[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:31

MyrtheJ schreef:
Judy eet inmiddels haar magnesium met een flinke dot appelmoes braaf op :)
En de arnica en ledum lijken ook te werken.... ze wordt in het algemeen al weer wat rustiger, ze lijkt die constante spanning van "het zit niet lekker in mn lijf" al wat kwijt te raken.

Fancylover, hoeveel druppeltjes geef(gaf) jij per keer?

Ik gaf marco 15 druppeltjes van elk. (niet tegelijk)
toen het slecht met hem ging heb ik de druppels opgevoerd naar 25 van elk.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:59

xMariekee schreef:
Marieke_K schreef:
, zijn hoeven groeien echt bizar snel.

Dit is dus iets wat ik helemaal niet heb.. echt heel raar.
Nikita heeft nu al 12 weken en een paar dagen der ijzers en het ziet eruit alsof ze er net onder zitten..

Dat lijkt me niet erg gezond.. :n Niet eens die ijzers opzich, maar dat ze zo slecht groeien betekent wel dat er iets niet goed zit. Juist bij hoefbevangen paarden/ponys gaan de hoeven daarna heel snel groeien; hier moet de hoefsmid echt iedere vier weken komen hoor!

fancylover schreef:
MyrtheJ schreef:
Judy eet inmiddels haar magnesium met een flinke dot appelmoes braaf op :)
En de arnica en ledum lijken ook te werken.... ze wordt in het algemeen al weer wat rustiger, ze lijkt die constante spanning van "het zit niet lekker in mn lijf" al wat kwijt te raken.

Fancylover, hoeveel druppeltjes geef(gaf) jij per keer?

Ik gaf marco 15 druppeltjes van elk. (niet tegelijk)
toen het slecht met hem ging heb ik de druppels opgevoerd naar 25 van elk.

Hmm.. ik ben begonnen met 2xdaags 10 druppels van elk. Wel tegelijk overigens,geloof niet dat dat echt kwaad kan :) ..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:12

Het is even geleden dat ik hier geweest ben, maar nu het over homeopathie gaat vind ik het wel gepast om even te reageren. Afgelopen dinsdag is de ostheopaat tevens homeopaat geweest en deze heeft mijn pony helemaal nagekeken. Om een lang verhaal kort te maken heeft hij niet de symptomen van een bevangen paard.. Ik heb homeopathische druppels voor geschreven gekregen. Zelfs nog gevraagd of hij niets ter ondersteuning van zijn bevangenheid moest krijgen, maar dat is niet nodig omdat zijn stijfheid puur uit zijn lichaam komt.. Zelf had ik bij de diagnose van de da al mijn twijfels en ik ben blij dat ik zijn raad niet heb gevolgd.. Het heeft me nu een onderzoek en een flesje metacam voor niets gekost maar de da had eigenlijk gewild dat ik 10 dagen metacam zou geven dus 2 a 3 flesjes van 60 euro.. Na 10 dagen wilde hij nog langskomen.. Ik ben ook blij dat ik zelf geen kruiden of druppels voor zijn bevangenheid had gekocht want dat hij dus totaal niet nodig. Waarom ik dit hier vertel omdat misschien andere mensen ook wel in hetzelfde schuitje zitten terwijl hun paard niet bevangen is..

Amable_Chica

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:35

Bij Shinouk groeien haar hoeven ook niet snel hoor, ze kan soms 4 maanden lopen zonder bekapt te worden, en zelfs dan zijn ze niet lang.... Ze hebben bij haar nooit heel hard gegroeid hoor. Alleen vlak na haar bevangenheid groeide ze snel...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:39

MyrtheJ schreef:
Dat lijkt me niet erg gezond.. :n Niet eens die ijzers opzich, maar dat ze zo slecht groeien betekent wel dat er iets niet goed zit. Juist bij hoefbevangen paarden/ponys gaan de hoeven daarna heel snel groeien; hier moet de hoefsmid echt iedere vier weken komen hoor!

Ja idd.. juist omdat de ijzers eronder zitten kunnen ze al niet meer slijten. Maar juist nu loopt ze helemaal goed. Ik verander nu ook niks meer nu het zo goed gaat. Ik laat binnenkort wel een hoefsmit komen om te kijken maar er valt echt nog niks af te halen en de ijzers zitten nog helemaal goed.. De dierenarts zei dat de ijzers wel 12 weken konden blijven zitten. Maar nou zitten ze er 12 weken en zit nog steeds alles goed.. :?

