[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:56

SpikyBlue schreef:
Flavlip: Heb je nog foto's kunnen maken tijdens of na het bekappen?
Waar zag je de rode plekken?

Ik vind de plek van Jannepauli ook echt helemaal geweldig. Kijk, als je zoiets hebt hoef je je ook geen zorgen te maken over dat je paard het land niet (zoveel) op kan. Heb je mooi gedaan! +:)+

De rode plekken zitten vlakbij de witte lijn (die erg verbreed is), loopt evenwijdig, ongeveer 5 centimeter lang en nog geen halve centimeter breed. De hoefsmid zei dat dit de ontsteking is die eruit aan het groeien is. Ik heb een paar foto's gemaakt (niet heel veel), moet ze alleen nog even op de computer zetten, dus volgt nog!

Jannepauli heeft inderdaad een superplekje zo :) Alsnog vind ik dat weidegang daar ook bij hoort. Mijn pony staat in de winter in de paddock en 's avonds op stal en in de zomer op de wei (nu nog even paddock erbij) en dan stal. In mijn ogen is het meest ideale paddock met schuilstal en dan uitloop naar de wei als het weer het toelaat.

@brainless Volgens mijn hoefsmid was het wel uitzonderlijk, net zoiets als een 3jarige diabetespatient. Dit omdat paarden er naarmate ze ouder worden gevoeliger voor worden en blijkbaar mijn pony er dus al erfelijk mee belast is (? weet niet of ik het zo duidelijk uitleg..).

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:59

Ben wel benieuwd naar de foto's. Hoe lang geleden was ze HB? Eind vorig jaar toch, als ik het me goed herinner?
Komt inderdaad niet vaak voor, zo'n jonkie die HB is.

Brainless

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:04

Het ligt er natuurlijk ook aan wat de oorzaak is.
De shet/welsh kruising van mijn vriendin was ook met 2 bevangen.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:53

ik ben van mening , dat wannee rje je paard genoeg afleiding bied en genoeg beweging dat het niet zielig is om niet op het gras te staan.

onze paarden staan 24/7 buiten met schuilstal.
voldoende afleiding in de vorm van elkaar , een bal , hooinetten etc.
en elke dag komen ze in de hand..

kreupel staan is veel erger dan het missen van gras......

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:58

flavlip, met genetische aanleg bedoel je dan dat ze insulineresistent is? Wat dat is erfelijk, of bedoel je iets anders ? Een andere genetische reden voor HB weet ik niet direct ? :)

@tinkermarie, heb jij ook een HB paard ? Sorry als je ergens vroeger in het topic al hebt gepost, maar ik kan me je even niet herinneren :o

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:50

@ Liene Ik denk inderdaad dat de hoefsmid dat bedoelde :) kon er even niet opkomen!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:00

En heb je ze daar op laten testen ? Of is het daar nog te vroeg voor (bij acute Hb kan het vertekend beeld geven )?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:09

Liene: je schrijft dat insuline resistentie erfelijk is. Heb je daar meer informatie over?
Als dat zo is, dan ben ik mooi in de aap gelogeerd, want ik heb 3 kinderen staan van een insuline resistente moeder.

Het probleem met uittesten of een paard wel of niet iets kan hebben, in dit geval gras, is dat je pas later de gevolgen opmerkt. Dan is het proces van hoefbevangenheid al lang aan de gang.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:36

SpikyBlue schreef:
Ben wel benieuwd naar de foto's. Hoe lang geleden was ze HB? Eind vorig jaar toch, als ik het me goed herinner?
Komt inderdaad niet vaak voor, zo'n jonkie die HB is.

Gelukt, hier de foto (al lukte draaien me weer niet... :o ) Is wel duidelijk toch? M'n pony was inderdaad eind vorig jaar bevangen. Toen hij bijna 2 was voor het eerst, maar niet zo ontzettend erg en in de tussentijd ook wat terugvallen gehad, maar dat heb ik niet altijd evengoed gemerkt. Dat waren dat periodes (vooral in de zomer) dat hij wat sloomer/stijf was en wat ik dan later terug zag in z'n hoef (dan alleen dat de witte lijn verbreed was), of dat de hoefsmid het zei.

Afbeelding

@ Liene Ik wil hem binnenkort laten testen, gaat nu goed :)

Als er nu uitkomt dat hij IR is, wat kan ik dan anders doen dan bij 'gewoon' HB ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:42

IR houdt in heel weinig op het gras en geen/weinig suikers/zetmeel voeren.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:43

Jeetje flavlip, het lijkt wel of er oedeem tussen de zool/witte lijn uitkomt... Hele zool ziet er wat rozig uit. Rare kronkel in de witte lijn in het toongedeelte.
Zijn alle vier de voeten zo of was dit de 'ergste'?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:44

Is dat een drukplek van het hoefbeen?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:45

Halvemaanvormige kneuzingen (hoefbeen) liggen dichter bij de straal.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:46

@flavlip: is er al eens een foto gemaakt van het hoefbeen?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:48

@ SpikeyBlue Dit is zijn ergste hoef, zijn andere voorvoetje is vergelijkbaar (alleen zonder de kronkel in de witte lijn), achter is alleen de witte lijn verbreed. De hoefsmid zei dat de hele hoef beurs/gevoelig is. Kun je dit wat meer uitleggen?

