[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:28

Even voor alle nieuwkomers:ga er maar vanuit dat het een kwestie van maanden is, eerder dan van weken. Sommige paarden hebben ook heel lang medicatie nodig. Dit zegt echter niet altijd iets over de ernst van de schade.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:30

No way dat ik hem zo snel al weer op de wei zou zetten. Opbouwen ook heel geleidelijk, eerder denken in minuten dan uren.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:57

Inderdaad, mijn mini loopt inmiddels weer redelijk na haar uitbraak van een paar weken geleden, maar die gaat echt het gras niet meer op, (hooguit een paar minuten en met een graasmaaker, verder pluk ik wel eens wat gras voor haar) ze staat in een paddock waar wel wat sprietjes staan en daar doet ze het mee samen met hooi natuurlijk... Ze is echt flink afgevallen en nu eigenlijk perfect op gewicht, hoop dat ik haar zo kan houden...

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:34

Wat geven jullie je pony's iets kwa vitamines en zo?
of alleen hooi?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:57

Mijne krijgen alleen hooi, zit er aan te denken om een emmer met mineralenblok in de wei te zetten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:43

ik meld me helaas hier ook. Mijn 12 jarige merrie heeft blijkbaar cushings en is zwaar bevangen.
Ik herinnerde me een nieuwsbericht over dit nieuwe medicijn https://laminil.us/ en ik heb de fabrikant gemaild. Als mijn DA wil meewerken dan zou hij het medicijn naar NL kunnen krijgen.
DA gaat het bekijken.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:11

Elsje123 schreef:
Hallo allemaal, helaas mogen wij ons ook melden in dit topic. Ons paard Flash staat op een volle koeiengraswei en hoewel het in eerste instantie redelijk leek te gaan, waren we toch net te laat. We wilden op een gegeven moment met een graasmasker beginnen, want hij werd wat stijf de dagen ervoor, maar het kwaad was al geschied: hij liep erg gevoelig. Meteen Flash op het zand geparkeerd en de da erbij. Hij was tegen hoefbevangenheid aan/licht hoefbevangen. Hij mocht op de metacam en met graasmasker de wei weer op, hij had een week op het zand gestaan. Heel zachtjes aan gaat het weer beter met hem. Hierdoor zien we wel de ernst van de zaak in, want we hadden verwacht dat ie binnen een week wel weer goed zou lopen, maar dat was duidelijk niet zo.
Natuurlijk krijgt hij alle tijd om weer boven jan te komen, maar we vragen ons af hoe dat straks nou moet met opbouwen. Is er misschien een schema voor dat we aan kunne houden? Heeft iemand tips voor ons? Ik hoor het graag!

Ik hoop niet dat jullie gaan vallen over het feit dat ie de wei weer opgegaan is, we deden dit met angst en beven. Zelf hebben we totaal geen ervaring met hb en we zijn af gegaan op wat de dierenarts ons adviseerde.

Gr. Ellen

Haiii El,

Welkom helaas hier.
Er staat hier een heleboel info hoor! Erg handig.

Hoe gaat het nu met Flash??

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:26

Mijn pony liep gelukkig wel na een week alweer stukken beter :) We waren er net op tijd bij, ze was niet zichtbaar mank maar ik had er toch meteen de DA bij gehaald. Ik had ineens een gevoel dat er iets niet klopte, iets in haar manier van lopen zat me dwars.
Inmiddels zijn we 10 dagen later en is ze alweer van de bute af, maar voorlopig blijft het goed gaan.

Een ding weet ik zeker, ze gaat echt niet terug het gras op. Ze kan op het zand staan met een maatje, en daar moet ze het mee doen. Ze is een jonge pony met heel veel potentieel, en ik zou het mezelf niet vergeven als ze door een onverstandige actie van mij opnieuw hoefbevangen raakt :o

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:35

Helaas mag ik me ook melden met mijn merrie. Afgelopen vrijdag ook hoefbevangen van de wei gehaald. Gelijk de dierenarts erbij gehad en van het gras af gehaald. Ze staat nu samen met twee anderen die veel te dik werden 24/7 op een paddock met geweekt hooi. Qua medicatie krijgt ze nu metacam en ascal.
Hoe snel moet er een lichte verbetering te zien zijn? Ze heeft namelijk nog steeds veel pijn in mijn ogen. Hoe snel hebben jullie verlichtend laten bekappen? Ze kan nu nauwelijks langer dan een paar minuten op 1 voorbeen staan, dat lijkt me toch niet lekker om dan te bekappen..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:37

Hé een naam- en leeftijdsgenoot ;)

Bij mijn pony zag ik na een 3-4 dagen al wat verbetering, als het na een week nog niet verbeterd is zou ik er opnieuw de DA bij halen.
Bekappen als ze veel pijn heeft is volgens mij geen goed idee, tenzij de stand van haar hoeven echt heel slecht is. Ze moet toch wel al comfortabel op 1 voorbeen kunnen steunen, zodat de smid de tijd krijgt om aan de andere voet te werken. Het is sowieso al niet makkelijk om aan een pijnlijke voet te werken, en als ze moeite heeft om op de andere voet te steunen wordt het nog moeilijker.

