[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:46

ja joh! hij neemt niet eens de tijd om het door te slikken! haha! :Y)

(Edit: oh ja, hij slikt het WEL door, anders zou hij niet zo vet worden!)

Brainless

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:08

@Flavlip
Dan is het hoefbeen toch gekanteld?
Dat wordt nl berekend vanaf de hoefwand, en als deze naar voren wijkt, dan is het hoefbeen in verhouding tegenover de hoefwand dus gekanteld.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:43

romeorowan schreef:
Liene: je schrijft dat insuline resistentie erfelijk is. Heb je daar meer informatie over?
Als dat zo is, dan ben ik mooi in de aap gelogeerd, want ik heb 3 kinderen staan van een insuline resistente moeder.

Ik ben zelf niet echt super thuis in IR maar heb wel al heel wat gelezen, omdat mijn paard HB is :) Volgens mij is ook een link met metabolic syndrome, misschien dat er in deze links ook iets over staat.
Hier zijn wat links die er wat meer informatie over geven:
http://www.balancedequinenutrition.com/IRArticle.html
Volgens mij is dit een goed onderzoek er over: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16677122
Hier staat ook een stukje over genetische aanleg : http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=13885
Maar ik denk dat het onderzoek hier over echt in kinderschoenen staat! Als jij een doorervende merrie hebt, zou je nog wel een aanwinst voor zulk onderzoek kunnen zijn! :D Er loopt op deze moment een onderzoek naar dit: http://www.thehorse.com/ViewArticle.asp ... &src=topic
Ik denk dat er nog wel meer literatuur te vinden is, maar ik heb op deze moment even niet veel tijd. Ik heb wel toegang tot alle veterinaire databanken, dus als je ooit iets wil op zoeken moet je het maar laten weten ;)

Citaat:
Het probleem met uittesten of een paard wel of niet iets kan hebben, in dit geval gras, is dat je pas later de gevolgen opmerkt. Dan is het proces van hoefbevangenheid al lang aan de gang.

Ja, je hebt gelijk. Eigenlijk zou iedereen dit standaard moeten testen, maar helaas is het vaak een 'trail and error' gebeuren :)

flavlip schreef:
@ Liene Ik wil hem binnenkort laten testen, gaat nu goed :)

Als er nu uitkomt dat hij IR is, wat kan ik dan anders doen dan bij 'gewoon' HB ?

Ik denk dat je hier voor best het IR topic leest, maar hier zijn al wat links;
http://www.balancedequinenutrition.com/IRArticle.html
http://www.equinemedsurg.com/ir3.html
http://www.southernstates.com/articles/ ... stant.aspx
http://www.holistichorse.com/Nutrition/ ... horse.html

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:14

SpikyBlue schreef:
Ah, ok... Verklaart misschien waarom achter 'alleen' de witte lijn verbreed is.

Bedankt voor het delen van de foto (zat er wel met een scheef hoofd naar te kijken :+ ).
Hopelijk komt je paardje er weer gauw bovenop.

Ik denk niet dat dit de reden is waarom zijn achterhoeven minder erg zijn, het grootste gedeelte van het paardengewicht rust op de voorbenen, dus die hebben bij HB meestal meer te verduren. Ook is achter geen hoefbeenkanteling en voor wel (al zegt de hoefsmid liever dat de hoefwand anders is gegroeid/losgelaten, maar komt op hetzelfde neer ;) ).

Ik zal eens kijken of ik vandaag foto's van al z'n hoeven kan maken en proberen dezen er recht op te zetten :)

De rode plek komt echt van binnenuit en lijkt mij dus ook niet door het ijzer te komen. Net alsof je zelf je teen hebt gestoten, een bloeduitstorting eronder hebt en dan je nagel gaat knippen, zo zien zijn 'nagels' er nu uit.

Wel is mijn gevoel over cytek heel dubbel, juist omdat er zoveel negatieve verhalen over zijn die komen toch ergens vandaan...(en inderdaad Van Nassau is er ook op tegen), maar zoals eerder gezegd, dat wist ik toen niet, ben op mijn hoefsmid afgegaan en mijn pony doet het er super op, dus ik durf het echt niet aan de ijzers eraf te halen. De hoefsmid legt mij alles heel duidelijk uit. Dus, zelfs als het roze/beurzige gedeelte komt door het ijzer, het belangrijkste is in mijn ogen nu dat de hoefwand kan groeien. Als deze volledig hersteld is (na hopelijk een jaartje) dan gaan de ijzers er weer af.

