Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:30

Hoe kom je er bij dat de hoefwand persé moet dragen?

Ik las in een eerdere post dat je paard er 1 ijzer had afgetrapt, was dit ook op links?
Wellicht is er nog iets anders aan de hand in de hoef en komt die gevoeligheid niet zo zeer van de schimmel. Extreem lange tenen en ondergeschoven verzenen kunnen voor blessures zorgen. Maar ook aftrappen of verliezen van een ijzer. Denk bijv. aan verrekking van de bandjes van het hoefbeen.

Als je smid de hoefwand dusdanig bekapt heeft dat hij niet meer draagt, zou je paard geen pijn meer moeten hebben of veel minder pijn moeten hebben.

Komt die gevoeligheid niet heel ergens anders vandaan?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:39

Jullie maken het wel ingewikkeld voor mij zeg haha :+ , zoals ik al eerder zei moet ik helaas bekennen dat ik vrij weinig ervaring/verstand heb van de hoeven. Heb nooit problemen met de hoeven gehad, terwijl ik bijv. wel heel veel weet over beenproblemen/HKO/artrose/etc. en het goed krijgen van zulke paarden. Dit omdat mijn andere merrie dit heeft.

Houdt er iig rekening mee dat ik waarschijnlijk bepaalde termen/woorden niet goed gebruik, zo weet ik bijv. niet zeker of hij hoefwand zei.. Misschien zei hij draagwand? Of iets anders? Raak een beetje de kluts kwijt :') .

Doordat ze er gister echt niet op wilde staan, adviseerde mijn hoefsmid toch maar weer een ijzer eronder te doen. Ik weet dat een ijzer symptoom bestrijding is, maar wist ook niet meer wat te doen.

Ze heeft inderdaad vorige keer haar linker ijzer eraf getikt, dit was tijdens het rijden. Ze is ook nog wat slap achter en mist belans, je hoort haar dan ook snel tijdens het rijden tegen haar ijzers aan tikken met haar achterbenen.
Met rijden rijd ik nu met springschoenen, verder staat ze zonder.

Wat ik begreep van de hoefsmid was dat ie niet verder weg wilde/durfde te halen, maar wel wat open heeft gezet zodat er zuurstof bij kon. Ook moest ik met honing aan de slag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:49

De smid noemt het de draagwand ja, omdat men er in het traditionele bekappen nog vanuit dat de draagwand hoort te dragen. Maar wist je, dat als je naar de mustangs in Amerika gaat kijken, die ook op de zool en de straal lopen? Zij lopen soms wel 40 km op een dag, en hoefziektes kennen die dieren niet. Blijkbaar heeft de natuur het dus zo bedoeld.

Dit is een mooie website, wel wat gekleurd (degene die het geschreven heeft is voor natuurlijk bekappen) maar de anatomie etc. staat er goed uitgelegd. http://paardenhoeven.info/de-hoef-ultie ... illeshiel/

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:01

Bedankt voor de website Gypsy! Was laatst al begonnen met deze website door te spitten :) .

Ik ben zelf niet specifiek voor of tegen natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen. Wel in het verleden de hoefsmid Bram de Langen een tijdje gehad en hij bekapte, dacht ik, natuurlijk. Maar daar erg slechte ervaring mee gehad.. Maar zo heb ik ook weer slechte ervaringen met traditionele bekappers.

Het was een stuk makkelijker geweest als het zwart/wit was, maar het is zo'n grijs gebied qua hoefsmeden.

Maar om terug te komen op de hoeven van mijn merrie.. Wat te doen?
De ijzers zitten er nu eenmaal weer onder en wil liever niet zomaar overstappen naar een andere hoefsmid of methode. Ben erg te spreken over deze man, want heeft mijn andere merrie ook weer goed gekregen.

Zat zelf eraan te denken om hem sowieso eerder te laten komen, maar wanneer?
En ondertussen smeren met honingzalf.

