[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:20

Hier weer even een vraag van een trouwe meelezer.

Hoe paard onvriendelijk is het om je paard minimaal te laten grazen als deze gevoelig is voor bevangenheid. Aantal mensen op stal vinden het niet paards als een paard niet normaal kan grazen.

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:26

Hier een andere stille meelezer ;)
Die vraag zou je anders moeten stellen:

Hoe paard onvriendelijk is het als hij alleen op stal staat omdat hij geen gras mag en de rest van zijn vriendjes lekker in de wei lopen
of
Hij weer zwaar bevangen in het land staat omdat hij de hele dag "normaal" mag grazen.... ;)

Die van mij staat nu hele dagen met een graaskorf om en het gaat zo ontzettend goed en hij is super vrolijk! Dat is wat mij betreft (voor mijn pony) de gulden middenweg! :D
En natuurlijk veel bewegen!

Ash_ schreef:

Hoe paard onvriendelijk is het om je paard minimaal te laten grazen als deze gevoelig is voor bevangenheid. Aantal mensen op stal vinden het niet paards als een paard niet normaal kan grazen.

Groetjes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:33

Ik vind het wel meevallen, mijn pony's staan minimaal op het gras (af en toe 10 minuutjes als de omstandigheden gunstig zijn) en ik heb niet het idee dat ze ongelukkiger zijn dan toen ze konden grazen. Als ze genoeg ruimte, vriendjes en hooi hebben dan vinden die van mij het wel prima.

Gave foto Janouk en gefeliciteerd met de uitslag!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:42

Ik heb die van mij nu een kwartier zonder masker en een halfuurtje mét masker ('s ochtends en 's avonds). Wel afhankelijk van de temperatuur etc.
Natuurlijk doe ik haar meer plezier zonder masker, maar ik ben dan maar de wijste :D

@Leedebee : heb jij een masker of echt een korfje??
Zo ja een korfje merk jij dan dat bijv. de lippen 'slijten' of dat de tanden anders gaan staan oid ??
Klinkt misschien dom, maar ik vroeg het me gewoon af :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:27

Ash_ schreef:

Groetjes

Stel ze maar een vraag terug, hoe onvriendelijk is het om een paard bevangen te laten worden als je bewust bent van het risico wat dit betreffende paard loopt, dit paard is een patient.
Paardwaardig is natuurlijk wel een ethisch vraagstuk, je kunt dus vragen is het paardwaardig om een paard HB te laten worden als je er zeker van bent dat de oorzaak gras is. Als je HB kunt voorkomen door grazen te beperken en/of af te schaffen door een goed dieet plus beweging ben je dat gewoon verplicht aan je paard door de verantwoording te nemen. Zij zullen exact hetzelfde doen om te voorkomen dat het paard ziek wordt.

Kleine aanvulling, waar baseren ze het op dat een paard zich vol mag eten in onze weitjes, onze paarden hebben niet de keuze aan verschillende gewassen en grote ruimte van wilde paarden, onze paarden hebben geen voedselschaarste in de winter waardoor ze 'verplicht' af moeten vallen of eventueel het loodje leggen. Religie heeft niets met paarden houden te maken, soms zijn mensen wel erg 'natuurlijk' met hun oordeel en vergeten wat natuur is. Laat ze daar hun eigen oordeel maar op baseren in plaats een ander te veroordelen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:00

DubbelDun schreef:
@Leedebee : heb jij een masker of echt een korfje??
Zo ja een korfje merk jij dan dat bijv. de lippen 'slijten' of dat de tanden anders gaan staan oid ??
Klinkt misschien dom, maar ik vroeg het me gewoon af :)

Hij heeft een masker. De onderkant is van een soort rubber met 1 gat erin (ondanks dat het "zacht" is zie ik nog amper slijtage aan het rubber). Bij deze heb ik nog niks gemerkt. Iemand bij mij in de buurt gebruikt een greenguard en haar paard heeft nu scheef afgesleten tanden.
Ik heb trouwens wel aan de voorkant 2 stukken er tussenuit geknipt, omdat ik het mee een beetje benauwd leek.

