. Als er genoeg hoef is of zijn hoef zijn sterk genoeg dan hoeft dit lang niet altijd middels beslag, maar kan die ook gewoon zo worden bekapt.
De Strassermethode zegt me niet zoveel, maar ik zou er persoonlijk niet mee gaan experimenteren terwijl er traditionele manieren wetenschappelijk onderzocht zijn en minstens zo belangrijk goede resultaten mee worden behaald.

Ook lees ik dat je aan het begin staat van het gebruik van deze methode. Gezien de aandoening die je paard heeft, zou ik er niet verder meegaan of diegene moet echt met wetenschappelijke bewijzen kunnen komen dat het wel degelijk werkt.

Wat is de leeftijd van je paard en wanneer zullen er foto's worden gemaakt? Heb je je paard al lang?
Loopt ze al een langere tijd onregelmatig?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:59

maikeltje schreef:
Alani, was jij nou ook bij Laarakker geweest voor dat scheve bekken van je paard?

Hoi Maikeltje, ik ben wel met Twister bij Laarakker geweest ivm zijn scheve bekken. Hij is hiervoor 2x door Charlotte behandeld. Volgens haar heeft ze de eerste keer het bekken recht gezet, maar is hij later 'terug geschoten' omdat de bespiering nog onvoldoende was om het bekken te ondersteunen. Daarom heeft ze hem een 2e keer rechtgezet. Ondanks dat hij kreupel liep, moest ik met hem aan de slag.

Later is er een goede osteopate langsgeweest en zij zei dat het bekken recht is blijven staan. Sommigen zeggen echter dat je een bekken helemaal niet recht kan zetten. Hoe dan ook, Twister bleef kreupel. Charlotte heeft hem helemaal onderzocht en geen andere pijnpunten gevonden. Die was er achteraf dus wel... namelijk zijn spat. Ik heb een beetje het gevoel dat ze dat 'gemist' heeft.. Ik ben toen naar een reguliere kliniek gegaan.

Heeft Laarakker bij jouw paard niet geprobeerd het bekken recht te zetten?

@Zamero: Hopelijk geneest de wond van de spijker zonder ontstekingen... Succes!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:35

Jennyxx Ja dat hopen we inderdaad, maar dat is afwachten. Bedankt Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:28

Jennyxx schreef:
maikeltje schreef:
Alani, was jij nou ook bij Laarakker geweest voor dat scheve bekken van je paard?

Hoi Maikeltje, ik ben wel met Twister bij Laarakker geweest ivm zijn scheve bekken. Hij is hiervoor 2x door Charlotte behandeld. Volgens haar heeft ze de eerste keer het bekken recht gezet, maar is hij later 'terug geschoten' omdat de bespiering nog onvoldoende was om het bekken te ondersteunen. Daarom heeft ze hem een 2e keer rechtgezet. Ondanks dat hij kreupel liep, moest ik met hem aan de slag.

Later is er een goede osteopate langsgeweest en zij zei dat het bekken recht is blijven staan. Sommigen zeggen echter dat je een bekken helemaal niet recht kan zetten. Hoe dan ook, Twister bleef kreupel. Charlotte heeft hem helemaal onderzocht en geen andere pijnpunten gevonden. Die was er achteraf dus wel... namelijk zijn spat. Ik heb een beetje het gevoel dat ze dat 'gemist' heeft.. Ik ben toen naar een reguliere kliniek gegaan.

Heeft Laarakker bij jouw paard niet geprobeerd het bekken recht te zetten?

@Zamero: Hopelijk geneest de wond van de spijker zonder ontstekingen... Succes!

