[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:28

oh, wat vreselijk Eline…veel sterkte.

Liesje89

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:11

Hè wat naar ;( Heel veel sterkte!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:08

sterkte hoor eline1991 Y;(

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:16

Wat een naar bericht. Heel erg veel sterkte eline1991

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:41

Ach jeetje...wat vreselijk. Sterkte hoor!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:26

Sterkte eline1991 Y;(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:41

Eline1991, sterkte!

Helaas kom ik hier ook meepraten...

Een half jaar nadat wij onze oude pony hebben laten inslapen, nadat hij als complicatie van PPID bevangen was geworden en zien der ogen achteruit ging, staat nu mijn grote trots en pas 5 jarige Groninger merrie licht bevangen.

Een een paar maanden voor het overlijden van onze Blacky heb ik mijn paard van haar geboorte stal af verhuisd naar een meer luxe stal waar ik haar zomereczeem beter kan managen en de bak een betere bodem heeft(paard had vorig jaar een peesblessure aan beide voorbenen). Deze stal heeft ander voer(hooi van raaigras-vrije paarden weilanden) dan mijn oude stal en mijn paard is daar naast afgevallen ook nagenoeg helemaal vrij van eczeem.
Afgelopen zaterdag was er een keuring op mijn oude stal, erg gezellig en ik vond het een mooie gelegenheid om mijn dame weer eens met de trailer te laten reizen, de ring te laten zien en een oud-stalgenoot zou haar onder het zadel rijden. Dus al met al de kans op een positieve ervaring en een flink leermoment.
Donderdag voor de keuring heb ik mijn paard al gebracht zodat de ruiter nog even kon oefenen.

Paard kreeg op mijn oude stal dus weer het rijkere voer waar ze ook mee opgefokt is en wat ze tot eind vorig jaar altijd gegeten had. Pech puntje was dat mijn hoefsmid zijn afspraak had afgezegd om medische reden van zijn kant, waardoor ik mijn paard voorafgaand aan de keuring door de aanwezige hoefsmid heb laten bekappen.
Op de keuring heeft ze goed gelopen, eerste premie en een plaats in de finale, en in de zadelrubiek liet ze zich in draf van haar beste kant zien. Galop is nog niet bevestigd, de ruiter heeft geen risico genomen en daardoor werd ze als laatste geplaatst, maar de jury roemde haar gereden zijn in draf. Tot dan toe niks mis.
Paard is na de keuring naar huis gebracht en daar hebben we haar nog even lekker in de paddock gezet.

Zondag kwam ik op stal en mijn paard liep niet fijn, wat gevoelig in de voeten en kon haar rechterachterbeen niet goed onder de massa zetten en ik dacht aan spierpijn en misschien wat te kort bekapt. Daarna sprak ik de stalhoudster en die vertelde dat ze zaterdagavond al wat gevoelig liep, die dacht ook aan te kort bekapt.

Maandag leek het al beter te gaan en dinsdag kwamen beide achterbeen weer ruim een hoef over in stap, passen waren gelijk van lengte. Wel bleef ze iets gevoelig op het harde, maar met stappen in de buitenbak was niets te zien, wij dachten nog steeds aan geduld i.v.m. het korte bekappen. Gisteravond had ze niet zoveel zin in lopen en vanmorgen was ze met moeite naar de paddock te krijgen, daar begon ik dus te twijfelen en heb ik de DA laten komen om bevangenheid uit te sluiten.
Helaas had de DA minder goed bericht en is mijn paard dus licht bevangen, vermoedelijk door de combinatie van 2 dagen wat rijker voer en het korte bekappen door de andere smid.