Hier een filmpje die ik afgelopen weekend heb gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=-fZNfxwh ... rofilepage

Edit: Mn pony heeft verder geen slijtage plekken aan lippen of tanden, behalve een klein schuurplekje op de zijkant van zn hoofd. (vandaar het knutselwerkje aan zn halster :o )

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:29

Ik wou het ook eerst proberen met graasmasker maar heb er echt het lef niet voor. Ze heeft twee kale stukjes en tja met dit weer groeit het op dat ene stuk volop als ik haar op het ander heb staan... Dus nu moet ik weer even opbouwen en ze een uurtje of 2 op dat stukje laten zitten. Maar het is vrij "klein" waardoor ze zich eigenlijk niet in één keer bevangen kan eten, gelukkig maar. Maar ik merk wel al wat warmere hoeven als ik haar dus direct bijna een hele dag op dat stukje zet. Daarom heb ik zo'n schrik voor dat graasmasker, evenwel ook omdat mijn ander paard de weide vrij "kort" houdt en het telkens opnieuw groeit, dus al dat nieuwe gras zit dan weer vol met fructaan wat ook niet ideaal is voor haar natuurlijk. Als ze ditmaal nog eens bevangen wordt zitten we dicht bij een sincker, dus ik durf zowat weinig te misdoen.
Weet iemand nog tips om ze toch magerder te krijgen? Ze blijft een speklaag hebben op de billen/rug, hals is wel mooi slap, en ribben zijn zichtbaar als ze draaft. Pony loopt enkel nog op de weide, wordt niet meer bereden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 01:11

Ash_ schreef:

Groetjes

Tja... het wordt je als eigenaar van een paard met IR of HB niet makkelijk gemaakt...er zijn nog steeds een heleboel mensen die werkelijk geen flauw idee hebben wat dat mooie groene weitje en gezellig met je vriendjes lopen eten, kan aanrichten bij een paard dat deze gevoeligheid (heeft) vertoond. Ik vrees dat je met dat soort onbegrip zult moeten leren leven en het geduld zult moeten opbrengen om mensen uit te leggen wat de achtergrond is van het feit dat je paard niet de ganselijke dag kan schransen. Daarbij is natuurlijk wel belangrijk dat er voor het paard maatregelen genomen worden om het leven nog een beetje leuk te maken. Eenzaam in een stalletje terwijl de kudde buiten van de zon & gras geniet is natuurlijk niet goed - het dier heeft wel buitenruimte nodig, aandacht, afleiding en beweging om 'de kop fris te houden'.
Maar ook als eigenaar zélf is het moeilijk. Je zou het ze zo graag gunnen, lekker buiten lopen. Ik vind het ook moeilijk om op zulke prachtige dagen als vandaag, mooie blauwe lucht, zacht en zwoel windje de graastijd te beperken en de discipline op te brengen om ze dat extra half-uurtje niet te gunnen. Vooral als ze met z'n tweeën bij de ingang naar de weide gefixeerd naar het gras staan te staren en zich af en toe maar weer moedeloos omkeren en de rijbak weer doorsjokken, op zoek naar iets - en dan natuurlijk ook het protest als ze na dat ene uurtje op het gras weer naar de rijbak terugmoeten! Daar helpt geen lekker brokje aan en worden er boze gezichten met oren in de nek getrokken als ze het onvermijdelijke van mijn aanwezigheid inzien.. :)

Celia schreef:
Weet iemand nog tips om ze toch magerder te krijgen? Ze blijft een speklaag hebben op de billen/rug, hals is wel mooi slap, en ribben zijn zichtbaar als ze draaft. Pony loopt enkel nog op de weide, wordt niet meer bereden.

Afhankelijk van wat er precies met het paard aan de hand is.. toch minder eten. Het is nuttig om bv hooi af te wegen - je zult nog verbaasd zijn over het gewicht aan hooi (DS) wat je ongemerkt te veel kan geven. In het engelse stuk wat ik eerder vandaag plaatste, gaat men bij een volledig gezond paard uit van 2% van het lichaamsgewicht ( 600 kilo aard is om en nabij dan 12 kg hooi op een dag). Een dikkie moet minder dan het optimale krijgen en dan is het maximale toch wel 1,5% van het lichaamsgewicht.
Natuurlijk moet je niet in één klap het paard - bij wijze van spreken - op water en brood zetten: sterk teruggaan in de voeding gaat dan hele andere problemen opleveren.
Met een klein wegertje ( unster) en een groot hooinet kun je 's morgens vroeg de dagportie van je paard afwegen. Dat is dan wat meneer of mevrouw die dag moeten hebben en verder gaat het hooihok op slot. Omdat het verteringsstelsel van een paard nou eenmaal ingesteld is op telkens kleine beetjes eten, geeft je die dagportie natuurlijk niet in één keer. Verdeel het in kleine beetjes voor over de hele dag. Juist bij bv IR-gerelateerde HB is het verstandig om zo veel mogelijk over de dag verspreid kleine beetjes voer met voldoende tussentijd te geven, dan ontstaan er in het paardenlijf ook geen 'suikerpieken'.
Verder is bewegen ook belangrijk. Als het paard niet bereden kan worden, dan moet je met paard en al aan de wandel! En dan niet op een slentergangetje, maar meer vierdaagse tempo. Of eventueel met de fiets en 't paardje aan de hand laten meelopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 06:46