Ja, bij Victor is het bekken ook "recht"gezet door Eric zelf. Maar ook bij mijn paard is helemaal voorbij gegaan aan de rest van het lichaam. Hij zou na 3 weken weer bereden mogen worden, de eerste week niks, alleen in de wei, de tweede week longeren en dan de derde week erop. Maar hij ging alleen maar slechter lopen. Als ik dacht dat er iets niet goed was dan mocht ik bellen. Dat heb ik gedaan en ik werd afgescheept met het antwoord dat het normaal was dat ie slechter liep. Dat hadden ze ook gezegd dat dat kon gebeuren maar na twee weken moest ik echt verbetering gaan zien. Na 3 weken schoten de tranen in je ogen als je hem zag lopen. Ben toen ook naar mijn regulier DA geweest en die constateerde meerdere kreupelheden. Linksvoor bleek hij hele zachte gevoelige straal te hebben. Na uitverdoven van de straal mbv een goedje wat ie erop smeerde liep hij voor weer goed. Achter bleek dus spat te zijn en zijn bekken stond nog steeds scheef. Voor mijn gevoel erger dan voor ik bij Laarakker was geweest. Ik kon het nu nl zelf ook heel goed zien. Zijn rechterbil was een stuk hoger dan zijn linker. Nu komt mijn DA zo eens in de drie maanden zijn rug doen en dat bevalt me veel beter. Hij heeft als afstudeerproject kreupelheid in combinatie met rug/bekkenproblemen bestudeerd. En doet dat zonder hocus-spocusgedoe. Naar Laarakker ga ik niet meer, daar ben ik van genezen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:07

Zo jeetje, ben even een hele tijd niet meer geweest in het topic, maar zie dat ik aardig wat bij te lezen heb!

Even een update over Moon: Gaat eigenlijk de laatste tijd erg goed. Kan ook meerdere dagen achter elkaar iets met hem doen. Wel natuurlijk allemaal lekker rustig, veel lange lijnen en grote cirkels, maar we kunnen iig rijden. Wil binnenkort weer even langs de kliniek voor een update fotootje.

Pff, dacht echt dat mijn wereld instorte toen de diagnose gesteld was, maar ik ben nu zo blij met hoe hij loopt! Hij verdient echt een pluimpje!

Nu heb ik wel een vraag. Ik merk dat als het weer vochtiger wordt, Moon ook iets minder gaat lopen. Kan dit in verband staan met elkaar? Bij mensen met artrose of reuma heb ik hier ook weleens van gehoord.
Maar weet nu niet of het met paarden ook zo is??

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:24

@Yvv: Wat fijn dat Moon overwegend goed loopt! Eerst dacht ik ook dat nat weer Twister slechter liet lopen. Maar vandaag viel het juist wel mee. Hij had wel vannacht op stal gestaan met de regen en vandaag overdag in de wei.

Hoe vinden jullie Twister nu lopen? Ps hij was wel een beetje ongehoorzaam Bloos door de wind en een nieuw veulentje dat in de wei aan het rennen was.
http://www.youtube.com/watch?v=sOhgCfKoprs

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:52

Jenny, van wat ik ervan kan zien is dat een hele verbetering tov vorige filmpje van Twister Ja

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:03

@Jenny
Tis jammer dat de kwaliteit van het flimpje wat slecht is en daardoor lastiger te beoordelen. Twis loopt wel beter dan de vorige keer dat we konden zien, maar hij heeft linksachter minder buiging in zijn gewricht, ook zet hij dat been minder onder massa. Zijn achterbeen wordt hierdoor wat traag wat een bewegingskreupelheid weergeeft. Maar dat heeft Sel ook wel eens als ze gewoon lekker los in de wei loopt. Geen zorgen maken dus!

Hoe loopt hij onder zadel?

@Yvv
Heb je al een overwogen om iets van cortaflx te geven. Ik geloof best dat weersinvloeden van belang kunnen zijn op het soepel zijn van gewrichten. Elk dier (of mens) reageert anders.

@Lielle
Ik kwam er vandaag achter dat onze paarden uit dezelfde stam komen (Vina stam, fokfamilie 321). De wereld is soms klein.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:32

Jennyxx Ik vind hem zeker veel beter lopen ten opzichte van het vorige filmpje hoor Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:27

Zamero schreef:
Jennyxx Ik vind hem zeker veel beter lopen ten opzichte van het vorige filmpje hoor Knipoog

Leg eens uit wat je er beter aan vindt. Ik lees graag de onderbouwing van een mening

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:27

@Yvv: Ik merk het bij mijn pony dat hij er echt last van heeft. Ik ben normaal niet echt een voorstander om snel een deken om te doen, maar dit jaar had hij er als eerste eentje om bij ons op de boerderij. Ook mijn DA is van mening dat je paard/pony last van zijn gewrichten kan hebben bij kou/vochtig weer.

