Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:10

Ik denk dat het om het impar ligament gaat Djoeka? Het is in ieder geval geen collateraal bandje als het aan de achterkant loopt, kan best zijn dat de prognose dan ook weer heel anders is hoor! Het zal sowieso afwachten zijn denk ik als het bandje niet te scannen is om te zien wat de schade is.

Succes vandaag AL!

Yade wordt morgen weer gescant := officieel moest ze na 6 weken, dat is pas aanstaande zaterdag, maar volgende week gaat ze verhuizen en wil ik haar graag in alle rust laten wennen daar en ik wil graag weten of ik de "overtocht" gewoon stappend mag doen (is ongeveer 25 min stappen). Daarna ga ik ook nog een weekje weg, dus dan maar deze week.. ben heel benieuwd, ik hoop zo dat de boxrust niet voor niks is (geweest, ze zal wel op boxrust moeten blijven).

Ik ben nu sinds begin maart bezig Djoeka. Ik vermoed achteraf dat het er misschien wel 1 of 2 maanden langer heeft gezeten, ik weet dat ze 1 keer in februari tijdens een les op een kleine volte rechtsom heel licht onregelmatig was. Mijn instructrice en ik dachten dat het door een plekje van de singel kwam (zat ook rechts, was ook heel logisch geweest). Aan de longe onbelast was ze namelijk wel helemaal zuiver. In december en januari heeft ze vanwege het weer stil gestaan en in februari heb ik maar heel weinig gereden vanwege het geklooi met de singel. In de maanden dat ze zo vroor heeft ze wel buiten gestaan op bevroren ondergrond.. In Bodegraven vertelde Sander dat ze in de winter altijd veel paarden met deze blessure krijgen door verzwikken op bevroren ondergrond. Yade is ook nog een keer in de sloot gevallen en er zelf weer uitgeklommen, kortom ik weet het eigenlijk niet wanneer het gebeurd is..
In februari heb ik haar wel gelongeerd, maar op zachte ondergrond is ze gewoon 100% rad. Toen ik het begin maart niet vertrouwde dat ze haar binnenschouder zo naar binnen drukte ben ik haar op harde ondergrond gaan longeren om te kijken, en toen bleek ze wel degelijk onregelmatig rechtsom..
Eerst nog een diagnose HKO gekregen, maar uiteindelijk toch niet omdat haar straalbeentjes te goed waren. Pas in mei kreeg ik in Bodegraven een echte diagnose, daar bleek op de echo dat het bandje flink beschadigd was maar dat het ook al goed aan het herstellen was. In juni mocht ze het land op, in juli is ze er toch weer vanaf gehaald omdat haar tussenpees was gaan irriteren als gevolg van de blessure en sindsdien staat ze op boxrust. Verwachting is nu dat we nog wel tot december/januari bezig zijn, in totaal toch zeker wel een jaar (als alles vanaf nu goed gaat!).

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:15

Heel veel succes morgen Ireen! Spannend!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:44

Volgens mij is dat inderdaad het impar ligament Ireen :j ...

Heel veel sterkte morgen, blijft altijd weer spannend wat je horen krijgt voor je vele inzet en goede verzorging... Ik duim hard voor jullie dat jullie positief nieuws te horen krijgen! ;)

Straks naar Wo, ben benieuwd hoe ze is.. Gister is ze er maar 1x uit geweest, omdat we gistermiddag ons oude paard van 29 jaar in hebben laten slapen ;( .. Ik voelde er niet veel voor om nog een keer ´s avonds op de fiets te stappen. Vandaag maar extra lang met haar grazen en lekker poetsen. Al met al ben ik zo ongelooflijk trots op haar; ze doet het zo braaf! :+:

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:09

He bah Lotte, dat zijn altijd hele nare dingen. Sterkte :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:59

Succes vandaag Ireen! Zal voor je duimen. :)

He Lotte, dat zijn altijd rotdingen zeg. Heel veel sterkte! :(:)

Ik ben net weer terug uit Bodegraven. Gezien Zhuf haar geschiedenis wilde Teun graag ook even een kreupelheidsonderzoek doen, om uit te sluiten dat eventuele stijvigheid uit de benen voortkwam. De voorbenen waren goed, linksachter gevoelig op de kogel en sprong. Dus Teun wilde die graag even inspuiten. Rug was goed los, ze zat alleen nog vast in haar bekken en in de nek dus dat heeft hij losgemaakt. Nu veel galoptraining en zijgangen mee gaan pakken en dan kijken of we het wat losser kunnen krijgen/houden. Zo niet, dan moet ze nog een keertje terug. Al met al dus zeker niet ontevreden. :)