@ Embe Er zijn geen foto's gemaakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:49

Waarom is er voor gekozen om geen foto's te maken?
Mijn hoefsmid wil nl. graag weten wat de kanteling is ivm het bekappen en beslaan.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:54

Mijn hoefsmid is van mening dat het hoefbeen niet gekanteld is, maar dat de hoefwand anders is gegroeid (losgelaten). Zij volgt de 'nieuwe' hoef en door de cytek hoefijzers wordt de hoefwand verder ontlast, zodat het ten op zichte van het hoefbeen weer goed gaat groeien. (mijn hoefsmid kan het beter uitleggen ;) )

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:56

flavlip schreef:
@ SpikeyBlue Dit is zijn ergste hoef, zijn andere voorvoetje is vergelijkbaar (alleen zonder de kronkel in de witte lijn), achter is alleen de witte lijn verbreed. De hoefsmid zei dat de hele hoef beurs/gevoelig is. Kun je dit wat meer uitleggen?

@ Embe Er zijn geen foto's gemaakt.

Ik vind die kronkel wel raar.
Het lijkt op de foto ook alsof er een ontsteking tussen de witte lijn en de zool uitkomt (die twee rode, waterige plekken). Een ontsteking kiest altijd de weg van de minste weerstand (bij HB witte lijn).
Dat de hele hoef beurs/gevoelig is dat kun je ook zien aan de rozige gloed over de zool.
Je kunt je voorstellen dat het Cytek ijzer als een massieve plaat tegen de zool drukt. Ik heb wel eens bij niet-HB paarden gezien die op dat beslag staan, dat ze ook zulke kneuzingen hadden onder de ijzers.

Staat hij achter ook op deze ijzers, of alleen met de voorvoetjes?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:00

Hij staat alleen voor op ijzers.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:14

Ah, ok... Verklaart misschien waarom achter 'alleen' de witte lijn verbreed is.

Bedankt voor het delen van de foto (zat er wel met een scheef hoofd naar te kijken :+ ).
Hopelijk komt je paardje er weer gauw bovenop.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:17

Jee, wat een foto. Ik heb te weinig kennis om er iets zinnigs over te zeggen.

Over wel of geen weidegang.... dat verschilt per paard en ook per situatie denk ik.
Ik heb de 'mazzel' dat mijn paardje niet heel extreem last heeft.
Bij ons kan ze wel op de paddock, maar dan staat ze alleen en ziet ze alleen in de verte al haar vriendjes eten. Dat vind ik geen leven, eigenlijk. Als er een paardje was dat mij de mijne zou mogen staan van de eigenaar, dan zou ik dat doen.
Maar bij gebrek aan een vriendje gaat de mijne dus wel met de kudde mee het land op. Alleen overdag, nu nog, en mét graasmasker. Ze is happy, de schurkt nog met vriendjes, ze kan drinken, ze dolt en ze ziet er tevreden uit. Ik hou haar heel goed in de gaten, en als het niet meer gaat (hardere nek bijv) dan gaat ze op een klein stukje apart gezet met draad, maar wel op het perceel van de kudde. En krijgt ze hooi bij.
Maar met de glucobalance en het masker zijn de vorige zomer ook redelijk doorgekomen, en gaat het nu ook al bijna een week goed.
Op de paddock zou mijn zorgen een stuk minder maken. Maar haar plezier ook.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 21:18

@ Vlaflip.. Cytek..? Dat is toch het beslag waar Van Nassau zo op tegen is?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:24

@DD
Hierbij de beloofde foto's. Het gat aan de onderkant heeft een doorsnede van 3 cm.
Ik dacht dat ik het er tussenuit geknipt had, maar ik heb gewoon de hele bovenste helft eraf gehaald!
(aan de onderkant zit de middelste rij er nog wel, voor de stevigheid)

Afbeelding Afbeelding

Hier nog even ter vergelijking met / zonder graasmasker eten:
met: http://www.youtube.com/watch?v=-fZNfxwh ... rofilepage
zonder: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... y7zjMYaoBw

Scheelt behoorlijk! (oke, niet helemaal eerlijk, want hij probeert zonder dat ding natuurlijk zoveel mogelijk te vreten :+ maar goed, de andere paarden eten ietsiepietsie langzamer ;) )

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:37

Haha, zo'n warpspeed-mower heb ik dus ook, zonder masker...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:42

Lijkt inderdaad wel alsof het een versneld filmpje is, haha... Vreetschuur :+