[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:13

Peachy schreef:
Weten jullie hoe je een ontschoening herkent?
Mijn pony heeft een soort uitgroei vanaf de kroonrand en het loopt gewoon heel raar qua vorm. Hij loopt trouwens wel gewoon "goed".

[ [url=m/v0SjG0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je ziet een soort rand en vanaf daar wordt de hoef weer dik. Het eerste stuk loopt bijna recht naar beneden.

Dat eerste stuk wat recht naar beneden gaat is weer goed weefsel en groeit het weer vast aan het hoefbeen.
Ontschoening is niet aan de orde hoor!

Peachy

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:56

Oh echt gelukkig!
Maar is het niet raar dat het dan recht naar beneden loopt?
Komt dat dan nog wel "goed" met bekappen straks?
Kijk helemaal goed zal het niet meer worden aangezien het hoefbeen te ver gekanteld is, maar wel dat hij straks lekker weer kan lopen. Hopelijk voor de kar maar dat zien we over een jaar wel weer .

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:35

Hallo allemaal,
Helaas ben ik ook nieuwe hier op dit topic (had liever gehad dat dit niet zo was) hoop dat jullie als ongelukkige ervaringsdeskundigen mij kunnen voorzien van advies en tips! Mijn naam is Renate en ik heb een 17 jarige merrie (Oldenburger/Gelders) afgelopen 17 juni had ik les met haar bij ons op stal en ze liep prima lekker gelest! De volgende dag heb ik haar meegenomen op de trailer naar een opleiding die ik volg klassieke rijkunst en het was de bedoeling dat ik haar daar zou rijden op het moment dat het zover was en ik eerst aan de hand wat zou laten zien met haar viel het op dat ze heel kort liep en in draf zag je dat het gewoon licht kreupel was er was een pulserende ader te voelen en de instructrice zei het lijkt wel beginnende hoefbevangheid ik zou DA bellen en gelijk laten komen. Dat heb ik natuurlijk gedaan en DA was er dezelfde avond moest even lopen op het harde, draai maken etc! Ze zei ik zie dat ze op eieren loopt maar haar hoeven zijn niet warm e ze reageerde niet op visiteertang! Maar geen risico nemen en behandelen als zijnde beginnende HB dus metacam gekregen en bloedverdunners, gelijk van wei af en geen brok meer! We zijn nu twee weken verder en ze is van de medicijnen af hoefsmid is geweest en heb hoefschoenen voor haar gekocht waarmee ze op het harde prima loopt! De DA komt as dinsdag weer kijken hoe het gaat, maar waar ik nu idd benieuwd naar ben is hoe gaat het nu verder ik ben zo bang iets verkeerds te doen of te snel te doen! Laat haar nu stappen aan de hand maar af en toe maakt ze zelf al een drafje naar de paddock? Hoe weet je nu wat je weer mag en kan doen met je paard qua beweging en ook voer ze krijgt nu dus hooi maar omdat dat niet geanalyseerd is weet ik niet of alle benodigde mineralen en vitamine daar in zitten dus ben ik equilin balancer en basic bij gaan voeren maar dat is nu nog maar 300 gram per dag in opbouwfase is er nog een heel laag koolhydraat en suikerarm voer dat ik erbij zou kunnen voeren? Ik zou erg blij zijn met advies en tips van jullie!
Groet Renate

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:30

Gelukkig was je er op tijd bij Renate!

Je hebt de OP van dit topic al gelezen neem ik aan, staan veel tips enz. in!

Conditie en voeding zijn heel belangrijk! dus paard mag zeker niet te vet zijn, nek, schouders, ribben en kont in de gaten houden ivm vetophopingen.

Op voervergelijk.nl kun je veel vinden over voeding, zelf ben ik wel tevreden over subli dieet mix, maar er is keuze genoeg hoor.
http://bokt.digidip.net/visit?url=http% ... 3D95773426
Verder zou ik revalideren in overleg met de DA, gewoon goed op je paard letten en zeker weidegang niet te snel opbouwen, gras is meestal de boosdoener!

Succes en hopelijk is je paard snel weer helemaal beter!.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:35

Is dat wat....
Vorige week HB vast gesteld door DA.
1 week metacam, woensdag voor het laatst.
En vanmiddag ging meneer als een bezetene door de bak bokken, draven, galopperen, steigeren, vreselijk vrolijk zijn en dat zonder een kreupel pasje.

