Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:12

Ik denk ook dat het eerder het vijlen is wat helpt. Het zou heel frappant zijn als het de Dreft zou zijn die zou helpen, omdat Dreft en alle soorten wasmiddel juist vetVRIJ maken. Ze onttrekken de hoef dus juist aan vet. Zou wat zijn zeg, als je je afwas moest doen met een middel wat vettig maakt *D

Shinedown

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:21

Dreft maakt de hoef ook niet vet, maar houd hem soepel :'). Hoefvet houd het vocht buiten maar dreft laat het wel door, zoiets was het. Dat was wat ik heb onthouden van de smid. En zolang het geen kwaad kan, blijf ik lekker smeren :).

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:29

Nee, da's precies wat ik zeg, Dreft maakt de hoef niet vet, eerder het omgekeerde; het droogt uit. Soepel houden is dan ook maar iets geks. Als je er niks op doet laat het ook vocht door :+ Het kan bijna niet anders of er zit een heel ander bestanddeel in, wat wel helpt, maar ik zou niet weten welke dat is. Zou wel interessant zijn om daarachter te komen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:40

Ja, vreemd dat Dreft verhaal. Bij mijn paard slaan er ook vaak stukjes om door het buitenrijden, maar vind zelf vijlen een beetje eng, maar zal het eens overleggen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:21

Die van mij hebben nooit scheuren, is ook bijna onmogelijk door het mooie ronde vijlwerk :)
Even een paar foto's van Spaanse prinses Luna, leuk vergelijk :)
een jaar geleden, net van de ijzers:
Afbeelding
eergisteren:
Afbeelding
een jaar geleden:
Afbeelding
eergisteren:
Afbeelding

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:24

Jeetje, wat een verschil!! Ziet er goed uit :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:28

Ja, ben er ook heel erg blij mee, het begint nu echt ergens op te lijken :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:45

Wauw, wat een enorm verschil

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:22

Wauw, ziet er super uit! Hoe vaak wordt ze bijgevijld? Doe je het zelf of een smid/bekapper?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:27

Ik ben me sindskort ook meer aan het verdiepen in hoeven. Nu staat mijn paard op ijzers, gaat altijd netjes op tijd en ziet er netjes uit. Ik zal maandag van voor en na de foto's plaatsen.

Op stal hebben wij er wel een met slechte voeten. Brokkelende hoeven, loopt meer op de zool en niet op de wand. Deze raakt de grond niet eens. Paardje loopt niet lekker, erg kort. Helaas, wordt er niet veel aan gedaan. Ik ben dus aan het kijken waar het vandaan komt.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:29

Ik heb juist begrepen dat ze niet op de wand moeten lopen. Maar zool samen met wand

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:08

bertine37 schreef:
Ik heb juist begrepen dat ze niet op de wand moeten lopen. Maar zool samen met wand

Ja dat had ik ook begrepen. Maar de wand doet nu niks. Hij raakt de grond nog niet eens.
Loopt echt alleen op de zool.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:52

Dus de zool steekt uit?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:22

SummerRemedy, mijn paarden krijgen iedere 6 weken een pedicure. Dat doe ik niet zelf maar een bekapster :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:30

Maritje1991 schreef:
Dus de zool steekt uit?

Ja

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:31

Foto?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:36

Ik zal van de week even kijken of ik er een foto van kan maken.

Maandag plaats ik sowieso de foto's van mijn eigen paardje.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:09

Kinke schreef:
SummerRemedy, mijn paarden krijgen iedere 6 weken een pedicure. Dat doe ik niet zelf maar een bekapster :)

Mooi werk! Zie je ook verschil in haar bewegingen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:28

Jazeker, vooral afgelopen woensdag...ze liep echt veel ruimer :)

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:37

Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen, maar ik heb eventjes jullie advies/mening nodig :o

Ik rij een Haflinger van 5 jaar met redelijke tot slechte hoeven, niet dramatisch slecht maar snel haken, zacht, brokkelig en groeien erg langzaam! Hoefsmid komt maar 2-3 x per jaar, omdat ze zo langzaam groeien en slijten door de buitenritten.

midden september ga ik een tocht rijden van 30 km. Ik durf dit met hem eigenlijk niet op blote voetjes te doen, omdat ik weet dat hij dat meteen weer haken en spleten heeft! (gaat dan ook erg gevoelig lopen, omdat ze zo kort worden. :( ) Kan ik dan beter hoefijzers er onder laten slaan (ben bang dat ik er dan 'aan vast zit' en zijn hoeven alleen maar erger worden) of hoefschoenen kopen. Beide opties zijn dan alleen voor voor. achterhoeven moeten dat wel aankunnen..... hoop ik.. :P

Groetjes Stevie

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:40

Shinedown schreef:
Bij mijn paard zijn de scheuren eindelijk uit de hoef! De smid stond er van te kijken dat haar hoeven nog zo mooi waren door het droge weer, dreft erop smeren helpt dus echt. Heb het nog even gevraagd over de hoefschoenen, hij vond het wel een goed idee voor op straat en de steentjes. Als iemand een goede hoefschoenenpasser weet rond Midden Limburg, that would be great haha :).

Als jij een goede hebt gevonden, zou je die mij ook ef door kunnen pb'en? Zit ook rond Noord/Midden Limburg :j

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:30

Stviee, ik zou hoefschoenen kopen als ik jou was.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:34

stvieee schreef:
Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen, maar ik heb eventjes jullie advies/mening nodig :o

Ik rij een Haflinger van 5 jaar met redelijke tot slechte hoeven, niet dramatisch slecht maar snel haken, zacht, brokkelig en groeien erg langzaam! Hoefsmid komt maar 2-3 x per jaar, omdat ze zo langzaam groeien en slijten door de buitenritten.

midden september ga ik een tocht rijden van 30 km. Ik durf dit met hem eigenlijk niet op blote voetjes te doen, omdat ik weet dat hij dat meteen weer haken en spleten heeft! (gaat dan ook erg gevoelig lopen, omdat ze zo kort worden. :( ) Kan ik dan beter hoefijzers er onder laten slaan (ben bang dat ik er dan 'aan vast zit' en zijn hoeven alleen maar erger worden) of hoefschoenen kopen. Beide opties zijn dan alleen voor voor. achterhoeven moeten dat wel aankunnen..... hoop ik.. :P

Groetjes Stevie

Heb je ook foto's?

Om groei te stimuleren zijn er verschillende mogelijkheden.
Voor je tocht zou ik zeker! hoefschoenen adviseren. Wel zsm kopen want wennen is ook nodig :)

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:35

Thanks voor de reacties, zal morgen? foto's maken! (zijn net bekapt, dus zien er netjes uit)
Hoefschoenen heb ik al wat research na gedaan, kom steeds uit bij easyboot glove. Iemand ervaring mee? of zijn er andere aanraders? :)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:20

Die zijn denk ik wel goed, ik heb de gewone easyboots gehad en die waren opzich prima, behalve dat ze heel makkelijk uitgetrapt werden. Met dat bandje is dat niet mogelijk lijkt mij :)

Ik heb alle pony's even onder de loep genomen, hier nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(helaas niet helemaal mooi van opzij)

Ik kan zelf weinig raars aan deze hoef ontdekken, behalve dat er nog wel kwartierboogjes in zouden mogen, maar toch landt ze op haar toon. Wat vinden jullie?