[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:45

Arabesk schreef:
Ook bemesting of juist een gebrek aan bemesting kunnen het fructaan gehalte doen oplopen.

Tja en wat is dan beter?
Zo ook met het hooi. Bemest of onbemest hooi is niet zo belangrijk als de tijdstip en het moment van het maaien (maand mei of maand juli maakt al veel verschil; evenals grassoorten, bodemsoort, e.d.).

En zo zijn er altijd wel oorzaken te vinden van/voor bevangenheid.

En niet alleen een teveel, ook een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen kan bevangenheid in de hand werken.

Verder heb ik gelezen dat zelfs luchtvervuiling ook een mogelijke veroorzaker is van extra vrije radicalen in een lichaam (bij mens en dier) die op hun beurt weer voor chronische ziektes kunnen zorgen (oa hoefbevangenheid).

Maw, het is soms niet altijd heel erg logisch en duidelijk waarom je paard HB is geworden als fructaan in het gras niet direct voor de hand ligt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:37

Arabesk schreef:
Ook bemesting of juist een gebrek aan bemesting kunnen het fructaan gehalte doen oplopen.

De link met bemesting is eigenlijk de enige die ik kan leggen met Stef zijn HB. Vorig jaar is er niet gemest, dit jaar wel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:56

xMariekee schreef:
Met water eet ze het ook al niet meer, ze is wel kieskeurig geworden.. eerst at ze alles :Y)

Bedankt voor de reacties! :) Ik zal even kijken!

Edit: Van wiesencob zou ik volgens marstal 4,5-5 kg per dag moeten geven. Lijkt me wel heel veel :?

Wiesencobs is geen krachtvoer! Het is een ruwvoer vervanger, vandaar dat ik er de Force bij geef. Of eigenlijk, ik geef de Wiesencobs om hem de Force te geven (en een zandkuur) :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:00

Arabesk schreef:
Ik zie wel degelijk een connectie tussen bemesten en HB.

Hier heb ik al meerdere exemplaren anekdotisch 'bewijs' dat de bemesting de oorzaak was van HB. Ook bemesting of juist een gebrek aan bemesting kunnen het fructaan gehalte doen oplopen.

Een HB shetje hier in de buurt werd slechter als ze hooi kreeg van bemest land, ze knapte in drie dagen op van alleen maar willen liggen naar draven en bokken toen ze op hooi werd gezet van onbemest land. Ook drie andere shetjes wat verderop in Noordholland gingen achteruit toen er een partij hooi kwam op die pensionstal van land dat bemest was.

Vooral uitkijken met varkensgier op een paardenwei!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:01

Ik laat de wei elk jaar bemesten met eigen paardemest en de rest van de zomer gaat er ca. 2 keer kunstmest 17-17-17 over en nog ca. 2 keer stikstof.
Indiana is bevangen geworden in maart 2005. Ze had toen nog niet op het gras gestaan.
Zomer 2006, 2007 en 2008 heeft ze 2x per dag 1,5 uur op in de wei gestaan. Nu ben ik nog aan het opbouwen en zitten de paarden op 2x een half uur op de wei.
Ik ben dus niet bang voor bemest land en ook niet voor bemest hooi/voordroog.
's Winters krijgen de paarden voordroog (lang en stengelig) van bemest land.

Kortom: ik weet het ook niet :D .

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:14

voor marco regelen we altijd hooi van onbemest land. Het is me al een paar keer duidelijk geworden dat hij in de winter zomaar bevangen werd toen we hooi hadden van bemest land. dus voor mij alleen nog maar hooi van onbemest land.

Ik moet zeggen dat ik nu ook iets meer durf met marco en gras. hij mag wat vaker in de tuin bij mijn oma eten en afentoe even de wei op (ook al is dat maar voor 20 minuten) dat is voor ons al een hele grote stap aangezien ik als de dood ben dat het weer fout gaat! maar ik vind het zoo fijn als ik hem het land op kan laten.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:57

ik kom hier ook eens kijken.
onze merrie was al eens bevangen geweest, kort voor ze bij ons kwam
en nu blijkt ze terug bevangen te zijn ( ze is 10 maand drachtig). Geen idee hoe het komt trouwens ( drachtig zouden ze minder snel bevangen worden) we hadden de bemeste wei in twee kleine stukken gedaan en haar voer hebben we geleidelijk aan opgebouwd.
ze krijgt nu een keer per dag equipalazone en 2 keer per dag worden haar hoeven ingesmeerd met hoef bevochtiger

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:14

Ik check onze paarden elke dag, of alles nog naar behoren werkt.
Bij onze pony doe ik een dubbel check de dag nadat hij van kampje is verhuisd. Dan laat ik hem even wat rondjes draven, zodat ik kan zien of hij nog zonder rollater vooruit kan :P

