Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:16

scoxxx schreef:
opala schreef:
Een lijn trekken vanaf de onderkant van de voet/de lip van het ijzer, is volgens mij ook niet de juiste manier om te bepalen of een hoefwand al dan niet geflared is. Je begint een paar millimeter (vraag mij niet hoeveel precies) onder de kroonrand, alwaar de hoornpijpjes worden aangemaakt.

Tuurlijk wel. Ook een teen kan flare-en.

Gestoord

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 08:39

Als ik tijd heb maak ik vandaag nieuwe foto's, want volgens mij zijn de hielen nu al wat korter. Omdat zijn hoeven eerst te lang waren, wilde mijn smid en ik niet teveel in een keer corrigeren.
Maar het klopt dat de stralen smaller zijn doordat de hielen hoger zijn (vandaar ook het verschil in straal tussen lv en rv)

Bedankt voor het meekijken Lachen kan ik vanavond weer aan de slag met de vijl. Heb ik al een tijdje niet gedaan, want doordat het weideseizoen voorbij is, groeien zijn hoeven wat minder hard en waren ze aan de voorkant te kort afgeschuurd. Ik rijd namelijk best veel over de weg en door het mulle zand.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:48

Met hogere hielen slijt de voorkant sneller af.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:30

na heel het topic doorgelezen te hebben ben ik benieuwd wat jullie van mijn pony zijn voeten zeggen Lachen
hij is vandaag opnieuw bekapt/beslagen

vóór

achtervoetjes
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07167.jpg

rechtsvoor
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07168.jpg

linksvoor (hij was zijn ijzer al kwijt, zondag kwijt, maandag hoefsmid gebeld, vandaag om 10:00 was die er Haha! )
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07169.jpg

De onderkantjes
linksvoor
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07171.jpg

linksachter
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07172.jpg

rechtsachter (scheef genomen, moeilijk met je verkeerde hand foto maken Bloos )
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07173.jpg

rechtsvoor
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07174.jpg

NA
achtervoetjes (hij bleef op rust staan Huilen van het lachen )
Afbeelding

voorvoetjes (rechtsvoor niet zo goed te zien, jammer.. )
Afbeelding

en in de volgorde; linksvoor, linksachter, rechtsachter, rechtsvoor :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een overall foto van het schaap-slachtoffer Lachen
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07198.jpg

Verhaaltje erachter; jaar geleden deze hoefsmid genomen, de vorige had het zo verknald dat meneer binnen 1 maand zijn ijzers dóór gesleten had (2 stukken..) op 2 cm van het ijzer..
Hij liep grúwelijk scheef toen.. ( http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C05631.jpg )
Nu loopt hij er netjes op, zijn voetjes groeien erg langzaam, ondanks zijn huisvesting.
Ik ben benieuwd naar jullie oordeel! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:24

Zo zou ik mijn paard er niet op willen hebben staan, sorry.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:25

onderbouwing van deze mening?
zo een opmerking neerschrijven kan idereen, de onderbouwing interesseert me meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:27

Als je een denkbeeldige lijn trekt, dan staat hij niet 90graden, dus een gebroken voetas. Als mijn paard er zo op zou staan, dan kan hij niet meer fatsoenlijk zijn stap afmaken en gaat hij met stampvoeten lopen. Ik ben niet dol op deze stand van de voeten. Ben benieuwd wat Scoxx hier van vind.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:28

waarin moet ik een lijn trekken?
van waar tot waar zegmaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:29

Van de kogel naar de grond.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:30

deze snap ik niet helemaal Bloos
zou je hem miss willen tekenen? Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:30

ik zie nog wat anders: de hielen staan erg ver voor de hoefballen, dan krijg je een beetje dit effect:

Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:57

Moeilijk moeilijk...

De before-foto's zijn duidelijk niet helemaal joepi-de-poepi: te lange teen en een duidelijk te klein ijzer onder een te grote voet.
Bekijk ik echter de blote voet, is deze ook redelijk groot gehouden in de bekapping zelf. Veel hoefsmeden hanteren de regel: "hoef zo groot mogelijk houden in de bekapping".
Ik persoonlijk streef echter naar een zo klein mogelijke voet.

Echter, kijk ik naar het paard zelf... is dit een mooie en stevige fjord Cool Onder zo'n paard wil je niet een te kleine hoef.
Ik zit een beetje in dubio Bloos

Wel mooi hoog genageld.

