[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dapnik

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:33

Fijn Kinke!

Ik zat er gister ook helemaal door heen, ze liep 's avonds echt beroerd. Had nog 2 zakjes buut dus dat gegeven, zag er vanmorgen veel beter uit. Dierenarts vanaochtend gebeld, ik haal straks meer buut op en hij komt morgen bloedprikken voor ppid en een gewone bloedtest. Mocht daar niks uitkomen dan testen op insuline resistentie.

De blucobalance komt vandaag, kan je dat samen met buut voeren? Of heeft dat geen zin?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:35

Vreselijk om je dier zo te zien, sterkte Dapnik.
Buut en gluco balance…een idee. Anders de dierenarts even bellen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:39

Lijkt mij toch wel een heel achterhaalde manier van open teen, het is tegenwoordig toch net de bedoeling het ijzer nooit achterstevoren te plaatsen maar dan met een aangepast beslag te werken?!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:15

Dit is geen ijzer wat achterste voren geplaatst is. Dit is een ijzer met open teen, en een balk in de achterkant voor de stabiliteit (anders heb je 2 ijzeren stripjes ipv een ijzer :+ ).

Kliniek en smid waar lovelance geweest is staan goed aan geschreven. Ik durf natuurlijk niet met zekerheid te zeggen dat het goed komt, maar wel dat je daar hele goede begeleiding krijg. Ik heb op die kliniek paarden zien herstellen waarvan ik het niet meer verwacht had (niet alleen HB paarden hoor).

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:56

Kinke schreef:
Vreselijk om je dier zo te zien, sterkte Dapnik.
Buut en gluco balance…een idee. Anders de dierenarts even bellen?

hij komt morgen dus vraag het dan, maar wie weet heeft iemand hier het wel eens samen gebruikt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:27

ik had willen typen 'geen idee' :)

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:33

Helaas hebben onze pony s het gevecht met hb niet gewonnen! Vandaag rustig ingeslapen ! Iedereen veel sterkte met zijn of haar paard en pony

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 00:22

Ach wat sneu....heel veel sterkte. Wat een klote aandoening toch.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 01:18

Kwebbelengel, wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 06:17

:(:) wat verdrietig, kwebbelengel. Zo hard gevochten en helaas verloren. Rot ziekte.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 07:37

lovelance schreef:
Little_Gift schreef:
WTF is er met dat paard zijn hoef gebeurd hierboven????
Lovelance, dit lijkt me écht niet correct !

Dit is een open teen ijzer. De teen is flink ingekort tot in de lamellen en op deze manier kan het paard afrollen zonder al te veel druk op de witte lijn.
Waar het hoefbeen tegen de zool aan ligt, ligt bij dit ijzer open.

Ik heb dit laten doen in de kliniek samen met deskundig hoefsmid. Daarvoor veel klinieken gebeld, overal gaven ze aan dat ze met dit ijzer het meeste kans maakt. Al zagen er veel niks meer in.

Van nassau zegt break over, maar kon geen namen noemen van een hoefsmid hier in de buurt. Anders had ik dat graag willen proberen.

Ik heb de weg gekozen van de kliniek, heb nu goede begeleiding en heb net weer een stukje kunnen wandelen met haar. Ze draaft zelfs stukjes in de paddock en dit ziet er al stukken beter uit. Nu duimen dat ze zo blijft wanneer we de bute gaan afbouwen.

Zolang je paard pijnstilling krijgt, zou ik niet met haar wandelen. Daarnaast moet de hoef eerst stabiel zijn voordat je iets met haar gaat doen.
http://www.thelaminitissite.org/articles/movement-good-or-bad

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:42

Dat leek mij ook geen goed plan. Mijn merrie haar hoefbenen waren veel minder gekanteld, maar die mocht absoluut niet aan de wandel, zelfs haar stal niet uit de eerste weken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:10

kwebbelengel schreef:
Helaas hebben onze pony s het gevecht met hb niet gewonnen! Vandaag rustig ingeslapen ! Iedereen veel sterkte met zijn of haar paard en pony

Triest!, heel veel sterkte!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:12

Bij mij zit het wandelen-want-ze-moet-echt-afvallen er zo in, dat ik dacht nu ze pijnvrij loopt moet ik gelijk een beetje gaan wandelen. Niet slim, want ze loopt nu toch weer iets minder.
Minder voeren en haar zelf laten kiezen is wat ik nu ga doen.

Wat vreselijk kwebbelengel, heel erg veel sterkte.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:07

kwebbel wat verschrikkelijk veel sterkte!

