Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:18

Wij hebben dat wel gedaan. Gewoon een beetje los werken. Dan belast je naar mijn idee ook niet meer dan dat je aan een lang teugeltje stapt!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 20:20

Ik zag nl een paard van een bekende die eerst Z dressuur was, en na zijn peesblessure wou ie totaal niet meer rond lopen. Schrok ervan. Die wou echt helemaal niks meer. Alleen maar met de kop in de lucht lopen. Ze kan nu nauwelijks een B proef rijden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:23

Dat vindt ik vreemd. Die van mij loopt normaal ook Z1 dressuur en die loopt nu gewoon weer rond hoor. Wel lekker lang laag maar wel rond. Zou er niet wat anders aan de hand zijn? Door de rust is die van mij wel stijver en stugger geworden. En dat zijn we nu weer aan het los werken.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 20:27

Vroeg ik me ook af, ze zegt van niet, maar misschien vertelt ze niet alles. Die was er alleen wel een jaar uit.

:D ga ik toch maar lekker een beetje werken in stap,.. haha.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:41

Kan me echt niet voorstellen dat dat paard voor de rest niets mankeert en dan gewoon niet meer te rijden lijkt te zijn! Heel vreemd verhaal!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:49

Misschien dat ze het dier te veel ontzien heeft, en het niet voldoende belast heeft, tijdens het opbouwen??
Rust roest, is het spreekwoord toch?? Spiertjes worden strammer, en dan is er grotere kans op auwtjes....
Of net als wat Pony al zegt: er is meer aan de hand.... meer dan iemand zien/weten/vertellen wil....
Vergeet niet, dat je zomaar een jaar kwijt bent... Sneller dan je beseft...
En hoevaak zei mijn da niet dat voor elke maand dat je eruit was, er 2 nodig had om terug te komen....
Geen idee of dit zo waar was, maar ik onthield dat altijd goed...
Loswerken tijdens het stappen is alleen maar goed!! Dat deed ik paar jaar geleden ook... Heb je alleen maar profijt van bij het opbouwen...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:51

Zodra je weer kan rijden kan je je paard ook weer los werken!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 20:58

Zeker op het zandpad, rechtrichten, beetje stelling links/rechts. Ik vond het ook een vreemd verhaal.
Het paard loopt nu echt heel raar en is heel sterk, heb er even op gezeten laatst.

Gelukkig loopt de mijne /3 nog normaal :D.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:01

Vreemd verhaal hoor! Maar goed ik ken het paard niet. Weet niet hoe hij voor de blessure was. En ik weet niet hoe hij nu is!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 21:11

Brr wat is het trouwens koud in huis,.. buiten was het aardig warm vandaag.

Heb net mn 1e les afgesproken met het andere paard dat ik nu rij. Helemaal zin in. Woensdag pas, duurt nog even. Merk wel dat het heeeeeeeeeeel leerzaam is om nu (noodgedwongen) eens wat anders te rijden na al die jaren alleen mijn eigen. Want helemaal niet meer rijden is echt niet leuk. Wel echt wennen zeg, vooral de galop.

Nog eventjes ver rijden (60 km per dag dat ik wil rijden), maar zodra er stallen vrij komen hier bij ons in de plaats, verhuist ze mooi hiernaartoe voor deze winter. Heel prettig.

Als je maar 1 paard hebt, ben je gelijk zoooooo paardloos. Echt niet leuk, geen wedstrijden meer, niks. Je mist de sociale contacten van de wedstrijden best wel een beetje.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:00

Goedemorgen! Een beetje laat maar hier even een Emmeloord update van afgelopen donderdag.

Hij was om te beginnen al helemaal het mannetje toen we hem uit de trailer haalden. Zo van, oh ja, hier draait het allemaal om mij he? :D Dus hij maakte zich groot en vond alles leuk <3
Buigproef was goed, draven op de harde volte prima dus de voortekenen waren prima. Op de scan bleek dat de weiderust hem goed heeft gedaan. De ringband is een heel stuk gekrompen, de meeste zwellingen zijn weg en de peesschedes waren een heel stuk minder overvuld. Dus, we zijn er nog lang niet maar het zag er allemaal heel goed uit. Ondanks dat hij toch echt wel een aantal keer ontzettend uit zijn plaat is gegaan de afgelopen maanden in de wei. Hoop ook dat het opbouwen deze keer daarom misschien makkelijker gaat, hij heeft al veel bewogen de afgelopen maanden en ik denk dat zijn been een stukje draven wat makkelijker op gaat vangen. Heb nu een schema dat ik drie weken moet stappen, opbouwen naar 40 minuten, na 3 weken om de dag een klein stukje draf en dat opbouwen zodat ik na 6 weken op 5 minuten draf per dag zit. Daarna VA Astrid bellen voor topoverleg :D

Qizz: als jij je niet goed voelt bij het beentje dat warm blijft: luister goed naar je gevoel. Ik zou ook een stapje terugdoen want volgens mij geeft het been hier aan dat het allemaal net even teveel is. Beter nu een klein stapje terug dan 4 hele grote stappen terug zoals ik had in juli :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:18

Dat is supergoed nieuws Gulpje!! Fijn dat op de scan een duidelijke verbetering te zien is en jullie nu dus weer wat meer mogen opbouwen! Ik denk trouwens ook dat door het opbouwen ze ook beter tegen de uitspattingen op de wei kunnen. Hopelijk gaat het opbouwen bij jou nu wel een stuk beter! Haha wel grappig dat hij zich het mannetje voelde :D .