Hoi Sander :wave: Speciaal voor jou de foto nog een keer. ;)

Afbeelding

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:11

Dat is een foto die sowieso wel regelmatig langs mag komen AL ;)

*zwaait ook naar Sander*

Klinkt overwegend positief voor Zhuf, top!! Hopelijk slaat het inspuiten gewoon goed aan.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:15

Helaas weer nieuwkomers in het topic zie ik, welkom!
En laat je niet ontmoedigen door de vele verhalen: ieder paard is anders, iedere blessure anders etc.
Wat fijn is, is dat alle mensen hier ervaringen hebben met verschillende blessures, revalidatiemogelijkheden etc en we mekaar er hier allemaal mentaal doorheen slepen. ;)

Overigens ben ik ook 'n succesverhaal :D en zie Aukelizzy hier, die na een eeuwigheid revalideren eindelijk goed gaat (klopt heel hard af natuurlijk!) dus er is altijd goede hoop, zo lang je je verstand blijft gebruiken!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:23

Lijkt mij goed nieuws Aukelizzy...fijn dat je eindelijk weer aan de slag kan.

Dank je Gimli_ ik was gister redelijk positief toen we de uitslag kregen..een maand boxrust, metacam, ander beslag en dan kijken of hij goed loopt.
Nu ik dit hier zo allemaal lees geloof ik daar niet meer zo in, ben bang dat het een hele lange weg gaat worden.
Ik vindt het zo erg voor mijn dochter..vorig jaar was al een kl*te-jaar en toen heeft ze haast niet kunnen rijden, pony afgekeurd. Eindelijk na heel lang zoeken hebben we in februari dit paard gevonden. Volledig gekeurd en nu dit. Ze was net weer lekker aan het rijden, 2 wedstrijden gestart en dan gebeurd er zoiets.
Het zit gewoon niet mee.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:05

Djoeka, dat begrijp ik maar al te goed. ;)
Is de DA aan huis geweest? Dan begrijp ik dat er niet gescand is, de meeste mobiele scan-apparatuur gaat idd niet diep genoeg.
Was er ook geen overvulling van het gewricht oid te zien? Eén achterbeen/voet was 't toch hè?
Wat hebben ze precies voor beslag eronder gelegd? Ik ben enorm huiverig voor dat soort dingen, voornamelijk omdat het bij mijn paard volledig mis ging door slecht bekappen en aangepast beslag.
Op aanraden van de kliniek zelfs. Paard ging nog beroerder lopen dan voorheen.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:16

Nee hij is in de kliniek geweest maar het zou te diep liggen en kans bestaan dat het op de scan niet te zien zou zijn. Wij hebben een hele goede smid, daar ligt het niet aan.
Hij moet nu van achter hoger gezet worden zodat er minder druk op die band/pees komt. Ik ben er nog niet helemaal in thuis hoor. Maar dat moet nog gebeuren, ik hoop dat de smid gauw komt.

De foto's zagen er goed uit daar was niks op te zien, ik weet niet of overvulling daarop te zien is. Geloof het niet toch alleen botten?
Als hij over een maand niet goed is wil ik echt weten WAT er mis is, dus ga ik eens vragen waar ik wel terecht kan om het op te zoeken. Nu weet ik helemaal niks alleen de locatie en daar ben ik niet gerust op.
Hij is rechtsvoor niet goed, in stap zie je helemaal niks. Hij stapt super maar in draf gaat het mis.

Wolin sterkte..ik lees het nu pas. Dat zal best een gemis zijn :(:)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:25

Oh ik was in de vreemde veronderstelling dat het in het achterbeen was, sorry. :+
Paard van achteren hoger zetten vind ik gevaarlijk hoor, en daarbij passen banden en pezen zich aan aan de stand van de voet, waardoor de spanning uiteindelijk weer gelijk zal worden.
De hiel ophogen wordt trouwens veel gedaan bij HKO, heeft de DA daar niks over gezegd?
Jammer dat je niet precies weet om welke band/pees het gaat, maar dat is begrijpelijk, je bent overdonderd en dan komen die artsen met hun vaktermen.. ;)
Het is niet mijn bedoeling de kliniek en artsen in 'n kwaad daglicht te stellen of hun kunde te betwijfelen, laat dat duidelijk zijn, maar wat het corrigeren van voeten betreft kun je niet kritisch genoeg zijn.
Willen ze alleen RV gaan corrigeren? Ik neem toch aan dat ze de voeten gelijk houden dan? Anders krijg je nog meer problemen.