Mocht ze binnen paar dagen niet beter lopen, dan moest ik de hoefsmid weer bellen. (rijden doe ik nu overigens niet uiteraard, aangezien ze pijn heeft eraan)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:10

Ik denk dat je vooral voor jezelf moet bekijken waar jij je prettig bij voelt.
Een ding kiezen en daar bij blijven. Niet iets kiezen en na een paar maanden opgeven.

Maar persoonlijk zou ik wel iets met NB gaan doen, omdat ik zelf gezien heb dat het goede resultaten kan geven.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:13

Ik wil inderdaad sowieso niet van de ene hoefsmid en manier naar de andere. Anders krijg je straks hetzelfde verhaal als wat waarschijnlijk bij jullie bekend is..

Ga het gewoon even komende tijd aankijken en vooral op mijn gevoel afgaan. En ondertussen veel gaan lezen hierover. Mocht paard over paar dagen niet verbeteren dan moet er sowieso actie ondernomen worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:16

Ja dat verhaal zat ik ook aan te denken ja...

Een tip, niet alle hoefsmeden kunnen het waarderen als de klant opeens een mening over hoeven krijgt, je bent gewaarschuwd voor je je gaat verdiepen haha.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:21

Zo ben ik gelukkig niet hoor :P. Ben sowieso niet onzeker, maar nu op dit moment erg onwetend. En dat haat ik :+ .

Mijn hoefsmid is wel wat gewend met mij haha qua vragen en mening, etc.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:35

Pas maar op straks weet je net als ik meer over hoeven dan je van plan was. :+

Oh dat scheelt, mijne vond het niet grappig toen ik vertelde dat ik het vanaf nu zelf ging doen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:23

Haha dat heeft onze hoefsmid gelukkig niet :P . Nog even een vraag over het schoon houden van de hoef, kan/moet dit met water?

Ben van plan om propolis druppels te bestellen en kastanje honing (hoger gehalte met propolis) bij de imker te bestellen. Zodat ik eerst de druppels doe en daar overheen de honing.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:34

Gypsy schreef:
De smid noemt het de draagwand ja, omdat men er in het traditionele bekappen nog vanuit dat de draagwand hoort te dragen. Maar wist je, dat als je naar de mustangs in Amerika gaat kijken, die ook op de zool en de straal lopen? Zij lopen soms wel 40 km op een dag, en hoefziektes kennen die dieren niet. Blijkbaar heeft de natuur het dus zo bedoeld.

Dit is een mooie website, wel wat gekleurd (degene die het geschreven heeft is voor natuurlijk bekappen) maar de anatomie etc. staat er goed uitgelegd. http://paardenhoeven.info/de-hoef-ultie ... illeshiel/

wel degelijk kennen de mustangs die hoefziekte, zowel bevangen als rotstraal! maar wilde paarden gaan dan gewoon dood, als ze niet kunnen meekomen met de kudde.
een mustang loopt, stapt of sjokt, soms een sprintje, maar alles zonder ruiter erop. en ongewongen
dat kan je niet vergelijken met onze rijpaarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:36

Cardy schreef:
Haha dat heeft onze hoefsmid gelukkig niet :P . Nog even een vraag over het schoon houden van de hoef, kan/moet dit met water?

Ben van plan om propolis druppels te bestellen en kastanje honing (hoger gehalte met propolis) bij de imker te bestellen. Zodat ik eerst de druppels doe en daar overheen de honing.

je hebt ook propolis zalf, bij de imker (ff googlen) kan je online bestellen.
mvind het goed dat je smid er toch een ijzer op heeft gedaan, om pijn te voorkomen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:55

bedankt nombrado! Heb ook zeker vertrouwen in mijn hoefsmid.

Paard liep vandaag overigens een stuk slechter, maak mij echt zorgen. heb eventueel via pb een filmpje voor de geïnteresseerden?