Hier een terugval, want mevrouw heeft zand in haar darmen, blijkbaar scheidden haar darmen hierdoor toxines uit en die zetten zich weer op haar hoef.
Echt van de ene dag op de andere enorm omgeslaan :( het zag er eindelijk zo goed uit...

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:38

hallo.
ik ben nieuw op dit forum deel.
ik zal ons even voorstellen.
ik ben aline 27 jaar en heb een fjorden ruin van 7 jaar genaamd iejoor.
hallo.
ik ben nieuw op dit forum deel.
ik zal ons even voorstellen.
ik ben aline 27 jaar en heb een fjorden ruin van 7 jaar genaamd iejoor.
Afbeelding
foto is van een paar weken geleden.

we hebben al flink wat doorstaan sinds ik hem heb (hij was toen 1 1/2 jaar)
zo heeft hij al meerdere keren flinke zandkoliek gehad.
heeft fikse zomereczeem die we redelijk onder controle hebben door deken op te doen en puur cullio te geven en in te smeren met of TKC 97 of Sweet iths
hebben we ruim 1 1/2 jaar stil gestaan wegens mijn zwangerschap en bevalling.
nu waren we zeer rustig weer aan het opbouwen en ging echt super.
vanwege de zandkoliek gevoeligheid staat hij altijd zon 3 a maximaal 4 uurtjes op de weide zodat hij niet de weide te kort kan eten, en minder zand binnen kan krijgen. ( wij zetten hem op de wei stalbaas haalt hem er af)
nu staat hij de rest van de de dag op de padoc met er omheen gras dus eet hij daar wel is een klein beetje van als de stroom er niet op staat ( omdat andere met hun paarden bezig zijn bijvoorbeeld)
nu heeft hij zeer waarschijnlijk van de week een keer hele nacht op de wei gestaan.
en zijn we er zondag achter gekomen dat hij hoefbevangen is geworden.
ik zal even dat stukje vanaf begin af aan doen.

vrijdag 17-6-2016 overdag is de hoefsmid geweest en heeft iejoor bekapt.
smiddags zijn we zelf weer naar stal geweest en was er nog niets aan de hand.
we hebben hem lekker gelongeerd met hulpteugel zoals we zo vaak doen, en lekker lang uitgestapt met hem.
ook hebben we een flinke tijd lekker gepoetst en geknuffeld.

zaterdag 18-6-2016.
iejoor lekker aan het halster gelongeerd lekker lang stappen en klein beetje rustig draven.
met hoeven krabben en zo merkte we nog helemaal nix.
na het longeren wilde hij niet meer over de tegels lopen.
we dachten nog dat het lag aan het bekappen van de vorige dag.
dus hem lekker zoals altijd smiddags een paar uurtjes op de wei.

zondag 19-6-2016
ik kreeg van een stalgenoot een berichtje dat iejoor de halve ochtend al in de padoc lag en dat ze het gevoel had dat er iets mee aan de hand was.
dus wij er heen.
hij wilde niet meer over de tegels lopen en ook in de bak had hij flinke aansporing nodig om te gaan lopen.
temp. was goed (37,6) en veder kon ik niet zo 123 veel meer aan hem zien.
hij had genoeg etenslust, maar wilde niet naar het eten toe lopen.
hij bleef ook staan waar hij stond.
dus eerst hadden we zo iets van we zetten hem op de wei en kijken morgen aan.
maar toen ik ook hoorde dat stalgenoten hem de dag er voor ( zaterdag) in de ochtend op de wei hadden gezien ging mijn gevoel heel ergens anders naar uit en wist ik dat ik de dierenarts moest bellen.(ooit een spierbevangen paard gehad en vond hem zelfde gedrag vertonen)
de dierenarts is geweest en aan de hand van wat hij zag, en ondervond tijdens de onderzoeken en de gevoeligheid is hij tot de conclusie gekomen op hoefbevangenheid.
hij heeft gelijk een pijnstiller gekregen en moest hem vanaf die avond elke dag 7 dagen lagen metacam gaan geven.
hij mocht geen voer meer( brokken en zo)
gelijk op een streng rantsoen.
we zijn gestart met 3 x daags een beetje hooi in stal ( zodat hij 100 % geen grasje of iets meer binnen zou krijgen)
en veder nix.
(op stal staat hij op zaagsel)
de dierenarts vond hem overigens niet te dik, maar keurig op gewicht.

