Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:24

Wat is 'goed schoon' meer als gewoon een borstel er langs en uitkrabben?? x4 gaat er idd meer tijd inzitten, maar dat geldt voor opzadelen/inspannen ook.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:30

Isapaardje schreef:
Daarbij heeft hij in totaal 8 pony's op schoenen ... allemaal op maat gemaakte, dus dat zijn 32 verschillende schoenen. Een speciaal schoenenrek is nodig om ze uit elkaar te kunnen houden.

Haha, dat is bijna een reden om te investeren in ijzers Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:32

Nee hij had zijn span altijd op ijzers staan. Maar rekensommetje leverde op dat hoefschoenen vele malen goedkoper zijn dan continu alle pony's rondom beslaan. En dat terwijl die man zelfs zelf besloeg Haha!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:33

Ja snap ik. Het ging me bij wijze van grap meer om de tijd die hij steeds moet investeren om de juiste schoen bij de juiste pony om de juiste hoef te doen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:35

Hij kan alle hoofdstellen en tuig toch ook uit elkaar houden, waarom dan niet een speciaal schoenrek per paard Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:35

DubbelDun schreef:
Wat is 'goed schoon' meer als gewoon een borstel er langs en uitkrabben?? x4 gaat er idd meer tijd inzitten, maar dat geldt voor opzadelen/inspannen ook.

Goed schoon is ontdaan van alle zand en klei aan onderkant, maar ook buitenkant.
Ik kan volstaan met inderdaad een borsteltje erlangs, maar als je een paard uit de "klei trekt" dan heb je even wat meer werk om dat eraf te krijgen, zeker als het al half opgedroogd is.

Het is nodig om onnodig schuren te voorkomen in de schoen en daarmee dus kans op wondjes te verkleinen. Dit dan vooral bij hoefballen, wand en kroonrand. De zool kan wel wat hebben, maar er moeten natuurlijk geen steentjes in de schoenen zitten.

Smit schoenen sluiten dermate goed af, dat er tijdens het rijden geen zand of steentjes meer in kunnen komen overigens. Zelfs water valt mee als je even een waterbak doorkruist tot voorbij de knieen. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:41

Ik gebruik Old Mac's en hier komen steentjes en zand en water wel gewoon in. Het loopt er ook weer aan de zijkanten uit.
Tot nu toe ben ik 3x af moeten stappen omdat er een te groot steentje pijnlijk bleek te zijn.
Klei hebben we hier idd geen last van Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:44

Afbeelding

Zo valt het mee met het onoverzichtelijke Clown

Iedere rij is van 1 pony en het hele rek is dus van 4 pony's.

(Overigens zitten ze hier nog niet op goede volgorde, want de schoenen waren even snel voor de foto opgehangen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:52

Zoiets had ik ook in gedachten. Het neemt wat ruimte in maar staat wel leuk Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:29

Arabesk schreef:
HC zou je dat verslag van die hoefschoenen hier ook willen neerzetten en wat meer foto's van de hoefschoenen?

Nee. Staat op HN.
Heb er zeg 60 kilometer naast gerend om haar onbelast te laten wennen en te KIJKEN. De HSM gaf een duidelijke verlaging in stressniveau te zien.
Verder onder het zadel er zelf naast, weer om te kunnen ZIEN wat er gebeurt en uiteraard gezamelijke ritten welek te rap gaan om mee te kunnen rennen Haha!
Na inmiddels een paar honderd kilometer hier in de bergen zeer tevreden over schoenen die werken voor een blij paard.

Wel wat fotos. Meer vind je fluks op de PRIMA site van Easyboot. Goede tips op de gebruikerspaginas ook Pling

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wil nog even een kanttekening maken bij het hier en daar geopperde boren van gaten in de zool om water weg te laten lopen. Dat werkt natuurlijk averechts. Natte prut en steentjes blokkeren de gaten en verder komt er vuil door omhoog tussen voetzool en schoen. NIET DOEN. Kun je na een rivier-doorwading beter afstappen, water uit de schoenen gieten en weer omdoen. Ik bedoel, wat zou je met je eigen bergschoenen doen?

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:39

dollemina schreef:
@Huertecilla,
Wat raad jij wedstrijdruiters in NL dan aan.

Dat is een VEEL te algemene vraag. Alleen al het verschil in takken van sport is als dag en nacht. Voeg daarbij het verschil wedstrijdniveau, -ruitercapaciteit en -paard.