Het gaat echt boven verwachting goed met m'n pony :D al blijft hij natuurlijk herstellende tot het helemaal uit z'n hoef is gegroeid en hij er een mooie stevige hoef voor terug heeft gekregen. Wel kunnen we al weer alles doen als 'altijd', hij is erg werklustig, vindt het fijn weer aan het werk te zijn en ik ook :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:54

Liene: bedankt voor de linkjes. Als ik wat meer tijd heb zal ik het eens bestuderen. Ik heb echter ook al heeeeeeel veel over HB, IR en EMS gelezen, aangezien mijn merrie in 2005 de diagnose IR/EMS kreeg. Van zomer 2005 tot december 2010 heb ik de vinger aan de pols gehouden, maar ik ben nog nooit ergens tegen gekomen dat het erfelijk is of kan zijn, wel dat er aanleg is om dik te worden met alle gevolgen van dien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:57

de voorbenen hebben bij hoefbevangenheid minder te verduren wat gewicht betreft.
Wat gewicht betreft....de onnatuurlijke stand,hangen in de hoefschoen kan mede een oorzaak zijn voor een kanteling(samen met ontsteking in de hoeflederhuid,waardoor de verbinding loslaat)
De achterbenen hebben het zwaarder,het paard doet al het mogelijke om de voorbenen te ontlasten.
Omdat die heel pijn doen.
Een paard wat aan 4 benen bevangen is ligt ook veel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 09:21

Vlaflip: Mijn geheugen laat me soms in de steek, daarom heb ik net je voorafgaande posten even bekeken. Ik zag dat je al eerder kritische geluiden kreeg, o.a. door mijzelf, over het gebruik van de Cyteks.
Ik vind het daarom best moeilijk om nu opnieuw te reageren - communicatie via internet is al niet makkelijk omdat bijna alle nuances wegvallen en aangezien ik nogal direct kan zijn, komen mijn woorden soms hard of verkeerd over.
Maar echt meid, ik schrik me een hoedje van jouw foto...
Ik kan al een nacht wakker liggen omdat ik tob over een vaag roze plekje in de zool van mijn paard op de plek waar de hoefwand een kleine vergroeiIng vertoont,en gelukkig heb ik een smid die mij er zélf op wijst, niet mijn zorgen wegredeneert, maar ook zijn hoofd breekt over wat de oorzaak kan zijn en hoe we dat opvangen.... maar van wat ik hier zie en wat je beschrijft zou ik meer slapeloze nachten krijgen..

Een zool die zo beurs is en roze plekken vertoont, dat kán niet goed zijn... dat er ná een fikse bevangenheid nog lange tijd erna bij het bekappen| beslaan de resultaten van de eerste schade te zien zijn, dat is duidelijk - maar dat ziet er naar mijn mening toch heel anders uit. Dit lijken me verse plekken en dat betekent toch dat er nog steeds, doorlopende schade aan de gang is. Jouw paardje was er, getuige de eerste foto die je ooit plaatste en waarbij hij compleet in de HB-stand stond, er ernstig aan toe. Het feit dat hij dat ná beslag ( met wat voor soort ijzer dan ook) dat niet meer doet, betekent niet dat alles weer goed is...
Een verkeerd ijzer, of verkeerd geplaatst ijzer heeft uiteindelijk heel veel invloed op het 'binnenwerk' van de hoef en zal het herstel proces in alle gevallen (negatief) beïnvloeden.
Datzelfde geldt voor bekappen - als je de basis niet goed zet, dan krijg je op termijn problemen. Ik denk hierbij maar aan mijn eigen paard die voor haar bevangenheid niet op ijzer liep, maar blootvoets en door een bekapper met veel theorieën in het hoofd en zijn website, zodanig verkeerd bekapt werd dat mijn grote en zware dame uiteindelijk richting eendenvoeten dreigde te gaan, platte schotels met de bijbehorende flares. Ik kan mezelf nog kwalijk nemen dat ik mij ooit heb laten aanpraten dat die bekapwijze 'goed' was voor m'n paard.

Maar goed, ik wil en mag niet over de grenzen van jouw eigen oordeel heen gaan met mijn geschrokken commentaar - toch hoop ik dat je je oor te luisteren wil leggen bij smeden die zonder eigen belang hierover iets te zeggen hebben. In dit topic vind je al Spikey Blue die ook heel ervaren is en een heldere blik op dingen heeft, en misschien kun je via El Camino 's vragen of zij de foto wil voorleggen aan Ron Aalders.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:24

Leedebee schreef:
DubbelDun schreef:
@Leedebee : heb jij een masker of echt een korfje??
Zo ja een korfje merk jij dan dat bijv. de lippen 'slijten' of dat de tanden anders gaan staan oid ??
Klinkt misschien dom, maar ik vroeg het me gewoon af :)

Hij heeft een masker. De onderkant is van een soort rubber met 1 gat erin (ondanks dat het "zacht" is zie ik nog amper slijtage aan het rubber). Bij deze heb ik nog niks gemerkt. Iemand bij mij in de buurt gebruikt een greenguard en haar paard heeft nu scheef afgesleten tanden.
Ik heb trouwens wel aan de voorkant 2 stukken er tussenuit geknipt, omdat ik het mee een beetje benauwd leek.

