[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:46

Hier donderdag de keuze gemaakt om mijn beer in te laten slapen.
Volgende week donderdag komt de da.

Ondertussen lekker kroelen buut verhogen extra foto's maken en proberen hem nog even paard te laten zijn.

Ik heb onwijs respect voor degene die door gaan en voor de paarden die zich ook groot kunnen houden en zich er doorheen kunnen slaan.

Helaas is ons dat niet gegund. En zie ik mijn paard alleen maar achteruit gaan. Zowel fysiek als mentaal.

Bedankt voor de adviezen hier zowel toen ik er om vroeg als alle jaren die ik stil mee heb gelezen.

LinSa

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:49

Heel veel sterkte met het verlies van je paardenvriend :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:58

:(:) Sterkte

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:53

crazyshar schreef:

Ondertussen lekker kroelen buut verhogen extra foto's maken en proberen hem nog even paard te laten zijn.

Ik heb onwijs respect voor degene die door gaan en voor de paarden die zich ook groot kunnen houden en zich er doorheen kunnen slaan.

Helaas is ons dat niet gegund. En zie ik mijn paard alleen maar achteruit gaan. Zowel fysiek als mentaal.

Bedankt voor de adviezen hier zowel toen ik er om vroeg als alle jaren die ik stil mee heb gelezen.

Heel veel sterkte. :(:)

Zelf sta ik momenteel ook voor de keuze stoppen of doorgaan.
En ik denk dat ik het diep van binnen wel weet maar het is ontzettend moeilijk. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:09

Veel sterkte crazyshar. Dappere, maar oh zo moeilijke keuze.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:10

Lotus83 schreef:
crazyshar schreef:

Heel veel sterkte. :(:)

Zelf sta ik momenteel ook voor de keuze stoppen of doorgaan.
En ik denk dat ik het diep van binnen wel weet maar het is ontzettend moeilijk. :(

Idd je weet het wel, maar daadwerkelijk die keuze maken is alles behalve makkelijk.
Bij mij kwam het besef pas toen ik hem samen zette met een ander paard voor "contact"
Hij weigerde namelijk elke vorm van contact en connectie.

Hij is normaal echt het mannetje en de baas,altijd netjes en correct maar wel DE BAAS haha.
Nu kwam hij bij mij schuilen want hij kon het niet.

Toen liet hij pas zijn schild zakken en zag ik in zijn ogen hoe veel hij verbergt.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:23

Wat erg crazyshar, heel veel sterkte.
Sinds wanneer is hij hoefbevangen?
Wat erg als je je paardje zo ziet staan, ik hoop dat jullie laatste weekje, ondanks alles, toch nog fijn is samen. :(:)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:50

Volgens de maatstaf van vele hier niet zo lang.

Hij is ruim 8j voor het eerst bevangen geraakt.
Tot sept 2018 altijd goed geweest ,toen van het ene op de andere chronisch bevangen geworden.

Het is gewoon niet het paard wat stil kan staan. Hij was/is doodongelukkig op zijn paddock.

Vandaag voor het eerst op een kale wei naast de rest,en je ziet dat hij zo graag wil lopen gek doen uit zen bol gaan .

Maar hij kan het gewoon niet.

Vanavond zijn staart gewassen en 3 vlechten geknipt plus een pluk.
Misschien dat ik op de dag zelf nog van zijn voorpluk haal,die is zo leuk.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:31

Mijne is sinds 3 weken (opnieuw) bevangen... En ik kan het niet meer aanzien.. dinsdag foto's.. En dan maak ik een beslissing.
Eventueel neem ik nog contact op met van Nassau.. het doet zoveel zeer..

Dus ik snap jou heel goed. Vanaf september.. dan zou er toch echt wel verbetering zichtbaar moeten zijn.

Leef met je mee Crazyshar

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:07

Dat niet meer aanzien Lotus83 ken ik erg goed. De mijne is nu sinds eind november bevangen en ik heb al meerdere keren gedacht 'tot hier en niet verder'. Vervolgens zeiden mensen om mij heen, het is pas zo kort, het komt vanzelf wel goed. Maar wat duurt het wachten dan lang. Ik ben er de hele dag mee bezig.
Ondertussen loopt de mijne niet meer kreupel en als ze loopt, loopt ze aardig. Echter, als ze niet hoeft te lopen, staat ze liever stil. Ik zie ook vreselijk op tegen de vorst aankomende week. Zowel voor de stijfheid als de ondergrond.

Ook ik leef met je mee, crazyshar.

Hieronder nog een filmpje hoe ze op dit moment loopt, de opstartproblemen zijn duidelijk...
https://youtu.be/8KxEH5ytSkk

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:34

Het is vreselijk om aan te zien. Ik heb er 2 bevangen staan, en heb geen idee hoe het kan. Nu gaat het drinkwater naar de gd en het hooi naar eurofins voor uitgebreide analyse.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:41

Wat vervelend ipsilonka. Ook wel vreemd dat zoveel paarden nu bevangen zijn..