Voor nu staat ze in een natte paddock met hooi en een graasmasker op en krijgt ze Novacam tegen pijn en als ontstekingsremmer. Graasmasker draagt ze altijd op de paddock of in de wei i.v.m. erg grote eetlust en niet stoppen met eten. 's avonds krijgt ze dan porties hooi op stal verdeeld over de tijd. Geen krachtvoer
De DA gaf aan dat we er op tijd bij zijn en dat hij verwacht dat dit helemaal goed gaat komen, maar dat we dit als eens stevige waarschuwing moeten zien. Verder moet de hoefsmid nu niets doen, volgende week is hij toch op stal voor een ander paard en dan kijkt hij even mee.

Een heel verhaal dus... en mijn paard is toch al zo'n pechvogel. -O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:01

Inmiddels ben ik al flink aan het teruglezen in dit topic, best interessant om andere gevallen te volgen.

Mijn paard gaat het inmiddels iets beter mee. Met Novacam loopt ze beter, ook als na 24 uur de Novacam is uitgewerkt.
Er is bijna geen polsslag meer te voelen en de voeten hebben een normale temperatuur.
Ik heb echt het gevoel hier door het oog van de naald te zijn gekropen.

Voorlopig blijft ze nog op de paddock en kieper ik iedere keer haar waterbak leeg voor de hooibak zodat ze veel in het natte zand staat.
Komende week komt de hoefsmid en gaan we bekijken hoe nu verder, liefst laat ik haar op blote voeten maar als dat niet kan, of tijdelijk niet kan, gaan we andere opties overwegen. O.a. plakijzers.

Inkie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:51

Hier ook een nieuwe ervaringsdeskundige...
Mijn 4-jarige merrie heb ik ongeveer een maand. Ze werd net ingereden, dit deed ik samen met iemand. Ik was zo trots op ons dat ik voor het eerst zelf van begin tot eind gereden had. De dag erna haal ik haar uit stal, en herken het wijde loopje van mijn regelmatig bevangen mini...
Gelijk da erbij, novacam gekregen en met een paar dagen moest het weer beter zijn, dan terug opbouwen met longeren. Oorzaak is zeer waarschijnlijk het te rijke gras van ons melkveebedrijf. De bedrijfsdierenarts heeft een ander medicijn, ik gad advies gevraagd omdat ik de verbetering niet heel groot vond. Butacam, 2 x daags 2 zakjes van 5 gram. Verbetering zet in!
Nu na afbouwen van de buut is ze nog niet helemaal rad rechtsvoor. Alleen op het harde iets zichtbaar, op het zand was ze wat te rustig naar mijn idee. Had ik eindelijk een superleuk paard na 2 x vette pech, paarden weg hebben moeten brengen... Hopelijk gaat dit goed komen!!!
Vraagje: waar voel je de polsslag in de koot? En voel je die alleen als het niet goed is?
Ze loopt nu hele dagen in de bak met de anderen en wat strengelig hooi. Op het gras durf ik nog niet zo goed te proberen, we hebben wel wat onbemeste stukjes gras. Het rijke gaat ze niet meer op, of zou dat nog kunnen met graasmasker? Lijkt me wel wat sneu, ze is wel een veelvraat. Maar hb is nog sneuer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 08:09

Het voelen van de digitale pols doe je hier:
Edit:plaatje via Google

Afbeelding

Rijk koeiengras is niet goed voor een paard dus daar zou ik haar nooit meer opzetten en ook geen voer geven dat daarvan gewonnen is. Maar onbemest gras raakt gestressd en slaat daardoor veel fructaan op wat niet in groei wordt omgezet doordat de voeding ontbreekt.
Ik zou jouw paard voorlopig maar in de bak houden met hooi.

Misschien kan je een perceel opnieuw inzaaien met paardengras zodat je volgend jaar een geschikte weide hebt voor je paard. Ook daar is zeker in het begin een graasmasker aanbevolen om overeten te voorkomen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:36

Het gaat nog met ups en downs.