De after-foto's leveren een duidelijke verbetering op. Echter, weinig garnituur.
Het lijkt alsof het paardje hol in zijn voorbenen is. Ik vermoed dat betreffend paardje vaak wat onderstandig (voorbenen) staat. Hetgeen maakt dat de hoef an sich wat naar voren kantelt en wat hogere hielen maakt.
Zou ook een beetje Arabesk's goede Knipoog observatie kunnen verklaren.

De balans in de hoef lijkt wel OK: de 1/3de voor en 2/3de achter-verdeling.

Laatste fotootje is niet RV, dit is duidelijk een achterijzer.
De binnentak van LV lijkt net een mm-tje te kort te zijn om netjes uit te komen en de buitentak net een half mm-tje te lang.
Graag zie ik een RIM-ijzertje er op deze manier onder getikt: (zie lengte van de takken)

Afbeelding

Kortom samengevat: het smeedwerk is op zich wel OK. De manier van bekappen had ik persoonlijk hoogstwaarschijnlijk toch anders aangepakt.
Maar ik moet wel toegeven dat dit een "moeilijk" gevalletje is hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door SamCo op 02-12-08 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:01

is pony toch weer moeilijk (dat ik heb zitten knullen met de foto+benoeming is méér dan wezenlijk, was even snel/snel)
even denken, onderstandig? = voorbenen ónder massa van lijf plaatsen?
garnituur = overige ruimte achteraan het ijzer?
*gooit begrippen in een rijtje met betekenis in gedachten*
mag ik vragen hoe jij het bekappen had aangepakt scoxxx? Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:35

Onderstandig = voorbenen staan achter de loodlijn.

Garnituur = (vanaf het 3de nagelgat)
Afbeelding

Ik denk dat het volgende met jouw fjordje aan de hand is:

het te kleine ijzer van de before-foto's zorgen voor "vervormde" hoefjes. Een gebroken voetas naar achteren omdat de teen te lang is. Gevolg = het verzenengedeelte krijgt te veel druk te verduren.
Hetgeen Russel al aangaf de lijn van kogel naar grond... deze lijn eindigt ver achter de hoefballen. En dàt is niet goed, verre van goed zelfs.

Paard dient weer in een correct been- en hoefas gebracht te worden (is wel moeilijk met een onderstandige beenstand hoor).
In ieder geval de teen goed inkorten (wellicht zelfs tot aan de witte lijn?). De te hoge druk op het verzenengedeelte wordt terug gecentreerd en van het verzenengedeelte weg gehaald.

E.e.a. lijkt al redelijk gebeurd te zijn met de after-foto's. Maar aangezien dezelfde smid ook verantwoordelijk is voor de before-foto's, denk ik dat dit te weinig is voor betreffend paard.
Getuige het weinige garnituur op de after-foto's, ben ik bang dat paard al heel snel (in 2 weken) weer terug te veel druk op de verzenen gaat krijgen en eveneens wederom en derhalve een te lang groeiende teen.

Maar nogmaals moeilijk, omdat ik een onderstandige stand vermoed.
Theoretisch lijkt mijn verhaaltje heel simpel, maar in real life kan je een afwijkende beenstand niet zomaar negeren c.q. corrigeren.
Desondanks denk ik toch dat bovenstaand verhaaltje op gaat voor jouw fjord.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 02-12-08 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:37

dus in principe als ik vraag of hij wat meer garnituur wil houden op het ijzer, zou het al goedkomen ermee?
heb je meer aan wat meer standfotos van meneer? om te zien of die beenstand idd afwijkend is? Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:56

De proff. fotoshoot van Diddle ( uit je onderschrift...had ik nog niet bestudeerd Tong uitsteken Mooie foto's! Jullie zijn een mooie combinatie) laat eerder hol-in-de-knie zien dan een zuiver onderstandig been.
Dat geeft de burger weer moed Haha!

