[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 11:14

Tuurlijk weten we dat je het goed bedoelde hoor, mijn kanttekeningen zijn ook zeker géén verwijt! Vind het juist super dat je je kennis met ons deelt - we kunnen er alleen maar van leren!
Tjeetje.. wat een dingen die clogs..

Mijn smid is zojuist geweest - Pauli is toch gevoelig op r.-voor ( waar de zweer zat) en ze was lastig met het beslaan van die voet. Ik ga toch wel even de DA bellen of het verstandig is haar weer even op tranquigel/pijnstiller te zetten. Weidegang vanaf nu 100% NEE!

Oh ja en dan dat 'zuiltje' - wat jij al zei LC: verkeerd bekapt in het verleden en door haar lage verzenen te veel druk op die zijkanten! Hij hield daar al heel specifiek rekenning mee met het bekappen. Weer wat geleerd en volgens mij kun jij ook meester-smid worden! :)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 27-08-10 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:17

lolclub schreef:
Het is echt niet mijn bedoeling geweest om Cato over de klink te jagen, als ik deze indruk heb gewekt, mijn oprechte excuses hier.
Vind het persoonlijk alleen maar fijn dat je het schrijft, want je geeft wellicht toch richting aan onderzoek ernaar en dat is alleen maar goed, dat geef je er ook in aan: bespreek het met smid en DA. Maar schrikken is het wel even. Blijf je kennis vooral delen!!
KootMiraDrum schreef:
Het is niet koud en juist dmv trillen (spiercontracties) zorgt hij zelf dat zijn lichaam opwarmt.

Ja, daar heb je gelijk in, als hij alleen zou trillen op een bilspier, dan zat ik er ook niet mee. Maar trillen over zijn héle lijf (hals, schouder, ribben, kont) en niet zo zuinig ook; hij schudde gewoon. Dat zien na een hele dag regen (met voldoende ruwvoer) en met nog een nacht met regen voor de boeg....dat maakte dat ik dit besluit nam. Het was voor hem duidelijk "té". Niet alle paarden hadden er last van, alleen hij en een oudje.

@JP: _/-\o_ fijn dat hij niets nieuws hoorde en zo zie je maar hoe makkelijk je zoiets kan missen als eigenaar. Het is soms overduidelijk te zien áls je het eenmaal zíet ;-) .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 11:43

Pauli gaat nu uit voorzorg even op de Ascal/Tranquigel.

Wat dekens betreft: ik herinner me nog dat toen Pauli bevangen was, Van Nassau tegen me zei dat ik haar 's nachts bij kou en regen absoluut onder een dekentje moest zetten. Het paard heeft al energie nodig om de HB te bevechten en als ze koud/stijf worden helpt dat niet mee.
Ik heb de dames vannacht ook op stal gehouden: de rijbak was werkelijk zijk-nat en dat leek me niet beorderlijk en niet fijn om in te liggen.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:07

lolclub schreef:
[

Het is echt niet mijn bedoeling geweest om Cato over de klink te jagen, als ik deze indruk heb gewekt, mijn oprechte excuses hier.
Alleen Cato maakte zich ernstig zorgen over het scheurtje in de zool op de plek van het hoefbeen, dit tesamen met de holte die de voet vertoont net boven de kroonrand deed mij nogal schrikken.

Ach meis, nee! Geen excuses nodig hoor! Je hebt eigenlijk alleen maar bevestigd wat ik zag/dacht, ik was ook geschrokken van die fotos! Ziet er erger uit dan in het echt.
Ik was gisteren even helemaal stuk en heb een flinke huilbui gehad, maar dat lucht ook alleen maar op!
Je geeft ontzettend veel en goede info, ga daar vooral mee door.