Even een vraagje: Met dit slechte weer, houden jullie je paarden buiten of zetten jullie ze binnen? Mijn DA heeft gezegt dat Beauty zo veel mogelijk het land op moet, dus daar hou ik me maar aan.

En na hoeveel tijd na het de diagnose zijn jullie paarden beter gaan lopen, als ze beter zijn geworden? Ik ben vorige week voor de vierde keer naar de kliniek geweest en wordt er een beetje moedeloos van...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:12

Alani schreef:
Waarom wil je geen spatbeslag? Het belangrijkste voor een spatpaard is dat hij binnendoor gezet wordt. Als er genoeg hoef is of zijn hoef zijn sterk genoeg dan hoeft dit lang niet altijd middels beslag, maar kan die ook gewoon zo worden bekapt.
De Strassermethode zegt me niet zoveel, maar ik zou er persoonlijk niet mee gaan experimenteren terwijl er traditionele manieren wetenschappelijk onderzocht zijn en minstens zo belangrijk goede resultaten mee worden behaald.

Ook lees ik dat je aan het begin staat van het gebruik van deze methode. Gezien de aandoening die je paard heeft, zou ik er niet verder meegaan of diegene moet echt met wetenschappelijke bewijzen kunnen komen dat het wel degelijk werkt.

Wat is de leeftijd van je paard en wanneer zullen er foto's worden gemaakt? Heb je je paard al lang?
Loopt ze al een langere tijd onregelmatig?

Ik wil geen beslag omdat ik gewoon tegen beslag ben! Ik ken meerdere mensen die raf antheunis hebben om te bekappen en hij heeft al héél goede resultaten bereikt... Dus ik wil eerst dat proberen voor ik over ga op beslag... De foto's wezen tot hier toe niets uit... Ik weet dus nog steeds niet met zekerheid of het spat is... maar ze loopt wel mank. Ik ben gewoon tegen beslag omdat beslag in mijn ogen niets dan slecht is... de trilling in de benen zijn dubbel zo fel, de hielen worden hoog gezet en de pezen worden daardoor ingekort. Mijn inziens is dat niet de ideale positie van een voet.

Mijn paardje is 4,5 jaar oud en ik heb haar nu 10 maanden. Maar ze had dit niet toen ik haar kocht, want ze is door de dierenarts van de verzekering klinisch gekeurd.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:39

[quote="willeke_nijs
Mijn paardje is 4,5 jaar oud en ik heb haar nu 10 maanden. Maar ze had dit niet toen ik haar kocht, want ze is door de dierenarts van de verzekering klinisch gekeurd.[/quote]

Heb jij vanaf dat je paard hebt jouw wijze van bekappen toegepast? Hoeveel paarden ken jij die problemen hadden waarbij deze methode werkte? Is ze ook rontgelogisch gekeurd? Waar denkt je da nu aan?

In geval van een spatpaard is het niet altijd nodig dat ze beslag krijgen. Waar het om gaat is dat je paard binnendoor gezet kan worden, zodat de sprong anders wordt belast. Als de kwaliteit van de hoeven dusdanig goed is, dan zijn ijzers dus niet nodig.