1. iedere 6 tot 8 weken hoefsmid erbij. Overigens paard hoeft niet beslagen te worden. Indien hij maar GOED bekapt wordt. Blote voeten is ook geen ramp! Indien jouw fjordje niet al te moeilijk loopt zonder ijzers zou ik zelf voor blote voeten kiezen en iedere 6 weken een goede hoefsmid erbij.
Blote voeten is een stuk goedkoper, dus de 6-weken-frequentie zou dan geen probleem moeten zijn Knipoog
2. goed kort in de teen
3. indien ijzerloos minder groot risico tot de door mij eerder omschreven problemen

Indien wel ijzers..
4. ruim garnituur
5. liefst liploos zodat het ijzer iets naar achter gelegd kan worden om tot een kortere teen te komen
6. goede en ruime opzet
7. equilibrium-achtig ijzer
8. wellicht toch een hoofcare-hoefsmid zoeken, die levert gegarandeert kwaliteit

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:02

ijzerloos is geen optie, zijn voeten groeien te langzaam om dan nog te kunnen rijden..
geprobeerd, ging lang goed, maar toen was het hélemaal op..
hij gaat voor de kar (de kar is er al, hij kan het al) en wij rijden enkel buiten Nagelbijten / Gniffelen
(bedankt voor het compliment Bloos Lachen )
ik ga het lijstje uitprinten, en als hoefsmidmeneer weer moet komen ga ik met hem deze methode bespreken Ja
als ik het goed onthouden heb heeft hij ook equilibrium, dat was zo'n ''alle kanten afrol'' ijzer of zit ik erg fout? Bloos
Een andere hoefsmid wil ik liever niet, ben érg tevreden over de huidige, en ik denk dat ik er veel bespreekbaar kan maken (hoofcare moet je naartoe reizen, anders hebben ze geen tijd, en aangezien ik ook geen trailer/trailertrekkende auto/rijbewijs heb Lachen.. )

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 23:22

Oh als je gaat printen...

Ik zal het ffkes duidelijker op een rijtje zetten dan:

A. paard had een te lange teen en een te klein ijzer;

B. te weinig garnituur. Garnituur dient vanaf het 3 de nagelgat te beginnen;

C. takken langer houden. Takken dienen te eindigen daar waar de hoefballen ook eindigen. Dit is eveneens een kenmerk van een goed garnituur;

D. het te kleine ijzer zorgt voor "vervormde" hoefjes. Een gebroken voetas naar achteren omdat de teen te lang is. Gevolg = het verzenengedeelte krijgt te veel druk te verduren;

E. De lijn van kogel naar grond... deze lijn eindigt ver achter de hoefballen. Deze lijn dient idealiter op de hoefballen te eindigen;

F. streven naar de correcte been- en hoefas. In ieder geval zo ver als mogelijk;

G. Teen goed inkorten. Wellicht tijdelijk ffkes tot aan de witte lijn. De te hoge verzenen-druk (genoemd in D) op het verzenengedeelte wordt terug gecentreerd en van het verzenengedeelte weg gehaald.
Liefst een liploos ijzertje voor, zodat deze iets verder naar achter gelegd kan worden om zo tot een goede korte(re) teen te komen;

H. het equilibrium-achtig ijzer (het naar alle kanten afrol-ijzer) vind ik zelf beter dan een gedwongen gecentreerde afrol van het RIM-ijzer.

I. Ieder 7 weken nieuw beslag.

Dit is wel duidelijk denk ik, toch? Volgens mij heb je een goed hoefsmid! Dit zou echt een makkie voor hem moeten zijn. Haha, zeg hem dat ook maar: "moet een makkie voor u zijn, u bent zo'n goed hoefsmid".
Kritiek van klanten is niet altijd even ego-strelend zeg maar. Wordt niet altijd op prijs gesteld. Wees voorzichtig in hoe je het brengt aan je hoefsmid

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:33

@ Naaltje, ik schaar me achter de rest wat betreft te weinig garnituur. Echter zoals je weet ben ik niet zo'n voorstander van ijzers, dus zeg ik er meestal niets over.

De hoeven groeien nu waarschijnlijk langzaam juist dóór de ijzers. De hoefwand slijt te weinig af en de straal krijgt te weinig druk. Meer druk op de straal geeft het lichaam van het paard een seintje om harder te gaan groeien.

Eventueel zou je een ijzerloze oplossing kunnen overwegen en de overmatige slijtage (die mijns inziens waarschijnlijk niet of nauwelijks gaat optreden) kunnen voorkomen dmv gebruik van hoefschoenen.

