Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:54

Je schrijft vaak, dat is een zeer negatief beeld geven? Je beschrijft fout ijzer, fout op maat smeden, fout passen en fout aanbrengen, dat zijn een hoop fouten en zeer negatief.
Zo zijn er meer voorbeelden te noemen, een negatief beeld te geven over bijvoorbeeld natuurlijk bekappen, hoefschoenen, kunststof beslag, rijden en ga zo maar door.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:00

even een vraagje aan de hoefsmeden:
Ik sprak laatst met een hoefsmid en hij vertelde mij dat het eigenlijk het doel was om zoveel mogelijk hoorn als mogelijk aan de hoef te laten zitten (zonder dat het belemmerde natuurlijk).
Is dit inderdaad een ideaal van een hoefsmid of was dit persoonlijk?

Ik heb namelijk het idee dat natuurlijk bekappers juist zoveel mogelijk hoorn erafhalen als kan (mits het niet belemmert natuurlijk ;) )

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:14

Waarom meer bekappen dan noodzakelijk is?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:20

Omdat overtollig hoorn ook weer belemmert, in hoefmechanisme en beweging.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:22

Je kan je beter afvragen wat dus noodzakelijk is. :D
Want als al het noodzakelijke er af is, is het goed. :P
Alleen zal het per persoon kunnen verschillen wat zij noodzakelijk vinden...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:51

Ik denk dat er een heel grijs gebied zit in wat echt noodzakelijk is.
Te weinig weghalen zorgt voor belemmering in hoefmechanisme en te lange hoeven zorgen voor een slecht afrollende voet. Een te korte voet zorgt voor gevoeligheid.
In dat grote grijze gebied ertussen, zit de hoefsmid vaak meer richting het eerste en de natuurlijk bekapper meer richting de tweede.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:54

Hey allemaal, ik had een vraagje!
Ik heb mijn paard zijn hoeven eindelijk zover dat ze eruit zien als uit het boekje. De hoeven zijn mooi rond (misschien net iets té) en de hielen mooi laag, de hoefwand afgerond enz.. enz..
Net heb ik een half uur over de weg gereden en voorheen sleet dan zijn toon af. Nu zagen de hoeven er nog helemaal gaaf uit.
Aan de onderkant zag je dat de steunsels weggesleten waren. Hoe kan dit? Ik heb alleen over asfalt gereden en ik neem aan dat de hoeven dan niet zover veren dat de steunsels de weg raken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:00

darwin schreef:
Een paard wordt vaak vernageld doordat de gaten van de ijzers niet in de witte lijn uitkomen , maar daarbinnen, dit gebeurt dus al op het aambeeld waar het ijzer gesmeed wordt.
Idd heb je dit probleem bij "plak" ijzers niet.

Eigenlijk gebeurt het dan al voor het aambeeld..op het moment dat de smid het ijzers gaat passen. ;)
Plakijzers hebben weer het probleem dat ze vaak niet zo lang blijven zitten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:01

Kan je een keer foto's maken, vlak nadat je op de weg hebt gereden? Ik ben wel benieuwd naar hoe ver die slijtingsplekken lopen en hoe de hoef eruit ziet.

Ik ben een beetje vergelijkingen tussen hoefsmeden aan het zoeken, dus nog een vraagje: de smid vertelde mij dat je nooit wat van de verzenen af mag halen, is dat een algemene regel onder hoefsmeden?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:04

FaberSmid schreef:
Jouw mening zal wel op jouw slechte ervaring gebaseerd zijn? Dacht ergens gelezen te hebben, dat je terug was gekomen van natuurlijk bekappen of een drastische manier van natuurlijk bekappen? Zou dan de oplossing zijn dat de natuurlijk bekappers bekappen en daarna de hoefsmeden beslaan? Er zit toch verschil tussen alleen bekappen en bekappen voor het beslaan?

Klopt, gebaseerd op slechte ervaring ja. Bijna 2 a 3-wekelijks mag ik het werk van (staats) gediplomeerde hoefsmeden "opknappen". :(
Maar helaas laat mijn 58 kilo + rug het niet toe om full-time hoefsmid te worden.
Gelukkig mag ik zo af en toe wel het werk van goede gediplomeerde smeden bewonderen... dat geeft de mens toch weer hoop. :D

Ik hanteer absoluut geen verschil tussen bekappen en bekappen voor het beslaan, daar ik enkel kunststof beslag gebruik.
De "rits" van kunststofbeslag is zodanig dat je niet kan vernagelen...en hoef dus nooit "compromissen" te sluiten zoals bij RIM-beslag soms wel.

Opmerking wel inzake kunststof-beslag... liever niet en zo laat als mogelijk onder het paard tikken. Liever op blote voeten dan op beslag. Maar goed, mijn ambities maken dat ik voor beslag gekozen heb.
Daarnaast gaat er iedere 5 tot 6 weken nieuw beslag onder.

