[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:59

Die van Nicky's keet zijn idd niet duur. Ik heb een little bit hooizak van PKC. Ze waren toen in de aanbieding, maar kostten nog steeds wel wat. Maar mijn paard is een echte sloper, en deze zak is nu nog steeds helemaal heel :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:01

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:06

Heb net een groot net gevonden die wij over de vijver spannen! Nu moet ik dus nog zoeken hoe ik daar een stuk uitknip zonder dat die ene kant dan minder sterk is. Zal dus nog even moeten prutsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:09

@Celia : ik weet niet of een vijvernet geschikt is. Je moet nl wel een draaddikte hebben van minimaal 3 mm anders is het veel te scherp.
Ik heb één hooinet wat idd te lang was. Die heb ik eerst rond een paal gedraaid tot ik de juiste lengte had en toen aan de andere paal vastgemaakt.

Overigens heb ik nog een Little BIt trailertas liggen die ik niet gebruik. Mazen van 3 cm.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:12

ik heb een aanhangernet in stal hangen , zal eens een foto zoeken....

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:15

dubbelgevouwen en met elastiek dichtgebonden aan de zijkanten.
opgehangen aan haken , en onder met isolatoren.

werkt perfect!

Afbeelding

Afbeelding

boven is het net open..ik haal het van de middelste haak af bij het vullen zodat hij opent als een envelop., en hang hem daarna weer terug.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:16

Hmmm dan heb ik een probleem want die draaddikte is maar 1mm ofzo... Dan misschien toch maar op zoek naar iets anders...

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:19

dit werkt perfect en de draaddikte is heel dik
ik heb tinkers die werkelijk alles slopen..
en dit net hangt al 6mnd.....

,

om het graaseffect te krijgen kun je trouwens een soort zandbak maken...vullen met hooi en een een net erover spannen.
wel iets hoog maken ( de bak) zodat ze er niet in gaan staan..
en dan eet het paard met het hoofd naar beneden,in een graasbeweging.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:20

DubbelDun schreef:
@Leedebee : than ks. Hoe groot zijn bij jouw de gaten in het masker, want ik vind hem toch behoorlijk wat gras happen.
Als ik naar die van mij kijk, die is beduidend meer bezig om wat sprietjes door het gaatje te krijgen.
Ik heb het gat wel ietsjes ruimer gemaakt. Ik gok dat het nu 4 cm diam. is.

Er zit 1 gat aan de onderkant, zoals deze:
Afbeelding
Ik ga er vanavond heen, dus zal het ff opmeten. Hij heeft inmiddels wel snel leren eten, maar toch is het niet veel per hap. Terwijl de rest een grasbuik heeft aan het einde van de dag, zie je bij hem helemaal niks. (ik kan nu zelfs zn ribben een beetje voelen! Voor het eerst sinds ... ehhh... heeel lang geleden :o )
Nog een ander "voordeel" vind ik dat hij nu veel meer loopt door het land om de juiste sprieten te vinden.
2 vliegen in 1 klap! :D

Edit: Ik heb dan bij de middelste, horizontale strook, 3 stukken er tussenuit gehaald, zodat zn neusgaten wat meer ruimte hebben.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:25

Ok, heb besloten. Ga dus op zoek naar zo'n bagagenet voor over de aanhangwagen. Weet soms iemand waar je die in België kan verkrijgen? Klikt ideaal, kan ik het ook onder haar schuilhok aan de muur hangen zoals jij gedaan hebt, Tinkermarie.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:27

ik heb mijn net bij de hornbach gekocht.

maar zag ze laatst ook bij de action.

iedere bouwmarkt heeft ze eigenlijk wel hoor....succes!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:30

tinkermarie schreef:
ik heb mijn net bij de hornbach gekocht.

maar zag ze laatst ook bij de action.

iedere bouwmarkt heeft ze eigenlijk wel hoor....succes!

Dan hoop ik op een Gamma die ze wel zal hebben! Want Hornbach of Action hebben wij hier niet ;-)!
Bedankt! Ik PM je anders wel nog even om een duidelijkere foto te tonen van de elastieken op de zijkant, want handige ik :o zou het anders wel nog eens kunnen verknoeien!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:31

@leedebee: ik heb onder het gat dus groter gemaakt (blauw), terwijl je de zijkanten er uit gehaald hebt (rose) ??

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:32

@: kijk eens op Marktplaats (nl/be) daar worden ze ook aangeboden.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:46

Celia, ik weet niet waar je woont, maar in Schelle is er een grote action (http://www.action.be/winkels) :) Ik denk dat je deze netten idd wel in Gamma, Hubo of Brico vind. Zo niet kan je eens kijken in een auto-winkel ?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:06

Liene schreef:
Celia, ik weet niet waar je woont, maar in Schelle is er een grote action (http://www.action.be/winkels) :) Ik denk dat je deze netten idd wel in Gamma, Hubo of Brico vind. Zo niet kan je eens kijken in een auto-winkel ?

Ik woon niet zo ver van Gent, maar Schelle komt me niet zo bekend voor. Ik ken die winkel ook niet.
Maar Gamma heb ik niet zo ver hier vandaan, dus daar denk ik het wel te vinden. En ja anders ga ik even kijken in een auto winkel.

