[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:23

Mijn hoefbevangen shet is vannacht ontsnapt en stond vanmorgen op het land. Hoe lang ze daar heeft gestaan weet ik niet. Behalve weer terug zetten in de paddock en wat extra glucobalance, is er nog iets anders wat gedaan zou kunnen worden om een terugval te voorkomen? Ze krijgt nog metacam.

Hollyleaves

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:13

Ik zou (in overleg met je DA) kijken of je de dosis een of tweemaal iets kunt verhogen. Een voordeel, in de nacht is het fructaan laag en de temperatuur was relatief hoog. Gebeurde het overdag met deze zonneschijn, was je zuurder geweest. Ligt natuurlijk wel aan of ze ontsnapt was op koeiengras, paardengras etc of je je ook echt direct zorgen moet maken. Koeiengras is bv weer een stuk ernstiger qua risico als Horsemaster paardengras.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:32

Oeps niet fijn Meert, ik hoop dat het goed afloopt.
Niet zomaar de Metacam ophogen, overdosis kan nierschade geven. Zo is een vriendin van mij haar HB pony verloren. Ze vond hem zo zielig dat ze vaker Metacam heeft gegeven.

Misschien 's nachts of als hij zonder toezicht staat een graasmasker aan doen? Als jouw houdini dan ontsnapt kij hij zich niet meteen overeten.
Mijn paard staat ook met graasmasker op de paddock zodat ze haar hooi niet zo snel opeet. Wij hebben gewoon open hooibakken en geen slowfeeders. Slowfeeder en graasmasker samen werkt niet.

@Inkie75: ik durf haar nog niet over het harde laten draven hoor, de lamellen zijn toch aangetast en ben bang dat de krachten van draven op het harde meer schade oplevert. Heen en weer stappen van stal naar paddock en omgekeerd vind ik voor nu meer dan voldoende. Natuurlijk beweegt ze in de paddock wel vrij, maar die grond is niet zo hard en dan is het ongedwongen. Voor jou eigenlijk dezelfde tip over het graasmasker in de paddock.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:44

Ik had vanmiddag een afspraak met de hoefsmid, meer dan alleen kijken en beleid bepalen heeft hij vandaag niet gedaan.
Zijn conclusie is dat de bevangenheid nog niet over is al loopt ze nu wel beter dan een week geleden. De hoeven zijn niet te kort op het moment, dus dat kan geen aanvullende problemen geven.
We moeten nog minimaal een week doorgaan met Novacam, dus heb net bij de DA een nieuwe fles gehaald. Gaat snel met een paard van 700 kg.

Volgende week woensdag komt hij terug en krijgt mijn paard Glue-Shu's, plakhoefijzers om haar te ontlasten zonder in de pijnlijke hoef te nagelen. http://www.glushu.eu
Daarmee zijn bij meerdere HB paarden al goede resultaten behaald, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat ze weer op blote voeten komt te lopen.

Verder heb ik een proefzakje Vitalbix binnen en aan de hand van de geur vraag ik mij af of ze dat gaat eten.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:10

Hoe raak je uit de vicieuze cirkel met een pony die tegen hoefbevangenheid aan zit en waarbij enkel hooi geven,met slowfeeder niets uithaalt.Beweging (terug de sport in) is de oplossing maar dit kan dus niet.
Hij heeft zeer gevoelige hoefzolen momenteel en heeft ook spat rechtsachter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:13

Je kunt toch ook beweging geven zonder dat dit wedstrijdgericht is?
Voor gevoelige zolen kun je hoefschoenen gebruiken.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:18

Longeren haalt niet veel uit en dit gaat ook niet goed.Pony loopt heel slecht in wendingen.Hij neemt heel korte passen en is al enkele keren onderuit geschoven.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:27

Meert, ik heb dat ook eens gehad en toen had mijn DA preventief een middeltje gegeven om de bloedvaten open te zetten, en een ontstekingsremmer. De pony was op dat moment wel volledig van de medicatie af, en ze heeft gelukkig geen terugval gekregen. Of dat door de inspuiting kwam of gewoon geluk, dat weet ik natuurlijk niet.

Inkie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:05

Ik wil het zo graag goed doen, maar moet nog voorzichtiger doen dus... Heel fijn, die tips hier!
Ze gaan los naar binnen, de anderen draven altijd, dus dan gaat ze mee. Het graasmasker ga ik doen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:03

VickyS schreef:
Longeren haalt niet veel uit en dit gaat ook niet goed.Pony loopt heel slecht in wendingen.Hij neemt heel korte passen en is al enkele keren onderuit geschoven.