Oh en wat goede smeden betreft; ik dacht ook dat ik 'n goede smid had, totdat het fout ging en ik me ging verdiepen in het hele hoeven-gebeuren.
Dan kom je tot de conclusie dat er maar weinig écht goede smeden zijn.
Wederom wil ik de kunde van je smid niet in twijfel trekken want ik kan door de laptop je paard niet zien (wat zou dat handig zijn soms :D ) maar blijf kritisch.
Een hoop valt en staat met een goede bekapping. :j

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:57

ja ik weet het...onze smid is een oude rot in het vak en voor een aantal smeden die bij klinieken werken is hij ook een goede bekende. Ze zijn bij hem in opleiding geweest.
Ik geloof wel in zijn kundigheid.
Barino heeft het probleem dat hij van zichzelf iets achterover of brede voeten heeft, waardoor hij snel achterover staat als zijn hoeven te lang worden. Hij kost een vermogen bij de smid omdat hij iedere 5/6 weken opnieuw gedaan moet worden. Dat achterover staan is niet best voor de pezen en zijn hoeven groeien best hard dus het is vaak met 5 soms 6 weken bekeken.

Nee beide voeten blijven gelijk en het is om even de druk eraf te halen geloof ik.

Hij heeft geen HKO of bedoel je dat niet? Wij hebben hem in februari dit jaar klinisch en rx laten keuren en toen was hij goed. Maandag zijn er nieuwe foto's genomen en die waren hetzelfde als in februari..geen verandering.
Het zit echt in de weke delen van zijn voet.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:41

Vage problemen in de ondervoet, met name aan de achterkant, worden vaak 'klinische HKO' genoemd.
Er is dan niets te zien op de RX maar het klinische beeld is hetzelfde als bij een paard met HKO.
De reden dat ik dit vraag is omdat ze de voet steiler willen zetten, iets dat vaak gedaan wordt ofwel bij HKO aangetoond op RX ofwel bij klinische HKO, 'vage problemen' dus.
De pees die over het straalbeentje loopt wordt zo ietwat ontlast, maar na verloop van tijd past de spanning van de pees zich weer aan en is het cirkeltje weer rond.

Heb je foto's van de hoeven? Mag via PB hoor. :j
Ben erg nieuwsgierig omdat de problemen bij Gimli ook voortkwamen uit de hoeven!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:53

Nee die foto's heb ik niet mee gekregen...die zijn nog in de kliniek.

Ik weet wel wanneer het gebeurd is..mijn verhaal was misschien niet helemaal af.

Mijn dochter was met vakantie en aangezien ik niet er niet op ga rijden..hahaha..hij is mij te vlug onder zadel, zou ik hem die week aan de longe doen. Ik rijdt al jaren niet meer vroeger wel heel fanatiek gedaan trouwens. Omdat ze naar de regio mocht zou ik hem in beweging houden totdat ze terug kwam.
Ik was aan het longeren in een niet zo'n stakke paddock en toen kwam er een sjovel de rijbak even doen. Hij schrok en verstapte zich, hij liep een pas of 5 op 3 benen maar daarna herstelde hij zich weer.
Ik ben toen toch maar gestopt en heb hem de volgende dag weer even aan de longe gehad om te kijken hoe hij liep. Er was niet veel te zien. De dag erna was mijn dochter terug van vakantie en is ze gaan rijden. Zo'n minuut of 10 gestapt en dat ging goed totdat ze ging draven.

Als ik over 4 weken moet bellen om te vertellen dat hij nog niet goed is vraag ik hem het hemd van zijn lijf.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:06

Meld zich met een zeldzaam voorkomende blessure aan de ligamentum sesamoide- um rectum, oftewel rechte sesamband :\ Valt dat ook in dit topic?

Kort samengevat: paard nooit kreupel genoeg om uit te verdoven, liep niet een kreupel maar zwikte af en toe en zette rug vast (beetje wisselwerking), op de foto's puntgaaf. Uiteindelijk ruim een jaar rust gegeven (veulen gefokt) en vol goede moed weer begonnen. Helaas nog steeds "dat gevoel" (meeste zagen het niet eens) en toen maar door de scinti gedaan. Daar lichtten al dr kroonranden op, met rechtsachter het ergst (gevolgd door linksachter) dus die door een scan en daar was het hoor: een enorm gat in een band die nauwelijks tot geen uitzicht op herstel gaf (grasmaaier verdict).

