[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:49

hier een dikke duim vanuit frankrijk....ik hoop dat 'ie overkomt :(:)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:03

Jannepauli schreef:
Artsen zijn geweest.... hebben geen foto's|echo's genomen van koot en pezen...
meiden, 't is slecht nieuws: Pauli is kat-bevangen, nu op 4 benen... weet nu even niet zo goed wat te zeggen.
Wel even een vraagje: ze moet nu zoveel mogelijk ondersteuning onder de voorvoeten krijgen om te voorkomen dat de hoefbenen gaan kantelen - ze mag niet lopen maar beslaan kan op dit moment niet. Ze mag ook absoluut niet vervoerd worden. Wat zou ik het beste nu in de stal kunnen doen als vloerbedekking? Ze staat op rubber matten met stro erover heen: Ik neem aan zand, maar zou een dikke laag houtschilfers c.q. zaagsel ook kunnen? Help please!

Oh ik duim zo voor je dat het goed komt, rare vraag zou ze nu niet bevangen geworden zijn door die medicijnen? Was bij dynamiek wel het geval door medicijnen werd ze weer bevangen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:24

Pfff......wat een ellende, Jannepauli. Triest, en zo moeilijk om je paard zo te zien lijden.
En ik weet dat ze officieel geen Cushing heeft, maar toch.........'t zou de verklaring kunnen zijn.
Ik meen me te herinneren dat de bloeduitslagen op dat gebied niet helemaal kosjer waren?
En haar insulineresistentie zou daarmee verklaard zijn.
Ik weet het niet hoor, maar ik lees al een tijdje mee, en het blijft me door mijn hoofd spoken.
(in gedachten houdend wat mijn paard is overkomen en waar ik je een PB over stuurde)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:32

Jannepauli schreef:
meiden, 't is slecht nieuws: Pauli is kat-bevangen, nu op 4 benen... weet nu even niet zo goed wat te zeggen.
Wel even een vraagje: ze moet nu zoveel mogelijk ondersteuning onder de voorvoeten krijgen om te voorkomen dat de hoefbenen gaan kantelen - ze mag niet lopen maar beslaan kan op dit moment niet. Ze mag ook absoluut niet vervoerd worden. Wat zou ik het beste nu in de stal kunnen doen als vloerbedekking? Ze staat op rubber matten met stro erover heen: Ik neem aan zand, maar zou een dikke laag houtschilfers c.q. zaagsel ook kunnen? Help please!

Ik zou der idd gewoon op nat zand laten staan en idd niet laten lopen, als de medicijnen aanslaan dan mag ze vervoerd worden tegen het kantelen werd na 1 week na de uitbarsting de hoeven ingegipst om kantelen te voorkomen, echter kan dat de eerste dagen niet.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:35

crazyshar schreef:
hoi ook ik lees hier nog steeds mee.

weten jullie of er nog mensen zijn die gluco balance over hebben en willen verkopen?

met mijn ex hb'er gaat het goed, is helaas wel weer bijgekomen,maar daar wordt aan gewerkt.
JP hoop dat er snel uitslag is voor foto's.

Ik heb hier een volle pot glucobalance staan, nog goed tot aug. 2012. Ik wil die wel verkopen.
PB me maar even.

Isapaardje

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:58

JP ... veel sterkte.
Ook dikke knuffel aan Pauli.

Hoe moeilijk ook, probeer de oorzaak te vinden, want het kan niet zomaar ineens ontstaan. Waarschijnlijk toch een en/en verhaal. Maar wat Dynamiek ook aangaf heb ik ook ervaring mee, dat ze bevangen kunnen raken juist van de medicijnen, zelfs van buut.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:38

JP Heel veel sterkte :(:)

Ook voor de rest waarbij de paardjes het weer zwaar hebben...

Ik ben zo blij met de stal waar Flavio nu staat en met hoe hij nu loopt. Flavio ziet er super uit (appeltjes in zijn wintervacht :) ) Met de kou hadden we een superbak waar we de paarden konden longeren (mag anders alleen gereden worden). Ik heb hem iets meer beweging gegeven dan normaal en ook kwamen ze nog steeds elke dag in de paddock. Verder dikke deken op en een warm binnenstalletje.

Als ik dan terugdenk aan vorig jaar deze tijd... ;( pff, ik hield nu weer mijn hart vast toen het kouder werd...