Hier een filmpje die ik afgelopen weekend heb gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=-fZNfxwh ... rofilepage

Edit: Mn pony heeft verder geen slijtage plekken aan lippen of tanden, behalve een klein schuurplekje op de zijkant van zn hoofd. (vandaar het knutselwerkje aan zn halster :o )

Hoor het korfje zo los te zitten bij het grazen of heb ik mijn korf veel te straks om mijn shet zitten. (ben bang dat ie halve wege zonder korf graast)
Mijn shet zat laatst weer tegen hoefbevangen aan, liep weer erg stijfjes.. belletje naar DA voor een kuurtje en nu loopt ie weer goed. had hem een half uurtje per dag bij mijn merrie laten lopen zonder korf met als gevolg dat ie weer stijf begon te lopen. ik heb hem nu op een heel kaal stukje gezet met genoeg bewegings ruimte zonde korf. s avonds mag hij met korf op het grote weiland lopen met het veulen waar niet super hoog gras staat.
mijn shet staat nu op een skraal stukje grond met een paar korte sprietjes zonder muil korf met die warme weer vind ik het sneu om de hele dag op een skraal stukje ook nog eens met korf te staan. ik heb geen gelegenheid om een padock te maken.

wanneer is het de beste tijd van de dag om je shet op het gras te zetten in dit geval met het veulen. misschien is deze vraag als eens beantwoord in dit topic alleen om dit allemaal terug te lezen is een beetje te veel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 12:22

@ Leedebee ; ik moest wel grinneken om jouw vergelijkingsfilmpjes met de graaskorf.. vooral het zonder korf vreten: ik moest m'n ogen maar dicht doen en ik hoorde m'n eigen Madam Pauli door de wei stofzuigeren ! Dat geluid wat jouw paard maakt, doet zij ook.
Ik ben er niet van overtuigd dat paarden die af en toe de korf op hebben, weten dat als ze dat niet om de snuit hebben, extra veel gaan eten met de gedachte nu kan ik even 'los'! Pau vreet gewoon altijd zo.. met een kennelijk onstilbare honger.
Friesje wil nog wel 's stoppen met eten en dan wat dromerig over de wei staan uitkijken - een beetje koekeloeren wat zich aan de horizon voordoet of bedenken dat ze wel 's op bezoek wil bij de ponies in de wei verderop. Maar Pau heeft daar geen belangstelling voor - eten móet!

Ik gebruik zelf zo'n korf zoals die van de Paardendrogist. Dat levert vaak wel wat kleine schaafplekjes op helaas. Ik moet nodig wat verzinnen om dat te voorkomen: misschien door wat leukoplast om de scherpere randjes te wikkelen. Die tonnetjes zoals jij hebt, heb ik ook gehad en heb daar ook het graasgat onderin groter gemaakt. Maar dat werd een drama - ze konden er maar niet aan wennen. Zelfs mijn immer goedgehumeurde Fries werd er lichtelijk hysterisch van. Ik heb ze dan ook maar bij de laatste goede-doelen-inzameling van paardenspullen hier op bokt, ingeleverd :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:42

Ik heb laatst zitten kijken hoe Boon eet zonder korf. Die eet in een kwartier gewoon een vierkante meter gras weg. Netjes van links naar rechts (of andersom) zwaarend en soms een stapje van 30 cm.
Met korf maakt ze méér loopmeters en krijgt ze minder binnen.
Dubbel voordeel dus :D

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:07

JP, zo;n tonnetje heb ik ook gehad. Maar mijn paard kreeg hen echt afgeschuurd, en had steeds zo'n warme kleffe snuit... kan niet lekker zijn om je snuit in rubber verpakt te hebben. Die korf van de paardendrogist blijft beter zitten, en daar heeft ze geen kleffe snuit in.

Wat schuurplekjes heeft mijn paard ook in het begin. Zeker onderop het kinnetje en aan de zijkant van haar hoofd. Wat wordt vanzelf eelt. Ik las laatst wel van iemand dat zij achterin (kin) een bontje had genaaid.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:13

@JP
Wat een mooie schuilstal is het geworden zeg, super hoor zo.
Hoe groot is hij en werkt het tussenschot goed zoals je het nu hebt ?

@Flavlip
Misschien lees ik er overheen maar hoe oud is je pony nu ?
en heeft hij ieder jaar last (gehad) van HB of stijvigheid in de zomer ?

Verder ga ik helemaal mee in wat jannepauli schrijft want heb je er al eens over nagedacht dat juist het gedeelte van de zool voor de straalpunt (recht onder het hoefbeen) het gevoeligste gedeelte van de hoefbevangen hoef is en niet de hoefwand zelf ?
Het gekantelde hoefbeen drukt van binnenuit op de zool en kan/zal de aderen plat of kapot drukken, bij het meeste hoefbeslag wat gebruikt wordt bij hoefbevangenheid wordt daarom juist dit gedeelte van de zool ontzien en de druk zoveel mogelijk naar de achterkant en op de minder gevoelige straal gelegd.
Wat mij persoonlijk dan ook tegenstaat aan het Cytek beslag is dat er juist druk gelegd wordt onder de zool en het hoefbeen, wellicht komen daar ook de kneuzingen vandaan die nu zichtbaar zijn op jouw foto.