Amable_Chica schreef:
Bij Shinouk groeien haar hoeven ook niet snel hoor, ze kan soms 4 maanden lopen zonder bekapt te worden, en zelfs dan zijn ze niet lang.... Ze hebben bij haar nooit heel hard gegroeid hoor. Alleen vlak na haar bevangenheid groeide ze snel...

zonder ijzers slijten de hoeven natuurlijk nog wel..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:32

Voor de bevangheid moest de smit al iedere 6-8 weken komen (Stef staat voor op ijzers), maar hij staat er nu net 3 weken op..

Mijn smit had inderdaad al aangegeven dat dit zou gebeuren en nog wel even aan zou houden, de cellen in de hoef zijn een beetje gemuteerd als het ware: ze groeien nog wel even snel, maar zijn een soort van groter (nemen meer ruimte in) waardoor de hoef sneller groeit.

Ik ben blij dat ze zo goed groeien, toch wel een teken dat het beter gaat :)

@Hanneke84: fijn dat het geen HB is, maar waar komt de stijfheid dan vandaan? Niets ernstigs hoop ik?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:32

Hij is niet enorm stijf het ziet er meer uit als licht onregelmatig, hij loopt gewoon door met zijn oren naar voren. Al deed hij dat al vanaf het begin. Hij zit vast achter in zijn rug en bij zijn 1e en 2e halswervel en linkerschouder. Over dik een week komen ze hem losmaken.
Ik heb hem evengoed op een kaal landje staan nu, want afvallen moet hij sowieso en werken mag hij nog niet.

Ik ben blij te lezen dat het met jullie paardjes ook goed gaat!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:57

@hanneke: vervelend, ik hoop dat de schade mee valt en dat hij snel weer de oude is :)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:51

bij marco komt iedere 6 weken de smit, hij staat dan wel rondom op ijzers maar na 6 weken is het gewoon echt weer tijd want dan krijgt hij weer van die bolle voetjes enz.

Mijn hoefsmid had die druppels aangeraden en gaf aan dat ik 15 druppels per keer moest geven en liever niet te gelijk want dan kan de stof niet zo goed zijn werk doen dan dat ze apart gegeven worden (ofzo iets maar als het niet anders kon, kon ik ze ook wel tegelijk geven)

@ hanneke, ik heb marco helemaal na laten kijken door een osteopaat en toen was alles prima met hem, ook een homeopaat erbij gehaald maar ik kon me totaal niet vinden in haar werkwijze.
Toch denk ik ook dat marco voor een deel spierbevangen is.

We zouden vandaag naar het bos lekker springen maar het paard van me zus heeft haar ijzer eraf getrapt gister dus we moeten nu eerst wachten op de smit.. hoop dat we dan vanavond nog even kunnen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:45

Hier nog even wat positief nieuws :) Gisteren voor het eerst weer wezen buitenrijden (we moeten een stuk over de weg om in het buitenrij gebied te komen) en Stef heeft geen pas kreupel gelopen. Zelfs nog even een drafje en een galopje gewaagd op het ruiterpad (gras) en ook dat ging goed :)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:41

wat een super nieuws zeg marieke!!!
en nu zo blijven doorgaan en hopen dat het weer voor een hele tijd goed blijft gaan :)

Ik heb ook alweer gesprongen met marco en alweer flinke ritten gemaakt, donderdag weer wedstrijd

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:51

Super om te horen dat het bij jou ook goed gaat! :D Daar word ik weer vrolijk van.

Met Nikita der hoefbevangenheid gaat het super, alleen gister heeft ze een hele erge allergische reactie ergens op gehad..
nou krijgt ze prednison en daar kon ze volgens de dierenarts wel weer wat stijver van worden. Hopelijk blijft het toch goed gaan nu.

Alleen nu eet ze marstal vito echt niet meer. Ik moet dus echt een andere brok/muesli vinden.
Ze lijkt niet zo heel erg last te hebben van het gras ed. dus ik denk dat ander voer ook niet echt problemen gaat geven.
Wat kan ik dan nog geven? Het moet iig niet extreem veel fructaan enzo bevatten, maar meer dan marstal vito moet toch wel kunnen.
Iemand nog een idee wat ik kan geven? :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:33

xmariekee : Op de site uit het onderschrift van isapaardje staan de voeders die geschikt zijn :)

Marieke_K en Fancoylover: Fijn dat positieve nieuws!!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:17

MyrtheJ schreef:
xmariekee : Op de site uit het onderschrift van isapaardje staan de voeders die geschikt zijn :)

ja, heb het gezien. Maar ik zoek toch wel ''echt voer'' (muesli, brok bedoel ik dan) waar ze ook nog energie uit kan halen, zoals marstal vito.
Diegene die op de site staan, zijn behalve marstal vito meer een soort hooi(vervanger)?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:22

Zou Pavo Summerfit wellicht iets zijn voor je paard?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:18

xMariekee schreef:
ja, heb het gezien. Maar ik zoek toch wel ''echt voer'' (muesli, brok bedoel ik dan) waar ze ook nog energie uit kan halen, zoals marstal vito.
Diegene die op de site staan, zijn behalve marstal vito meer een soort hooi(vervanger)?