Morgen zal ie wel terugval hebben maar voor vandaag had hij de grootste lol ( en t vrouwtje stiekum ook)

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:09

RenateKo schreef:
Hallo allemaal,
Helaas ben ik ook nieuwe hier op dit topic (had liever gehad dat dit niet zo was) hoop dat jullie als ongelukkige ervaringsdeskundigen mij kunnen voorzien van advies en tips! Mijn naam is Renate en ik heb een 17 jarige merrie (Oldenburger/Gelders) afgelopen 17 juni had ik les met haar bij ons op stal en ze liep prima lekker gelest! De volgende dag heb ik haar meegenomen op de trailer naar een opleiding die ik volg klassieke rijkunst en het was de bedoeling dat ik haar daar zou rijden op het moment dat het zover was en ik eerst aan de hand wat zou laten zien met haar viel het op dat ze heel kort liep en in draf zag je dat het gewoon licht kreupel was er was een pulserende ader te voelen en de instructrice zei het lijkt wel beginnende hoefbevangheid ik zou DA bellen en gelijk laten komen. Dat heb ik natuurlijk gedaan en DA was er dezelfde avond moest even lopen op het harde, draai maken etc! Ze zei ik zie dat ze op eieren loopt maar haar hoeven zijn niet warm e ze reageerde niet op visiteertang! Maar geen risico nemen en behandelen als zijnde beginnende HB dus metacam gekregen en bloedverdunners, gelijk van wei af en geen brok meer! We zijn nu twee weken verder en ze is van de medicijnen af hoefsmid is geweest en heb hoefschoenen voor haar gekocht waarmee ze op het harde prima loopt! De DA komt as dinsdag weer kijken hoe het gaat, maar waar ik nu idd benieuwd naar ben is hoe gaat het nu verder ik ben zo bang iets verkeerds te doen of te snel te doen! Laat haar nu stappen aan de hand maar af en toe maakt ze zelf al een drafje naar de paddock? Hoe weet je nu wat je weer mag en kan doen met je paard qua beweging en ook voer ze krijgt nu dus hooi maar omdat dat niet geanalyseerd is weet ik niet of alle benodigde mineralen en vitamine daar in zitten dus ben ik equilin balancer en basic bij gaan voeren maar dat is nu nog maar 300 gram per dag in opbouwfase is er nog een heel laag koolhydraat en suikerarm voer dat ik erbij zou kunnen voeren? Ik zou erg blij zijn met advies en tips van jullie!
Groet Renate

Als je de combinatie basic/balancer met voldoende geschikt ruwvoer geeft hoef je er voorlopig geen extra krachtvoer erbij te gaan geven. Pulp en Luzerne als je heel graag wat extra wilt voeren. Vanaf M-niveau dagelijkse training is er pas extra energie nodig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:15

Waarom vanaf M niveau? Dat zegt toch helemaal niets? Genoeg paarden die dat niet nodig hebben.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:08

Pfoe wat een hoop ellende weer met HB. Mijn merrie heeft het ook gehad (kort geleden laten inslapen) sindsdien vreet mijn ruin zich een slag in de rondte.. Na het nodige leeswerk over ruwvoer besloten dat ik hem eerst van het kuil af haalde voor hij ook bevangen raakt. Heb vanmiddag 15 baaltjes hooi gehaald. Nu ga ik denk ik het weiland ook nog voor de hellft afzetten en dat laat ik uit groeien dan kan hij daar in het najaar nog van eten. Ik hoop dat ik hem de ellende van HB kan besparen.
Ik heb mijn oude merrie vroeger duivelsklauw gegeven dat was voor haar zeker prettig ze liep na de HB altijd gevoelig op steentjee met duivelsklauw had ze daar geen last van.

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:32

Hallo dank voor reacties, morgen komt DA nog keer kijken ben benieuwd wat zei voor advies geeft! Duivelsklauw heb ik nog nooit van gehoord Blon_D zal dit eens opzoeken kijken of het geschikt zou kunnen zijn voor mijn merrie!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:06

RenateKo schreef:
Hallo dank voor reacties, morgen komt DA nog keer kijken ben benieuwd wat zei voor advies geeft! Duivelsklauw heb ik nog nooit van gehoord Blon_D zal dit eens opzoeken kijken of het geschikt zou kunnen zijn voor mijn merrie!

Ook te koop onder de naam devils relief maar erg duur. Ik had gemalen pure duivelsklauw had je maar een afgestreken eetlepel per dag van nodig.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:44

Ik kom even binnenvallen met een vraagje :))

Ik heb een kruising shet staan die tegen het hoefbevangen aan zit, uiteraard meteen van het gras afgehaald en de komende tijd bakarrest. Het is echt nog in het beginstadium gelukkig dus op tijd erbij en op tijd de dierenarts erbij gehad.