Ik krijg morgen een nieuwe partij hooi en ben dan ook van plan om het te laten analyseren.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:53

Ik kom er niet uit. Hooi zou volgens pavo quick scan prima moeten zijn, ze krijgen gewoon leidingwater te drinken. Maar ze knappen niet op en ze zijn allebei 10 & 12 jaar oud nooit eerder bevangen geweest.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 01:08

Ipsilonka schreef:
Ik kom er niet uit. Hooi zou volgens pavo quick scan prima moeten zijn, ze krijgen gewoon leidingwater te drinken. Maar ze knappen niet op en ze zijn allebei 10 & 12 jaar oud nooit eerder bevangen geweest.

Hoe lang zijn ze nu hb? En hebben ze altijd al leidingwater gedronken? Is het hooi veranderd?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 04:45

Texas8 schreef:
Graszaadhooi is dus altijd geschrikt eigenlijk als ik het zo lees?

Korte antwoord: Nee.
Ik ben sowieso geen voorstander van het voeren van graszaadhooi. Misschien als er bij een beetje, maar dan nog blijft het bezwaar dat voor het kweken van graszaad gebruik gemaakt wordt van een schimmel die weer een giftige stof af scheidt, ter bescherming van het gewas maar erg ongezond voor je paard. En graszaadhooi zonder dit spul is bijna niet te krijgen en gelijk een stúk duurder dan waar de meeste mensen het voor kopen.
Daarnaast is graszaadhooi een monocultuur en als zodanig dus juist geen paardenvoer. Paarden eten heel veel verschillende grassen en planten en één soort gras is dus eenzijdig en nog 'schever' in samenstelling van vit. en mineralen dan hooi van de meeste standaard weilanden al is.
Oh... en ook graszaadhooi kan te hoog in suiker zijn.

De enige manier om goed en veilig suiker en energiearm hooi te voeren is door te laten analyseren. Een drama als je geen opslag hebt, ik weet er alles van, maar het is gewoon zo. Aan de buitenkant kun je niet zien wat er in zit en ook mestbeleid e.d. zegt lang niet alles. Ik heb dit jaar meerdere partijen moeten laten testen voordat ik een energiearme, suikerarme maar wel veelzijdig samengestelde langstengelige partij hooi had. Dit waren 350kg. balen en die heeft de loonwerker die ze had liggen voor mij achteraf - het was dus als droog hooi gebaald en opgeslagen, géén voordroog - ingepakt zodat het toch buiten kon liggen. Dit gaat nog steeds goed, ik heb al wel balen gehad met een gaatje in het plastic maar dan zit daar een kleine natte/slechte plek achter maar niet de hele baal gaat rotten, omdat het dus geen voordroog is. Dit is voor het eerst in 20 jaar paarden houden dat ik deze luxe van een jaarpartij heb, maar ik wil niet anders meer. In juni gaat deze dame dus weer direct op zoek en doe ik het weer op deze manier. Het scheelt enorm veel zorgen om goed hooi.

oh, qua analyse... de quickscan blijkt dus niet accuraat. Die had ik eerst gedaan, veel contact gehad met Pavo maar als het in het vakje van 8 tot 12 % staat met advies dat het veilig is, dan kan het nog steeds 12% suiker bevatten, wat voor een IR paard dus echt te hoog is. Ik laat mijn hooi dus alleen nog maar in Amerika testen bij Equi Analytical / Dairy One, zij hebben een uitgebreidere quickscan voor $28 waarbij je wel exacte gehaltes weet en als je het hooi van meerdere partijen tegelijk opstuurt betaal je maar 1 x de porto heb heb je wel meerder uitslagen om te vergelijken (laatste keer heb ik dus 3 partijen laten testen en daar de mooiste van gekozen om te kopen). Je kunt dit dus ook samen met andere mensen doen hé ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 04:50

crazyshar schreef:

Pff, heel veel sterkte dame... Ik begrijp je beslissing helemaal. Geniet nog even van de tijd samen en hopelijk haal je troost uit het feit dat je gedaan hebt wat je kon en dit het laatste is wat je nog voor hem kunt doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 05:05

lauret schreef:
Hieronder nog een filmpje hoe ze op dit moment loopt, de opstartproblemen zijn duidelijk...