@ ash_
Net als de anderen:
wij begrijpen jou helemaal. Het is vervelend al die rot opmerkingen van onwetende paarden "liefhebbers".
Mijn paarden staan al jaren in de paddock met voldoende water en hooi en een half tot 1 uur per dag op de wei, als de omstandigheden goed zijn. En ze vinden het prima. Ze zijn er aan gewend.
En net wat JP zegt, het is heel moeilijk met dit prachtige weer om te denken: ach, nog een half uurtje extra dan maar. Maar ik weet dat Image dat moet bekopen met haar gezondheid.
Gezondheid boven alles. en ze staan toch lekker buiten in de paddock.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:24

Hij staat ook wel afentoe met korf even op het gras. Maar vind het zo moeilijk allemaal. Hij wil zo graag dat ik het vervelende dat mij vaak ook verdrietig maakt zeg maar.

Waar hebben jullie je paarden allemaal op laten testen om te kijken waar de HB vandaan komt? Volgens mij veearts waren er geen andere testen waardoor de HB veroorzaakt kon worden.
Is dit wel het gevaL?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:45

vaak is het alleen maar gokken waar de HB vandaan komt.
Mijn paard is altijd slank geweest dus de link naar teveel suikers heb ik nooit gelegt.
Ook zijn de weides hier in frankrijk niet te vergelijken met die in Nederland,nu staat er wat gras(behalve bij mij)maar dat is in juni/juli verandert in een woestijn....als het niet regent.

Mijn paard is dus een duidelijk voorbeeld van een slank insuline resistent paard,waar nu eindelijk iets vlees opkomt door drie grassprieten per dag :D

Ik denk altijd maar aan egypte of spanje....daar lopen paarden ook niet in weilanden,want groeit weinig of niets in de zomer.
Die staan ook gewoon in een zandpaddock met wat hooi.
Dag en nacht op het land is gwoon niet goed,helemaal in Nederland niet waar het gras gewoon altijd groeit en veel te 'luxe' is en eigelijk bedoelt is om er een flinke lading hooi vanaf te halen..hoog rendement gras ;)

JP hoe gaat het met Pauli? <3
Ben wel weer eens toe aan een foto :o (en van je fries natuurlijk!)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:47

@Ash_
Het vervelende is dat je dat niet altijd weet, vaak heb je wel een vermoeden (te dik/te veel krachtvoer/merrie die aan de nageboorte blijft staan...), maar mijn ervaring is dat ondanks dat de reden niet het voer is ze toch gevoelig worden voor rijk ras.
Mijn opa had een paard dat HB is geworden door het rennen op de verharde weg, daarna bleef het paard ook gevoelig voor het gras.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:00

hier hetzelfde....buren vinden Chico altijd "zielig"omdat hij in de bak staat...ach, hij weet niet beter dan dat hij een paar uurtjes op de wei staat....na máánden opbouwen....
En 's nachtsstaan ze altijd in de bak.
In zijn beste tijd gooi ik ze om 07.00 uur naar buiten en gaan ze 14.30 naar binnen. Maar dan moet het wel goed gaan met hem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 10:09

geerke schreef:
JP hoe gaat het met Pauli? <3
Ben wel weer eens toe aan een foto :o (en van je fries natuurlijk!)

Ik mag niet klagen!
Af en toe wel een PLOS-aanvalletje natuurlijk maar ik denk soms meer te zien dan dat er werkelijk te zien is. En dat betreft dan meestal de nek waarvan ik denk: zet 't nu op .. of niet? Pauli is een nogal stoer gebouwd paard en had 'van nature' altijd al een hengsten-nek. Maar ze is goed op gewicht, de hoeven doen 't prima tot nu toe.
Ook op het friesje zit ik met arendsogen te letten: het vliegenseizoen komt er weer aan en ik ben bang dat ze mogelijk weer de zorgvuldig gekweekte lange manen en staart gaat schuren. Maar tot nu toe niks aan de hand - buiten wat wintervacht eraf rossen lijkt er nog niks aan de hand.
En mijn mooie schuilstal ( inmiddels omgedoopt tot paardenpaleis) bewijst goede diensten: als ze last van zon e|o vliegen krijgen staan beide dames keurig in het koele donker. De eczeemmugjes komen daar niet en aangezien dazen ( die er nu nog niet zijn) ook niet van 'donker' houden, heb ik goede hoop dat we straks wat verder in de tijd, wat minder kriebelproblemen krijgen.