Ik heb trouwens geen ervaring met graaskorven, Hit gaat iedere morgen na een pluk hooi 20 minuten op het gras en wat ze in die tijd doet mag ze zelf weten.
Na de 20 minuten gaat ze de zandbak weer in en aan het eind van de morgen gaat ze naar stal om hooi te eten.
Uiteindelijk wil ik wel opbouwen naar minimaal een uur gras maar de hele dag of zelfs 24/7 heb ik al nooit gedaan en vind ik ook niet nodig voor haar welzijn.
Ik heb hier twee zandpaddocks en een rijbaan waar de paarden in kunnen lopen, nadeel is de combinatie van zomerse hitte en heet zand dus we gaan hier ook eens kijken of we aan de paddocks van die mooie schuilhutten kunnen bouwen :) .

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:32

@Missbambie
Geen idee hoe strak het officieel moet, maar als het zo tegen zn snuit geplakt zit lijkt me dat ook niet lekker
zitten ;) ennu heeft hij ook ruimte om eerst het gras er doorheen te wurmen voordat hij een hap neemt. Als
het strak zit zou hij al met zn mond open, boven het gat, het gras moeten zoeken. (zie het voor me :')
én zn snuitje heeft wat meer ruimte om te "luchten" ;)

Hij accepteert dat ding gelukkig wel. De eerste paar keer stond hij heel zielig te kijken, met een blik in zn ogen
van "hoe kan je me dit aan doen, je eigen kind!" en je snapt het... dat waren een paar slapeloze nachten van
schuldgevoel! Maar ik ben blij dat ik heb doorgezet, want het gaat super. Als ze 's ochtends naar buiten
moeten, dan duwt hij zn hoofd al in het halster/masker en hij is gewoon vrolijk.

@JP
Ja grappig he!? Bij ons op stal staan 4 paarden, waarvan er 2 altijd even een middag dutje doen en dan weer eens wat eten. De andere 2 (waaronder die van mij!) staat DE HELE DAG te vreten! het maakt niet uit wanneer je langs rijdt :D
Ik moet zeggen dat zijn gedrag wel wat veranderd op het moment dat hij even zonder mag eten. Ik zou bijna denken dat hij meer saggo wordt, omdat hij weet dat hij maar heel even mag bunkeren :Y)

Wat het schuren betreft heb ik bij de Action van die microvezeldoek-sponsjes? (een soort dikke, kleine doekjes) gehaald. Kost bijna niks en dat is heel zacht spul.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 13:44

@ LC: Ja, haha, ik ben echt in m'n sas met de schuilstal en super trots op m'n vent die dat zo mooi gebouwd heeft! <3
Het tussenschot - dat overigens niet helemaal doorloopt tot de achterwand, de paarden kunnen via de achterzijde nu nog makkelijk van plek verwisselen, werkt goed. Het geeft de dames iets meer 'privacy' en mochten ze 's wat 'voernijderig' zijn en uithalen ( gelukkig nog niet gebeurt) dan vangt dat de klap op. Ik merk aan Fries dat ze zich er veilig achter voelt en toch wat beschermd is tegen de dominante uitstraling van Madam Pau. Een superidee dus wat Dubbeldun mij destijds aan de hand gedaan heeft!

We gaan overigens aan de voorzijde tóch nog een extra afdak maken met een overspanning van zo'n anderhalve meter breed - Pau heeft namelijk nog wel eens de neiging om parallel aan de achterwand te gaan staan en dan 'heerst' over de twee sta-plekken. Friesje staat dan wat beteuterd vóór de stal te kijken en waagt zich dan niet binnen.
Ach gossie... :(:)

De stal is iets meer dan 6 meter breed en bijna 4,5 diep. Met dit warme weer is het heerlijk koel en.. geen vlieg te bekennen! Ze gaan er graag in staan ook al was hun nieuwe tegelvloertje weer even wennen. Maar moeders is blij want zo kan ik het ook makkelijk schoonvegen en als er 's een keer gepiest wordt, de hogedrukspuit er op loslaten om weer een fris huisje te hebben. Tenslotte komt er geen regenbuitje binnen en ik ben bang dat het anders op den duur gaat stinken.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:06

lolclub schreef:
@Flavlip
Misschien lees ik er overheen maar hoe oud is je pony nu ?
en heeft hij ieder jaar last (gehad) van HB of stijvigheid in de zomer ?

Verder ga ik helemaal mee in wat jannepauli schrijft want heb je er al eens over nagedacht dat juist het gedeelte van de zool voor de straalpunt (recht onder het hoefbeen) het gevoeligste gedeelte van de hoefbevangen hoef is en niet de hoefwand zelf ?
Het gekantelde hoefbeen drukt van binnenuit op de zool en kan/zal de aderen plat of kapot drukken, bij het meeste hoefbeslag wat gebruikt wordt bij hoefbevangenheid wordt daarom juist dit gedeelte van de zool ontzien en de druk zoveel mogelijk naar de achterkant en op de minder gevoelige straal gelegd.
Wat mij persoonlijk dan ook tegenstaat aan het Cytek beslag is dat er juist druk gelegd wordt onder de zool en het hoefbeen, wellicht komen daar ook de kneuzingen vandaan die nu zichtbaar zijn op jouw foto.

