[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:13

Hare zwarte hoogheid blieft eigenlijk geen Hippolyt Haha! . Volgens mij vond ze het niet zoet genoeg Knipoog
Safe & sound van Dodson daarentegen vindt ze heerlijk en haar nieuwe Andalusische vriend denkt er net zo over.
Ik had de verschillen ooit uitgeplozen, maar als ze het niet willen eten dan houdt het op Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:45

Eergisteren weer hooi bij mijn "oude" voerleverancier gehaald. Gisteravond had hij alleen nog linksvoor en linksachter een hartslag in de kogel, vanochtend waren alle vier benen hartslagloos OK dan! . Durf nog niet te hard te juichen maar ik heb weer hoop!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:48

Dan hopen wij gewoon met je mee!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:59

Alle kleine beetjes helpen Knipoog

Trouwens... wel een gedoe dat dat D&H voer zo moeilijk te krijgen is. Ik weet wel dat die leverancier bij ons in't dorp 1x per week ook voer bezorgd, hij heeft een vrachtwagen. Ik weet alleen niet hoever hij gaat maar misschien nog een suggestie voor de mensen in de kop van Overijssel en in Drenthe? Vooral als je misschien met meerdere mensen dan besteld is het misschien voor hem aantrekkelijk om dat te gaan doen?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:33

Isapaardje schreef:
Nee klopt.
Hippolyt werkt met natuurlijke ingredienten en geen soja.

Maar paar procenten suiker/zetmeel; ja dat staat op de site. Maar er zou 22% apfeltrester, 10% melasse in zitten. Dat lijkt me best veel aan suikers. Ik heb het toen nagevraagd bij Hippolyt en ze schreven mij:
die Gehalte an Stärke und Zucker liegen im Equigard unter 10 % der Gesamtration und sind damit auf einem sehr niedrigen Niveau. Sie brauchen also keine Bedenken haben, dass Ihr Pferd ein zuviel an Zucker über dieses Futter zugeführt bekommt, denn genau auf diese Problematik ist die Entwicklung des Equigard ausgerichtet!

In feite is het dus prima geschikt voer, alleen mij bevalt het minder goed dan ik had verwacht. Voorheen voerde ik de natuurmuesli; was ik ook tevreden over. Ben overgestapt omdat de natuurmuesli te veel granen bevatte (koolhydraten) voor paarden die snel bevangen zijn.

Hoe kom je aan die gehaltes? Die vind ik nergens terug. Ook meende ik ooit in een folder of zo te hebben zien staan dat het om iets van 4 of 5 % suiker/zetmeel ging. Heel laag dus. Melasse zit er ook helemaal niet in (zit in bijna geen van hun voeren).
Ik voer ook de natuurmuesli en die bevalt mij voor een gevoelig paard weer beter dan de Hesta Light. De natuurmuesli zat ook vrij laag in koolhydraten. Zeg geef ik daar nog een hoog gehalte olie bij. Vet in het voer is altijd aan te raden.

Hun Sempermin heb ik ook gehad maar die vonden ze hier helemaal niet zo lekker. De Hesta en de natuurmuesli vinden ze heerlijk.

Maar ik wissel eigenlijk niet zo graag steeds van voer. Sinds iemand mij vertelde dat het systeem zes maanden nodig heeft om te wennen, en dat het een hele belasting is, ben ik daar toch wat voorzichtiger mee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:49

Jitske schreef:
Hoe kom je aan die gehaltes?

Die staan vermeld op de zak van Equigard. Zal het label wel eens scannen.

Citaat:
Melasse zit er ook helemaal niet in (zit in bijna geen van hun voeren)

Helaas moet ik je dan teleurstellen, maar er zit echt wel melasse in. In de omschrijving van veel voeders zie je het woord "Zuckerrübenmelasse". staan.
Melasse dus, alleen niet van suikerriet, maar suikerbiet. Zowel in de Equigard, de natuurmuesli (tegenwoordig vitalmuesli) als hestamix brok en zelfs de Struktur Energetikum. Komt ook mede omdat een vriendin van mij absoluut melasse vrij voer aan haar zomereczemer wil voeren en we samen eens de voeders van Hippolyt hadden doorgelopen. Ze had eerst hestamix light, maar een van haar paarden wilde dat niet eten en toen nam ze de classic. En daar zat dus in tegenstelling tot de light, wel melasse in. Nu zit er in de Light ook melasse.

Voorheen voerde ik altijd de natuurmuesli en was erg te spreken over het voer. Ik maakte de overstap naar Equigard vanwege de hogere gehaltes aan ijzer en mangaan, vitamine E en biotine als ook magnesium in dat voer.

