RenateKo schreef:Hallo allemaal,
Helaas ben ik ook nieuwe hier op dit topic (had liever gehad dat dit niet zo was) hoop dat jullie als ongelukkige ervaringsdeskundigen mij kunnen voorzien van advies en tips! Mijn naam is Renate en ik heb een 17 jarige merrie (Oldenburger/Gelders) afgelopen 17 juni had ik les met haar bij ons op stal en ze liep prima lekker gelest! De volgende dag heb ik haar meegenomen op de trailer naar een opleiding die ik volg klassieke rijkunst en het was de bedoeling dat ik haar daar zou rijden op het moment dat het zover was en ik eerst aan de hand wat zou laten zien met haar viel het op dat ze heel kort liep en in draf zag je dat het gewoon licht kreupel was er was een pulserende ader te voelen en de instructrice zei het lijkt wel beginnende hoefbevangheid ik zou DA bellen en gelijk laten komen. Dat heb ik natuurlijk gedaan en DA was er dezelfde avond moest even lopen op het harde, draai maken etc! Ze zei ik zie dat ze op eieren loopt maar haar hoeven zijn niet warm e ze reageerde niet op visiteertang! Maar geen risico nemen en behandelen als zijnde beginnende HB dus metacam gekregen en bloedverdunners, gelijk van wei af en geen brok meer! We zijn nu twee weken verder en ze is van de medicijnen af hoefsmid is geweest en heb hoefschoenen voor haar gekocht waarmee ze op het harde prima loopt! De DA komt as dinsdag weer kijken hoe het gaat, maar waar ik nu idd benieuwd naar ben is hoe gaat het nu verder ik ben zo bang iets verkeerds te doen of te snel te doen! Laat haar nu stappen aan de hand maar af en toe maakt ze zelf al een drafje naar de paddock? Hoe weet je nu wat je weer mag en kan doen met je paard qua beweging en ook voer ze krijgt nu dus hooi maar omdat dat niet geanalyseerd is weet ik niet of alle benodigde mineralen en vitamine daar in zitten dus ben ik equilin balancer en basic bij gaan voeren maar dat is nu nog maar 300 gram per dag in opbouwfase is er nog een heel laag koolhydraat en suikerarm voer dat ik erbij zou kunnen voeren? Ik zou erg blij zijn met advies en tips van jullie!
Groet Renate
Als je de combinatie basic/balancer met voldoende geschikt ruwvoer geeft hoef je er voorlopig geen extra krachtvoer erbij te gaan geven. Pulp en Luzerne als je heel graag wat extra wilt voeren. Vanaf M-niveau dagelijkse training is er pas extra energie nodig.