Normaal liet ik altijd door de boer bemesten, vorig jaar korrels gestrooid en vanaf begin winter naar nu toe spreid ik hun eigen mest over het land uit.
Normaal dus nergens last van gehad, vorig jaar dus ineens wel, sindsdien ook niet meer.
Tja, waar het aan ligt, ik kan ergens niet geloven dat die paar korreltjes die ik had gestrooid (veel minder dan aangegeven) het hebben kunnen veroorzaken.
Toch is het misschien wel interessant om eens te bekijken wat voor verschil er zit tussen mest van de boer, mest van pavo en mest uit hun eigen achterste.
Als iemand weet hoe dit uit te zoeken is....

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:22

Zal ik dan maar mee doen aan al die positieve verhalen? :D

We hebben gister een beginnetje gemaakt met Judy om haar voor de kar te beleren :) Eerst een aantal rondjes geoefend met de oogkleppen en het "achter" haar lopen, en daarna zelfs al een pallet gesleept! Ging precies volgens het boekje ;).. dus hier een trotse eigenaresse! Vanmiddag gaan we opnieuw slepen met de pallet, en wanneer ze er klaar voor is kan de kar erachter :) Denk niet dat dat heel lang meer duurt!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:31

Ik kom hier ook weer eens om de hoek kijken ;)
Wat betreft dat bemest/onbemest weet ik het ook niet meer. Ik doe maar gewoon wat goed voelt en tot nu toe is Caitlin al 2 jaar bevangenheidsvrij. Misschien ook wel omdat het bij haar heel duidelijk is wanneer ze 'teveel' krijgt. Dan zijn haar benen bij en net boven de kogel opgezet. Een dag op alleen maar hooi en dan is het weer over..

Hoe ging het bij jullie na de bevangenheid met de hoeven? Die van Caitlin gingen ineens enorm groeien, vooral naar de zijkant en ze brokkelden heel snel. Pas de laatste paar maanden groeien ze weer normaal, zonder brokkelen. Ze heeft er alleen nog een scheur inzitten die niet weg wil..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:14

Hallo allemaal,

op dit moment loopt er een topic [VS] Insuline resistentie - Gluco Balance van Phytonics met daarin ook interessante informatie voor onze HB-ers. Met name de link die geplaatst is door Esther Hegt met een filmpje over management van EMS paarden levert informatie!

Grappig eigenlijk om te horen in het filmpje dat paarden met IR, EMS en dientengevolge ook laminitis, niet een verstoorde stofwisseling hebben, maar juist een hele efficiënte stofwisseling. Een groot deel van de voedingsstoffen wordt nl. omgezet in vetten ( dus: dikke manenkam, richeltje op de kont, verdikking bij de geslachtsorganen van hebgst/ruin, schouders en buik) .. logisch eigenlijk dat dit genetisch bepaald is: het wilde (oorspronkelijke) paard moest tenslotte ook door de winter zien te komen en derhalve een vetlaagje sparen voor 'magere' tijden. Onze paarden kennen geen hongersnood.. en misschien is juist wel het feit dat we constant voldoende eten geven ( eigenlijk te véél) wel een oorzaak van EMS en de gevolgen daarvan. Overigens wordt in het filmpje geadviseerd om naast schraal hooi e/o beperkte weidegang Vitamine E + mineralen te geven.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:13

ik kom hier nog meer goed nieuws brengen!
vandaag weer onze 3de wedstrijd gehad sinds zijn laatste hoefbevangenheid van ruim 7 maanden terug en we zijn alweer een winstpunt rijker!! 172 en 180 en daarmee een keer 5de en een keer 2de. ik ben weer zeer tevreden al kon hij vandaag nog best iets actiever maar daar gaan we weer hard voor werken komende week!

Nu marco meer voer krijg merk ik dat hij wat meer spekjes heeft op zn kont en een wat rondere buik krijgt aan de onderkant maar nog helemaal geen vetje of iets over zn ribben heen (die zie je dus ook nog steeds) iemand ervaring mee?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:29

Gefeliciteerd Fancylover!

Maar ... zoals je in het filmpje ( zie de link die ik hierboven gaf) kunt horen zijn spekjes een teken aan de wand dat het fout begint te gaan. Een paard hoeft niet noodzakelijkerwijs blubbervet op de ribben te hebben - in het filmpje zie je dus ook een foto van een behoorlijk schraal paard maar wel met een verdikte kont, en dikke manenkam. En die was dus goed bevangen.
Ik zou dus maar goed opletten als ik jou was want als je die signalen negeert valt-ie wellicht weer terug.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:39

http://translate.google.nl/translate?hl ... start%3D50

[quote]Nu marco meer voer krijg merk ik dat hij wat meer spekjes heeft op zn kont en een wat rondere buik krijgt aan de onderkant maar nog helemaal geen vetje of iets over zn ribben heen (die zie je dus ook nog steeds) iemand ervaring mee?