Een hoefbevangen pony longeren….dat lijkt mij een heel slecht idee. Ongelijke belasting van de hoeven. Dus…gewoon wandelen, rechtuit. Maar niets forceren, als pony niet wil lopen, niet doen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:30

Nee,tuurlijk niet.Dat deed ik eerder om hem te doen afvallen.Hij was toen niet bevangen.
Wandelen helpt helaas niet.Daar valt hij niet van af.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:48

Schaf een paar goede bergschoenen aan en wandel tussen de 10 en 15 km per keer. Dat zou verschil moeten maken. Hier helpt dat wel, maar een simpel blokje om hou ik m ook niet mee in conditie nee. Mijn chronische wordt ook te snel te dik voor HB begrippen omdat hij niet meer bereden kan worden, ook spat icm 4 kantelingen. Stappen wel, dus we gaan om de 4 weken in het bos stappen en voor de rest wandel ik die afstanden 2 keer per week. Daarnaast ligt het ook aan hoe en wat en wanneer je voert, of ze goed op gewicht blijven of juist aankomen/te dik blijven.

Edit; wat betreft de zolen, vraag je smid om niks van de zolen af te snijden. Laat t op z'n beloop. Komt ie er al niet aan, overweeg dan speciaal HB beslag tot na de winter of kijk eens naar hoefschoenen. Vermijd asfalt. Overbelasting op de zolen zorgt voor stagnatie en zo kom je er nooit uit.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:56

Ik ga op zoek naar hoefschoenen inderdaad.Bekapper snijdt nooit aan zijn zolen.
En wat het wandelen betreft;2 à 3 keer per week 10km haalt hier niets uit.
Hij zou echt moeten draven maar hem leiden aan de fiets vind ik persoonlijk te gevaarlijk i.v.m. controle te houden en zelf niet te vallen mocht hij weg springen van iets.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:52

Wat zegt de dierenarts VickyS?

Wandelen gaat misschien niet snel, maar iedere beweging is meegenomen en in de tijd dat je wandelt kan hij niet eten.

Mijn paard heeft 4 hooibakken in de hoeken van haar paddock, waardoor ze steeds van bak naar bak loopt, onderonsjes met haar buren maakt en zo toch over de hele dag best wat afloopt.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:07

Klopt, en hoe meer er 'gewandeld' wordt, des te meer afvalstoffen er afgevoerd worden. Sinds we voor de onze een PP hebben gemaakt blijft hij ook mooi op gewicht, zelfs als ik het drukker heb en m zo 3 weken moet laten staan. Inmiddels zelfs van 7 plakken in de slowfeeder overdag voor hem en zijn vriendje naar 5 kunnen gaan, omdat hij de hele dag wat aan t doen is en niet meer zo gefixeerd is op eten. Hij heeft grote boomstammen om op te knagen, wilgentakken, ik hang slowfeeders op hele verschillende plekken en zorg dat hij ver moet lopen voor het water. Daarnaast een grote speelbal en een Dodson & Horrel mineralenblok zonder suikers, melasse, zout, koolhydraten e.d.. Alleen selenium, magnesium, kobalt, koper etc. Wellicht zou je kunnen kijken naar de mogelijkheden wat betreft huisvesting als al de andere opties niets voor je uitmaken. Soms blijkt je huidige stalling niet eens meer geschikt, hoe sneu ook. Een HB paard in een saaie vierkante paddock zonder aansporing tot beweging zal voor het gewicht ook alleen maar nadelig zijn. Geen idee hoe die van jou staat natuurlijk, maar bovenstaande post van tiwi1969 geeft ook aan dat een beetje creativiteit al veel verschil op de langere termijn kan maken in bijvoorbeeld een paddock.
Hou met hoefschoenen rekening ermee dat HB hoeven erg snel groeien en dat je dus met 2 tot 3 weken uit de maat gegroeid kan zijn. Maar dat soort dingen zal je hoefsmid je geheid ook kunnen vertellen als hij erbij betrokken is qua aanmeten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:16

Mijn paard staat eigenlijk op een hele saaie rechthoekige paddock. Zelfs zonder haar maatje omdat die wel de wei op mag. Maar door het hooi te verdelen over meer bakken en slowfeeden met een masker houden we haar toch bezig.
Gelukkig heeft ze wel buren waarmee het gezellig is. Niet meest ideaal maar het werkt wel. Afbeelding

Modderbad

Afbeelding

Ze lust de Vitalbix graag dus ik ga zo een zak halen, toch nog een stapje terug in de suikers.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:59

Je doet wat je doen kan idd tiwi1969. Hopelijk kan het voor jouw paard straks ook weer anders. In de lange nasleep na constatering HB kun je niet meer doen als dit. Knap dat ie het hooi kan eten met een guard. De mijne werd er helemaal gek van. Ik heb de mijne in een paddock van 10 bij 4 gehad. Ik kon hem in de paddock na bijna een jaar zo niet meer aanzien. Mijn paard trok het ook niet meer. Werd down en verloor z'n levenslust.

