[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoannevZ

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:24

Dierenarts en ostheopaat hebben daar al meerdere keren naar gekeken. Het knakken is in de benen begonnen en daar is alleen artrose gevonden (op röntgenfoto's). De nek ga ik geen foto's van laten maken. Daar schiet ik niets mee op.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:41

ik zelf zou het ook alleen doen op advies dap of ostheopaat.
je merkt zelf het beste wat hij fijn vind. maar hoe hoger hij zijn hoofd houd hoe slechter hij op den duur de achterhand onder plaatst. dus gewoon tijdje proberen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:29

Wilde even laten weten dat mijn meneer nog steeds prima loopt. In het begin nog licht onregelmatig, maar na 10 minuten is daar niets meer van te zien. Ga nu steeds mer van hem vragen en het gaat goed! Even mijn blijdschap delen!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:06

goed zo blij voor je dat hij steeds beter gaat lopen

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:03

Goed om te horen! Hier loopt paardje ook nog steeds goed. Ik heb zelfs weer een wagentje gekocht en meneer loopt ook weer heerlijk aangespannen :D

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:21

Ook goed om te horen. Zou het ook met het goede weer te maken hebben?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:54

Ik heb vandaag even op mijn merrie gezeten. Ze was helemaal blij en hyper. Ik wilde graag even een kwartiertje rustig rondstappen, maar mevrouw dacht daar anders over. Ze stond daar door de bak te stuiteren. Kon haar bijna niet inhouden. Ze vond het helemaal geweldig dat ze weer eens wat mocht doen. Ze liep best lekker. Wel wat kort, maar ze trippelt wel vaker. Met name als ze hyper is.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:58

mijn verzorgpaard van bijna 23 heeft ook atrose. Deze winter liep ze heel goed bijna niet kreupel gelopen ( 1 dag) ben heel blij en ook blij dat ze binnenkort weer naar buiten mogen. Begin dr zo langzamerhand een beetje zat te worden. Ze is echt ongelooflijk fel:)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:51

hil5500: staat ze de hele dag op stal?

Joanne: Komt me bekend voor! Ook ik heb nu een veel vrolijker paard.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:47

nou,gisteravond eens in een les meegereden en wat heeft max zich uitgeslooft!
hij was gewoon echt heet tussen de rest en heeft geen rekening gehouden met zichzelf.
ik hoop niet dat hij vandaag slecht van stal komt.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:37

Ik lees al een hele tijd mee. En wat vinden jullie nu een goed suplement. ik geeft nu Gluscosamine complex van de groene os. Dat voor ik denk ik al een jaar of 4. Maar ik krijg het gevoel dat mijn pony er helemaal aan gewent is. Volgens mij wordt het tijd om over te stappen naar een andere product. ik zat te denken aan Dr horse. Of zijn er nog andere die weer betere resultaten hebben? of gluco horse. nu is het mijn pony heeft artrose en de peesjes rond om de kogel zijn ook niet helemaal goed.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:04

Sjafrane, zoals vaak naar voren komt: wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Ben zelf nog in de vierde maand met Motion JMT. Na deze week stop ik met duivelsklauw om te kijken of er enig effect is. Zoniet, stap ik volgende maand (als de pot leeg is) over op een nieuw supplement.
Hebben jullie allemaal dat jullie paard stijf van stal komt? Die van mij lijkt daar geen last van te hebben, of in ieder geval minimaal.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:23

tegen woordig komt ze iets stijver van stal dan anders vooral na een koude nacht. ik zit nog even verder te spitten op internet en zie dat in het product wat ik nu gebruik helemaal geen hoge dosis. misschien dat het daarom niet zo lekker gaat. :o

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:11

Ik heb ook jaren Glucosamine Complex Speciaal gegeven van Groene Os en ik ben ermee gestopt omdat ik niet het idee had dat het wat deed. Toen mij DA vertelde dat ze een ander supplement had gevonden met een veel hogere dosis glucosamine dat wel werkte, ben ik overgestapt op DrHorse. Het werkt, maar mijn paard heeft nog steeds goede en slechte dagen. Grondwerk vorige week vond ie geweldig en deed ie heel goed, maar het rijden vandaag ging weer helemaal niet. Hij ging zelfs in de achteruit en sprong een keertje weg. Niks voor hem, dus ik ben er weer snel af gesprongen. Volgende keer beter!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:22