Ik vond het lopen vanmiddag maar zo-zo , het stukje van de paddock naar de stal nog duidelijk gevoelig. In haar stal op een extra dikke laag zaagsel was het redelijk goed.
Positief vind ik dat ik geen pols meer kon vinden in beide voorbenen en er geen drukpijn op de punt van de straal te bekennen was als ik daar met mijn duim op drukte. De hoeven voelden ook niet warm en de witte lijn ziet er nog normaal uit.

Maar oh, wat maak ik mij zorgen over mijn kanjer... je kan beter zelf ziek zijn.

Inkie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:24

Dankjewel tiwi1969! Jij ook veel sterkte met je paard
Wat een waarheid zit er in: de eigenaar van een bevangen paard is nooit meer onbevangen.
De koeienwei komt ze echt niet meer op! Het is verbazingwekkend waarom onze andere paarden, waaronder een shet nergens last van hebben, en mijn rijpaard het juist krijgt... Maar ik heb al gelezen dat er geen logica in zit.
Als een rijpaard meer aan het werk komt, is de kans ook kleiner dat ze het dan krijgen? (Mits op de voeding gelet wordt natuurlijk)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:50

Mijn paard heeft het gekregen van voer wat van oude koeienweides komt, wel mooi droog voer, het gekke is dat ze dat 4,5 jaar gegeten heeft en er dus mee is opgegroeid. Het bedrijf is al jaren niet meer actief met melkkoeien, maar de weides zijn daar ooit wel voor ingezaaid.
Nu is ze een half jaar weg van de stal waar dat gevoerd wordt en staat op een stal waar al het voordroog hooi van paardengras komt. Ze is 2 nachtjes terug geweest op haar oude stal en nu dus bevangen als resultaat.

Wij gaan dus nooit meer uit logeren zonder ons eigen hooi mee te nemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:40

Het is ook verleidelijk om er vanuit te gaan dat bevangenheid komt door bijvoorbeeld gras. Maar het kan ook mechanische bevangenheid zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:53

Wat wel meespeelt is dat ze wat aan de korte kant bekapt is door een andere smid dan onze vaste. Die heeft het te mooi willen doen.
Toch past het plaatje precies bij het andere rijke voer. Zo'n 48 uur na haar eerste hap daarvan begonnen de problemen.

Inkie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:06

Die van mij stond een week of 2,3 bij ons toen ze het kreeg. Was de avond ervoor bekapt. Kan dat er ook mee te maken hebben?
Het gras lijkt zo'n logische oorzaak

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 06:38

Wat de dierenarts mij vertelde is dat het niet 1 oorzaak is maar een optelsom van factoren die samen heel slecht uitpakken.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:43

Ik had ook zo'n gevalletje dat ik niet precies wist waar het vandaan kwam. Merrie stond net in de wei en toen is ze als model door iemand anders bekapt dan mijn eigen hoefsmid.
Ze kwam al gevoelig van de trailer af. ze is toen weer de wei op gegaan. I.v.b.m het slechte weer had ik haar weer naar huis gehaald en daar staat ze in de bak en paddock met de staldeuren open, dus kan kiezen war ze staat.
Wilde ze niet meer de bak uit het verharde op. Schrok er vreselijk van. Da kon ook niet vertellen of het hb was of te kort bekappen. Pulsatie, maar dat kan ook door te kort bekappen. Voor de zekerheid twee maanden op hooi in de bak. Nou is vorige week mijn eigen smid weer geweest en die kon met zekerheid zeggen dat ze niet bevangen was geweest.
Geef nu wel dagelijks Glucobalance en voldoende beweging, ze mag iedere dag los op het terrein grasjes bijelkaar scharrelen en morgen mag ze weer de wei op. Wel ga ik aan strook begrazing doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:55

Mijn paard was onmiddellijk na het bekappen, om 9 uur, niet opvallend gevoelig.

Ik heb haar 's middags om 4 uur gewoon zonder iets op te merken in de paddock gezet en om 6 uur liep ze gevoelig.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:03

tiwi1969 schreef:
Wat de dierenarts mij vertelde is dat het niet 1 oorzaak is maar een optelsom van factoren die samen heel slecht uitpakken.