Quiz, hoe gaat het nu met jou paardje??

Ik ben vandaag weer 50 minuten weggeweest en heb weer een klein kwartiertje gedraaft. So far so good!! :D .

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:11

Hoihoi. Nou hier geen draf meer. Heb m nu alleen even een paar dagen in de wei. Zondag voor t laatst gereden. Had vandaag gewild maar laat t been eerst maar eens beter worden in de wei. Zaterdag ga ik nog wel even.
Moet de da nog bellen. Wil even overleggen.

Gaat t nog steeds goed met draven Monty? Superrrrrr.

Gulpje dat is goed nieuws zeg!!!!
Hoe is het nu?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:39

Hoi, ik was het topic kwijt :? ?? Ik het blijkbaar verwijdert bij mijn berichten?? Mhhh vreemd.

Nouja, hier nog alles goed. Gisteren een kwartier gedraaft en alles blijft heel rustig en dun. Dus vandaag, op ons 13 maanden jubileum :+ , ben ik weer eens de bak ingegaan, voor het eerst sinds 13 maanden. Ik heb 10 minuten gestapt en 5 minuten gedraaft. Daarna nog een rondje buiten omgeweest op de harde. Ik durfde zelf niet meer te doen. Onze bak is wel niet zwaar en mooi gelijkmatig, maar toch zwaarder/ruller dan buiten, dus ik durfde de eerste keer niet meer te doen. Maar weer bleef zijn been goed :D .
Ik vond het heerlijk :D (en hij ook :) ). Gewoon over de hoefslag, maar wel echt aan het werk gezet. Dus eerst voorwaarts neerwaarts, daarna opgepakt en wat halthouden geoefend, daarna aan draven, wat tempowisselingen en paar keer van hand veranderd. Voor het eerst weer echt iets gedaan :D . Dus ik ben helemaal happy nu :D .

Hoe is het bij jullie??

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:38

Fijn dat pootje het zo mooi houdt!! Heel goed nieuws!!

Hier alles nog hetzelfde!! We zijn voorzichtig begonnen met longeren...
Dit doe ik niet zelf, vanwege mijn arm die nog altijd out-of-order is....
Zijn pootje blijft mooi dun, dus dat is wel fijn....
Overigens koel ik nog dagelijks met Equi, en dat blijf ik nog heel lang volhouden!!
Verder loopt hij elke dag van 9 tot 5 in de wei, door wee en wind...
Ik weet niet of mijn arm ooit nog wat worden zal, dat weet niemand...
Dus ook geen idee of ik er ooit nog op zal klimmen....
De toekomst zal het vast vertellen!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:16

Monty en Rascha zijn lekker aan het opbouwen en Qizz gaat er zaterdag weer op. Hoe is het been nu?

Ik ben ook weer lekker aan het 'rijden' hoor :j Na een week aan de hand stappen in de bak ben ik er zondag voor t eerst weer opgegaan. Hij is superfijn te rijden, lekker soepel en mooi op 2 teugels. Doe hetzelfde als Monty maar dan alleen in stap. Dit nu zo even blijven doen en over twee weken een drafje proberen. Plus is dat de bak heel erg goed en vlak is en dat ze nog steeds lekker op de wei staan.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 08:05

Hey meiden. Fijn dat t bij jullie goed gaat. Bij ons ging t helaas niet goed. In overleg met de DA mag ik 6 weken niks doen behalve wei en wat stappen. Na de winter kom ik terug voor een echo en dan kijken hoe het is. De DA vond t "klote" en het was geen goed teken. Zijn blessure was niet superernstig en we hadden al veel langer gestapt dan nodig. Had ie aan moeten kunnen. Sommige paarden hadden meer tijd nodig. Hopelijk doet de rust m goed.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:47

Qizz, wat naar!!! Sterkte.

KimAlFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:59

Mijn paard had ook een bult op zijn been die niet warm was.
Het was uiteindelijk een schieffel en ik kreeg een zalf waardoor het minder werd.
Later zijn we nog naar de kliniek in Kootwijkerbroek geweest en daar zijn fotos gemaakt. was uiteindelijk gelukkig niks ergs.. ik zou toch de dierenarts even laten.komen!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:05

He, wat vervelend, Qizz! Jouw paard had ook een blessure aan het checkligament, toch?