Nee hoor,
In Equigard van Hippolyt zit ook voldoende energie.
Alleen de safe en Sound en Happy Hoof zitten laag in energie.

Alle "normale" gangbare muesli's bevatten altijd veel graan en graan is zetmeel/koolhydraten en vallen daarom af.
Je kunt ook olie geven als energiebron. Langzaam opbouwen. Veel hoef en spierbevangen paarden hebben er enorm veel baat bij omdat olie (vet) beter door de spieren wordt opgenomen dan suikers die eerst moeten worden omgezet (en wat dus vaak 'fout' gaat in onze paarden).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:28

xMariekee schreef:
Super om te horen dat het bij jou ook goed gaat! :D Daar word ik weer vrolijk van.

Met Nikita der hoefbevangenheid gaat het super, alleen gister heeft ze een hele erge allergische reactie ergens op gehad..
nou krijgt ze prednison en daar kon ze volgens de dierenarts wel weer wat stijver van worden. Hopelijk blijft het toch goed gaan nu.

Alleen nu eet ze marstal vito echt niet meer. Ik moet dus echt een andere brok/muesli vinden.
Ze lijkt niet zo heel erg last te hebben van het gras ed. dus ik denk dat ander voer ook niet echt problemen gaat geven.
Wat kan ik dan nog geven? Het moet iig niet extreem veel fructaan enzo bevatten, maar meer dan marstal vito moet toch wel kunnen.
Iemand nog een idee wat ik kan geven? :)

Waarom geef je niet Marstall Force? Dat is een mineralen/vitaminen brokje wat ze graag eten en je goed kunt mengen met ander voer.
Ik geef het in combinatie met de Wiesencobs.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:43

wiesencobs werd mij inderdaad ook aangeraden door de vrouw waar ik mijn marstal vito koop. ze had er zelf goede ervaringen mee.

Marco eet marstal vito nog steeds redelijk goed maar ik doe er wel steeds water bij, even laten staan en het is een lekker papje. Als ik dat niet doe (sochtends krijgt hij zonder water) eet hij het toch minder en heeft hij de neiging om vooral de harde brokjes te laten liggen.
Misschien voor jou ook een optie?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:37

Met water eet ze het ook al niet meer, ze is wel kieskeurig geworden.. eerst at ze alles :Y)

Bedankt voor de reacties! :) Ik zal even kijken!

Edit: Van wiesencob zou ik volgens marstal 4,5-5 kg per dag moeten geven. Lijkt me wel heel veel :?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:10

Probeer eerst een proefverpakking van Wiesencobs te krijgen - mijn paard ( degene die ook geen Vito lust) vindt de wiesencobs ook niet lekker!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:05

Wat ik me afvraag he....
Als ik jullie verhalen zo lees, dan tobben jullie keer op keer weer met jullie paarden.
Voornamelijk als het om gras gaat, gaan jullie daar heel voorzichtig mee om.

Nu woont ons ponyke al zijn hele leven bij ons en kan ik dus met 100% zekerheid zeggen dat hij nooit hoefbevangen is geweest.
In 2008 is hij hoefbevangen geraakt. Direct van het land geplukt, hooi met magnesium gegeven. Knapte super snel weer op.
In de winter is hij weer op het al kaalgegeten land gegaan en vanaf toen is alles weer als vanouds.
Hij wordt niet meer anders behandeld als een ander. Hij verwisseld dus ook gewoon mee van kampje naar kampje. Ofwel, hij staat weer gewoon op normaal gras.

Tot nu toe gaat alles helemaal prima en ik denk dat het nog te kort is om er iets van te zeggen.....maar ik vraag me af dat als hij het van gras heeft gekregen, waarom heeft hij er nu dan blijkbaar geen last meer van en kan hij het de hele dag door eten.
Ik bedoel, als ik zo lees dat dat bij jullie paarden helemaal niet kan....