@ Jannepaulie en Lolclub Ik vind dat jullie het netjes verwoord hebben. Ik weet dat ook het gedeelte onder het hoefbeen gevoelig is, maar het ijzer zorgt er juist voor dat er wat tegendruk geboden wordt (dit is tenminste wat de hoefsmid mij heeft uitgelegd). Natuurlijk zijn er verschillende meningen en ideeen, zegt iedere hoefsmid/dierenarts weer wat anders, vandaar dat ik kritisch blijf en heel veel vragen stel. Ik weet ook dat hier op bokt de meesten een ander plan van aanpak hebben.

Ik heb vertrouwen in mijn hoefsmid, ze woont niet om de hoek en komt toch nog elke keer onze paarden doen, terwijl ze ook had kunnen zeggen dat we door de afstand iemand anders moesten zoeken, of extra had kunnen rekenen voor de langere reistijd (we hebben onze paarden verhuist). Dit heeft ze beiden niet gedaan, ze vindt mijn pony een uitdaging en heeft al ontzettend veel voor mij en mijn pony betekend. De hoefsmid weet ook dat ik de ijzers er zo kort mogelijk onder wil, dit had ze zelf al van te voren gezegd, is om hem te helpen en als hij volledig hersteld is gaan ze er weer af.

Van mij mag El Camino (of ieder ander) het aan Ron Aalders voorleggen, maar jullie zien alleen de foto's en horen mijn verhaal, terwijl ik mijn pony daadwerkelijk zie. Het was inderdaad zeer ernstig en gezien de verhalen die ik hiermee lees denk ik niet dat ik iets te klagen heb over de vooruitgang die mijn pony boekt.

Als er een verkeerde invloed is op het 'binnenwerk' zou dit zich hoogstwaarschijnlijk uiten, in m'n pony z'n stemming, gangen, manier van lopen enz. Ik ben overal alert op, kijk naar m'n pony. Voor de duidelijkheid, Flavio is nu bijna 10 jaar (heb ik volgens mij niet eerder genoemd). De eerste aanval heb ik duidelijk opgemerkt, toen was hij net van mij. Verder alleen af en toe in de zomer wat slomer (maar meestal na de eerste week land, dus net als de meeste andere paarden, dit jaar niet trouwens) en soms wat stijf, waarna ik hem wat harder aan het werk zetten en dit vrij snel over was en deze hoefsmid zag in z'n hoef dat hij hoefbevangen was geweest, maar dit heb ik verder niet meegekregen.

@ Geerke In principe hebben de voorbenen het meeste gewicht te dragen, als een paard HB is wil hij deze juist ontlasten door naar achteren te gaan leunen, waardoor inderdaad de achterbenen het ook weer zwaarder krijgen. Flavio lag in de ernstige fase erg veel en dan ook het liefst uitgestrekt op z'n zij.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:59

@Flavlip
Even voor mijn beeldvorming: jouw pony is dus voor de eerste keer bevangen geraakt toen hij 1 1/2 - 2 was, en pas weer echt toen hij 9 1/2 was.
Buiten wat stijfheid en sloomheid ieder voorjaar (lichte aanval hoogstwaarschijnlijk) heeft hij geen "full blown" aanval gehad, en beide "echte" aanvallen waren in het najaar, klopt dit ?
Heeft hij vanaf zijn 2e al een verbrede witte lijn of is deze verbreding (van de foto) van de laatste keer ?

Je vroeg ook nog of er meer mensen zijn met jonge bevangen paarden.
Ik weet een aantal pony's die een aantal jaar geleden op twee en driejarige leeftijd op een weiland met BG3 (productiegras en 100% Raai) ingeschaard zijn, ze zijn allen binnen een paar maanden hoefbevangen geraakt.
Ze hadden ook allemaal Welsh en arabier bloed in de genen en waren direct of indirect familie van elkaar.
Eén is helemaal goedgekomen en loopt in de sport, twee andere merries hebben behoorlijk EMS, worden nu als fokmerrie gebruikt maar krijgen vrijwel jaarlijks een terugval, de rest is verdwenen naar andere eigenaren dus het vervolg daarvan is onbekend.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:23

@ Lolclub Dat ligt eraan wat jij 'echt' vindt. Toen Flavio bijna 2 was is hij hoefbevangen geweest, heel stijf, niet graag willen lopen, harde manenkam. Dat was in de lente/zomer en deze keer was het in de winter. Vorige keren leek het mij dus te komen door de weidegang en nu door het kuilgras (in combinatie met te weinig beweging). Deze keer was het ergst en neem aan dat je daar 'echt' mee bedoeld. In de lente/zomer ben ik altijd al super alert geweest en er dus ook snel bij en afgelopen winter (na rustig afbouwen) heeft Flavio eigenlijk weinig gedaan en ik zat er ook niet zo bovenop, ik denk dus dat het hierdoor zo heeft kunnen escaleren (dat als ik er eerder bij was geweest het niet zo ver was gekomen...).

