Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:21

Dat ijzer ken ik niet. Heb je er toevallig iets meer informatie over?
En een plaatje ofzo?

Ik zat namelijk te denken aan die break-over ijzers maar weet niet echt of die nou werken...

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:04

Break over is een ijzer dat er op lijkt, maar ik had niemand in de buurt die die ijzers er onder sloeg. Zo ben ik dus verder gaan zoeken en ben ik bij Equi-Liberium uitgekomen.

Hierbij een toppic dat ik vond op bokt:

[BEH] Equi- librium ijzers

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:10

Ok! Heb net geprobeerd die hoefsmid te bellen maar kreeg voicemail dus hopen dat ik teruggebeld wordt...

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:23

Ik heb er ook een met hoefkatrol ontsteking.
We hebben m vanaf zijn 5 jaar, en hij was denk ik 6 toen het geconstateerd werd. Hij heeft het nu al 5 jaar maar we hebben het prima onder controle met speciaal beslag (simpel ronde ijzers) en tijdig laten behandelen door de veearts (ongeveer 1 keer per 1,5 jaar).

Nergens last van hij is 1.57m en springt M bij de paarden! Prima toch zolang hij niet verslechterd blijven we lekker doorgaan.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:23

Mijn merrie heeft ook hoefkatrol ontsteking en staat op equilibrium ijzers met een wig. Dat gaat errug goed, zondag weer 35km endurance gereden! Maar echt springen durf ik niet zo goed, doen jullie dan wel gewoon ?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:30

Ik heb makkelijk afrollende ijzers voor, met 2 lippen. Weet niet of het een naam heeft. Is op aanraden van UTrecht geweest. Ik spring nog even niet, maar ben al blij dat ze 8 weken achter elkaar niet kreupel is Haha!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:45

Ik spring ook niet meer vind het te eng dat er iets fout kan gaan.

Stasja ik wil endurance gaan starten met de mijne (als hij weer lekker loopt) Ben benieuwd hoe jij de endurance ervaart!

Wat ik me trouwens afvraag: Hoe zwaar hebben jullie paarden HKO?
De mijne namelijk een kleine 4 en een 2 a 3. Niet te zuinig dus..

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:16

Niek heeft 3/4 op zijn rechter voorbeen. Links heeft hij niks.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:30

oh das ook vreemd zeg! meestal zie je dat ze het dan op beide benen hebben... Maar gelukkig bij hem niet

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:03

De mijne is nu vorige week donderdag ingespoten en heeft speciaal hoefbeslag een simpel ijzertje met een zooltje en daartussen silliconenpad. Tot nu toe doet ze het er erg goed op. Nou maar hopen dat het zo blijft. Eerts nog drie weken stappen aan de hand.

Letgokelly met behandelen bij de veearts bedoel je laten inspuiten??????

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:31

Lorri schreef:
.. silliconenpad.

Iets nieuws dan? Ik heb wel gehoord dat ze het met gewoon siliconenkit doen..

Ik heb mijne laten opereren en staan nu pijnvrij al járen.. Er word lekker op gereden en verder nooit problemen met de benen.
Ik heb meer paarden dus ik kan wel op wedstrijd met een andere

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:52

Hallo, ik meld mij ook even.

Ben 16 juni naar Utrecht geweest met mijn paard. Hij was een beetje onregelmatig af en aan.

Tijdens het onderzoek 0,0 klinische verschijnselen. Wat wel duidelijk is is dat mijn paard enorme platvoeten heeft.
Paard is niet op de foto gezet, maar heeft wel orthopedisch beslag: Equilibrium ijzer, zool en kit ertussen.

Ik kan dus niet zeggen dat mijn paard HKO heeft, want dat is niet vastgesteld. Ik wil het ook niet weten. Paard loopt weer super op zijn Nike air maxies en ik train volgens oa het systeem van AdB (al een maandje voordat ik naar Utrecht geweest ben)

Wat ik opvallend vind, is dat er in het begin van het topic vermeld wordt dat als je een paard laag op de hielen zet, dat hij geen HKO kan krijgen. Mijn paard heeft dus bijna 7 jaar zo plat op zijn hielen gestaan en tja, daarom heeft hij last gekregen van zijn pootjes.
Ik heb mijn paard ook meerdere malen door een natuurlijk bekapper laten bekappen en die zei inderdaad ook dat mijn paard de perfecte voeten had..... Gestoord De smeden die daarna volgde probeerde mijn paard al wat steiler op de voeten te zetten, maar ik ben blij dat ze in Utrecht de knoop doorgehakt hebben door het drastisch te veranderen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:00

Mijne ook, mega plat voeten een laag op de hielen..

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:08

Ja is toch apart dat daar de meningen zo over verdeeld zijn? Wat was er met mijn paard gebeurd als ik hem zo plat had laten staan? Dan was ie volgens mij binnen een paar jaar helemaal op geweest.....