Als ik terug kijk op de maanden waarin hij hoefbevangen zou zijn geweest in 2008, dan kan ik 2 dingen opnoemen die ik toen had ondernomen.
1 tegen onkruid gespoten (uiteraard heeft daar 3 weken geen paard op gelopen ;) )
2 pavo mestkorels gestrooid (minder dan aanbevolen)

Men zegt "daar kan het niet van komen" en ergens klinkt dat inderdaad ook niet logisch.....maar als ik dan terug zou gaan naar het gras, dan vind ik het zo apart dat hij het blijkbaar plotsklaps had gekregen (hij liep immers al weken op gras met dezelfde lengte) en nu momenteel ook geen terugval krijgt ofzo.

Iemand hier een mening over?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:10

@holly: wat jij aan geeft is wat ik ook niet kan 'verklaren'. Stef liep vorig jaar van maart tot november op hetzelfde land als waar hij de maand april op heeft gestaan. Vorig jaar geen enkel probleem gehad, dit jaar (na opbouwen) bevangen.

Hoe het kan? Geen idee. Het komt bij hem wel van het gras omdat hij niets anders kreeg (op een handje biks per dag na). Momenteel heb ik hem een uurtje per dag op het land staan, ik durf het niet langer aan: ik wil geen getob meer met bevangenheid.

Het zou ook bij jou een combinate van een aantal factoren geweest kunnen zijn: hoog fructaan gehalte, misschien toch wat gevoeligheid voor onkruidverdelger of net toch iets verkeerds gegeten een keer. Dat is het rotte van bevangenheid, het is nooit helemaal terug te leiden naar de echte oorzaak.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:22

Holly, ja daar heb ik wel een mening over, komt ie:

Doordat we allemaal met natuurlijke zaken en natuur te maken hebben is niet met zekerheid te zeggen wat soms de oorzaak van HB is. Gras is niet hetzelfde elk jaar, was de zomer nat of droog. Aan de buitenkant is niet te zien wat erin zit.
Of staan ze met meer paarden op de wei, ik heb wel eens gehoord dat een gemengde kudde (vooral ruinen erbij) veel meer beweging heeft dan alleen merries bv. Heeft het paard meer beweging dit jaar of minder?
En zo kan ik nog wel even doorgaan, feit is dat de omstandigheden constant in beweging zijn en er dus niet zomaar 1 lijn te trekken is. Maar als je weet dat de kans op HB bestaat (zeker als er meer factoren die kant uit wijzen) kijk je heel goed uit, en misschien ben ik dan wat voorzichtig, maar naar mijn idee kan je nog steeds beter voorkomen dan genezen.Of zoals mijn DA zei; je zou het paard niet willen zijn dat hoefbevangen is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:36

holly schreef:
1 tegen onkruid gespoten (uiteraard heeft daar 3 weken geen paard op gelopen ;) )
2 pavo mestkorels gestrooid (minder dan aanbevolen)

Men zegt "daar kan het niet van komen" en ergens klinkt dat inderdaad ook niet logisch.....maar als ik dan terug zou gaan naar het gras, dan vind ik het zo apart dat hij het blijkbaar plotsklaps had gekregen (hij liep immers al weken op gras met dezelfde lengte) en nu momenteel ook geen terugval krijgt ofzo.

Iemand hier een mening over?

Ik zie wel degelijk een connectie tussen bemesten en HB.

Hier heb ik al meerdere exemplaren anekdotisch 'bewijs' dat de bemesting de oorzaak was van HB. Ook bemesting of juist een gebrek aan bemesting kunnen het fructaan gehalte doen oplopen.

Een HB shetje hier in de buurt werd slechter als ze hooi kreeg van bemest land, ze knapte in drie dagen op van alleen maar willen liggen naar draven en bokken toen ze op hooi werd gezet van onbemest land. Ook drie andere shetjes wat verderop in Noordholland gingen achteruit toen er een partij hooi kwam op die pensionstal van land dat bemest was.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:30

Er is inderdaad al heel veel gepubliceerd onderzoek over bemesten/niet bemesten ( o.a. The Horse, Safer Grass om maar een paar sites te noemen)... het is zeker niet zo dat bemest land per definitie de boosdoener is. Ook onbemest land is riskant, met name door het veroorzaken van een hoog fructaangehalte in het gras.
in zijn algemeenheid zou je eigenlijk meer naar de grassoorten moeten kijken: als je paard op voormalig productiegras (voor melkkoeien) heeft gestaan ( dus veel eiwitten) dan kan dat ook een boosdoener zijn.