Tja, ik maak me nog steeds zorgen om het barstje net voor de straalpunt, en kleine kuiltjes. Maar ze liep vanmorgen toch niet slechter.
Ik heb in elk geval de smid gebeld zonet, en hij komt eind van de middag of morgen vroeg even langs. Hij dacht niet direct aan een hoefbeen dat door de zool heen zou breken. Hij zei dat er dan veel meer een maanvormige dikke heuvel te zien was voor de straal.
Maar goed, we kunnen dus even bespreken wat de beste aanpak zal zijn in dit geval. Ik heb wel vertrouwen in deze smid, ik vind hem erg open.
Ik houd jullie wel op de hoogte

Karin

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:10

Het is echt een drama qua weer ja. Toen ik vanochtend de pony's ging voeren stonden ze alledrie lekker in hun stalletjes. Nu staan ze op het beton voor de stal te eten. Grietje voor de zekerheid haar schoentjes maar aangedaan. Door de gelpads is dat zachter dan op de beton. Ze scharrelt nu lekker rond. Morgen proberen om toch weer rustig wat minder buut te geven.

Interessant gegeven Lolclub. Duidelijke plaatjes ook. Wat ik me afvraag over dat blok onder de hoef dat uitgehold is. Is het niet verstandiger om juist tegendruk te geven aan het hoefbeen? Of is dat de pijnlijk bij een sinker?

Das wel verstandig om Pauli voor de zekerheid dat bij te geven. Je bent er in het ergste geval wel vroeg bij toch?

Fijn dat je vertrouwen in je smid hebt Cato. Dat geeft toch een stukje rust. Succes!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:12

KootMiraDrum schreef:
Wendy15 schreef:
Ja normaal kan Tryggur met zijn dikke vacht prima tegen de kou. Maarja hij heeft een flinke klap in zijn weerstand gehad natuurlijk en nog helemaal geen dikke vacht dus hij had het wel koud :j Hou het goed in de gaten en voel ook altijd even, voor de zekerheid maar even het fleece dekentje er onder gedaan, want vertrouw het weer toch nog niet helemaal.

Het is niet koud en juist dmv trillen (spiercontracties) zorgt hij zelf dat zijn lichaam opwarmt.

Ja dat weet ik, maar ik weet ook dat ik een hard paard heb die niet snel iets laat merken en zodra hij staat te trillen dat zijn lichaamstemperatuur te laag is ;) (paar keer temperatuur opgenomen op zo'n moment) Ik ken hem en weet wanneer hij net ff dat beetje extra nodig heeft...

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:14

geerke schreef:
Dan woon je niet zo heel ver bij mij vandaan....ik zit 20 km van bergerac af.
Ik vroeg het omdat ik...als je dat wil natuurlijk...eens kan vragen aan mij hoefsmid of hij eens langs kan komen.
Volgens mij heeft hij al klanten in villereal.
(Of misschien komt hij vandaag? :D Hij heet Eric Ferret)Hij heeft wonderen verricht bij pablo!
Maar goed....even afwachten wat de hoefsmid vandaag doet.
Als ik verder wat voor je kan doen...telefoontjes plegen naar dierenartsen ofzo moet je maar pb'en!
En al de temp. weer enigzins normaal is(geen airco in m'n oude auto)kan ik ook weleens komen buurten...als je dat leuk vindt.
Sterkte vandaag met de hoefsmid! :(:)
Niet de moed opgeven...mijn paard is ook van heeeel diep gekomen!

Oh, dan zit je inderdaad niet zo ver van mij vandaan! Was zelfs gisteren nog in Bergerac! Net een hete lucht oven!
Als het goed is komt de hoefsmid vanavond of anders morgenvroeg. Ik zal even afwachten wat hij voorstelt, maar hij leek zonet aan de telefoon nog aardig optimistisch.
Gisteren was de moed even verdwenen, maar ik geloof dat ie weer terug is!
Buurten is natuurlijk altijd gezellig! Ik zal je even een mp sturen.

Karin

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:16

Wat apart die houten klompen! Waarom wordt dat met hout gedaan? Is dat weer beter dan?