Bij mij komt de smid morgen of overmorgen, dat is dus 2 weken later pas :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:49

Femek2902 schreef:
Spottedponie: Wat verschrikkelijk!! Gaat het net weer een beetje beter, gebeurt dit.. Heel veel sterkte!

Fusa: Hopelijk komt er wat uit dat onderzoek, dat zou wel gaaf zijn :)

Ik had eigenlijk nog een vraag aan de mensen hier: Hebben jullie ervaring met natuurgeneeskunde mbt hoefbevangenheid?

Er is mij sowieso door mijn osteopaat al aangeraden om contact op te nemen met een natuurgenezer, maar nu Trick hoefbevangen is raad ze het echt met klem aan. Als jullie het interessant vinden dan zal ik jullie op de hoogte houden over die behandelingen :)

Met Trick gaat het trouwens steeds beter, hij gaat hard vooruit gelukkig!!! Vanaf vandaag kan ik echt gaan afbouwen met de metacam en hij liep vanmiddag nog goed op metacam voor 250 kg die hij gisteravond heeft gehad :)

Ik twijfel trouwens wel heel erg of ik hem mee kan nemen op vakantie naar Zeeland eind augustus. Ik hoop natuurlijk van wel.. Maar vind het eng.. Zeker omdat er een boel stress bij komt kijken en hij dan in de wei moet.. Gelukkig heb ik nog even om te beslissen, want de camping hoeft pas bij aankomst betaald te worden :)

Ik ben hier wel nieuwsgieig naar

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:51

Hebben jullie je bevangen paarden nog op de wei met graasmasker ?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:17

Eline1991: Bij mijn pony was na twee dagen al duidelijk verbetering te zien. Als er na 3-4 dagen geen verbetering is dan zou ik toch zeker weer contact opnemen met de dierenarts. Bij mij is de hoefsmid direct de volgende dag geweest, omdat Tricks hoeven veel te lang waren en zijn ijzers loszaten. Aankomende donderdag komt hij weer, aangezien Tricks hoeven op dit moment echt belachelijk snel groeien.

Line18: Mijn pony krijgt naast hooi gemixt met een beetje stro enkel een paar snoepjes om de medicijnen lekkerder te maken. Ik twijfel of ik magnesium zal gaan bijvoeren of niet, maar verder krijgt hij geen vitamientjes extra.

Mysa: Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Ik dacht drie weken geleden dat ik er hopelijk over twee weken klaar mee zou zijn.

Maar het tegendeel is waar. Trick kreeg een terugval en nu zijn we de medicatie veel langzamer aan het afbouwen. Als alles nu wel goed gaat ben ik zaterdag over 3 weken pas klaar met afbouwen, en dan ben ik er in totaal 7 weken mee bezig geweest. En zelfs dan zijn we er nog niet, want ik wil graag uitzoeken waar in Tricks lijf het dan misgaat dat hij hoefbevangen is geworden. Want hij is zeer zeker niet te dik.

Bertine37: Wat bedoel je precies? Die natuurgeneeskundige?

Algemene update:
Trick heeft vorige week weer de hele week op 450 metacam gestaan, dit omdat hij weer terug slechter ging lopen. Dus toen hebben we de behandeling direct weer opnieuw gestart. Hier reageerde hij direct op gelukkig en sinds zondag zijn we weer heel langzaam aan het afbouwen. In overleg met de dierenarts ziet het afbouwschema er nu zo uit:
afgelopen zondag afbouwen naar 350
dit 3-4 dagen aankijken (We zitten nu op de derde dag, ga vanavond dus of 350 of 250 geven)
daarna weer met 100 afbouwen naar 250
weer 3-4 dagen aankijken
en vanaf dan hetzelfde principe alleen dan met stapjes van 50.

Hierdoor ben ik in het positiefste geval pas 3 weken voordat ik met Trick op vakantie zou gaan klaar, dus ik heb besloten om de vakantie af te zeggen helaas. Maar ik durf het echt niet aan om hem dan 2,5 uur op de trailer te zetten en de stress van een vreemde plek en het strand aan te doen. Naast dat ik het ook niet eerlijk vind om dan opeens weer veel van hem te vragen, want ik ga natuurlijk niet naar Zeeland om mijn pony alleen maar te poetsen en af en toe een leuk wandelingetje te maken :+

Ook ben ik bezig om een andere stal voor Trick te zoeken waar hij iig een paar uur per dag in een kudde op zand los kan komen. Dit is nog een behoorlijke opgave, dus mocht iemand nog iets weten in de buurt van Kampen: Ik houd mij van harte aanbevolen! (Binnen 15 km fietsafstand, of binnen een uur met het ov.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:20