Over de witte lijn, ik dacht dat als de aanval voorbij was en de hoef weer volledig af is gegroeid de witte lijn ook weer normaal is. Vandaar dat ik dacht dat hij in de tussentijd dan wel een lichte terugval gehad zou hebben. Lijkt mij niet dat je het na ruim 7 jaar niet meer in de hoef kunt zien?

Wel opvallend dat ze allemaal familie zijn en dan ook welsh/arabier. Flavio is 1/4 Welsh 1/4 Arabier en 1/2 KWPN. Voor zover ik weet 'zit' het niet in zijn familie, maar die worden allemaal al redelijk sober gehouden (liever te dun dan te dik).

EMS is hetzelfde als IR? De dierenarts kan hier Flavio makkelijk op testen toch?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:31

@JP
Heb jij de dames nu dag en nacht in de bak bij de schuilstal lopen of zet je ze ook nog op stal ?
en als je ze daar ook voert, hoe voorkom je dat Pauli Jilske wegjaagt en een dubbele portie eet ?
Op zich wil ik wel een soortgelijke schuilstal bouwen aan de paddock, maar er ook hooi in voeren wordt wat lastiger verwacht ik.
Snaap is de dominant hier en die laat Hittie echt niet met rust tijdens het eten.

Heb je trouwens later nog een laagje zand over de tegels gedaan of is de onderste foto van eerdere datum ?

Andere vraag.. ik las dat je Glucobalance wilt gaan voeren ivm de ZE van Jilske.
ben je niet bang dat je met deze kruiden ook functies activeert die je niet activeren wilt ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:53

lolclub schreef:
Andere vraag.. ik las dat je Glucobalance wilt gaan voeren ivm de ZE van Jilske.
ben je niet bang dat je met deze kruiden ook functies activeert die je niet activeren wilt ?

Een vrij recent artikel over interacties met 'folk remedies' en de risico's.
Herbs and Other Functional Foods in Equine Nutrition
Carey A. Williams, Ph.D.* & Emily D. Lamprecht
Department of Animal Science, Equine Science Center, Rutgers University, Cook College,
New Brunswick, NJ 08901, USA

http://www.eaap.org/Previous_Annual_Mee ... lliams.pdf

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:04

flavlip schreef:
@ Lolclub Dat ligt eraan wat jij 'echt' vindt. Toen Flavio bijna 2 was is hij hoefbevangen geweest, heel stijf, niet graag willen lopen, harde manenkam. Dat was in de lente/zomer en deze keer was het in de winter. Vorige keren leek het mij dus te komen door de weidegang en nu door het kuilgras (in combinatie met te weinig beweging). Deze keer was het ergst en neem aan dat je daar 'echt' mee bedoeld. In de lente/zomer ben ik altijd al super alert geweest en er dus ook snel bij en afgelopen winter (na rustig afbouwen) heeft Flavio eigenlijk weinig gedaan en ik zat er ook niet zo bovenop, ik denk dus dat het hierdoor zo heeft kunnen escaleren (dat als ik er eerder bij was geweest het niet zo ver was gekomen...).

flavlip schreef:
EMS is hetzelfde als IR? De dierenarts kan hier Flavio makkelijk op testen toch?

Ik had het blijkbaar niet helemaal goed begrepen dan, ik dacht gelezen te hebben dat Flavio op zijn 2e en afgelopen winter echt bevangen was en de andere jaren alleen wat stijf of sloom.
Je kunt je DA Flavio inderdaad laten testen op IR, al denk ik persoonlijk dat je bij de kenmerken die jouw pony heeft het geld wel in je zak kunt houden en ervan uit kunt gaan dat hij het inderdaad heeft.
Hier alvast een artikel van "The Horse" over herkenning en managen van EMS : http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=17648
Als je het artikel nog niet kunt lezen raad ik je aan om lid te worden want er staan veel interessante artikelen op deze site over EMS/IR en HB.

flavlip schreef:
Over de witte lijn, ik dacht dat als de aanval voorbij was en de hoef weer volledig af is gegroeid de witte lijn ook weer normaal is. Vandaar dat ik dacht dat hij in de tussentijd dan wel een lichte terugval gehad zou hebben. Lijkt mij niet dat je het na ruim 7 jaar niet meer in de hoef kunt zien?

Dat hangt er maar net vanaf hoe ernstig de aanval geweest is en hoe het herstel verlopen is, met enig geluk groeit de hoefwand na een eerste aanval weer mooi parallel mee met het hoefbeen,
maar een zekerheid hiervoor heb je niet en je kunt dus ook een verbreding overhouden.
Na meerdere aanvallen komt het meestal niet meer goed en blijft de witte lijn verbreed en kun je de echt afwijkende hoefgroei verwachten.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:20

Ik dacht dus dat Flavio alleen op rond z'n 2e jaar en nu hoefbevangen was geweest, maar aangezien de witte lijn weer verbreed was en hij periodes in de zomer sloom/stijf was (en niet te vergeten dik..) nam ik aan dat hij wel een aantal terugvallen heeft gehad. Maar aangezien jij nu zegt dat de witte lijn ook blijvend verbreed kan zijn durf ik niet met zekerheid te zeggen dat hij echt terugvallen heeft gehad...