maandag 20-6-2016
iejoor was mega onrustig.
dus ik had de dierenarts gebeld of we met hem mochten stappen terwijl we de stal mesten ( ik en me verzorgster gaan zeer regelmatig samen)
dit mocht.
zodra het boven luik van zijn stal open ging maakt hij de rest van de deur zelf open en rende hij zijn stal uit de bak in.
hij begon te bokken en te rennen juist dat wat ik niet wilde zien bij hem, ( ook ging hij grasjes proberen te eten wat nog in de bak staat)
dus de ene proberde hem rustig te houden en zo dat hij geen grasjes kon eten de ander meste snel de stal uit.
dit hebben we gedaan tot en met donderdag 23-6-2016
ondertussen deden we hem al wel een graasmasker op voor zijn boven luik open is gegaan.
zodat hij echt maar minimaal binnen zou krijgen.
we zijn wel het hooi een klein beetje kwa hoeveelheid gaan opvoeren ( in plaats van 1 plakje naar de 2 ) dit omdat we net nieuw hooi hebben dat ook negatieve efecte op de hoefbevangenheid kan veroorzaken.
helaas wilde hij bij terug zetten in de stal al weer niet graag over de tegels en moesten we hem echt aansporen.

nu vandaag vrijdag 23-6-2016
mag hij vanaf vanmiddag terug de padoc op.
dit omdat hij zowat zijn stal uit probeert te klimmen en echt heel onrustig is.
ik hoop met heel mijn hard dat hij zich echt rustig houd op de padoc en dat hij niet terug zijn stal in moet.

dit is voor mij "nieuw" en ben er echt een beetje een leek in.
ik probeer het zo goed mogelijk te doen maar zit met veel vragen en maal de hele dag.
over hoe dit zo heeft kunnen komen en dergelijk, kan ik ooit weer wat met hem doen zoals rijden en zo, kan het nu het redelijk lijkt te gaan nogaltijd zo zijn dat we hem misschien alsnog moeten laten inslapen.
ik ben er erg onzeker over.
dit is mijn 2 de paardje vorige heb ik door hoefkatrolontsteking moeten laten inslapen.
ik hoop hier vragen misschien beantwoord te krijgen en me hart te kunnen luchten als ik ergens mee zit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:20

Peachy schreef:
Hebben jullie ooit weleens geprobeerd om zandweg nat te maken :Y) dat gaat niet goed komen denk ik dat wordt 1 brij die nooit meer uit een spuit komt!

Wortels idem gaat niet lukken met een zand kuur.

Bedankt voor het meedenken!

Denk dat ik anders toch beter voor de korrels kan gaan omdat je dan geen voer hoeft toe te voegen.

@Marcella als je de wortels in de koelkast legt blijven ze langer goed ;)

Ik herken het ja :D ik mengde het met wat olie. Dat kon ik prima opzuigen met een spuit en zo in hun mond doen

Sterkte kwebbelengel

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:20

Sterkte kwebbelengel!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:26

Wat erg, Kwebbelengel, veel sterkte.
@Line18: heb je de openingspost van dit topic gelezen? Daar staat enorm veel nuttige kennis in. Ik denk dat het sowieso verstandig is hem op de paddock te hebben i.p.v. de stal. Weet niet hoe groot die paddock is, eventueel wat verkleinen met tijdelijke afzetting zodat een sprintje niet kan? Ik heb een hb-gevoelige die ik echt niet op stal moet zetten, dat levert te veel stress op. En inderdaad rare kuren als ze opeens naar buiten mogen. Bovendien vind ik het voordeel dat ze dan zelf eventueel voor wat rustige beweging kunnen kiezen. Daardoor raken de hoeven beter doorbloedt, wat weer een gunstig effect heeft. Nooit dwingen tot beweging. Maar mijn d.a. is erg voor het uit zichzelf bewegen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:57

Ik vraag ook advies mbt mijn 8 jarige haflinger merrie. Mijn merrie heb ik eergister hoefbevangen van de wei gehaald maar in de paddock met zand rent ze dan gelijk weer is ze vrolijk bokken, rollen rondjes rennen ect. Nu loopt ze op het gras ook weer goed alleen op stenen nog gevoelig. Dit was vorig jaar ook al het geval. Zou ze door haar pijn heenlopen of hoe kan het dat ze zo snel weer goed loopt?

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:47

Helaas ben ik ook in dit topic terecht gekomen.