Afbeelding
De paddock, wel met m'n gezonde erin.

Daarom na dat jaar geïnvesteerd in een paddock paradise. Veel in beweging en veel gelukkiger. Ze functioneren ook echt als kudde zo. Gelukkig komen er ook steeds meer pensionstalling en op deze wijze. Iets wat voor HB-ers heel fijn kan zijn. Omdat het doe het zelf beheer is kan ik m'n gezonde pony gewoon afwisselen op de weide en ondertussen de track weer sluiten zodat de andere 2 niet op de weide kunnen. Vind het echt een prachtige uitvinding, die pp's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:21

ziet er goed uit. Heb jij toevallig een tekening van het ontwerp van je PP?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:20

Ik vind een PP ook erg mooi, sterker nog een vriendin van mij heeft een stalling op dit principe, maar helaas niet geschikt voor mijn paard. Dat zijn we ook samen eens.

Mijn paard heeft zwaar zomereczeem en dat houden we onder controle door haar 's nachts op een binnenstal te zetten en overdag stevig ingepakt laten lopen.
Daarnaast heeft ze 2 jaar geleden een ernstig trailerongeluk gehad met een beschadigde rug tot gevolg die ze zo min mogelijk hol mag maken en met eczeem op de buik en schuren over de grond is dat wat gebeurt. In maart 2015 een blessure aan haar tussenpezen van beide voorbenen, waarvan ze nu gerevalideerd is, dit voorjaar eindelijk back-on-track. I.v.m. eczeem en de kapotte rug zijn we naar deze stal verhuisd en de bodem van de bak is ook heel geschikt voor haar pezen.
En dan ligt nu alles weer stil doordat ze bevangen is en het blijft schipperen naar wat voor haar het beste is.

Het hele verhaal tot dit voorjaar:
[ITP] Cherise 5 jaar lang Golden Girl!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:56

Dierenarts zegt dat de pony terug aan het werk moet worden gezet.Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Hij staat dag en nacht buiten op ca. 40 are,geen gras ofwel langstengelig,volledig uitgebloeid,naar het dorre toe.Wordt niet bijgevoerd enkel in de wintermaanden vitaminekorrel.
Hooi op verschillende plaatsen helpt niet.
Het opmeten van hoefschoenen gebeurt normaal 2 weken na bekappen.Pony zijn hoeven groeien niet sneller dan vroeger hoor.
Hij is momenteel niet hoefbevangen maar zit er tegenaan.

Inkie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:13

@Sylva, wat ziet dat er gaaf uit!
@Tiwi1969, dat is niet niks, daar heb je een hele kluif aan... Gelukkig dat ze de vitalbiks lust!
Vandaag bij mijn merrie de veearts weer gehad, het ging weer minder ondanks alleen hooi, weinig biks en op zand. Ik was helemaal down, en m'n merrie ook.
Wat blijkt nu, mijn hoefbevangen merrie is 'gewoon' kreupel! Een blessure in het bekken, na een kleine manipulatie en wat beweging zag je haar opleven. Ik ben helemaal opgelucht! Nu 2 eweek aan de longe over de rug, en dan mag ik er weer op *\o/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:29

Wat een onzin van die veearts, alsof je met 'gewone' beweging niets bereikt. Maar ja, je moet wel willen en er tijd in willen steken. En lange wandelingen kosten meer tijd dan ff erop rijden of longeren.

Inkie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:39

Kinke, dit gaat niet om hoefbevangenheid, maar om een blessure in het bekken. Dan moet je over de rug laten bewegen, in draf en galop met een elastiek om ze in de goede houding te laten bewegen. Ik wist zelf niet waarom ze niet goed liep.
Dat heeft niets met luiheid te maken hoor

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:00

eh…dit gaat niet over jou? Gaat over Vicky, wiens veearts zegt dat pony 'aan het werk' moet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:04

Inkie, wat een goed nieuws! Straks lekker weer genieten!