Waarom denk je dat Flavio IR is? Aan de hand van welke symptomen? M.a.w. wat maakt het anders dan 'gewoon' hoefbevangen?

Ik kan het artikel inderdaad niet lezen en mijn engels is niet zo geweldig...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:59

kun je deze wel lezen ? : http://www.thehorse.com/pdf/factsheets/ ... ndrome.pdf

en hier de gekopieerde tekst van de link in eerder genoemde post (http://www.thehorse.com/ViewArticle.asp ... 648&src=RA)

Als je iets niet snapt in de tekst, gewoon vragen hoor :)

Identifying and Managing Equine Metabolic Syndrome
by: Erica Larson, News Editor
January 31 2011, Article # 17648

Is your horse obese? Has he ever tested positive for insulin resistance? Does he suffer from intermittent bouts of laminitis? If you answered 'yes' to any or all of these questions, your horse might be suffering from equine metabolic syndrome (EMS). But according to Ray J. Geor, BVSc, PhD, Dipl. ACVIM, professor and Chair of the Department of Large Animal Clinical Sciences at Michigan State University, identifying EMS and taking steps to manage the disorder can allow your horse to live a healthy and productive life. Geor gave a presentation on the topic at the 2011 University of Kentucky's Breeders' Short Course, held Jan. 22 in Lexington, Ky.

Identification
Many researchers believe that EMS might be a genetic disorder. Clinical observations suggest that certain breeds of horses and ponies (Morgans, Arabians, pony breeds, and Paso Finos, for example) seem to have a breed-wide predisposition to the disorder. University of Minnesota researchers, in collaboration with Geor, currently are gathering a group of study horses to use in their research on the genetics behind EMS.

Geor explained that the endocrine/metabolic disorder EMS is currently defined as "increased adiposity (fat deposits), insulin resistance, and a predisposition to laminitis," but the disorder appears to manifest itself in several different ways. He added that EMS research is ongoing, and researchers are currently exploring the possibility of different subtypes of EMS.

Veterinarians will diagnose EMS on the basis of history, findings from clinical examination, and the results of blood tests and radiographs of the feet (checking for evidence of laminitis), but obesity, insulin resistance, and laminitis--especially in combination with one another--are strong indicators of a horse being affected by EMS.

"An episode of laminitis is often the first clue in identifying EMS," he said. "It tends to be an insidious (slow) onset, and there may be a history of recurrent episodes." In pastured horses, episodes of laminitis are often associated with seasonal changes in grazing conditions. Other recent changes in diet (e.g., introduction of new feed) also might trigger laminitis in EMS horses, he added.

Increased adiposity also could point to EMS. Geor says that both generalized adiposity (displayed as general obesity, or a body condition score greater than 7 out of 9) and regional adiposity (generally on the crest of the neck, behind the shoulder, on the tailhead, or on the prepuce and mammary regions) can be indicators of EMS.

Geor cautioned that not all obese horses actually have EMS and that not all horses that have EMS are obese. He explained that more research is needed to fully understand the variation in body types of affected horses, indicating that a different subtype of EMS might be responsible for the disorder in non-obese horses.

Finally, Geor said that insulin resistance is the third indicator that a horse might be affected by EMS. Insulin regulates the glucose concentration in the blood and stimulates glucose storage in tissues. EMS horses, however, will have a decreased tissue response to insulin in addition to increased insulin secretion, resulting in high insulin concentrations in the blood.

The combination of these clinical signs generally leads to a horse being diagnosed with EMS. There are other diseases that could be plaguing the horse, however, and Geor stressed the importance of ruling out other endocrine disorders, especially equine Cushing's disease.

Management
Many horses and ponies affected by EMS can be successfully managed such that the frequency and/or severity of further laminitis episodes is reduced. However, Geor noted that the prognosis is less favorable for horses or ponies that have had multiple previous bouts of laminitis and have suffered major structural damage to hoof laminae. This emphasizes the importance of early EMS detection and management.

Geor cites managing the horse's diet as one of the most important tasks in controlling EMS. Reducing the body weight of an obese horse is essential for managing the disorder, he said. He suggested several tips to help fuel weight loss in EMS horses:

•Decrease daily calorie intake but maintain a reasonable feed intake to prevent excessive boredom;
•Feed late maturity hay;
•Do not feed grain or sweet feed, and avoid feeding treats;
•Do not turn the obese horse or pony out on pasture, as this results in uncontrolled calorie intake; and
•Feed a small amount of ration balancer feed to meet the horse's nutrient needs (generally a pound per day for an adult horse).
He added that hay should be fed as a percentage of the horse's body weight (generally starting at 1.2% to 1.3% for weight loss purposes) and should be weighed to avoid overfeeding. Geor added that the nonstructural carbohydrate content of the hay (starch plus ethanol soluble carbohydrates) should be less than 10%.