Goed van je Femek, dat je allereerst voor het welzijn van je paard kiest. Erg jammer van je vakantie, dat wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:37

eline, als je toch moet laten bekappen dan wil een dikke handdoek onder de voet ook wel wat verlichting geven.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:03

Dank je voor de tip kinke! Ik bel sowiezo vrijdag de dierenarts nog even. Ze was al niet goed aan haar achterhand en bij weinig verbetering wil ik ook dat nog even mee nemen in alles. Bij het begin wel gemeld maar dat vond de dierenarts voor de echt acute fase geen verschil maken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:05

Dat is een hele goede tip, inderdaad. Nooit aan gedacht.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:40

Ondertussen zijn wij ook een paar dagen verder en ik moet zeggen - we gaan de goede kant een beetje op.

Mijn Bolleman kan weer redelijk lopen op het harde - op het zachte stormt hij me zo al weer voorbij.
Gisteren laatste spuitje metacam gegeven, nu eerst maar eens even kijken of het zelf verder kan fiksen.

Probleem van het schrale hooi is wel dat ie weer is gaan hoesten en zijn astma om de hoek is komen kijken....maar ja, dat tackelen we ook wel weer.

Holistisch therapeut komt volgende week - ik hoop dat zij mij toch meer duidelijkheid kan verschaffen, want de ???? blijven er nog steeds.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:05

En als je het hooi weekt? Helpt dat niet?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 00:00

bertine37 schreef:
Hebben jullie je bevangen paarden nog op de wei met graasmasker ?

Strookbegrazing. Dat masker vind ik toch een beetje sneu, zolang ze niet al te veel aankomt is het goed zo. Beste manier om te voorkomen is in mijn ervaring beweging. Elke dag even arbeid verrichten. Nooit langer dan 1 dag rust.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:21

Kinke schreef:
En als je het hooi weekt? Helpt dat niet?

Ja is wel zeker een optie!
Maar ik moet het avond van te voren allemaal klaar leggen voor de volgende dag, dus vandaar dat weken lastig is met bacteriën etc.

Dinsdag heb ik overleg met therapeut en dan bekijken we gelijk ff wat het beste is.

Blijft is op het arme hooi, kan ik het ook gaan stomen - dan is het niet zeiknat en blijft het beter houdbaar een gehele dag.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:00

De van mij, waar ik na een jaar weidegang over geslagen te hebben heel rustig weer begin (was mechanisch bevangen) staat tot nu toe 3 keer per week 30 -40 min op het lange gras gewoon in de hele wei van zo'n 3000 m2. Helaas is het vorige week gemaaid. Dus nu heb ik een weide met kort gras. Laat het weer 3 weken staan en heb al het oude gras opgeruimd. Over 3 weken ga ik de eerste strook in de breedte afzetten en gaan eerst mijn gezonde paarden er weer op voor een halve dag. Vervolgens blijft dit zo tot we een week of 5 verder zijn. Dan heb ik achter deze strook inmiddels weer langer gras. Ze zeggen dat na 3 weken de fructaan opslag weer weg is uit het gemaaide. Ik neem just in case 5 weken en dan waag ik me pas weer aan mn HB-er erop. Die eet automatisch dan zodra hij het gras op mag mee met de nieuwe stroken welke ter beschikking komen door middel van strookbegrazing en hij blijft dan mooi van het korte gras af waar de rest al 5 weken halve dagen op gelopen heeft.
Een graasmasker krenkt ten eerste zijn ego, maar hij wordt er ook doodongelukkig van. Omdat ik heel bang ben voor dat gras doe ik het nu zo en moet zeggen dat we beide het er mee eens zijn :D Hij accepteert korte perioden met gras en ik hoef niet bang te zijn dat t misgaat. Wel beweegt hij vrij en onbeperkt overdag op een track. Ik denk dat goed laten bewegen wel een must is. Hij staat nu door overmacht 2 weken stil en ik zie al wat ini mini streepjes op de hals wat me alert maakt. Het maaien kwam dus ook mooi uit in principe.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:04

Die van mij staat nu sinds een paar weken weer op het gras. Alleen verkiest hij nu zijn kudde shetlanders boven het gras als deze hooi staan te eten. :')

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:43

Weten jullie hoe je een ontschoening herkent?
Mijn pony heeft een soort uitgroei vanaf de kroonrand en het loopt gewoon heel raar qua vorm. Hij loopt trouwens wel gewoon "goed".

Afbeelding

Je ziet een soort rand en vanaf daar wordt de hoef weer dik. Het eerste stuk loopt bijna recht naar beneden.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:58

Geen idee peachy

Ik ging mijn ponyclub net hooi geven, ze stonden in een hoekje van de "wei" en mijn HB-er kwam gewoon in galop op me af! En ze was er nog als eerst ook, ondanks dat de rest al snel de achtervolging inzette... :') Voor het eerst sinds dik een half jaar dat ze galoppeert... *\o/*