Ik vind het niet heel slecht hoor... Misschien niet helemaal zoals je gewend ben (ik zie bij opstart eigenlijk vooral een paardje wat op het gras wil blijven ;) ) maar als ze het grootste deel van de tijd zo loopt dan ben je al een eind op weg qua herstel. Wel belangrijk dat ze dus geen gras/suikerrijk voer krijgt en dat hoefjes heel regelmatig bekapt blijven worden. Bij de mijne bleek dat laatste van levensbelang, elke 6 weken is voor een paard met schade door HB echt te weinig, elke 4 weken komt eerst en liefst nog iets vaker. Ik vijl nu dus tussendoor zelf voorzichtig bij (en ga een curus volgen) en sinds het weekend dat ik haar zou laten gaan is ze eerst om de 3 weken en nu elke 4 weken gedaan.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:20

Francis schreef:
lauret schreef:

Ik vind het niet heel slecht hoor... Misschien niet helemaal zoals je gewend ben (ik zie bij opstart eigenlijk vooral een paardje wat op het gras wil blijven ;) ) maar als ze het grootste deel van de tijd zo loopt dan ben je al een eind op weg qua herstel. Wel belangrijk dat ze dus geen gras/suikerrijk voer krijgt en dat hoefjes heel regelmatig bekapt blijven worden. Bij de mijne bleek dat laatste van levensbelang, elke 6 weken is voor een paard met schade door HB echt te weinig, elke 4 weken komt eerst en liefst nog iets vaker. Ik vijl nu dus tussendoor zelf voorzichtig bij (en ga een curus volgen) en sinds het weekend dat ik haar zou laten gaan is ze eerst om de 3 weken en nu elke 4 weken gedaan.

Ze loopt ook nu wel redelijk voor wat ze heeft gelopen. Eerst liep ze ontzettend kreupel. Wel loopt ze nu nog ontzettend stijf vind ik. Gras krijgt ze eigenlijk niet. Nu om te laten zien met lopen een paar sprieten, maar verder niet. Voor de vitaminen krijgt ze vitalbix. Het vervelende is dat ze eigenlijk voor het mooie net wat zou mogen afvallen, maar zonder beweging is dat haast niet te doen. De hoefsmid komt nu elke 2.5 week, der hoeven groeien echt snel.

Ik zat eerst te twijfelen over graszaadhooi maar zie dat het eigenlijk niet echt wat is. Ik ga het in ieder geval door pavo laten analyseren. Nu heb ik helemaal geen idee wat erin zit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:25

Je moet kijken wat bij jou en je paard past qua voer. Testen is altijd goed.

Ik ken buiten mezelf nog genoeg mensen die wel met volle tevredenheid graszaadhooi voeren, dus ik ben het niet met Francis eens. Als je het bij een goede fouragehandel haalt kun je ervan uit gaan dat er een certificaat bijzit dat het schimmelvrij is. Je moet er alleen wel een goede vitamine korrel bij voeren. Die van mij hebben nog nooit zo goed in hun vel gezeten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:34

Crazyshar wat een ontzettend moeilijk maar dapper besluit ... enorm veel sterkte.....

Lotus, jij ook veel sterkte. Zo moeilijk te bepalen wanneer het genoeg is... Ze hebben er ook zoveel pijn aan dat maakt het zo lastig.... Succes morgen bij de kliniek...

Lauret ze loopt idd wat lastig.

Ipsilonka wat een drama 2 te hebben staan. Naar dat je je vinger niet op de oorzaak kunt leggen. Dat maakt erop inspelen super lastig. Hopelijk komt er wat bruikbaars uit de analyses.

Mijn pony sleepte mij gisteren zo'n beetje voort dus ze voelt zich echt kiplekker. Blij dat ze niet groter is want dan zou ze niet te houden zijn denk ik hihi. Echter zie je nog een knikje in haar dribbeldraf en zijn haar hoefjes warm dus iig nog 1 week Door met deze doses pijnstillers en in haar postzegel blijven.

Betreft het bekappen; er valt nog niets te zien aan dr voetjes maar de hoefsmid komt idd wat vaker haar voetjes doen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:29

Morgen laat ik rondom foto's maken. Ik had bedacht dat ik haar ter plekke zou laten inslapen maar iedereen om mij heen zegt dat niet te doen. (Om in elk geval normaal en fatsoenlijk afscheid te kunnen nemen)

De vorige keer ging zij direct op boxrust, (daar word ze gelukkig niet anders van en de stal is buiten bij de anderen)
Dat heb heb nu niet gedaan maar afhankelijk van de foto's ga ik dat misschien toch nog doen en in de tussentijd contact opnemen met van Nassau..

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:17

Lotus83 schreef:
Morgen laat ik rondom foto's maken. Ik had bedacht dat ik haar ter plekke zou laten inslapen maar iedereen om mij heen zegt dat niet te doen. (Om in elk geval normaal en fatsoenlijk afscheid te kunnen nemen)

De vorige keer ging zij direct op boxrust, (daar word ze gelukkig niet anders van en de stal is buiten bij de anderen)
Dat heb heb nu niet gedaan maar afhankelijk van de foto's ga ik dat misschien toch nog doen en in de tussentijd contact opnemen met van Nassau..

Succes morgen, hopelijk valt het mee! Ik duim voor je.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:22

Ben benieuwd. Succes morgen !

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:36

Dank jullie wel. Vrees dat het niet mee valt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:31

Succes morgen en sterkte met eventueel een besluit nemen.