Wat balen dat pauli gevoelig liep :(:)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:32

Wendy15 schreef:
Ja dat weet ik, maar ik weet ook dat ik een hard paard heb die niet snel iets laat merken en zodra hij staat te trillen dat zijn lichaamstemperatuur te laag is ;) (paar keer temperatuur opgenomen op zo'n moment) Ik ken hem en weet wanneer hij net ff dat beetje extra nodig heeft...

Ik bedoel eigenlijk dat je dan al "te laat" bent, omdat zijn lijf het dan al zelf doet. Is niet bedoeld als aanval hoor ;)

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:34

Nou te laat ben je imo echt niet dan hoor.. Want als ik hem dan zo een nacht zou laten staan dan staat ie alleen maar meer te rillen en nou stopte hij met een half uurtje met rillen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:38

Hoe bedoel je "te laat" KMD? Ik had gister ook het idee dat hij het met rillen niet voor elkaar ging krijgen. Voordat alles meerilt.... Langdurige regen is minder goed te handelen voor ze dan alleen kou. Zeker met wat wind erbij. En zonder spek met een arme bespiering (die van mij staat weliswaar 24/7 buiten, maar doet nog zeer weinig)... Er zijn wel grenzen aan wat ze zelf aan warmte kunnen bijrillen natuurlijk.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:40

Idd paars! :j
Tryggur heeft ook gewoon vrij weinig weerstand momenteel na alle medicatie enzo en is ook nog redelijk schraal. Plus die dunne vacht en de harde wind hier op het open stuk. Als het dan maar blijft regenen wordt hij echt niet meer warm door te gaan rillen hoor :+ Dan heeft ie toch echt wel een beetje hulp daarbij nodig in de vorm van een dekentje oid. En dan is het imo nooit te laat :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:04

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:11

Lees je wel wat anderen zeggen? Prima dat het lichaam zelf al bezig is, maar dat is gewoonweg niet altijd genoeg! ;) Als mijn paard het koud heeft dan laat ik hem niet bibberen tot hij een ons weegt en zijn temperatuur blijft dalen! Want soms dan is het gewoon te koud om het zelf te kunnen regelen :+
Als je een compleet geschoren paard midden in de winter buiten zet zal ie ook gaan bibberen, maar dan denk je toch niet echt dat ie het nog redt om zichzelf op te warmen? :+

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:57

Nou, ik kan weer even rustig ademhalen! :9
De smid is net geweest (een klant had afgebeld, kon ie dus eerder komen). Hoefbeen is volgens hem nog lang niet in zicht, maar omdat ze gewoon dunne zolen heeft (altijd al gehad) + toch enige kanteling blijft ze gewoon gevoelig.
Morgen komt ie weer, dan krijgt ze ijzers (welke weet ik nog niet) om te kijken of dat enige verlichting geeft.

Karin
Is het in NL zo koud en nat? Dat kan ik me hier bijna niet voorstellen....... de fohn blaast hier weer aardig, iets minder warm dan gisteren, maar nog steeds te warm en veels te droog! Stuur maar wat water deze kant op!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:08

Sorry KMD, ik word niet blij van je post. Je bedoelt het goed, dat begrijp ik, maar:

Als ik mijn dunne, tegen het magere aan, paard na dagen nat weer, met temperatuursdaling in een week van 5 graden, besluit een deken om te doen, dan heb ik geen behoefte aan een (al bekend, maar dat terzijde) verhaal over antropomorfisme. We hebben het hier immers over zieke paarden, soms gelukkig aan de beterende hand, maar er mankeert wel wat aan.

Bovendien: wat zegt Paarnatuurlijk er zelf over:
De hierboven beschreven noodvoorzieningen werken prachtig, maar kosten veel energie. Voor de langere termijn (het winterseizoen) treft het paard andere maatregelen. In de herfst maakt het paard een wintervacht, die in dikte wordt aangepast aan het temperatuurverloop. Deze wintervacht kan tot midden December nog worden aangepast aan de heersende temperaturen.De wintervacht van een paard overtreft onze beste winterkleding!