Als ZEER globale indicatie kan je stellen dat modaal sportniveau, ook endurance!, met een gezond paard nog prima blootsvoets kan. Kom je buiten de mogelijkheden van de eigen hoeven, dan gaan alle ethische kaders toch al het raam uit. Dan weegt resultaat toch al zwaarder dan welzijn.

HC

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:03

Huertecilla schreef:
Heb er zeg 60 kilometer naast gerend om haar onbelast te laten wennen en te KIJKEN

Pwieuw; wat een conditie heb jij ... Wow!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:17

Isapaardje schreef:
...... als je een paard uit de "klei trekt" dan heb je even wat meer werk om dat eraf te krijgen, zeker als het al half opgedroogd is.

Die van ons staan 24-7 buiten op de stroomvlakte van de rivier = zware klei.

Als het nat is, kost het me een ½ uur extra, twee keer FOK%$#@ Stoom uit je oren ! koude vingers, 3 emmers water en een schone broek.
1 emmer per poot en 1 emmer voor de schoenen als we terug zijn.
Vandaar twee keer FOK%$#@ Stoom uit je oren ! koude vingers.
De schone broek omdat ik de natte en boven de pols niet helemaal brandschone poot tudden mijn benen moet klemmen om de schoene aan te wrikken.

Niet leuk, smerig, tijdrovend en totaal onmogelijk op een trektocht met bivak.
Ik neem het ongemak voor mijn rekening omdat het paard (van mijn lief) nu met plezier loopt en toch onbeslagen kan leven, maar het is natuurlijk wel drie keer niks en van dat koude water elke keer krijg IK zielige pootjes Huilen

De Easyboot Bare is met afstand het meest geslaagde ontwerp en ze bevallen echt goed. Hoefschoenen als concept echter kan ik niet ideaal vinden en zeker niet voor iedereen een alternatief. Mijn lief krijgt ze er als het kouder is gewoon niet lekker om. Haar geworstel is voor een enkele keer wel te doen, maar dagelijks niet en daarom doe ik het en niet met plezier.
Als je besluit om bijvoorbeeld Marquis te kopen omdat die makkelijker aan zouden gaan, dan krijg je daarvoor een handvol kwestbare complexiteit in ruil. Ik zie de modale ruiter dat niet zelf onderweg oplossen.
Het is een geweldig idee, schoenen voor paarden, maar ik begrijp he-le-maal waarom er ZO veel weer weinig gebruikt te koop aan worden geboden Haha!

HC

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:20

Laat mij nu al dik 3 jaar een zeer tevreden gebruiken van de Old Mac's zijn Knipoog
Overigens is dat eerste paar nu versleten en vervangen door een 2e hands 2e paar Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:39

DubbelDun schreef:
Laat mij nu al dik 3 jaar een zeer tevreden gebruiken van de Old Mac's zijn Knipoog

Op de site van de distributeur-leverancier staat al helder aangegeven waarom die voor ons niet geschikt zijn. Wij rijden (VEEL) te veel en in te zwaar terrein.

Citaat:
Overigens is dat eerste paar nu versleten en vervangen door een 2e hands 2e paar Lachen

Dat bedoel ik Knipoog

Heeft wel als voordeel dat je op ebay gunstig een setje kan kopen en die dingen NOG economischer uitpakken.

HC

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:44

Maar die Epics lijken me ook wel wat, met die ingebouwde sokken.
Zitten daar ook van die scherpe pennetjes in zoals in de oude easyboots ??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:55

Nadeel van Smit schoenen ... die kun je niet tweedehands te koop aanbieden, want ze passen enkel en alleen jouw paard.
Maar ze zitten dan ook wel als gegoten (letterlijk) Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:36

Ik heb dus ook een tijdje hoefschoenen gebruikt(marquis) maar mijn paard trapte ze dus ook uit.

Verder was het aantrekken soms best lastig en is het oppompen van de kussen een vervelend klusje als je paard niet stil staat. Je handen te dicht bij de grond/hoef vind ik ook gevaarlijk.
En petje af voor HC die wel even een half uur staat te modderen om ze aan te trekken. Zelf hoef ik ze niet meer.

In januarie komt er voor de eerste keer zo'n NB bij mijn paarden. Ik hoop dat het zodanig werkt dat ik zonder beslag kan gaan mennen. Wil het niet dan komt er toch echt een beslag onder.