Mijn ruin heeft nog steeds een dikke bult op het checkligament. Zal wel grotendeels littekenweefsel zijn. Hij is er nooit kreupel op geweest, maar dat is ook kenmerkend voor de blessure. Ik denk dat het door al zijn gekkigheid niet de kans heeft gekregen om te genezen. Hij moest een halfjaar op stalrust, maar hij loopt gewoon in de wei. Dat gaat nu heel goed en hij is al bijna een maand niet meer ontsnapt. Stappen doe ik nog niet met hem. Ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet, aangezien hij al veel meer beweegt dan hij mag. Hij is nu al zo vaak in uitgestrekte draf, rengalop en met rodeo over het asfalt naar het bos gerend (en dan natuurlijk over mulle paden en dwars door de bosjes :roll: )... 5 minuten stappen is daardoor ook een beetje onzinning geworden.

We gaan pas na de winter een keer scannen. Ik heb geen verwachtingen en ga er vanuit dat hij weidepaard blijft.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:08

Balen Quiz, dat was bij Villie precies hetzelfde!! Na 5 maanden stond hij zelfs weer met een megadik been, dus geef de moed niet op!! Daarom heb ik hem toen ook weggebracht, zodat hij de wei op kon en er een beetje mee gedaan werd. Daardoor zijn we ook veel langer bezig, ik zou nu eigenlijk weer vol aan het trainen moeten zijn. Flinke stap terug weer dus.
Is dat trouwens dezelfde DA die een paar weken geleden zei dat het er zo goed uitzag?? Heb je nu laten scannen dan??

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:28

Lieve Qizz, ik heb je berichten in dit topic even teruggelezen om het zeker te weten, maar als het complete check ligament gescheurd is dan vind ik het eigenlijk een beetje raar dat je VA zegt 'dat de blessure niet zo ernstig was'. Mijn paard had geen enkele beschadiging in zijn ligament maar mijn VA heeft altijd gezegd dat het lang ging duren, omdat het altíjd een langdurige zaak is met bandenblessures. Anyway, ik heb dus eigenlijk hetzelfde gehad als jij en de drie maanden weiderust heeft hem echt veel goed gedaan. Doe dus je koppie weer omhoog en neem alle tijd. Ik durf niet te zeggen of het goed komt maar ik ben echt al een heel stuk positiever dan ik was na onze 'terugval'. Sterkte en succes!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:26

Ik denk dat heel veel mensen met zo'n terugval te maken hebben gehad.. mijn paard had het 4 maanden na begin van de blessure, helemaal terug bij af. Hoe het nu gaat durf ik niet te zeggen, over een paar weekjes gaan we weer scannen. Bij mijn paard gaat het om een "flink verrekt" ligament. Prognose was goed en het zou 4 tot 6 maanden duren als alles goed was gegaan, bij 3 maanden mocht ik al opbouwen met draven. Inmiddels zit ik op 8 maanden en stap nog steeds alleen maar. Zelf lees ik overal op internet dat deze blessure gemiddeld zeker een jaar in beslag neemt, ik denk dat de prognose bij mij ook wat te positief is geweest.
Maar het is enorm balen en ik had daarna ook een flinke dip, voor mijn gevoel zo veel werk "voor niks". Geduld... heel veel geduld hebben. Sterkte!!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:00

Bij mijn (inmiddels gepensioneerde) ruin ging het om een checkligament dat voor 90% kapot was. Daar was prognose ook een jaar revalideren. En dan nog maar de vraag of het helemaal goed zou komen. Met de kans dat een soortgelijke blessure terug zou komen, in hetzelfde been of juist in een ander been doordat paard a.g.v. pijn soms zijn stand/houding en daarmee de belasting verandert. Maar goed, juist vanwege dat vooruitzicht heb ik dus voor een voortijdig pensioen gekozen. Hou vol Quizz, als Monty het 13 maanden volhoudt, kun jij het ook, toch? ;-)

(Voor degene die me eerder over mijn pensionado gehoord hebben: ben er een paar weken terug geweest en het gaat goed met hem! Deed 'm weinig om mij te zien... Wel schrikken hoe snel spierweefsel verdwijnt. Hij staat er nog geen 3 mnd. en heeft nu al een hertenhalsje en alle spieren op rug en kont verdwijnen in zeer rap tempo. Ineens ziet hij er ook echt oud uit, terwijl hij, toen hij nog in conditie was voor de peesblessure, nooit zijn werkelijke 21 jaar werd geschat. Maar dit terzijde...)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:51

Fijn dat hij het naar zijn zin heeft.

21 is tenminste nog een redelijk leeftijd voor een paard om met pensioen te gaan. Ik zou dan ook niet meer beginnen met opbouwen e.d. Voor mijn ruin zou dat met zijn 11 jaar toch best zuur zijn.