Wat schrijven ze vervolgens:

Wanneer bibbert je paard? Grote kans dat dit in september/oktober is, tijdens de eerste koudere en natte dagen die de voorbode zijn van de naderende winter. Het is volkomen normaal dat je paard het dan een tijdje koud heeft, ook onze eigen paarden staan dan te bibberen in de regen. Het is verleidelijk om er dan een deken op te gooien, maar doe dit niet! Het is namelijk nodig dat je paard het in die periode koud krijgt, het is die kou die het paard prikkelt tot het aanmaken van een wintervacht, voor het omzetten van het metabolisme in de "winterstand". Net als dat wij het na de zomer koud moeten krijgen om te besluiten dat we voortaan maar weer eens een jas aan gaan doen als we naar buiten gaan en dat het tijd wordt om de CV maar weer eens in te schakelen.

Van Paardnatuurlijk moet ik mijn paard dus een tijdje kou laten lijden omdat anders de deken wordt ingecalculeerd; op dit moment pas ik daar echter voor. Hij kan zijn energie wel beter gebruiken namelijk! En dat hij het kouder zou hebben mét dan zonder deken: hij voelt nu lekker warm aan en bibbert niet meer.
Opgelost dus. Paarnatuurlijk heeft leuke verhalen, maar je moet ze wel altijd in de context blijven zien.
Laatst bijgewerkt door paars op 27-08-10 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:15

Jannepauli schreef:
Mijn smid is zojuist geweest - Pauli is toch gevoelig op r.-voor ( waar de zweer zat) en ze was lastig met het beslaan van die voet. Ik ga toch wel even de DA bellen of het verstandig is haar weer even op tranquigel/pijnstiller te zetten. Weidegang vanaf nu 100% NEE!

mmmm, dat is weer minder goed nieuws JP,
was de zweer wel al helemaal verdwenen ?

Heeft Pauli verder nog kenmerken ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:44

capopjekop schreef:
Interessant gegeven Lolclub. Duidelijke plaatjes ook. Wat ik me afvraag over dat blok onder de hoef dat uitgehold is. Is het niet verstandiger om juist tegendruk te geven aan het hoefbeen? Of is dat de pijnlijk bij een sinker?

Het blok heeft een maanvormige uitholling op de hoogte van het hoefbeen, verder is hij vlak van boven.
hij wordt eronder gelegd om de gehele voet te ondersteunen, maar juist ook om het gedeelte waar het hoefbeen door de zool wil vrij te leggen.
Voordat de clog eronder wordt geplakt of genageld wordt eerst een mal van de zool gemaakt met een sneldrogend drukgevend materiaal.
vervolgens wordt het voorste gedeelte van deze mal er weer af gesneden waardoor alleen het gedeelte van de hoef wat achter het hoefbeen ligt op dit materiaal staat.
Deze mal past dus exact in de straalgroeven en geeft zodoende tegendruk aan de straal om verder roteren tegen te gaan.
Vervolgens gaat de clog eronder, die dus de uitholling heeft waar het hoefbeen zit, gaat het hoefbeen alsnog door de zool heen is deze dus beschermt tegen de bodemdruk.
Pressie materiaal rechtstreeks onder het hoefbeen aanbrengen in de hoop dat deze niet perforeert is dierenmishandeling,
de punt van het hoefbeen wijst naar beneden en als deze door de zool komt is dit dus een uiterst pijnlijke plek.
Het is vaak een hele opluchting voor paarden als ze deze clog's onder de voeten krijgen en tevens kan het dé redding zijn van het betreffende paard.
De hoop is echter dat door de tegendruk van het pressiemateriaal het hoefbeen niet verder roteerd en de zool zal herstellen.