Gezien het feit dat ze dus niet kreupel loopt/liep toch eigenwijs aan het kijken wat nog mogelijk is. Startkaart en dressuren (gewicht op de achterhand is no go) aan de wilgen gehangen, stal gezocht waar ze buiten loopt zodat het niet uitmaakt als we wat minder doen en waar we veel buiten kunnen rijden. Buiten en met springen/crossen voelde ik namelijk nooit wat. Tenzij dr rug vast zit maar ik weet nu dat ik gewoon gelijk moet stoppen met rijden, afspraakje inpannen met Da en daarna is ze weer ok.

Ik rijd bijna elke dag, heb al wat (minimale) crosshuppeltjes gedaan, scheur buiten lekker rond en rij af en toe in de bak om dr toch wat los te houden.

Wilde het hier alleen even neerzetten om aan te tonen dat er dus toch nog hoop is :j En misschien dat er nog iemand met dezelfde vaagheden kampt en er wellicht iets aan heeft.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:49

Bedankt AL en Richtje

AL: Fijn dat je paardje behandelt is door Teun en nu gewoon weer op weg kan met een lijf in balans :) .

Hey Talida,

Ja er is zeker wel hoop. Dat zeggen de Da overwegend ook inderdaad, het hoeft helemaal niet het einde te betekenen :) . Helaas wordt de blessure vaker ontdekt en blijkt ook dat veel paarden op verkeerd beslag en in verkeerde stand staan.

Bij de eerste blessure is Wo goed hersteld. Wel blijft het altijd een zwakke plek.. Ik zat echt boven op haar voeten, ik wist precies hoe of wat.. Geen milimeter lager en geen milimeter steiler.. Echter.. ik ben niet degene die de kapmes en hamer in handen heeft. Helaas heeft Wo een keer een hap uit haar hoef gehad, rechtsvoor, door een balbetrapping die er uit groeide en is haar hoef hierdoor gaan zakken achter en dat in combinatie met het aan de kletter gaan in het land op een te harde en hobbelige bodem ;( .. En Wo ging ook elke 5 tot 6 weken om de stand in de gaten te houden, ik deed er alles aan om de voeten in topconditie te houden. Helaas door een samenloop van omstandigheden heeft de trekkrachten op de bandjes gewoon te groot laten worden.

Wel is het zo dat als haar voetje gecorrigeerd is in de stand, net een tikkie steiler, hoeft niet veel, is dit al een wereld van verschil voor haar. Ik denk nu dat ik wel echt bij de klinieksmid moet blijven... -O-
Het feit blijft; ik ben vijf smeden verder en allemaal weten ze gewoon de stand niet te waarborgen waarbij het voor Wo blijft werken.. En nu.. 1 misstap, letterlijk en figuurlijk, en ze is weer terug bij af. De smid die ik nu heb, is zo´n fijne man, bergen ervaring en kijk op paarden en heeft Wolin het langst goed weten te houden. Maar toch zijn die verzenen ook weer gaan omkrullen.. |(

Tja.. 2e feit blijft; twee keer dezelfde blessure.. ai ai ai.. Ik ben wel blij dat mijn dierenartsen positief gezind zijn en het verder positief in zien (wellicht alleen met beslag al op te lossen.. ik denk zelf van niet ;) , mijn dierenarts denk van wel). Het is goed te horen dat Wolin verder een goed gezond en sterk paard is!

Ambities voor de sport heb ik verder niet meer :) .. Ambities om professioneel Veluwe en Utrechtse Heuvelrug-genieter te worden wel :D .. en daar is Wolin uitermaaaate geschikt voor!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:08

Bedankt allemaal, ben alweer lekker zenuwachtig := tussen 1 en 2 komt ze..

Dat klinkt weer positief AL! Maar hoe komt ze aan een gevoelig achterbeen? door compensatie ofzo?

Talida, wij hebben even bij elkaar op stal gestaan bij Heeremans, herkende je naam in combi met de foto van je paard in je profiel :) Ik ben van het witte arabische merrietje, 1e box van de eerste binnenstal. (tot aan volgende week, dan gaat ze ook verhuizen ;) ) Wist niet dat je paard ook een bandenblessure had!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:31

Oh was je daarom altijd aan de wandel, heeft ze ook een blessure? :(:) Waar ga jij nu staan? Volgens mij zijn er best nog wel meer weggegaan na ons toch? Vandaag komt de DA checken? succes!