Ik denk dat dit absoluut waar is!!
Als ik bijvoorbeeld naar mijn pony kijk dan kan ik de volgende dingen samen op een rijtje zetten optelsommetje:
- Te lange hoeven met losse ijzers
->al een tijdje rustiger aan/rust omdat het lastig loopt met een los ijzer
- Veel kort gestrest gras (voorgaande 6 jaren trouwens ook, toen geen probleem.)
- Waarschijnlijk doordat ik alleen kuil/gras voerde, tekorten van zink en koper.
->meer/veel stress
->slechter kunnen afvoeren afvalstoffen (maar dus wel heel veel binnenkrijgen/maken)

En nu, nu is hij ondertussen met ups en downs al 6 weken hoefbevangen. En kan ik niet zeggen dat ik ook maar 1 stap verder opweg ben naar genezing dan 5,5 weken geleden.
Zaterdag gaat hij naar een andere stal, waar 2 shetten staan die hoefbevangen zijn geweest en waar de hele stal is aangepast voor hoefbevangen pony's. Het is een paddockparadijs waar hij dus lekker de hele dag kan scharrelen. Hij krijgt daar zeer arm hooi itt het zeer rijke kuil wat hij nu krijgt. (Heeft iemand een idee of ik dat moet afbouwen? Of kan ik dat zo in 1 keer omgooien?)

Verder is hier een natuurgeneeskundige geweest. Die denkt dat het probleem voornamelijk in zijn voeding zit. Ik voerde dus alleen kuil/gras, want mijn pony heeft energie zat en wordt snel dik/heet van extra voer. Als je vergelijkt wat voor mineralen er in het gemiddelde kuil/gras zit en wat een paard nodig heeft aan mineralen, dan komt mijn pony ernstig te kort aan zink en koper.

Dit zou kunnen verklaren waarom hij zo 'autistisch' bang kan worden. (Hij schiet dan echt compleet dicht en ik kan echt niets meer met hem en moet hem echt vastpakken bij zn halster en hard zn naam roepen, dan reageert hij pas weer en staat hij nog 5 minuten na te trillen in mn armen, heel zielig.) Maar ook waarom hij over het algemeen best wel gestresst is terwijl het eigenlijk een hele brave dappere pony is.

Deze gestresstheid kan ook weer mee spelen bij de hoefbevangenheid omdat stress ervoor zorgt dat het lichaam zich klaarmaakt om te vluchten, oftewel er wordt energie klaargezet. Vervolgens hoeft het vluchten niet -> overschot aan energie.. Dit wordt afgebroken -> veel toxines. Deze toxines blijven vervolgens weer haken in de superkleine bloedvaatjes in de hoeven -> ontsteking -> hoefbevangen.

Nu heb ik van die natuurgeneeskundige het advies gekregen om vitalbix bij te gaan voeren en mijn hooi te gaan wegen en over te gaan op armer hooi. Want hij moet 9/12 kg (ben vergeten welke nou ook al weer, maar krijg nog een mailtje waar alles instaat..) hooi op een dag, als hij daarvan aankomt is het hooi te rijk. Daarnaast heb ik theïne-extract en citroen-melasse pilletjes gekregen, die zouden moeten ondersteunen bij het afvoeren van afvalstoffen.

Ik zou binnen 4-6 weken echt duidelijk verschil moeten zien. Ik moet haar op de hoogte houden en als er geen verschil is dan komt ze weer langs, om te kijken of er nog andere problemen zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:08

Ik zou zo snel mogelijk van het rijke kuil afstappen en in een keer overgaan op hooi.

Vitalbix heb ik al wel vaker gehoord, daar wil ik zelf een proefzakje van omdat mijn paard een kieskeurige eter is. Alles wat gezond is is niet lekker volgens haar, vorig jaar nog een hele zak Metazoa op de mesthoop kunnen gooien. Natuurgeneeskundigen, wichelroede lopers en pendeldraaiers heb ik niets mee, maar als jij er wat mee kunt, advies over voeding is natuurlijk oké, ik hoop dat het helpt voor jouw paard.