De clog's zijn standaard te koop van kunststof in diverse maten, er zijn ook hoefsmeden die er de voorkeur aan geven om ze zelf te maken van hout.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:51

cato47 schreef:
Nou, ik kan weer even rustig ademhalen! :9
De smid is net geweest (een klant had afgebeld, kon ie dus eerder komen). Hoefbeen is volgens hem nog lang niet in zicht, maar omdat ze gewoon dunne zolen heeft (altijd al gehad) + toch enige kanteling blijft ze gewoon gevoelig.
Morgen komt ie weer, dan krijgt ze ijzers (welke weet ik nog niet) om te kijken of dat enige verlichting geeft.

Karin
Is het in NL zo koud en nat? Dat kan ik me hier bijna niet voorstellen....... de fohn blaast hier weer aardig, iets minder warm dan gisteren, maar nog steeds te warm en veels te droog! Stuur maar wat water deze kant op!

pfff, dat is een hele opluchting, ik ben blij dat de zool nog intact is.
Ben benieuwd wat voor ijzers je hoefsmid eronder legt,
heb je nog gevraagd of ijzers met straalsteun en zoolbeschermer een optie is ?

Over nattigheid gesproken... er staat een reiger middenin de rijbaan in de hoop dat hij een visje kan vangen :D
het regent hier in Friesland sinds woensdagavond al aan één stuk door.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:55

Heeft er hier iemand ervaring met Sanéqui Colon? Dit is me aangeraden door de dierenarts maar ik vind er toch nog een behoorlijk percentage zetmeel in zitten...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:58

Ik ben het trouwens niét eens met het verhaal dat het paard het koud moet hebben om wintervacht aan te maken :n Dat heeft voornamelijk met daglengte te maken en niet zozeer met de temperatuur :n

De posts van KMD zijn mij ook verkeerd geschoten, en heb verder ook geen zin om er woorden aan vuil te maken eigenlijk :n

Interessant verhaal lolclub! Ik had dat nog nooit gezien of erover gehoord, die houten klompjes.

Fijn dat het ergens eigenlijk toch nog is meegevallen cato!!

Hier is het droog nu!! :):) Maar het is overal nog wel een grote natte bende :=

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:31

Ben het daar ook niet mee eens, maar was een citaat uit een stukje van de site, het heeft te maken met wat jij schrijft idd!! Ik weet, net als jij (en JP), dat we een goede beslissing hebben genomen hierin, dus klaar maar idd.

Sanequi Colon was mij ook aangeraden door (wellicht dezelfde DA, die op de vraag: wat is dat zei: vraag maar aan Anneke Hallebeek). Ik heb het niet gedaan, ik voer ruwvoer en F4F. Heb met Anneke nog gemaild, moet ik opsnorren, kan even duren!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:37

Idd :j We hebben een goeie beslissing genomen. En vaak klopt je eigen gevoel toch wel omdat je zelf je paard het beste kent :j

Is die sanequi colon te vergelijken met F4F?
Ik denk niet dat ik wat anders ga geven dan de F4F (voorlopig niet iig!) want hij doet het hier nu goed op :j Wie weet over een aantal maanden als hij ook weer een klein beetje gras mag eten dat ik wat minder ga geven oid, maar dat zie ik tegen die tijd wel weer :j
Ik heb wel gewoon een emmertje van 7 kilo en niet zo'n grote zak, want tis niet zo'n grote pony (ik geef hem nu 100 gram per dag) dus doe hier al best lang mee :j Bestel straks als deze bijna op is ook gewoon weer 7 kilo denk ik.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:48

Ja, dat kan toch mooi? Ik ben begonnen met een emmer, omdat de leverancier toen geen zakken op voorraad had. Ik gebruik de emmer nu dagelijks en gebruik de zak als voorraad.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:50

Oh dat is ook wel heel handig ja!
Ik heb de emmer ook niet op de boerderij staan trouwens, gewoon thuis en weeg het met een keukenweegschaaltje precies af en neem het in zakjes mee elke dag. Ben dan weer zo'n muts dat ik anders bang ben dat het vochtig wordt ofzo :o