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:15

Mijn paard heeft op twee benen een 3 (hoort ook niet zo te zijn meestal is één been erger dan het andere)
Voor dat ik de HK ontdekte liep ze al endurance maar kwam dan toch vaak een dag na de wedstrijd onregelmatig (dat was nog klasse 2) Nu ben ik weer rustig begonnen, twwe wedstrijdjes klasse 1 gereden ging heel goed alleen had ze na Kootwijk wel een beetje spierpijn, toch te lang scheef laten lopen ben ik bang!

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:16

@Elan_GV
Wat hebben ze bij die operatie dan gedaan ?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:55

Mijne heeft een 2tje re voor. Bijna niets, maar zo kreupel als wat. Het inspuiten en het speciale beslag met zooltjes had geen enkel effect. Het is begonnen in nov 2007 en ze is nu sinds 8 weken rad Go jij! Go jij! . Zo lang heeft ze nog niet goed gelopen. We zijn er nog niet, maar het begin is er toch. Zelfs eerste manege les weer mee gelopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:05

Stasja schreef:
Mijn paard heeft op twee benen een 3 (hoort ook niet zo te zijn meestal is één been erger dan het andere)
Voor dat ik de HK ontdekte liep ze al endurance maar kwam dan toch vaak een dag na de wedstrijd onregelmatig (dat was nog klasse 2) Nu ben ik weer rustig begonnen, twwe wedstrijdjes klasse 1 gereden ging heel goed alleen had ze na Kootwijk wel een beetje spierpijn, toch te lang scheef laten lopen ben ik bang!

dat klinkt mij eerder als (kogel)artrose in de oren

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:58

Ik las atrose in de oren Bloos , snapte het even niet Haha!

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:57

Elan_GV schreef:
Lorri schreef:
.. silliconenpad.

Iets nieuws dan? Ik heb wel gehoord dat ze het met gewoon siliconenkit doen..

Ik heb mijne laten opereren en staan nu pijnvrij al járen.. Er word lekker op gereden en verder nooit problemen met de benen.
Ik heb meer paarden dus ik kan wel op wedstrijd met een andere

De hoefsmid in Slootdorp zei dat hij er sinds pas mee werkte. Silliconenpad dempt meer en beweegt beter met de hoef mee dan silliconenkit. Dat blijkt toch wat stuger te zijn.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:03

Zoveel hoefsmeden, zoveel uitspraken. Knipoog

Denk ik tenminste. Mijn oude, trouwe smid van jaren heeft een hartaanval gehad en was lang uit de running, deed het daarna rustig aan en stoote klanten af. Ik had een ander natuurlijk in die tijd en bleef daar. Deze had zijn arm gebroken en dat heeft zo'n 4 maanden geduurd. Dus weer andere gehad. Door speciaal beslag raak je altijd aan de praat.

Het valt me op dat ze allemaal hun eigen gedachten hebben en achter al die gedachten, zit wel een kern van waarheid. Maar wat nu echt de waarheid is..............

Over siliconen werd er gezegd, nooit aan beginnen, je verpest je paard ermee; Je kan beter de gewone siliconekit nemen uit de gamma, deze is veel goedkoper en werkt net zo goed; Je moet alleen de speciale kit gebruiken en niet de gewone, deze is wel goedkoop maar doet zijn werk niet..... Kit; ideaal ik heb er zoveel paarden beter mee zien lopen.....

-En ze hebben allemaal met weet ik wie gewerkt en die kan het weten......dus wat zij zeggen is de waarheid.

----Mijn motto, ga op je gezonde verstand en je gevoel af Haha! en kijk hoe je paard het er op doet.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:09

@ Lorri, behandelen bedoel ik inspuiten mee ja.

De mijne heeft een 3, hij heeft nooit kreupel gelopen, alleen loopt ie wat stijf als hij er last van heeft.
Ik ben van mening dat als ze er niet kreupel op lopen en plezier hebben in het werken, dat je gewoon kunt springen.

Mijn pony heeft plezier in springen dus blijf ik dat volhouden. Hij laat het prima merken als er iets is en dan laat ik mijn veearts even kijken.

We hebben een tijdje siliconenkit geprobeerd tussen zijn hoef en een rond ijzer, ging niet zo geweldig. Hij heeft nu ronde ijzers helemaal zonder lipjes (niet opzij en niet voor) met heel veel afwikkeling (dat vind onze veearts heel belangrijk). Hij doet het super.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:20

Ik heb mijn twijfels bij mij paard en de smit heeft dat ook,hij loopt op blote voeten en loopt al maanden heel erg goed.De baas van de wei geloofd ook niet dat hij 4 en half heeft en 2,hij zou eerst hoefbevangen zijn en de behandeling die ze daar voor gaven werkte erg goed.Later kwamen ze per toeval er achter dat hij hko zou hebben.De smit zei dat als ik twijfels had ik de foto,s op moest vragen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:49

4,5? Marleen? naar mijn weten gaat het toch maar van 0 tot 4??

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:52

idd het gaat maar tot 4.