Met betrekking tot bekappen: zoveel als mogelijk weghalen. "Veel hoorn" houd ik niet zo van eerlijk gezegd. Ik heb de "veel hoorn"-paarden vaak genoeg mogen bekijken... 9 van de 10 keer scheuren, ondergeschoven verzenen en flare's die dan weer dmv ijzers getracht worden in toom te houden. Terwijl de oplossing zo makkelijk is = correct bekappen en het liefst zo klein als mogelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:12

scoxxx schreef:
Liefhebber van kunststof-beslag... yep... mijn paarden doen het er beduidend beter op en ook de paarden die ik op kunststof zet doen het beduidend beter op kunststof-beslag dan op RIM-beslag.

Ik kan momenteel goed vergelijken. Na 3 ronden kunststof staat ze momenteel weer op ijzers. Ik heb dit keer voor ijzers gekozen omdat er bij haar achtervoeten erg weinig voet was om de nagelen. Met kunststof heb je iets meer beweging ook van de nagels en mijn smid, en ik, waren bang voor mogelijke nageldrukkingen. Dunnere nagels hebben we al een keer geprobeerd maar die braken af.. Ook had ze nu een hele duidelijke afdruk van de brug in haar straal en daaronder was het wat week.

Ik vind dat haar draf met ijzers op het zachte beter is. Door de duidelijke opzet rolt ze beter af en ik heb het idee dat ze nu meer vanuit de schouder loopt.
Het belangrijkste nadeel vind ik het glijden op de weg. Ik merk ook dat ze zich in draf wat vasthoud in haar lichaam.

Mogelijk dat we nog een keer de Mustad nail shoe gaan proberen met mijn paard.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:13

Suzan1 schreef:
Citaat:
Als dit enkel het werk is van een hoefsmid, zonder begeleiding van een DA.... vind ik dit zeer kwalijk, immers de boel is volledig opengelegd tot het leven.

mogelijk wel de oplossing voor het definitief verwijderen van WLD, zo komt er wel zuurstof bij.
Als verder dit dier er op kan lopen, mag dit toch geen probleem zijn?

ik vrees dat het paard inmiddels definitief verwijderd is. ik had niet voor deze behandelmethode gekozen. en er was geen DA bij.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:20

HippoFlex heeft inmiddels ook een variant ijzer met duidelijk meer opzet.
Daarnaast kan je opzet in het kunststof vijlen.

Maar inderdaad, het nagelen an sich is/kan een nadeel zijn. Ik ga in de winterstop wat experimenteren met lijm-producten (hoe moet ik anders de winter doorkomen :P )... in de hoop dat ik niet meer hoef te nagelen.
Ieder 5 weken nieuw beslag verzwakt de witte lijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:21

jackie schreef:
ik vrees dat het paard inmiddels definitief verwijderd is. ik had niet voor deze behandelmethode gekozen. en er was geen DA bij.

Zeer kwalijke zaak en paard is dus inmiddels dood....

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:35

Venthe schreef:
Ben ik weer met een vraag over dubbele lip ijzers voor.
Helpen die om een paard minder plat op zijn hoeven te krijgen?

iemand?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:46

Dubbele lippen, aldus Van Nassau en menig Belgische smid (met opleiding via uiterst conservatieve hoefsmidopleiding te Brussel) = maakt de hoef nog platter dan ie al is en daarbij grotere risico tot ondergeschoven verzenen en aldus disbalans in de hoef.

Kortom, ik persoonlijk zou er bij RIM-beslag niet voor kiezen.... daar ik bovenstaande smeden geloof op hun woord en ervaring(en).

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:53

Kan iemand mij vertellen hoe dat precies zit met het verhaal van veel hoorn laten zitten?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:26

enne... wat een RIM beslag is?

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:27

[quote="Zack"]@Wendy
Ik vind het zeker een goede veruitgang!

Zelf vind ik de wanden wel oke zo (het lijkt alsof de wanden wel gewoon gelijk zijn aan de zool of niet?

ik vind het zelfde

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:38

Annetje schreef:
Hey allemaal, ik had een vraagje!
Ik heb mijn paard zijn hoeven eindelijk zover dat ze eruit zien als uit het boekje. De hoeven zijn mooi rond (misschien net iets té) en de hielen mooi laag, de hoefwand afgerond enz.. enz..
Net heb ik een half uur over de weg gereden en voorheen sleet dan zijn toon af. Nu zagen de hoeven er nog helemaal gaaf uit.
Aan de onderkant zag je dat de steunsels weggesleten waren. Hoe kan dit? Ik heb alleen over asfalt gereden en ik neem aan dat de hoeven dan niet zover veren dat de steunsels de weg raken.

Een natuurlijkere bekapping kun je niet hebben ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:31

Zack schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe dat precies zit met het verhaal van veel hoorn laten zitten?

Dat item heeft al meerdere keren de revue gepasseerd.
RIM-beslag = ijzeren ijzers

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:32

Waar staat RIM eigenlijk voor?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:52

Hilli schreef:
Waar staat RIM eigenlijk voor?

Mmmm, nu je het vraagt :o het is mij 8 jaar geleden zo "uitgelegd" toen ik nog stond te zweten tijdens mijn rechte-balken-tot-hoefijzers-omsmeden-periode. ;-)
T was zo warm boven dat smeedse vuur haha, mijn grijze massa is toen tijdelijk(?) ook half weggesmolten..... kortom ik weet het eigenlijk niet meer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:55

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:01

_O- _O- _O-
Nou een heleboel inktvlekken in die grijze massa van mij herken ik wel