WL Dat dat zo nauw kan luisteren zeg! Aan de ene kant wel fijn dat er dus wat aan/mee gedaan kan worden, aan de andere kant als het dan niet goed zit zit je gelijk met gebakken peren. Bij Tal maakt het dus werkelijk geen moer uit, vandaar dat het verdict ook zo definitief was van de DA. Heb dr ter ondersteuning rondom op ijzers gehad en met zooltjes maar geen verschil, en aangezien we nu ergens staan waar ze niet zoveel over beton/asfalt hoeft heb ik alles er maar af laten halen (voor zover dat bij Heeremans/vorige stal nog niet gebeurd was).

Ik ga begin nieuwe jaar weer terug naar de clinic, om te kijken of er wat veranderd is (erger geworden), zo niet blijven we gewoon lekker verder recre-hobbelen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:57

Ja Yade heeft een blessure aan haar collateraal bandje en tussenpees :j Is inderdaad niet voor de lol dat ik er altijd naast loop ;)
Ik ga met haar naar een klein pensionstalletje in Santpoort-Noord (5 paarden), heel dicht bij mijn huis en met mooie vlakke paddocks met 1 of 2 paardjes, binnenbak/solarium enzo (heb ik nooit gehad :o ) en echte paardenmensen. Volgens mij zijn er na jou niet zo heel veel meer weggegaan, maar het stond al niet echt bepaald vol meer op dat moment.. Ik durf niet nog een winter de merriebak in, Yade is heel onderdanig en altijd de pisang als er gejaagd wordt, er staan natuurlijk een stel behoorlijk dominante merries tussen en dat past gewoon niet bij mijn paardje. Op het land ging het prima met een groep lieve paarden. Had in de winter iedere maand de veearts er bij (2x verdenking griffelbeenbreuk door trap, in de sloot "gevallen", deze blessure mogelijk.. plus een paar kapotte dekens en altijd wondjes/littekens). Ik had mezelf voorgenomen om met dit paard niet meer zo mutserig te zijn, maar kan het niet volhouden :P

Yade staat ook niet op ijzers, ze heeft van zichzelf wel wat lage verzenen, maar dat zou niet problematisch zijn.. Verder heeft ze prima hoeven.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:04

Klinkt goed!

Denk niet dat het specifiek aan Yara ligt hoor, hebben er 4 maanden gestaan, 2x Da erbij, 1 andere wond heeft ze nog steeds, 2x ijzer krom en 2x ijzer eraf. En Tal valt juist in de ander eklasse, de dominante, en dat was ook weer het probleem (ligt altijd aan paard he). Winter hebben we niet meegemaakt maar dat is maar goe dook als ik jouw verhaal ook zo lees. Bij mij was juist het slechte land de druppel, dat werkt ook niet mee voor bandjes en pezen....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:54

Tja, ik weet het niet.. er zijn toch ook paarden die nooit wat hebben. Het is jammer dat de paddocks niet ingedeeld worden naar karakter van de paarden en dat alles op geslacht bij elkaar gedaan wordt. Ik heb het er ook leuk gehad hoor, het eerste jaar stond ik er met mijn bejaarde haf en die had er een hemel op aarde, het hele jaar door het land op met haar bejaardengroepje en zij had nooit "ongelukjes". Vorig jaar hadden we een prima land, toen stonden ze aan de andere kant van het huis met de ponymerries. Ons land viel ook wel mee dit jaar eigenlijk, ze hebben er vorig jaar alleen te lang op door gelopen denk ik. Maar nu is het erg slecht door het weer, Yade staat er ook al sinds begin juli niet meer op, had inderdaad ook niet gekund met haar blessure.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:56

Heb een een tijd niet meer gereageerd in dit topic en wil nu toch even iedereen die het nodig heeft sterkte toewensen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:42

Hoe is het met jouw paard Singasong?