Hoefsmid is er van op de hoogte en moeten hem morgen bellen als er geen verbetering te zien is.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:04

Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze hoeven:

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vijl haar zelf en af en toe komt de hoefsmid eens. Die roept altijd dat ze zulke sterke en harde hoeven heeft en dat ik er alleen op moet letten haar voorhoeven goed rond te vijlen vanwege het afrollen, omdat ze die heel erg scheef afslijt, zoals je ziet op de foto. Maar nu ik deze foto's kritisch bekijk vind ik dat ze vooral voor heel erg ondergeschoven verzenen heeft (ze staat ook licht onderstandig) en flares heeft. Wat zouden jullie hieraan doen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:22

Als ik zo kijk naar die foto's, staat de hoefwand net boven de zool uit, klopt dat? Als je de hoefwand gelijk maakt aan de zool (met een hoefmesje gaat dit het makkelijkst aan de zijkanten) zouden de flares en de verbrede witte lijn minder moeten worden. iig bij mijn paard heeft dit geholpen.

De hielen zijn wellicht wat ondergeschoven omdat ze ook net wat aan de lange kant zijn? Maar dat kan ik vanaf deze foto's niet zo zeggen.

Pfff vervelend dat hij niet goed loopt cardy, hoop echt voor je dat het morgen over is... Maar besef dit, als het niet goed is, dan is het soms gewoon even niet goed. Dan heeft het tijd nodig. Da's jammer, maar niet voor alles is een quick fix ook goed.

Nombrado, ik doelde meer op andere hoefziekten, maar je hebt gelijk hoor natuurlijk dat kan. Ik denk dat we wel leren kunnen trekken uit de natuur, ik mag graag documentaires kijken en die wilde paarden zien er zo mooi, zo gezond, zo levendig uit. Ik denk echt dat wij soms te veel voor onze paarden willen zorgen, en overal waar te voor staat is niet goed.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:35

Cardy schreef:
bedankt nombrado! Heb ook zeker vertrouwen in mijn hoefsmid.

Paard liep vandaag overigens een stuk slechter, maak mij echt zorgen. heb eventueel via pb een filmpje voor de geïnteresseerden?
Hoefsmid is er van op de hoogte en moeten hem morgen bellen als er geen verbetering te zien is.

Kan het niet zo zijn dat er al een blessure zat in die voet of misschien kogel en door het bekappen/beslaan van de smid dit erger is geworden?

Mss kan een bezoekje van de DA meer opheldering geven?

Zou je mij dat filmpje willen sturen?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:52

Op zich nette voetjes SummerRemedy :) zou ik blij mee zijn!
Wat ik misschien wel zou doen, of beter gezegd je hoefsmid zou laten doen, is een stukje van de teen af halen zodat je paard iets stijler op de hoeven staat. Je hebt nog wat reserve als ik de witte lijn zo bekijk. De hoek die de hoef met de grond maakt is naar mijn gevoel wat te scherp, maar eigenlijk zou je het volledige paard moeten zien om de hoefas te beoordelen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:25

Bedankt voor de reacties! Dus jullie vinden dat het wel meevalt qua ondergeschoven verzenen? De hoefwand was hier iets langer ja, dit was voordat ik ging bijvijlen. Ashkerlon bedoel je ook echt een stukje van de zool of alleen van de hoefwand? Ik heb helaas geen duidelijke standfoto, die zal ik deze week even maken (als ik het niet vergeet O:) )

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:35

ook een stukje van de zool. Ik bedoel geen centimeters hé! een paar mm kan al een volledig ander beeld geven. Doordat ze dan iets stijler staat, gaat ze ook gemakkelijker afrollen en misschien wat minder slepen. De groeiringen gaan ook evenwijdiger met de grond lopen dan.
Maar voor je iets doet, overleggen met je hoefsmid. Die kent het paard ook, en een stand of een hoef beoordelen is nog altijd het duidelijkst als je bij het paard staat en niet via een foto.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:38

SummerRemedy schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze hoeven:

Voor:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Achter:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik vijl haar zelf en af en toe komt de hoefsmid eens. Die roept altijd dat ze zulke sterke en harde hoeven heeft en dat ik er alleen op moet letten haar voorhoeven goed rond te vijlen vanwege het afrollen, omdat ze die heel erg scheef afslijt, zoals je ziet op de foto. Maar nu ik deze foto's kritisch bekijk vind ik dat ze vooral voor heel erg ondergeschoven verzenen heeft (ze staat ook licht onderstandig) en flares heeft. Wat zouden jullie hieraan doen?

idd, ondergeschoven verzenen, die kunnen ontstaan als je die tenen zo lang laat en de hiel kort
je paard staat nu niet met een juiste voetas...misschien eens met je smid over hebben?
de slijtage aan de teen voor, heeft alles met de lange tenen te maken. als de stand juist is, is dat over.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:50

Ik zal eens overleggen :) Ik weet niet of dat slijten zo zeer met de stand te maken heeft, ze heeft vroeger op ijzers gestaan en had toen veel stijlere hoeven en toen deed ze het ook, voorlipjes van de ijzers werden er helemaal afgesleten.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:57

Bij mijn paard zijn de scheuren eindelijk uit de hoef! De smid stond er van te kijken dat haar hoeven nog zo mooi waren door het droge weer, dreft erop smeren helpt dus echt. Heb het nog even gevraagd over de hoefschoenen, hij vond het wel een goed idee voor op straat en de steentjes. Als iemand een goede hoefschoenenpasser weet rond Midden Limburg, that would be great haha :).

Even vergelijking met hoe het in juli was, net bekapt:

http://i40.tinypic.com/2wbvnf7.jpg

http://i39.tinypic.com/2pzwmlf.jpg

Rechtsvoor
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

Zijaanzicht
Afbeelding

Had wel net in de bak gereden, dus de hoeven zijn nog een klein beetje vies. Had ze eigelijk even af moeten spuiten voor beter beeld. Plus de foto's zijn een beetje uit een rare hoek gemaakt soms, maar hopelijk is het duidelijk zo :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:02

Hoeven hierboven vind ik er erg netjes uitzien zeg! Al heeft linksvoor aan de binnenkant een kleine flare.
Vijl je ze ook zelf bij tussendoor? Ze zijn ook zo netjes afgerond :j

Wat is dat met dreft er op smeren? Puur uit een fles afwasmiddel?? (nu ben ik nieuwsgierig)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:05

Ja, ik heb van de smid zelf een vijl gekregen om af en toe wat bij te vijlen. Ik rij veel buiten en af en toe slaat er dan en stukje hoef om. Als ik dit er zelf meteen afvijl kan er niks verder inscheuren of omslaan, dus ik denk dat dat ook een van de redenen is dat ze nu bijna helemaal scheurvrij zijn :D.

Mijn smid had inderdaad dreft aangeraden om erop te smeren :'). En inderdaad, gewoon het groene afwasmiddel. Gewoon hoefvet houd het water buiten, terwijl de hoeven juist nog wel vocht op moeten kunnen nemen. Van dreft worden de hoeven blijkbaar minder droog en soepeler. Ik smeer het nu 2 maanden elke keer na het poetsen of rijden, en ik merk zeker resultaat. Vaak droogden heel haar hoeven uit in de zomer, en nu zijn ze super :).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:10

Zelf heb ik het idee dat het het vijlen is dat brokkelhoeven voorkomt. Beetje rond houden en bij scheurtjes er direct dwars een streepje op zetten of bij kleintjes ze er uit vijlen (in driehoekje). Ik smeer er al ongeveer een jaar niks meer op, voer geen biotine meer bij... en toch zijn ze prima. Beginnen wat te scheuren als de smid weer moet komen, verder niks. Hoop dat dat zo blijft nu ze 's nachts op stal staan (onze C en D samen in een stal van 5,5 bij 3,5 :P )

Mocht het bij ons weer gaan scheuren ga ik de dreft proberen denk ik!