Positief blijven en wat Isapaardje zegt, toch proberen een oorzaak te vinden. Alhoewel misschien alleen de kou het al 'gedaan' heeft. Iedereen hier is zo voorzichtig en oplettend.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:47

Jannepauli schreef:

In Utrecht werken ze met piepschuim die onder de voet geplakt wordt en dan de juiste vorm aan neemt. Ik weet niet of ze er een bepaald soort piepschuim voor gebruiken, maar je (of je DA) zou daar even over kunnen bellen. Tot je zoiets kan doen, zou je ipv stro zaagsel in de stal kunnen doen, dat vind ik voor Nado fijn spul, het deukt wat in en zorgt voor een zachte, verende bodem. Ook als ze wil liggen.

Heel veel sterkte!

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:51

Ik ben een stille meelezer en zeer dankbaar voor jullie tips en ervaringen in dit geweldige topic!

Jannepauli heel veel sterkte gewenst, ook hier wordt aan jullie gedacht. :(:)
Zouden Styrofoam hoefpads iets zijn als eerste hulp?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:31

En schiet mij maar lek ...
Tussen de middag kon Isa nauwelijks een stap verzetten, paar uur later zette ik voor Yoob die toch zijn beweging nodig heeft, de wei open en ineens was Isabella erbij en ging ze mee doen ... eh? ... ik begrijp het soms echt niet hoor wat hier aan de hand is; maar wel blij haar zo bezig te zien natuurlijk :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:28

@JP: wat geef je nu aan medicatie?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:48

JP: in deel 2 op pagina 395 geeft Ron Aalders een voorbeeld over die blokken voor onder de voeten. Misschien is dat wat ????

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:00

Meeteen even nagekeken El Camino.. dank je.
Ik neem aan dat hij er niet een paar in de auto heeft liggen als hij vandaag bij jou langs komt?

@Wuswa: nu 3 x daags 1 gr buut, 1 x 5 zakjes Ascal, 1 streepje tranquigel

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:22

Een blok styrofoam kun je kopen bij de bouwmarkten.
Heel veel sterkte JP!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:36

Jannepauli schreef:
Meeteen even nagekeken El Camino.. dank je.
Ik neem aan dat hij er niet een paar in de auto heeft liggen als hij vandaag bij jou langs komt?

@Wuswa: nu 3 x daags 1 gr buut, 1 x 5 zakjes Ascal, 1 streepje tranquigel

Was een andere/sterkere pijnstiller geen optie? Overigens een fikse dosis buut (of bute)....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 12:45

romeorowan schreef:
Een blok styrofoam kun je kopen bij de bouwmarkten.
Heel veel sterkte JP!

Natuurlijk!
Maar eh.. dan heb ik nog steeds geen sjoege van hoe ik dat moet aanbrengen. Gisteren wel met de smid gebeld die helemaal niet begreep waar ik het over had.. :?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:31

Bovendien schijnt niet alle schuim goed te zijn, is filmpje van geplAATST, Geloof ergens in dit topic, sry zit op mob

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:44

Ik heb er 2 hier liggen !!!! ze lagen in de auto en kreeg ze van hem. Dus heb ze hier gehouden voor áls je besluit dat je ze hebben wilt.... En je kunt hem altijd bellen natuurlijk....

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:05

Hoef erop zetten, omtrekken met een stift, op maat zagen, eronder plakken met ducttape?
Of tempex bij de bouwmarkt halen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:18

Ik heb bij Indiana ook nagedaan van een filmpje op I-net.
Maar eerlijk gezegd werkte het niet, ik ben bang dat Indiana toen al te ver was.
Ik weet een hoefsmid uit Zwolle die het ook verwerkt, zij is van hoofcomplete.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:45

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:56

JP, ik vind de dosis bute voor de acute fase niet veel hoor!
Standaard begin je met 2x daags 2 zakjes, dat een paar dagen en dan afbouwen naar 0 of een onderhoudsdosis. dus op dit moment driemaal daags een zakje is redelijk normaal.

Chico heeft heel lang op de bute gestaan ivm artrose en nu weer. Hij heeft er geen last van verder en is er inmiddels 24 mee geworden....je paard zonder pijn is even belangrijk...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:06

Tyra staat al weken op twee zakjes per dag, afbouwen lukt nog steeds niet. Haar eerste bevangenheid heeft af en aan, 9 maanden geduurd, toen heeft ze ook heel lang twee zakjes gehad. En ze is een stuk kleiner dan Pauli dus komt wrschnlk. op het zelfde neer.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:24

ElCamino schreef:
....je paard zonder pijn is even belangrijk...

Begrijp me niet verkeerd: dat vind ik ook! De bevangenheid achter vindt wellicht zijn oorsprong voor!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:20

3x 1 zakje buut is inderdaad niet echt veel voor een paard als Pauli.
Isabella had op haar hoogtepunt 1,5 zakje per dag (en dat voor een pony van 200 kg).
Ascal is geen pijnstiller/ontstekingsremmer; alleen bloedverdunner voor zover ik weet.