Vandaag stapte mijn paard wonderbaarlijk goed op het harde, terwijl ik gisteren gewoon down bij haar vandaan kwam en zelfs 's avonds nog een keer extra geweest ben omdat ze zo zielig was. Nu echt een grote UP dus, hopen dat dit zo blijft.
Vanmorgen had ze weer lekker een natte paddock gekregen, bij het vullen van de waterbakken maken ze voor haar de grond rondom de voerbakken nat. Aan het einde van de middag heb ik haar voeten nog even lekker afgespoeld met de slang en verder even een waterfeestje gemaak, daar is ze dol op. Je kan je dan wel afvragen wie er natter is na afloop.

De dosis Novacam laten we nog even volledig zo tot de hoefsmid is geweest, daarna ga ik met de dierenarts overleggen over wanneer we kunnen afbouwen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 00:35

Tiwi1969:
Ik week sinds woensdag het kuil en dat schijnt al te werken :) Dr komt iig echt vies zwart, mierzoet water vanaf.. En het kuil is ook duidelijk minder lekker volgens Tricky :o
Ik neig dus idd ook naar gewoon in een keer omschakelen, maar wil niet nog een rekening van de dierenarts erbij krijgen voor een spoedje omdat mijn pony koliek heeft..

Die vitalbix zou ik dan inderdaad eerst even testen. Ik proef altijd de biks even voordat ik het mn paard voer, iets met nieuwsgierig. En dit is de eerste die echt oprecht zout is ipv zoet. Mijn pony eet het trouwens wel, maar ja, die eet bijna alles :+

Heerlijk dat je paard zo lekker van het water geniet, dat maakt het allemaal een stukje makkelijker.

Mag ik vragen hoeveel Novacam je paard nu krijgt?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 05:17

Mijn paard krijgt voor 700 kg Novacam, gewoon haar normale gewicht.

Ik denk dat het omschakelen van kuil naar hooi. Dus van rijk naar arm, veel makkelijker en probleemloser gaat dan andersom. Van gras naar hooi lukt ook altijd in een keer terwijl je van hooi naar gras heel voorzichtig moet opbouwen. Dit werkte zelfs zonder problemen bij de moeder van mijn huidige paard, die was super koliekgevoelig.

Proeven van paardenvoer heb ik nog nooit gedaan en ik denk dat ze dat proeven ook echt zelf zal moeten doen. Maar ik ben nu al bang dat ze de Vitalbix gaat laten staan... Echt zo'n lastige eter, zelfs appels en wortels heb ik haar moeten leren eten, in hele kleine blokjes door haar brokken. Komt ook doordat haar moeder niet alles mocht hebben en ze daar dus als veulen niet van heeft geproefd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:16

Vandaag geen terugval na de goede dag van gisteren, dat geeft de burger weer moed *\o/*
Ze kwam zelfs in een galopje naar de uitgang van de paddock toen ze mij hoorde.

Ik heb een proefzakje Vitalbix besteld, eens zien of ze het lust.

Inkie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:44

Wat fijn tiwi1969!
Hier blijft het nu wat hetzelfde... Wel veel beter, maar naar mijn gevoel nog niet goed. Als ik haar de stal uithaal is ze duidelijk stijf. Na wat stappen verbetert het wel. Ik heb nog niet op het harde aan de longe gekeken. Als ze vanuit de bak terug naar stal gaat in draf lijkt het wel goed. Misschien nog een beetje kort, maar niet zo op eieren.
Ze staan al dik 2 week in de bak. Ik wou nog een slowfeeder net kopen voor in de stal en een specieton ombouwen voor in de bak.
Ik weet het niet meer... Vrijdag maar weer met de da overleggen.