(Edit: oh ja, hij slikt het WEL door, anders zou hij niet zo vet worden!)
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
romeorowan schreef:Liene: je schrijft dat insuline resistentie erfelijk is. Heb je daar meer informatie over?
Als dat zo is, dan ben ik mooi in de aap gelogeerd, want ik heb 3 kinderen staan van een insuline resistente moeder.
Citaat:Het probleem met uittesten of een paard wel of niet iets kan hebben, in dit geval gras, is dat je pas later de gevolgen opmerkt. Dan is het proces van hoefbevangenheid al lang aan de gang.
flavlip schreef:@ Liene Ik wil hem binnenkort laten testen, gaat nu goed![]()
Als er nu uitkomt dat hij IR is, wat kan ik dan anders doen dan bij 'gewoon' HB ?
SpikyBlue schreef:Ah, ok... Verklaart misschien waarom achter 'alleen' de witte lijn verbreed is.
Bedankt voor het delen van de foto (zat er wel met een scheef hoofd naar te kijken).
Hopelijk komt je paardje er weer gauw bovenop.
Leedebee schreef:DubbelDun schreef:@Leedebee : heb jij een masker of echt een korfje??
Zo ja een korfje merk jij dan dat bijv. de lippen 'slijten' of dat de tanden anders gaan staan oid ??
Klinkt misschien dom, maar ik vroeg het me gewoon af
Hij heeft een masker. De onderkant is van een soort rubber met 1 gat erin (ondanks dat het "zacht" is zie ik nog amper slijtage aan het rubber). Bij deze heb ik nog niks gemerkt. Iemand bij mij in de buurt gebruikt een greenguard en haar paard heeft nu scheef afgesleten tanden.
Ik heb trouwens wel aan de voorkant 2 stukken er tussenuit geknipt, omdat ik het mee een beetje benauwd leek.
Hier een filmpje die ik afgelopen weekend heb gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=-fZNfxwh ... rofilepage
Edit: Mn pony heeft verder geen slijtage plekken aan lippen of tanden, behalve een klein schuurplekje op de zijkant van zn hoofd. (vandaar het knutselwerkje aan zn halster)
lolclub schreef:@Flavlip
Misschien lees ik er overheen maar hoe oud is je pony nu ?
en heeft hij ieder jaar last (gehad) van HB of stijvigheid in de zomer ?
Verder ga ik helemaal mee in wat jannepauli schrijft want heb je er al eens over nagedacht dat juist het gedeelte van de zool voor de straalpunt (recht onder het hoefbeen) het gevoeligste gedeelte van de hoefbevangen hoef is en niet de hoefwand zelf ?
Het gekantelde hoefbeen drukt van binnenuit op de zool en kan/zal de aderen plat of kapot drukken, bij het meeste hoefbeslag wat gebruikt wordt bij hoefbevangenheid wordt daarom juist dit gedeelte van de zool ontzien en de druk zoveel mogelijk naar de achterkant en op de minder gevoelige straal gelegd.
Wat mij persoonlijk dan ook tegenstaat aan het Cytek beslag is dat er juist druk gelegd wordt onder de zool en het hoefbeen, wellicht komen daar ook de kneuzingen vandaan die nu zichtbaar zijn op jouw foto.
lolclub schreef:Andere vraag.. ik las dat je Glucobalance wilt gaan voeren ivm de ZE van Jilske.
ben je niet bang dat je met deze kruiden ook functies activeert die je niet activeren wilt ?
flavlip schreef:@ Lolclub Dat ligt eraan wat jij 'echt' vindt. Toen Flavio bijna 2 was is hij hoefbevangen geweest, heel stijf, niet graag willen lopen, harde manenkam. Dat was in de lente/zomer en deze keer was het in de winter. Vorige keren leek het mij dus te komen door de weidegang en nu door het kuilgras (in combinatie met te weinig beweging). Deze keer was het ergst en neem aan dat je daar 'echt' mee bedoeld. In de lente/zomer ben ik altijd al super alert geweest en er dus ook snel bij en afgelopen winter (na rustig afbouwen) heeft Flavio eigenlijk weinig gedaan en ik zat er ook niet zo bovenop, ik denk dus dat het hierdoor zo heeft kunnen escaleren (dat als ik er eerder bij was geweest het niet zo ver was gekomen...).
flavlip schreef:EMS is hetzelfde als IR? De dierenarts kan hier Flavio makkelijk op testen toch?
flavlip schreef:Over de witte lijn, ik dacht dat als de aanval voorbij was en de hoef weer volledig af is gegroeid de witte lijn ook weer normaal is. Vandaar dat ik dacht dat hij in de tussentijd dan wel een lichte terugval gehad zou hebben. Lijkt mij niet dat je het na ruim 7 jaar niet meer in de hoef kunt zien?
LauraKiara schreef:erg ingewikkeld allemaal, ik heb ook hulp nodig voor mn verzorgpony, ben heel bang dat ze dood zal gaan..