[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:46

@myrthe: stiekem een beetje je paard mishandelen ;) Heb ook wel eens biks geweekt en daar poeder door gedaan :) Werkte ook wel goed.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:48

nouja, dat was dus het probleem, ze lustte het geweekt niet.. maar de appelmoes heeft al eerder gewerkt, dus dat moet dan maar weer :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:49

Of honing/appelstroop? Maar dat is wel erg zoet..

Of oplossen in water en dan inspuiten zoals een wormenkuur? *Verzin maar wat hoor*

Succes!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:22

Helaas moet ik hier ook weer eens kijken..... vorige week vrijdag onze paarden laten enten, en een paar dagen erna ging onze shet behoorlijk gevoelig lopen op het harde, nu loopt ze zelfs stijf op het harde. Geen warme voeten, vanavond wel pulsatie in 1 kogel...maar op zachte ondergrond draaft ze gewoon normaal en uit zichzelf. Ik heb sterk het idee dat ze weer tegen hoefbevangenheid aan zit, mede agv ander hooi en de enting. Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt? Zij heeft het nml ook na het ontwormen, dan loopt ze meestal ook heel gevoelig.

Wat is nu wijsheid, juist wel of geen beweging geven voor de kar? ivm het gevaar van weer te ver gaan?

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:25

Mijn verzorgpony. Heeft ook last van hoefbevangenheid. Vorige week kwam de DA Bij de kogel voelde je een beetje de bloeddruk en hij liep heel stijf. hij is nu 2 dagen van de antibiotica af. en staat nu soms in de padock..

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:32

Hoi!

Ik heb me hier al eens gemeld, maar het is zoveel geworden dat ik mijn eigen post niet terug kan vinden.
Bij mijn pony is vanmorgen bloed afgenomen voor een IR test, en verder zijn we met graasmaskers en paddocks inmiddels zover dat ze nu weer tussen de kudde op land staat. Ze is sinds ze van mij is niet bevangen geweest, maar heeft wel overgewicht, harde manenkam en vetophopingen op de bekende plekken.

Gisteren tijdens de FFT kwam ik iemand tegen die me van hier kende en hetzelfde probleem had. Zij heeft na ervaringen van mensen in dit topic drainage compositum gegeven aan haar paard, die van een slome vetzak in een alerte slanke den is veranderd, door die drainage compositum.

Graag hoor ik wie daar goede (of slechte) ervaringen mee hebben.

Magnesium krijgt ze bij als uit de bloedtest blijkt dat ze dat kan hebben. Wil haar niet overvoeren met magnesium als die waarden in principe nog okee zijn.

Alvast bedankt!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:45

@zwartepaerd: als je pony op het harde gevoelig loopt zou ik dat vermijden, wellicht kan je wel op zachte bodem beweging geven?

Vandaag fijn gereden met Stef :) Hij is bijna weer de oude :) Alleen zijn hoeven groeien bizar snel.. 3 weken geleden is de smit geweest, die mag volgende week weer komen..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:24

Zwartepaerd: Ik heb werkelijk geen idee...

Kukkie: ik heb veel goede ervaringen met drainage compositum. Raad het ook iedereen aan :o ..
Helaas kan ik nu niet in een keer mijn hele verhaal terugvinden, dus ik zal het in de beknopte versie nog eens schrijven.
Drainage compositum zorgt voor een betere afvoer van afvalstoffen, dat is je inmiddels denk ik bekend. Het stimuleert de werking van de lever, nieren en het lymfestelsel. Hoefbevangenheid heeft vaak ook als oorzaak een overschot aan afvalstoffen(onder afvalstoffen vallen ook de gifstoffen/toxines).
Ik had een pony met een enorm groot overschot aan alfvalstoffen, ze had "opeens" last van artrose, peesgallen, hoefbevangenheid.. Mijn hoefsmid toen raadde me aan om haar op ijzers te zetten, met zooltjes ertussen. Dat maakte het nog erger, want de straal dient ook als een soort afvoerputje van afvalstoffen. Die weg kon dus niet meer, want de straal raakte de grond niet meer.
Haar hoeven zagen er vorig jaar juni onwijs slecht uit en ze werd hardstikke ziek. Zo ziek dat ik haar eigenlijk wilde laten inslapen. Toen zijn we als laatste poging drainage compositum gaan geven én hebben we de ijzers er onderuit gehaald, had een bekapper gevonden. Daarvan is ze toen flink opgeknapt. Met de jaarwisseling 2008/2009 was het weer raak, dit keer HB als een gevolg van stress/afvalstoffenophoping. Ik had éen kuur drainage compositum gegeven en daarna was ik gestopt, in augustus ofzo. Toen zijn we direct weer gestart met de drainage compositum en weer dacht ik dat ik haar moest laten inslapen, maar ook deze keer is ze opgeknapt. Nu blijf ik het als een soort onderhoudskuur geven, beetje op gevoel of ik het 1,2 of 3 keer daags geef.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:00