Dus wat al eerder gezegd werd : aanpassen naar gebruik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 01:19

Cowgirl schreef:
En petje af voor HC die wel even een half uur staat te modderen om ze aan te trekken.

...kun je nagaan hoe bij mijn lief de browny-punten meter staat te brommen, want het is we HAAR paard Knipoog

Trek uit mijn gemopper alsjeblieft NIET de conclusie dat die schoenen niet goed zijn. Dat zijn ze WEL.
Die Easyboot Bare is echt de nieuwe generatie hoefschoen. Simpel en effectief. Je mag er zelfs wonderen van verwachten Haha!
Het gaat echter niet vanzelf. Als je DAT op je netvlies houdt, valt het niet tegen en zijn die dingen gewoon helemaal de moeite waard. ZEKER als die browny-meter de score haast niet kan bijhouden Schijnheilig

Ik realiseerde me trouwens vanavond een heel ander ding. Zal dat zo even op een separaat topic zetten. Nu eerst even een lamsvachtje van de deel halen.

HC

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 02:03

HC waar is je rode cape gebleven???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 03:20

arno8 schreef:
HC waar is je rode cape gebleven???

Die JAS hangt bij mijn andere setjes Haha! te wachten op een bezorgrit op een koude dag want het ís me toch een zalige woonjas Afgod

HC

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:14

In de winter zijn hoefschoenen overigens helemaal ideaal.

Ten eerste zijn de hoeven beschermd tegen inwerking van strooizout op de weg.
Ten tweede heb je super grip in sneeuw (nog beter dan onbeslagen en zeker ook geen klontervorming in de hoef omdat sneeuw aan het ijzer plakt).

In de sneeuw zijn de hoeven mooi schoon, dus geen gepoets voor het aantrekken.

enige nadeel is je eigen koude handen en met handschoenen zo'n ding aantrekken werkt niet. Niettemin heb je de slag te pakken, dan heb je ze in feite zo aan (het schoonmaken dus niet meegerekend).

Voordeel ook nog van mennen op schoenen tov ijzers is, dat je paard heel wat minder "klappen" in zijn been krijgt te verduren bij langdurig draven op de weg. De schoen is een goede schokbreker.

En in onze buurt nog een extra voordeel van schoenen ... in het natuurgebied liggen wildroosters die voorzien zijn van stroommatten. Met een onbeslagen en zeker met een beslagen paard kun je daar NIET overheen. Met een paard op schoenen is het een makkie om het gebied in te rijden (en dan moet je andere ruiters hun gezicht eens zien als jij lekker aan de binnenkant van het hek aan het rijden bent Haha! )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:31

Ik denk best dat hoefschoenen uitermate geschikt kunnen zijn.

Maar een andere reden dat ik ze niet meer wil is mijn rug...ik kan gewoon geen half uur modderen om die dingen aan te krijgen.

Vind ik jammer want anders had ik misschien toch nog gekozen voor op maat gemaakte als het NB niet het gewnste resultaat zo gaan bereiken.
Dus moet ik een stapje verder...een ijzer wordt het in iedergeval niet dus zal het iets van kunstof beslag worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:16

Cowgirl schreef:
Ik denk best dat hoefschoenen uitermate geschikt kunnen zijn.

Maar een andere reden dat ik ze niet meer wil is mijn rug...ik kan gewoon geen half uur modderen om die dingen aan te krijgen.

Als er geen modder is hoef je geen half uur te modderen Knipoog

Of je ze wel of niet om krijgt is sterk van het type afhankelijk. De door onze extreme rijomstandigheden gedicteerde Easyboot Bare is niet de meest makkelijke.
Er zijn ook schoenen, zoals de BOA, die je er haast van een afstandje om gooit.

Afbeelding

Voor MIJ doet door mijn lief zelfgebakken spelt-brood (glucosamine) echt wónderen voor mijn lijf.

Een andere optie is een man, vriend of minnaar die de Easyboot Bare er voor je omdoet met behulp van het belangrijkste management-principe Pling Knipoog

HC

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:30

Ik heb Marquis, met pompsysteem, maar zelfs die zitten er zo om Ja

Speltbrood? K kan even de link niet leggen, maar ik eet het ook en voel me veel beter dan wanneer ik gewoon brood eet Haha!