De pony werkt (nog) niet echt. Ik ben bezig met het opbouwen van longeren en we wandelen een paar keer per week een half uurtje/ uur. Ze krijgt helemaal geen krachtvoer of brok, maar ik denk dat ik haar nu te kort doe in vitamines/mineralen. Behalve gras (nu dus ook niet meer) krijgt ze hooi en verder dus niks.
Heeft iemand een idee wat ik deze pony kan bijvoeren? Iets met zo min mogelijk suikers maar wel de belangrijke vitaminen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:21

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:12

Ha bellhorses daar geef ik mijn paard nu dus equilin voor equilin balancer gemengd met equilin basic is wel prijzig maar hoef er maar weinig van te geven en zit verder alles in wat betreft mineralen/vitaminen, en qua beweging zou ik idd kijken wat je paard aankan aangeeft wat goed voelt heb juist van DA vernomen dat beweging goed is voor de doorbloeding van de hoeven maar als je pony aangeeft dat het pijn doet dan zou ik alleen stappen!

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:26

Ik mag inderdaad ook vitaminebrok voeren, mijn merrie staat al een tijd op vital bix en dat vond mijn dierenarts ook prima om te blijven voeren.

Mijn merrie staat nu anderhalve week van het gras. Ze leek beter te lopen in het zand maar op het harde nog drama. In haar hoefzolen zag ik voor aan beide zijdes een bult zitten. Deze zijn ook warm. Balen! Helaas is hoegbevangen niet haar enige probleem, ze is ook in haar achterhand niet goed. Dit heeft ze al eerder gehad en is nu ook weer aanwezig. Dit kreeg ze een maand voor de hoefbevangenheid. Haar sprongen zijn dus nu ook weer flink gevuld en warm.. ik weet het even niet meer. Dierenarts is gemaild met het hele verhaal en verzoek om terug te bellen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:17

Bedankt voor de voedingstips tot nu toe. Ik al er eens naar kijken.
Longeren doe ik nu niet. Al racet ze uit haarzelf wel de bak door in zowel draf als galop, dus erg veel last heeft ze er gok ik niet van. Ik heb haar sinds vandaag wel op de pijnstillers op aanraden van de DA.
Ik ga morgen eens kijken hoe ze loopt op het harde. Ze staat nu al twee dagen in de bak.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:18

Jeetje eline1991 jouw verhaal klinkt echt niet fijn :( veel sterkte!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:00

Wat balen eline1991, ik hoop dat je DA nog iets weet! :/

Voor mijn pony is het nu 3 weken verder, en ik vind haar nog niet helemaal in orde. Ze is sinds een week van de bute af, en dat heeft gelukkig geen verslechtering opgeleverd. En ze is al zichtbaar afgevallen, ze was niet extreem vet maar ze is toch wel wat vetjes kwijt op haar hals, ribben en kont. Ze loopt ook al zichtbaar beter.
Maar ik merk dat ze toch gevoelig/kort blijft lopen op haar voorvoeten. In de paddock op een zachte ondergrond valt het mee, maar zodra de ondergrond iets harder of onregelmatiger wordt zie ik het wel duidelijk.

Kan ik daar nog iets aan doen? Of is dat gewoon een kwestie van geduld hebben en laten genezen?
Mijn hoefsmid komt vanavond, zijn er speciale dingen waarmee we rekening moeten houden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:39

Ik zou het wel melden aan je hoefsmid. Wellicht kan hij er rekening mee houden qua bekappen. Mijn shet had na het bekappen ook een poosje last van gevoelige voeten. Nu werkt de smid de zolen niet meer bij en is het helemaal over. Al kan ze sinds haar bevangenheid niet meer goed tegen een steentje in haar hoef, maar ze heeft een hoedenrand en daardoor wordt haar zool nooit meer zo dik als voor de hb.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:37

Nou hier hebben m'n pony's incl HB-er net een klein uurtje in de wei gelopen... Even aankijken hoe ze het houdt en dan hoop ik dat ik weer een beetje op kan bouwen, zou ook wel fijn zijn voor de andere 2...

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:10

Helaas heb ik vandaag de keuze gemaakt mijn merrie te laten gaan. De combinatie van hoefbevangen zijn en de achterhand die niet goed was bleek teveel te zijn voor haar.. Ik hoop voor iedereen hier dat jullie paarden er goed doorheen komen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:51

Heel veel sterkte..

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:08

Sterkte :(

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:13

Wat sneu eline ;( , heel veel sterkte!

kwebbelengel