Verder gaat er iedere dag een scheut zonnebloem/lijnzaadolie-mix over haar voer.

Citaat:
Maar ik wissel eigenlijk niet zo graag steeds van voer. Sinds iemand mij vertelde dat het systeem zes maanden nodig heeft om te wennen, en dat het een hele belasting is, ben ik daar toch wat voorzichtiger mee.

Hippolyt vertelde mij eens dat je het beste 2 verharingen kunt wachten voordat je ander voer gaat geven cq uitproberen.
Ik geef nu al vanaf 2005 Hippolyt voer. Eerst Hestamix Light, maar daar zat zoveel knoflook in, dat vond mijn ponnieke niet zo geweldig, vandaar dat ik toen de natuurmuesli koos (enige zonder knoflook).

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:06

Ja, dat is ook zo. Ik dacht dat ze juist in de Equigard geen melasse hadden gedaan. Raar eigenlijk dat je zuckerrubenmelasse beter vind klinken dan melasse, klinkt toch wat ongeraffineerder of zo. Of het zo is, dat weet ik niet Knipoog

Zou jij voor mij dat etiket willen scannen? Ik wilde het nog steeds niet bestellen omdat ik dus niet zo graag over stap, maar zou wel graag het etiket willen zien?
Alvast bedankt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:35

Ik was toch even met foto's e.d. bezig en dacht ik zal eens een foto van het voer maken waar we het hier steeds over hebben Haha! (voordegene die het voer niet kennen qua structuur)

Links is Happy Hoof van Spillers, rechts Equigard van Hippolyt

Afbeelding

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:10

Heeft afspuiten eigenlijk zin bij hoefbevangen paarden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:21

Ik neem aan afspuiten van de hoeven met koud water?
Daarover zijn de meningen wat verdeeld.
Met afspuiten koel je de voeten die vaak warm zijn. Koelen is bij een ontsteking vaak goed. Maar je vernauwt ook de bloedvaten en dat is juist weer niet goed, want de doorbloeding is al erg verstoort bij een bevangen hoef.

wisselbaden zijn daarom beter. Modder heeft ditzelfde effect. Het koelt als het paard net in de modder komt, maar blijft hij stilstaan dan wordt de modder warm door de warmte van de voeten. Loopt hij dan weer wat, dan weer koeling, enz.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:04

Oftewel het is goed als ik modder op de hoeven smeer? Beter dan afspuiten met koud water? Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:42

In modder zetten is beter dan afspuiten. Als je ze alleen maar met modder in smeert dan neemt de modder al snel de temperatuur van de hoeven over en dan werkt het truukje dus niet. Een hele plas modder neemt natuurlijk niet de temperatuur over Knipoog .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:40

Sorry er ging wat mis met de foto's ... er zijn er wat weg. Maar jullie hebben het voer vast gezien Haha!

Nog een link naar voer wat ik doorkreeg en wat "speciaal" geschikt is voor bevangen paarden (we ontdekken er steeds meer haha);
http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:41

Wat zijn eigenlijk de ingredienten van Dodson en Horrel?
Ik ben al aan het zoeken maar vind eigenlijk niet zoveel.

Kan iemand iets van een etiket overnemen of zo?
Idem voor Spillers.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:06

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:33

Bah, ik heb vandaag de bibbers wel weer een beetje in de benen gekregen hoor.... Met mijn fjord ben ik van de zomer best bang geweest voor bevangenheid, hij staat op een wei die redelijk kort gehouden wordt, maar hij heeft daar duidelijk nog te veel, hij is kogelrond. Hij staat bewust met een aantal andere sobere paarden op deze wei, de dijkweide is nog veel vetter en daar zijn van de zomer ook paardjes bevangen afgekomen.

Yngvar (mijn fjord) was van de zomer een aantal keer onregelmatig. Geen warme hoefjes, voelde niks kloppen, maar was er toch erg bang voor steeds. Dat heeft me nu weer een beetje losgelaten nu er weinig te eten meer is op de wei en hij heel langzaam ook weer wat afvalt. Tot ik vandaag bij mijn buurman, en tevens eigenaar van de moeder van Yngvar kwam. Paard was drie week geleden bevangen aan vier benen, allemaal gekanteld en paardje is afgemaakt. Ik heb een potje lopen janken en weet nu niet wat ik volgend seizoen met Yngvar moet.

