tiwi1969 schreef:Wat de dierenarts mij vertelde is dat het niet 1 oorzaak is maar een optelsom van factoren die samen heel slecht uitpakken.
Ik denk dat dit absoluut waar is!!
Als ik bijvoorbeeld naar mijn pony kijk dan kan ik de volgende dingen samen op een rijtje zetten optelsommetje:
- Te lange hoeven met losse ijzers
->al een tijdje rustiger aan/rust omdat het lastig loopt met een los ijzer
- Veel kort gestrest gras (voorgaande 6 jaren trouwens ook, toen geen probleem.)
- Waarschijnlijk doordat ik alleen kuil/gras voerde, tekorten van zink en koper.
->meer/veel stress
->slechter kunnen afvoeren afvalstoffen (maar dus wel heel veel binnenkrijgen/maken)
En nu, nu is hij ondertussen met ups en downs al 6 weken hoefbevangen. En kan ik niet zeggen dat ik ook maar 1 stap verder opweg ben naar genezing dan 5,5 weken geleden.
Zaterdag gaat hij naar een andere stal, waar 2 shetten staan die hoefbevangen zijn geweest en waar de hele stal is aangepast voor hoefbevangen pony's. Het is een paddockparadijs waar hij dus lekker de hele dag kan scharrelen. Hij krijgt daar zeer arm hooi itt het zeer rijke kuil wat hij nu krijgt. (Heeft iemand een idee of ik dat moet afbouwen? Of kan ik dat zo in 1 keer omgooien?)
Verder is hier een natuurgeneeskundige geweest. Die denkt dat het probleem voornamelijk in zijn voeding zit. Ik voerde dus alleen kuil/gras, want mijn pony heeft energie zat en wordt snel dik/heet van extra voer. Als je vergelijkt wat voor mineralen er in het gemiddelde kuil/gras zit en wat een paard nodig heeft aan mineralen, dan komt mijn pony ernstig te kort aan zink en koper.
Dit zou kunnen verklaren waarom hij zo 'autistisch' bang kan worden. (Hij schiet dan echt compleet dicht en ik kan echt niets meer met hem en moet hem echt vastpakken bij zn halster en hard zn naam roepen, dan reageert hij pas weer en staat hij nog 5 minuten na te trillen in mn armen, heel zielig.) Maar ook waarom hij over het algemeen best wel gestresst is terwijl het eigenlijk een hele brave dappere pony is.
Deze gestresstheid kan ook weer mee spelen bij de hoefbevangenheid omdat stress ervoor zorgt dat het lichaam zich klaarmaakt om te vluchten, oftewel er wordt energie klaargezet. Vervolgens hoeft het vluchten niet -> overschot aan energie.. Dit wordt afgebroken -> veel toxines. Deze toxines blijven vervolgens weer haken in de superkleine bloedvaatjes in de hoeven -> ontsteking -> hoefbevangen.
Nu heb ik van die natuurgeneeskundige het advies gekregen om vitalbix bij te gaan voeren en mijn hooi te gaan wegen en over te gaan op armer hooi. Want hij moet 9/12 kg (ben vergeten welke nou ook al weer, maar krijg nog een mailtje waar alles instaat..) hooi op een dag, als hij daarvan aankomt is het hooi te rijk. Daarnaast heb ik theïne-extract en citroen-melasse pilletjes gekregen, die zouden moeten ondersteunen bij het afvoeren van afvalstoffen.
Ik zou binnen 4-6 weken echt duidelijk verschil moeten zien. Ik moet haar op de hoogte houden en als er geen verschil is dan komt ze weer langs, om te kijken of er nog andere problemen zijn.