With effective weight loss, Geor said that insulin resistance will likely improve as well. He suggests monitoring the blood serum insulin concentration as the weight loss program progresses to evaluate progress in that area as well.

Some EMS horses are able to have limited access to pasture after effective management of obesity and insulin resistance, providing there is no current evidence of laminitis. However, owners should control their grass intake. Geor favors use of a grazing muzzle for these horses.

Physical exercise is also suggested to help manage EMS, however Geor said this can be difficult in horses with foot damage due to laminitis. Providing the horse is sound, physical exercise will assist with weight management by increasing energy (calorie) expenditure.

Want to determine your horse's weight? Learn how with our video tutorial and Horse Weight Calculator.
Geor suggests starting work three to four days per week for about 15 minutes at a time. Gradually increase the time as the horse becomes more conditioned, and try to work on an even and consistent surface, such as a sand arena, he said. Carefully monitor the horse's feet to assure no signs of laminitis or other problems develop.

For horses that are not sound enough for riding, Geor suggests increased turnout in a drylot (preferably a large one that will encourage activity).

Geor added that veterinarians will sometimes prescribe medications (e.g., levothyroxine sodium) for treatment of severely affected EMS horses, especially in situations where laminitis episodes persist in the face of strict dietary control. These medications should only be used in conjunction with other management techniques. Many nutritional supplements are marketed for use in EMS horses but Geor noted there is little scientific backing for these supplements.

LauraKiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 00:01

erg ingewikkeld allemaal, ik heb ook hulp nodig voor mn verzorgpony, ben heel bang dat ze dood zal gaan.. heeft chronisch last en geerfd. miss heeft iemand hulp? kan diegene me dan pb'en want hier gaat alles zo snel dat kan ik niet bijlezen haha, ik zie dat lolclub er veel verstand van heeft, misschien kan jij mij helpen? zou je me een pb kunnen sturen, het is een shet van ong 15 jaar en ze is dus chronisch hoefbevangen (na de winter in januari weer opnieuw geworden, ditkeer heel vroeg dus) ik weet niet hoe ik kan helpen en wat nou echt goed is! wel bewegen of niet? ik snap er niks meer van.. ; ( alvast bedankt!! <3

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 00:20

LauraKiara schreef:
erg ingewikkeld allemaal, ik heb ook hulp nodig voor mn verzorgpony, ben heel bang dat ze dood zal gaan..

Ik heet geen Lolclub maar wil je wel even wat helpen, ( Lolclub weet echt veel!) jouw verzorgpony zal niet dood gaan aan HB, maar wat heel erg belangrijk is om de pony nu niet op gras te zetten. ( zoek de oorzaak! Eerste hulp is pony enkel op hooi, desnoods geweekt hooi) Soms is dat niet mogelijk, dan is het wel beter om rekening te gaan houden met euthanasie, zeker omdat je zelf zegt het paardje is chronisch bevangen.
Jouw vraag is nu op dit moment

A: het paard is bevangen, en mag het paard bewegen?
Mijn antwoord is als het paard bevangen is, dan mag een paard dat alleen maar zelf aangeven en dan mag je de pony niet dwingen om te bewegen.
Hoefbevangen doet pijn.

B: Als je verzorgpony nu niet bevangen is dan is het erg belangrijk om te bewegen, maar dan moet de pony dus wel pijnvrij zijn, anders is het natuurlijk ook niet eerlijk naar de pony om te lopen.

C: Het beste wat je nu kunt doen is naar mijn mening met de eigenaren van je pony gaan praten en je zorgen delen, leg ze ook maar uit dat jij bang bent dat de pony dood gaat.

D: Het klinkt heel cru, maar jij kunt er niets aan doen behalve vragen stellen en vragen stellen is altijd verstandig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:17

LC...er staat iets over levothyroxine,dat lees ik niet vaak :o
En dat bewegen erg belangrijk is,dat zei mijn da gisteren ook al...maar ja,de berg af met een kreupel paard?
Nou ja,echt kreupel is hij niet.Af en toe onregelmatig.(da kon er niets van maken...nergens zwelling te zien alleen vetbulten op zijn kont.Het zou kunnen dat die ontstoken zijn)
Foto's maken was een optie maar hij zei zelf 'en dan'?Vermoedelijk speelt artrose ook een rol bij een paard van 23.
Wacht op de bloeduitslag,kijken of de lever nu iets beter werkt en de bloedarmoede weg is...en de nieren het nog doen ;)
Tanden zijn gedaan,die ware op een klein haakje na prima.Geerke heeft een golf(wave)is nu ook weer recht.

Laurakiara@
Wat rot!
Is er al een dierenarts bij geweest?Het is erg belangrijk dat de pony iets tegen de pijn en de ontsteking krijgt.
Het is altijd moeilijk als het je eigen pony niet is dan heb je meestal niet veel te zeggen over het bellen van een dierenarts.
Hoe zien zijn hoefjes eruit?En is hij te dik?