Dierenarts is weer geweest.. de moed zakt me nu wel een beetje in de schoenen hoor ;( Ze liep beter maar nog steeds niet rad.. Dat had nu eigenlijk wel weer gemoeten/had ze wel verwacht. Op de scan zat er nu vocht bij de bandjes, vooral mediaal, maar hoe dat kan..? De vorige keer was dat niet zo namelijk. De bandjes zelf (ja, toch niet alleen lateraal, mediaal is ook wel beschadigd maar niet zo erg als lateraal) waren weer beter dan de vorige keer, maar ze herstellen langzamer dan verwacht. De tussenpees was wel volgens verwachting verbeterd, die gaat de goede kant op.
Over 6 weken moet ze weer en dan moet ze echt rad zijn. Zo niet, dan verwijst ze ons terug naar Bodegraven en moeten we kijken of er toch niet meer aan de hand is. Over 3 weken mag ik zelf even kijken hoe ze loopt. Intussen weer 2x per dag blijven stappen en mag dat wel een beetje uitbereiden naar 20/25 minuten per keer. Misschien moet ik me ook maar een beetje gaan orienteren in shockwave/IRAP etc.. als dat nog zin heeft wanneer de blessure al een tijdje bestaat, dat weet ik niet.

Wat was de prognose bij jullie paarden (degenen met collateraalbandjes) wat betreft de tijdsduur? Bij Yade is steeds 6 maanden gezegd, maar als ik lees op internet, ook op amerikaanse forums, zie ik toch steeds dat er zeker een jaar wordt gegeven. Vraag me dan af waarom Yade maar 6 maanden? Ze gaat het zeker niet redden, want in september zit ze op 6 maanden, ik vraag me af of de verwachtingen dan ook niet te hoog zijn geweest? (dat hoop ik stiekem natuurlijk := ).

Ik vond haar zelf ook wat stijf draven op de volte, denk dat ik de osteopaat in de tussentijd ook nog maar eens langs laat komen. Vorige keer zat ze wat vast bij haar schoft en daar gaan ze natuurlijk ook niet beter van lopen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:09

Ireen_ schreef:
Hoe is het met jouw paard Singasong?

Dierenarts is weer geweest.. de moed zakt me nu wel een beetje in de schoenen hoor ;( Ze liep beter maar nog steeds niet rad.. Dat had nu eigenlijk wel weer gemoeten/had ze wel verwacht. Op de scan zat er nu vocht bij de bandjes, vooral mediaal, maar hoe dat kan..? De vorige keer was dat niet zo namelijk. De bandjes zelf (ja, toch niet alleen lateraal, mediaal is ook wel beschadigd maar niet zo erg als lateraal) waren weer beter dan de vorige keer, maar ze herstellen langzamer dan verwacht. De tussenpees was wel volgens verwachting verbeterd, die gaat de goede kant op.
Over 6 weken moet ze weer en dan moet ze echt rad zijn. Zo niet, dan verwijst ze ons terug naar Bodegraven en moeten we kijken of er toch niet meer aan de hand is. Over 3 weken mag ik zelf even kijken hoe ze loopt. Intussen weer 2x per dag blijven stappen en mag dat wel een beetje uitbereiden naar 20/25 minuten per keer. Misschien moet ik me ook maar een beetje gaan orienteren in shockwave/IRAP etc.. als dat nog zin heeft wanneer de blessure al een tijdje bestaat, dat weet ik niet.

Wat was de prognose bij jullie paarden (degenen met collateraalbandjes) wat betreft de tijdsduur? Bij Yade is steeds 6 maanden gezegd, maar als ik lees op internet, ook op amerikaanse forums, zie ik toch steeds dat er zeker een jaar wordt gegeven. Vraag me dan af waarom Yade maar 6 maanden? Ze gaat het zeker niet redden, want in september zit ze op 6 maanden, ik vraag me af of de verwachtingen dan ook niet te hoog zijn geweest? (dat hoop ik stiekem natuurlijk := ).

Ik vond haar zelf ook wat stijf draven op de volte, denk dat ik de osteopaat in de tussentijd ook nog maar eens langs laat komen. Vorige keer zat ze wat vast bij haar schoft en daar gaan ze natuurlijk ook niet beter van lopen.

Jeetje dat is wel een beetje baalen zeg! Bij Zhuf heeft het herstel 1,5 jaar geduurd en nu is het nog de kunst om haar een jaar goed te houden en dan kunnen we echt zeggen dat ze weer in orde is. Ze hebben mij ook altijd vertelt dat het herstel minimaal een jaar ging duren. IRAP heeft zeker nog zin wanneer de blessure er al een tijdje zit. Bij Zhuf zat haar blessure in de bandjes er achteraf zeker al wel een jaar en die in haar rug 1,5 jaar. In beide gevallen heeft het heel goed geholpen dus wellicht is dat voor jou ook nog een optie.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:09

Ik ben ook wel benieuwd hoe het met jou paard is singasong?