Mijn kanjer kwam een maand geleden kreupel uit de stal. T was een voet - zag eruit als hoefzweer. DA erbij, die dacht aan verrekking kootgewricht. 10 dagen metacam - op t zacht liep hij zo goed als recht, op t harde toch niet heel geweldig.
Woe zou DA komen voor echo koot, maar belde af, zou vrijdag worden. Nu zaten er al te lang ijzers onder ( konden er niet eerder af omdat hij niet op dat ene voethe kon staan) dus smid zou ook komen. Die heeft de ijzers er maar vast afgehaald en voet mooi bekapt. Iets beurs plekje in de voet, geen ijzers terug geplaatst ivm echo die 2 dagen later zou plaats vinden.

Toen ik hem terug naar zn stal bracht, liep hij op mega eieren. Nou - kan, want heeft al jaren ijzers voor.

Volgende dag kon ie bijna niet meer lopen op t harde ( zacht ging redelijk)

Geen warme/pulserende voetjes - geen hangstand...dus raar verhaal.

DA erbij - bevangen! Ligt aan t eten - moeten foto's gemaakt worden, op dieet en metacam.

Maar...hij stond dus al super schraal. Bijna geen suikers, eiwitten of veel gras ivm zomerexceem. Daarnaast verdenk ik mijn hannes al een tijdje van insuline resistentie - hij heeft namelijk veel symptonen.

Volgens DA kon dat wel, maar moet er bloed geprikt worden, 12 uur nuchter etc.

Lang verhaal kort - ik heb toch ook mn holistische dierenarts gebeld. Zij komt vd week, maar had t ook over hele andere oorzaken zoals stress, hormonaal probleem in combi met insuline resistentie.

Paard staat nu dus op dieet. Veel droger ouder hooi, geen krachtvoer, slower dan slowfeeders en ik heb hem op glucobalance staan.

Het is nu natuurlijk ff afwachten wat eruit gaat komen, maar in the meantime ga ik dit topic eens doorspitten en bedank ik jullie vooraf alvast voor alle info die ik vast uit kan halen!

Xx

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:32

Mijn kleintje is waarschijnlijk ook insuline resistent, DA wilde wel een test doen maar ik voer al zo secuur mogelijk dus dan hadden we het alleen geweten, ik kan er niet meer rekening mee houden dan ik nu al doe, dus de tset maar achterwege gelaten. We gaan er van uit dat ze IR is. Ze reageert enorm op stress, als ze een dag veel spanning heeft gehad is ze de dag erna gelijk gevoelig op haar hoefjes, dus wat jouw holistisch DA oppert klinkt mij helaas niet vreemd in de oren.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:01

@mysa
ik moest hem even op stal zetten.
ook al kon hij op een kleine padoc dan als je zorgt dat hij bij zijn eten en drinkens bak buiten kan kan hij ook bij een heel klein beetje gras, en dat moesten we echt zeer goed voorkomen.

@Dobel
daar heb ik geen idee van.
wel vervelend dat je zo in onzekerheid zit.

@sem722
hopelijk kom je er snel achter waar je paardje last van heeft.

@Liesje89
vervelend.

hier gaat het redelijk.
hij staat nu buiten en word rustiger.
hij wil alleen nog steeds niet graag lopen.
durf de pijnstillers nog niet af te bouwen, weet gewoon niet wat ik moet doen.
moet ik nu afspraak maken en dan toch maar bij de dierenarts op de foto laten zetten of nog even afwachten?

en hoe kan je er achter komen over Insuline Resistentie?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:17

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:23

Hallo allemaal, helaas mogen wij ons ook melden in dit topic. Ons paard Flash staat op een volle koeiengraswei en hoewel het in eerste instantie redelijk leek te gaan, waren we toch net te laat. We wilden op een gegeven moment met een graasmasker beginnen, want hij werd wat stijf de dagen ervoor, maar het kwaad was al geschied: hij liep erg gevoelig. Meteen Flash op het zand geparkeerd en de da erbij. Hij was tegen hoefbevangenheid aan/licht hoefbevangen. Hij mocht op de metacam en met graasmasker de wei weer op, hij had een week op het zand gestaan. Heel zachtjes aan gaat het weer beter met hem. Hierdoor zien we wel de ernst van de zaak in, want we hadden verwacht dat ie binnen een week wel weer goed zou lopen, maar dat was duidelijk niet zo.
Natuurlijk krijgt hij alle tijd om weer boven jan te komen, maar we vragen ons af hoe dat straks nou moet met opbouwen. Is er misschien een schema voor dat we aan kunne houden? Heeft iemand tips voor ons? Ik hoor het graag!

Ik hoop niet dat jullie gaan vallen over het feit dat ie de wei weer opgegaan is, we deden dit met angst en beven. Zelf hebben we totaal geen ervaring met hb en we zijn af gegaan op wat de dierenarts ons adviseerde.

Gr. Ellen