Beweging op het zachte was ook mijn idee, maar na overleg met degene die haar al eens eerder onder behandeling heeft gehad zie ik er toch maar vanaf. Ze heeft nml de neiging om puur op adrenaline te lopen, en zich voorbij te lopen zeg maar, en dat maakt het alleen erger. Dus even wachten nog.

Overigens hier ook alleen maar positieve verhalen over de drainagecompositum bij hoefbevangenheid, ik geef het echter wel in combinatie met podocomplex voor extra resultaat. En in erge gevallen samen met probioforte ;) En hoe eerder je ermee begint, hoe sneller resultaat.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:26

dat compositum vind ik toch wel interessant..mijn pony blijft ook maar wat aansukkelen, nooit echt erg ziek ofzo, maar ook nooit echt 100%...waar kan je dat kopen?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:45

je kan het kopen bij http://www.depaardendrogist.nl :) Ik ga vanaf vandaag de druppels van podocomplex los geven(arnica en ledum). Scheelt weer ruim een tientje.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:02

MyrtheJ schreef:
je kan het kopen bij http://www.depaardendrogist.nl :) Ik ga vanaf vandaag de druppels van podocomplex los geven(arnica en ledum). Scheelt weer ruim een tientje.

Het ligt er ook aan welke verdunning je geeft en daarmee de hoeveelheid van een stof.
Ook is het volgens mij zo dat je beter niet een lage verdunning op een hoge kunt geven (kan ook omgekeerd zijn, in ieder geval niet een D op een C).

Tijdens de acute fase moet je ook opletten met draineren.
Website NMLHealth geeft het volgende aan:
Drainage Compositum moet niet worden gegeven aan dieren die erg ziek zijn. Het lichaam moet voldoende
energie hebben om de afvoer van afvalstoffen aan te kunnen en wanneer het lichaam zelf al hard aan het werk is om beter te worden kan het een dergelijke, extra belasting, veelal niet gebruiken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:33

Zat ik ook al aan te denken Isapaardje: dat je eerst je paard de kans moet geven om orde op zaken te stellen in zijn lijf voordat je er van alles in gaat stoppen.

Ben zelf een laminaze gaan voeren een paar dagen nadat de pijnstilling gestopt was. Anders ga je het misschien tegen werken of juist nog zwaarder maken voor je paard.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:53

ik heb arnica en ledum D6 dus dat kan prima :j

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:28

Isapaardje schreef:
MyrtheJ schreef:

Het ligt er ook aan welke verdunning je geeft en daarmee de hoeveelheid van een stof.
Ook is het volgens mij zo dat je beter niet een lage verdunning op een hoge kunt geven (kan ook omgekeerd zijn, in ieder geval niet een D op een C).

Tijdens de acute fase moet je ook opletten met draineren.
Website NMLHealth geeft het volgende aan:
Drainage Compositum moet niet worden gegeven aan dieren die erg ziek zijn. Het lichaam moet voldoende
energie hebben om de afvoer van afvalstoffen aan te kunnen en wanneer het lichaam zelf al hard aan het werk is om beter te worden kan het een dergelijke, extra belasting, veelal niet gebruiken.

Ik weet niet of dit zozeer op Hb slaat... destijds bij onze pony die niet kon lopen van de HB en op pijnstillers stond op advies van de holistisch DA drainage gegeven. Hij heeft haar ook nog behandelt met accupunctuur, en twee dagen later draafde ze weer, dus hier alleen maar positief- maar wel in overleg met DA natuurlijk ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:36

Drainage compositum zorgt ook voor een betere opname van medicijnen -dus het heeft ook een positieve kant om het sneller te gaan geven....