@Tinkermarie, welke afmetingen heb jij gebruikt van net? Want heb al ergens vernomen dat er verschillende maten in bestaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:18

Een net van 70 hoog is diep genoeg en breed van 1 a 1,50.
Als als je dat dubbel rekent zit je op
1./1.50x 140
Hoe breder/groter des te groter je hooinet dus wordt.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:07

ik meen dat de onze 2,00 bij 1,50 is.....
moet ik morgen even checken op de tas , die heb ik nog :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 15:31

Welnu, hier zoals beloofd een kleine reportage

Het hooinet van Nicky's Keet
- daar kun je zowat een hele baal hooi in kwijt

Afbeelding

Opgevuld met wat hooi

Afbeelding

Zo hangen de netten in de schuilstal, bewust los van de muur omdat ze er zo niet zoveel grip op hebben en dus nog langer doen over het peuzelen

Afbeelding

Yammie....

Afbeelding

Excuse me..??!!! Ik ben aan de lunch hoor, niet storen!!

Afbeelding

Jilske had kennelijk nog niet zoveel trek of verwachtte dat er nog wet beters dan hooi gebracht zou worden!

Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:44

Ash_ schreef:
Hier weer even een vraag van een trouwe meelezer.

Hoe paard onvriendelijk is het om je paard minimaal te laten grazen als deze gevoelig is voor bevangenheid. Aantal mensen op stal vinden het niet paards als een paard niet normaal kan grazen.

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes

Ik vind het inderdaad niet paardwaardig als een paard niet op de wei kan. Dit heb ik hier al eerder vermeld, natuurlijk heb ik, als eigenaar van een HB'er, extra stress, maar dat is mijn probleem en het echt wel waard. Ik hou m'n pony extra in de gaten en met genoeg beweging is er niks aan de hand. Ik merkte aan alle paarden (m'n pony staat op een pensionstal met zo'n 9 paarden) dat ze er aan toe waren, ze kregen de lente in hun bol, werden vervelend enz. Nu ze op het land staan is de rust gekeerd. Mijn pony (die eind vorig jaar zwaar hoefbevangen is geweest) heeft het met de rest mee rustig opgebouwd (nu gemiddeld 4u per dag op het land). Als blijkt dat mijn pony door de weidegang elke keer weer hoefbevangen wordt zal ik besluiten hem in te laten slapen.

Verder even een update over m'n pony. Hoefsmid is net weer geweest, duidelijk gezien dat de witte rand erg verbreed is en dat de ontsteking eruit aan het groeien is (rode plekken). Hij heeft cytek hoefijzers, dus normaal kan ik alleen de buitenkant van de hoef goed zien, dus vond het interessant om van onder te zien hoe het eruit aan het groeien is. Ook is nu duidelijk dat hij aan alle 4 zijn hoeven bevangen was, alhoewel achter minder dan voor, geen hoefbeenkanteling (voor wel).

De hoefsmid vond het wel apart dat mijn pony voor het eerst hoefbevangen was toen hij 1,5-2 jaar was. Ze stelde voor dat als de dierenarts een keer langs komt op stal ik zijn bloed laat testen. Dit ga ik ook doen, ter bevestiging. Dat hij hoefbevangen is geweest is overduidelijk en de plan van aanpak zal ik er niet om wijzigen.

Zijn er mensen hier die ook een paard hebben die heel jong al hoefbevangen is geweest?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:45

Wat een heerlijke inloop stal JP!Dat kun je nog het beste hebben!
Jouw fries lijkt een beetje op de mijne....en wat is pauli groot en mooi vooral <3

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:59

Er zijn wel meer paarden die jong bevangen zijn.
De jongste van mijn hoefsmid was een shetveulen van 5 maanden (die nog bij de moeder liep).

Ik hoop echt dat door beweging het geen problemen geeft bij jouw paardje.
Bij de mijne maakt dat niet veel uit.

Ik heb gekozen om mijn paardje, samen met een ander sober paardje, op de paddock te zetten met voldoende hooi/voordroog.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:03

Wat hebben jullie een leuke stalletjes!
ik kon het niet laten hier wat van te zeggen, ziet er gezellig uit zo.
(even offtopic)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:28

@DD
Bij die van mij is het gat nog de originele grootte en ik heb zeg maar 3 "roze" stukken er tussenuit geknipt.
Hierdoor kan hij niet meer eten, maar wel beter ademen :D
Ik ga er zo heen en zal wel ff foto's maken.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:43

Flavlip: Heb je nog foto's kunnen maken tijdens of na het bekappen?
Waar zag je de rode plekken?

Ik vind de plek van Jannepauli ook echt helemaal geweldig. Kijk, als je zoiets hebt hoef je je ook geen zorgen te maken over dat je paard het land niet (zoveel) op kan. Heb je mooi gedaan! +:)+

Tinkermarie, slim gedaan zo met dat hooinet!

Het is altijd wel gewaagd om bepaalde uitspraken te doen over wel/niet weidegang aan een ex-HB paard te geven m.i... Dat kan je eigenlijk ook niet vind ik, omdat het per paard én blijkbaar per eigenaar en situatie verschilt.
Wij hebben nu eenmaal geen paddock (het is óf wei, óf stal) dus heeft Leedebee voor een graaskorf en veel bewegen gekozen. Ze heeft het gat waardoor hij eet trouwens niet groter gemaakt. Heb haar paard gisteren bekapt en de verbreding is helemaal uit de witte lijn en hij loopt goed, heeft geen harde nek en ze geeft hem elke dag voldoende beweging. Dit gaat goed zo :)

Maar goed. Of geen weidegang zielig is bij paarden die er echt zeer gevoelig voor zijn?
Ik vind het zieliger als een paard met 4 benen in de lucht ligt van de HB.