Wen er maar vast aan zou ik zeggen, ik heb ook zo'n paard. Laat iedereen maar praten, want ze lijken te mager, maar er komen alleen problemen van als je ze dikker wil krijgen! Kijk maar eens naar het paard uit de link, zo ziet mijn dame er ook uit.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:15

hij is niet echt dik hoor op zn kont en manenkam maar hij is iig een beetje aangekomen waar ik heel blij mee ben!
hij is inderdaad schraal en ik laat anderen ook gewoon praten hoor daar niet van maar ik deed het omdat ik het niet zo mooi vond maar ik ben er achter dat het niet anders is. Marco zn ribben kun je ook goed zien en voelen maar ben er inmiddels aan gewend. en hij doet het op dit moment ontzettend goed.
Ik hou zijn voer nauwkeurig in de gaten, zodra ik merk dat ik hem op die plaatsen wat te vet vind gaat hij terug in hoeveelheid!
maar kennelijk is het iets waar meer paarden last van hebben met deze ziekte ;)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:49

Alytuiere schreef:
Ik kom hier ook weer eens om de hoek kijken ;)
Wat betreft dat bemest/onbemest weet ik het ook niet meer. Ik doe maar gewoon wat goed voelt en tot nu toe is Caitlin al 2 jaar bevangenheidsvrij. Misschien ook wel omdat het bij haar heel duidelijk is wanneer ze 'teveel' krijgt. Dan zijn haar benen bij en net boven de kogel opgezet. Een dag op alleen maar hooi en dan is het weer over..

Hoe ging het bij jullie na de bevangenheid met de hoeven? Die van Caitlin gingen ineens enorm groeien, vooral naar de zijkant en ze brokkelden heel snel. Pas de laatste paar maanden groeien ze weer normaal, zonder brokkelen. Ze heeft er alleen nog een scheur inzitten die niet weg wil..

na 3 jaar sukkelen met hardnekkige scheuren, heb ik me een aantal weken terug gewaagd aan een kuur hoof aid special van cavalor met super resultaat. Ondertussen ook weer een keer naar de hoefsmid geweest die oude scheurtjes eruit gewerkt heeft en tot nu toe nog steeds geen nieuwe scheuren...ik ben superblij! hoop dat het zo blijft., nog een paar dagen en de kuur is klaar. Ik twijfel alleen of ik gelijk een nieuwe pot zal kopen, of dat ik nu een tijdje zonder zal doen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:18

ik gooi ook even iets in de groep....Kinke graaft momenteel naar olie in de paddock ;) Ze graaft tot het zwarte zand en gaat daar aan likken. Een mineralensteen heeft ze al maar heeft blijkbaar geen effect. Iemand suggesties?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:38

olie... vitamine E? dat is de enige link die ik leg...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:04

zat al te denken om er eens een vitaminespuit in te gooien :)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:13

Gvd, gvd, gvd, k.t, k.t, k.t het is nu dan toch zover, mijn paard is hoefbevangen.
Dus ook als ze niet dik zijn, eerder mager ogen en IR positief getest en je oplet kan het gigantisch misgaan. Ik vrees dat een sterk verwaarloosde wei, geen verstand van zaken door enkelen, mijn paard nu veel pijn bezorgen. Het leek zo goed te gaan en nu loopt ze op eieren, is net donald duck. DA erbij geweest een of andere anti-biotica kuur, waarvan ik de naam niet meer weet, en nu duimen heel hard duimen. Dus een IR paard heeft echt veel kans op HB en daar hoeven ze niet dik voor te zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:20

Citaat:
geen verstand van zaken door enkelen

??????

... maar.. welkom bij de club. Rot hoor, het kan zo maar gebeuren.
Wel moed houden, op de een of andere manier komen onze paarden er doorheen en leren wij baasjes ermee leven. Soms wel met diepe zuchten.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:23

hebben jullie enig idee hoe een drachtige merrie bevangen kan worden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:24

Hormonen denk ik..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:31

Jannepauli schreef:
Hormonen denk ik..

ooh dat wist ik niet. Wij maar aan het denken aan het voeren enz. Maar dat klinkt wel logisch als ik er over denk

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:37

Jannepauli schreef:
geen verstand van zaken door enkelen

Er zijn mensen die hopen waarschijnlijk aan de suikerklontjes in een wei te zie of er veel suiker staat of niet. Want he,er staat bijna geen gras(wat dan wel?),dus staat er niks!?