Ik ben inmiddels een aantal weken gestopt met het bijvoeren van een supplement (dr. horse), want ik wou in overleg met mijn dierenarts bekijken of alleen het inspuiten (in november gedaan) en het zooltje voldoende helpen om mijn paard weer soepeltjes te laten lopen. Hij gaf alleen de eerste 5 minuten een stijf gevoel. Dit was weg na het inspuiten + zooltje + supplement gedurende 2 maanden. Maar nu na ongeveer een maand zonder supplement te hebben bijgevoerd loopt hij nog steeds goed *\o/* terwijl ik ook het springen weer beetje opgepakt heb (we springen/crossen BB-niveau, geen wedstrijden ofzo) ;).

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:04

tja het is echt heel persoonlijk ik heb in eerste instantie die van de dap gegeven en geef nu al jaren die van mijn voer leverancier. hoba culture. en doet hij het nu prima op. dus waarom zou ik het veranderen zit. ik kan tzt altijd naar een hogere dosis gaan als ik merk dta het toch niet meer zo lekker gaat. hij is in 2007 voor het eerst en laatst ingespoten en loopt nog steeds super. heb ook niet het idee dat hij stijf stram zijn boks uit komt. hij krijgt binnen kort wel weer ijzers. maar heeft nu bijna jaar zonder gestaan.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:03

waarom ijzers?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:54

omdat ik in de zomer heel veel buiten rij omdat de bak dan te droog is hij heeft heel harde hoeven. waar dan de stukken af vliegen. maar hij krijgt ze pas als ik echt weer fanatiek bezig ben zoals nu rijd ik 1 a 2 keer per week in de bak dus nog niet nodig. en met zijn ijzer kan hij zijn voet beter af rollen.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:48

Zijn hoefschoenen dan geen optie? Persoonlijk ben ik geen fan van ijzers omdat ze de doorbloeding in het been drastisch verminderen en dat is (zeker bij artrose laag in het been) niet handig. Afrollen kun je ook vergemakkelijken door de teen ietsje rond te laten vijlen. Tis maar n idee :-)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:00

Even om hierboven te reageren; de teen kan niet bij ieder paard ronder gevijlt te worden. Bij die van mij is dat niet mogelijk ivm al korte hoeven. Mijn paard heeft ook ruim een jaar op break over beslag gestaan voor een betere afrol en hij liep hier erg goed mee. Nu doet hij het gelukkig blootvoets ook weer een aantal maanden helemaal prima maar bij sommige paarden is blootvoets niet altijd mogelijk, hoe graag we dat ook zouden willen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:53

iemand hier nog interesse voor 1 kg phytonics joint comp ( vraagprijs 100 euro ) of 1 kg MSM ( vraagprijs 11 euro ) en 1 liter duivelsklauw ( 27,50 ) ?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:14

ik ben zelf geen fan van hoef schoenen. die aan laat meten en de hoeven groeien waardoor naar verloop van tijd het hoef mechanisme beknelt word. maar of dat ook echt zo is bedoel mijn mening is gebasseerd op het feit dat mijn ex hoefsmid dit vertelde. zijn voeten worden inderdaad nu iets rond geveild. en hoop dat ik het daar voorlopig nog mee red. tis toch 100 euro wat je elke 6 tot 8 wkn kwijt ben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:14

De meeste hoefschoenen worden niet aangemeten hoor. Die kan je gewoon zo kopen via internet b.v.
En vaak blijven ze gewoon de hele tijd netjes passen, niets geen beknelling etc. .

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:39

En je kan ze vaak verstellen of aanpassen met zooltjes. Ik heb ze in de kast, maar gebruik ze niet, ben bang dat hij hierdoor zijn voorbenen anders gaat gebruiken en dit weer te belastend is voor zijn artrose in het hoefgewricht. Heb hier geen onderbouwing voor, puur gevoel.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:00

Dat zal dan wel kloppen maaikiemike :-) Maar jij zou, denk ik, ook niet kiezen voor ijzers toch? Ook die zetten het paard weer anders op z'n benen en dat is niet altijd handig.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen ijzers. Wel tegen het makkelijk omzetten: in de winter geen ijzers in de zomer wel. Dan verander je dus steeds wat aan de voet en dat heeft gevolgen in het hele lijf.