Hem laten staan op zijn stalling en vol in de wei durf ik eigenlijk niet meer aan, want dat is maar wachten tot hij een keer bevangen raakt. Op stal in de zomer vind ik ook niks.
Misschien verhuizen naar iemand met kleinere landjes, maar is dat wel een oplossing? Ik las dat fructaan juist in het nieuwe korte gras zit. Is een klein, zo kort mogelijk landje een oplossing, of beter een groot land met misschien wat langer gras (en minder fructaanprobleem?) en daardoor wat meer beweging?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:41

Isapaardje schreef:
Etiket van Happy Hoof van Spillers zal ik morgen voor je scannen als je wilt.

Van welk product van Dodson & Horrell wil je het weten?

Safe & Sound is dit op internet te vinden:
http://www.dodsonandhorrell.com/uk/dh/h ... safe-sound

Oh, mooi. Heel erg bedankt, deze site kon ik steeds niet vinden. Ik schreef de naam verkeerd Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:05

Jitske_ schreef:
Isapaardje schreef:
Oh, mooi. Heel erg bedankt, deze site kon ik steeds niet vinden. Ik schreef de naam verkeerd Clown

Graag gedaan.
De Leisure Mix (via dezelfde site te bereiken linker frame) staat me overigens ook wel aan. Mede omdat er veel vitamine E in zit.
Maar mijn engels is niet zo goed als mijn duits als het om vertalen van de ingrediënten gaat Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:04

Dovish: ik ben ook jaren bang geweest. Mijn paard was altijd te dik, dus ik wist dat ze kandidaat was voor hoefbevangenheid.

Ik begrijp dat je paard 24 uur per dag op de wei staat? Is het niet mogelijk om hem/haar een paar uurtjes per dag op het land te laten en de rest van de dag in een paddock of bak met hooi.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:15

Dat doe ik nu ook met Kinke, voornamelijk in de paddock en heel kort in de wei (ik check met grote regelmaat de fructaanindex).
Vind het niet leuk voor haar, zou haar een leven in een grote groene weide gunnen maar helaas.....

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:01

Ja, dat zou op zich een oplossing zijn, maar dan moet hij echt naar binnen. Er is alleen een binnenbak, en daar wordt dus gereden. En echt binnen vind ik ook zo wat. Daarnaast woon ik zelf zes kilometer verderop en kom ik er dus maar één keer per dag. De pensionhoudster wil hem wel binnen en buiten zetten, maar ik denk dat die ook kriegel wordt als ik haar met elke wijziging in de fructaanindex weer heen en weer stuur...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:28

Hoe voeren jullie nu een supliment bij wat het paard niet lust? Want ik moet zandweg voeren en ze lust het niet, maak het nu nat en dan meng ik het met haar save and sound, maar ze lust het niet. Appelmoes enz vind ik weer eng, of kan dit geen kwaad?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:18

Ik geef tegenwoordig de Sand-Ex van Equimins. Dat zijn hele kleine brokjes. Dat is wat handiger om door het, toch al weinige, voer te mengen.
Trouwens mijn paarden (vr)eten alles wel.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:20

Hoi

Onze shetlander was hoefbevangen, ze kreeg een pijnstiller , bloedverdunner en een supplement van de Da. Dit heeft ze een aantal weken gehad en het gaat echt weer goed met haar, ze is weer wakker en blij en draaft en galoppeert weer vrolijk rond. Ze mag een paar uur per dag op de (zeer schrale wei). Maar toen ik haar net ophaalde had ze hele dikke knieen, aan de binnenkant zit er echt een bult op (aan de voorbenen dus). Het lijkt zo geen pijn te doen, ze loopt en draaft er gewoon mee,maar als ik eraan kom is het wel erg pijnlijk! Kan dit nog iets met de bevangenheid te maken hebben? En zijn er mensen die weten wat er anders kan zijn? Ik neem morgen uiteraard contact op met de DA, maar nu kan ik alleen bellen voor spoedgevallen en zo komt het op mij nog niet over (maar misschien heb ik het mis). Hoop op jullie reactie!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:24

dovish schreef:
Ja, dat zou op zich een oplossing zijn, maar dan moet hij echt naar binnen. Er is alleen een binnenbak, en daar wordt dus gereden. En echt binnen vind ik ook zo wat. Daarnaast woon ik zelf zes kilometer verderop en kom ik er dus maar één keer per dag. De pensionhoudster wil hem wel binnen en buiten zetten, maar ik denk dat die ook kriegel wordt als ik haar met elke wijziging in de fructaanindex weer heen en weer stuur...

Is een graasmasker misschien een idee?

Paard kan toch in de wei, kan ook normaal drinken, alleen met eten krijgt hij alleen wat topjes binnen van het gras (fructaan zit in de stengel en is dus moeilijk bereikbaar).