IJzers hebben niet alleen de gebruikelijke nadelen zoals vermeld op hoefnatuurlijk.nl, maar zorgen er ook voor dat de teen minder slijt dan de verzenen. Bij de verzenen is nl nog wel enigszins hoefmechanisme en dus slijtage mogelijk (slijtage van de hoef óp het ijzer). Bij de teen niet.

Hoefsmeden, en ook Van Nassau, zeggen zelf ook dat een nadeel van hoefbeslag is dat de stand van de voet (en de voetas) veranderd doordat de teen niet slijt en de verzenen wel.

Ook is tussentijds hoefonderhoud niet mogelijk met een ijzer. Zonder ijzers kan de hoef regelmatiger bijgewerkt worden, zodat zo'n enorme teen voorkomen kan worden.

Zo'n lange teen is een enorme belasting voor de diepe buigpees, omdat het afrol punt veel en veel te ver weg ligt. Er is dus meer kracht nodig om over het afrolpunt heen te komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:35

hoefsmeden zullen ongetwijfeld niet zo blij zijn met dit soort kennis-delingstopics. Ineens weten eigenaren ook iets van bekappen en beslaan en gaan niet meer automatisch jaknikkend akkoort met het afgeleverde werk van de smid of bekapper. Cool

Dat is alleen maar goed, omdat op die manier prutsers eruit worden gefilterd.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:39

zijn voeten groeiden ook al triest langzaam toen hij nog op blote voetjes stond
dit heeft hij 3 mnd volgehouden, en toen lukte het echt niet meer Lachen
Die ijzers zijn mi noodzakelijk.. Hoefschoenen hoor ik gemengde meningen over, en daar wil ik niet aan beginnen, mij te kostbaar om ''even te proberen'' Lachen
daarom wil ik hem echt op ijzers houden Lachen Het is namelijk niet de bedoeling dat meneer niet meer de wei uit kan komen, dan wordt hij diep ongelukkig Lachen
ik snap je beargumentatie wel, maar vraag me af hoe jij weet hoe hard mijn paard zijn voeten (kunnen) slijten?

een prutster is mijn hoefsmid absoluut niet, pony is van ontzettend kromme pootjes naar mooi recht lopen gegaan, dat had een prutser niet gekund Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:42

op i-net zijn al veel hoefschoenen te vinden, 2e hands, voor een goede prijs. MP, bokt, paardnatuurlijk etc.

Ik heb een paar easyboots opgescharreld voor 120 euro Cool

Bovendien bespaar je na twee jaar 700 euro als je hoefschoenen gebruikt ipv telkens rondom laten beslaan. Als hoefschoenen niet bevallen kun je ze ook weer zó kwijt op MP etc ze zijn erg in trek.

Ik zeg niet dat jóuw HS een prutser is, maar dat kennis bij eigenaren in het algemeen er voor zal zorgen dat hun werk kritischer bekeken wordt. Knipoog

De hoeven van je paard zullen niet afslijten tot z'n neus, maar dat klinkt waarschijnlijk nog erg ónwaarschijnlijk in jouw oren.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:44

op het moment dat het dier niet meer normaal kan lopen op een vlak geasfalteerde weg gaat het niet goed, en dat wil ik hem niet aandoen
hij loopt nu stukken minder triest dan toen Knipoog

120 euro vind ik teveel om ''zomaar even uit te proberen'' ben zelf ook erg tevreden over hoe mijn pony nu loopt en beweegt, het is dus niet zo dat ik naar alternatieven voor het ijzer aan het zoeken ben Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 23:53

Prutser denk ik ook niet Knipoog Echter verbetering is wel nodig...

Tja, ik heb dit topic niet voor niets geopend Schijnheilig Ik hoop echt dat slecht hoefsmidwerk in het algemeen gewoon wat eerder herkent wordt en dat klanten een stuk assertiever worden. En hoop op deze manier een kleine bijdrage te kunnen leveren.

Oh, en indien je vermeld dat je fotootjes maakt en publiceert, zal een hoefsmid misschien net een tikkeltje meer mm-werk afleveren Haha!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:54

`voordat je als klant assertiever kunt worden moet je zelf zien/snappen wat er fout gaat, daar stopt het bij mij al Lachen
grove fouten zie ik wel.. maar verder?
ze hebben er niet voor niets een meerjarige opleiding voor bedacht geloof ik *LOL*