Wikken en wegen dus... Ik denk dat het bij gevallen zoals de mijne beter is om het gewoon constant te houden met de druppels dan opeens te beginnen tijdens het ziekteproces, bedoelen jullie dat? Want dat is ook precies wat ik nu wil aanhouden... eerste gebruik van drainage is een inschattingsfout geweest van mijn kant. Overigens komt dat ook wel van iemand die er verstand van heeft, geen klassiek homeopaat maar wel iemand die onder andere diploma's in de natuurgeneeskunde heeft.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:52

@myrthe: dat is wat ik bedoel: houd het eerst constant zodat je paard de kans heeft te herstellen en even 'orde op zaken' te stellen in zijn lijf. Soms kunnen dingen ook tegen gaan werken (ondanks dat ze goede bijwerkingen moeten hebben) omdat het lichaam nog niet in evenwicht is. Mijn mening is om eerst maar even door de eerste paar lastige dagen heen komen en wat verbetering zien en dan wat nieuws/beters/vervangends/ondersteunends gaan gebruiken. Te voor iets is nooit goed :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:07

Ik heb wel eens de medicijnen verstopt in een uitgeholde wortel, werkte ook prima! Scheelde weer een keer de spuit in de mond :=

Ik heb de ballen verstand van de homeopathische middelen, mijn pony krijgt verder niets extra's op dat gebied.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:47

Ik ben dit weekend weer op de paarden aan het passen, dus heb dan voerbeurten genoeg om alles uit te proberen met het magnesium. :)

Het is een beetje laat, maar dit was mijn geweldige pyjamaritje met Judy een paar weken geleden ;) Ik ben zo trots op die foto!
Afbeelding

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:26

Bedankt voor julie reacties.

De DA heeft net gebeld met de uitslagen. Haar magnesium en calciumwaarden waren in de stalperiode prima, en nu nog steeds.
Haar glucose is 5,9, waar het eigenlijk onder 5,5 hoort. Dus ietsjes verhoogd.
Haar Insuline is 12,5, waar het onder de 10 hoort te zitten. Maar sommige gevallen van IR is de waarde wel 300, zei de DA. En waarden tussen 1- en 20 wijzen op een licht verhoogd risico op IR, zei de DA, die nog speciaal ervoor met de GD Deventer heeft gebeld om de resultaten te interpreteren.

Dus... het is niet zo erg met mijn pony als ik had gedacht/gevreesd. Voor het mooie moet ze 's nachts gewoon op de paddock, maar omdat ze dan helemaal alleen is, en overdag toch wel de schade gaat inhalen, terwijl ze nu relaxed ook wel eens een paar uur ligt te pitten om het zand, doe ik dat niet.
Ga gewoon drainagecompositum geven tegen de vetophopingen en HEEL VEEL beweging geven. Hopelijk volstaat dat.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:38

Wat fijn Kukkie dat het allemaal meevalt en je lekker wat duidelijkheid hebt! :)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:13

fijn om te horen Kukkie!! het is gelukkig minder erg dan je dacht en je hebt wat meer duidelijkheid!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:38

Judy eet inmiddels haar magnesium met een flinke dot appelmoes braaf op :)
En de arnica en ledum lijken ook te werken.... ze wordt in het algemeen al weer wat rustiger, ze lijkt die constante spanning van "het zit niet lekker in mn lijf" al wat kwijt te raken.

Fancylover, hoeveel druppeltjes geef(gaf) jij per keer?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:51

@myrtheJ & kukkie: fijn dat goede nieuws :)

Met Stef gaat alles ook goed, hij is eigenlijk al weer 'de oude' (al heeft hij een baasje wat ongeveer iedere pas die hij zet bestudeert of die wel goed is :+ ) Dinsdag komt de smit weer, zijn hoeven groeien echt bizar snel.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:59

Marieke_K schreef:
, zijn hoeven groeien echt bizar snel.

Dit is dus iets wat ik helemaal niet heb.. echt heel raar.
Nikita heeft nu al 12 weken en een paar dagen der ijzers en het ziet eruit alsof ze er net onder zitten..