Ik wil je nog wel iets op je hart drukken en ik hoop dat je dit positief opvat.
De traditionele manier van hoefonderhoud (bekappen en beslaan) zijn wetenschappelijk onderzocht. De wijze die jij nastreeft is nog relatief weinig over bekend, behalve dan dat er bepaalde 'goeroes' dit enorm goed praten, maar wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Als een paard goede benen/hoeven heeft dan zal er niet zo snel veel aan de hand zijn, maar als dit niet het geval is dan zou het wellicht verstandig zijn om te kiezen voor een bewezen methode. Je kunt iets sneller vernielen dan weer ongedaan maken.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:16

Alani schreef:
@Jenny
Tis jammer dat de kwaliteit van het flimpje wat slecht is en daardoor lastiger te beoordelen. Twis loopt wel beter dan de vorige keer dat we konden zien, maar hij heeft linksachter minder buiging in zijn gewricht, ook zet hij dat been minder onder massa. Zijn achterbeen wordt hierdoor wat traag wat een bewegingskreupelheid weergeeft. Maar dat heeft Sel ook wel eens als ze gewoon lekker los in de wei loopt. Geen zorgen maken dus!

Hoe loopt hij onder zadel?

Onder het zadel? Hij is eigenlijk ondanks dat hij pas 4,5 jaar is al met pensioen Haha! Maar hij is wel iets beter gaan lopen inderdaad. Vind jij dat je kan rijden als hij loopt zoals hij op het filmpje loopt? Ik zat zelf te denken aan licht recreatief ooit. Ik merk nu wel dat als hij te veel doet (dus bv te gek doet op het land oid) dat hij dan slechter gaat lopen, maar de volgende dag is hij wel weer hetzelfde als op het filmpje.

En denk jij, Alani, dat zijn been traag is doordat hij hem minder buigt? Loopt hij daarom snel korter met dat been? Hij zal dat been dan wel minder graag buigen, omdat die schiefel hem irriteert of omdat er nog een ontsteking in zijn sprong zit. Selena heeft dat soms, omdat zij wellicht een vergroeide gewrichtsspleet heeft toch? Dat het bij haar daardoor stijf is?

HorseFreakx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:20

Ik kan dat niet hoor,,,lang blijven stilstaan want dan gaat ze 'struikelen' en dan valt Ramon en ik en ik wil nie dat Ramon iets over komt Boos! Haha!
Ik hoop dat je dat begrijpt..:p
Xx

HorseFreakx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:21

(l) Ramon (l) Kwil je echt nie kwijt ma k kan nog ma 2 jaar op hem rijden Boos! :'(

HorseFreakx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:21

en dan moet k op een groot paard Boos!

HorseFreakx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:23

das wel jammer ma ja:p
het moet ooit he ma ovr 2 jaar al =(

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:38

a) welkom hier, heb je ook een paard met spat?
b) graag gewoon Nederlands schrijven
c) graag niet vier berichten onder elkaar plaatsen, je kunt je bericht ook wijzigen

Alani, nu weet ik waar ik jou van ken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:42

Hihi, ze is gisteren pas geregistreerd zie ik. Moest zeker snel genoeg berichten hebben voor de HK Rolleyes

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:35

@Jenny
Ja ik vind dat je Twis gerust onder zadel kunt proberen, als je maar zorgt dat je de achterhand er onder rijdt.
Denk bijv. aan een beetje schoudervoor als je op de hand rijdt van zijn spatbeen, als je op de andere hand rijdt, denk er dan aan dat hij zijn buitenschouder er niet een beetje naast zet. Je kunt ook wel wijken meenemen. Het gaat dan niet om het scharen, maar om het lichaamsgebruik. Ook tempowisseling die van achteren naar voren worden gereden, zijn erg goed. Soms wil ook wat meer voorwaarts rijden wel helpen. Mocht hij in de aanleuning wat onrustig worden, dan kun je ervan op aan dat dit bij de achterhand wegkomt (achterhand is de motor). Zorg ervoor dat je iemand op de grond hebt staan, die je goed kan begeleiden.

In het eerste begin zal het best lastig zijn om hem van achteren te activeren, maar iets kan niet in 1x 100% zijn. Ik ben ervan overtuigd dat een spatpaard minder buiging in het gewricht heeft en daardoor ook trager met dit been is of lijkt.

Bij Selena is het ook wel een beetje een gewoonte om soms wat simpel met haar spatbeen te lopen. Ik geloof niet dat ze daar nu nog veel pijn aan heeft. Of het vergroeit is dat weet ik niet, omdat ik nooit geen foto's meer heb laten maken.