Ik ben wel van plan om beide paarden een tijdje op de glucobalance te zetten - dat is zowel voor HB-ers en ZE-ers aanbevolen. Heb toch het idee dat we de 'suikers' daarmee wat beter onder controle kunnen houden. We shall see..

Ik heb de vloer van de schuilstal inmiddels laten bestraten - dat is beter schoon te houden én het geeft ook de harde ondergrond voor de hoeven. Tenslotte komen geen van beide nog op de weg en lopen voornamelijk op zachte ondergrond.

Kijk: dit doen we met de voordroogkuil: hele baal openmaken en dan lekker in het zonnetje extra laten drogen - als het eenmaal goed droog is, dan wordt het gestapeld in de hooistal. Slaat misschien helemaal nergens op maar je hebt er pakken bij zitten die wat minder van kwaliteit zijn en nogal nat zijn en zurig ruiken. Met een zonnebadje en een briesje wind wordt het lekker mooi droog en vinden de paarden het heel best te eten. Ze trekken zelfs hun neus op voor het dure hooi wat ik recentelijk kocht: uit Frankrijk, heerlijk ruikend naar zomerse weiden en duur.. ( 9,50 een baaltje) Als ik dat door hun kuil heen meng, eten ze het niet of als laatste op.. :?

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:11

@Leedebee : than ks. Hoe groot zijn bij jouw de gaten in het masker, want ik vind hem toch behoorlijk wat gras happen.
Als ik naar die van mij kijk, die is beduidend meer bezig om wat sprietjes door het gaatje te krijgen.
Ik heb het gat wel ietsjes ruimer gemaakt. Ik gok dat het nu 4 cm diam. is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:13

@Jannepauli : het valt mij idd ook vaak op dat paarden een heel ander idee van 'lekker' hebben als wij denken.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:42

@Jannepauli, ik moet inderdaad aan de slag met afwegen van haar hooi. Ik geef kleine beetjes meermaals per dag, maar weet eigenlijk nooit hoeveel. Daarbij krijgt ze 's avonds wel nog pulp en zemelen met vitaminebrok en biotine, verder niets... Maar blijkbaar toch nog teveel dan. Ze heeft wel geen last meer van HB, gelukkig maar. Maar aan de wandel met haar, tja in de weide zou dat lukken, maar op de straat toch wel niet hoor... Ze loopt echt niet goed op beton, ze heeft er nooit echt correct op gelopen en nu sinds de laatste keer HB deze zomer heeft ze ernstige kanteling, de hoef bolt helemaal op onderaan. Maar in de weide doet ze het goed op dit beslag, ze rent en galoppeert samen met mijn ander paardje (draad tussen elkaar) en loopt eigenlijk altijd rond te snuffelen naar beetjes gras. Deze winter was ze wel veel magerder, maar als ik zo zie dat ze nu sinds dit weer, terug een speklaagje aanlegt, denk ik dat ik de oorzaak eerder in de beetjes gras moet gaan zoeken...

Edit : Heb net 6kg ongeveer afgewogen voor haar. Ik gaf zeker niet meer overdag, maar ik gaf 's avonds nog een nieuwe portie omdat ze de hele nacht buiten op een kale weide staat, en ik moeilijk 's nachts nog kan komen geven. Daar zit mijn teveel dan denk ik.
Mag ze wel wat stro buiten krijgen? Of worden ze daar ook dik van? Normaal eet ze daar op stal haar buikje vol mee, en dan houdt ze zich met iets bezig... Buiten begint ze anders maar wat aan bomen te pulken en staat ze zich volgens mij steendood te vervelen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:23

Celia, kan je je hooi niet in een goed hooinet doen ? Een fijnmazig of zo'n little bit? Dan zijn ze toch ook wel heel wat uurtjes bezig :)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:37

Liene schreef:
Celia, kan je je hooi niet in een goed hooinet doen ? Een fijnmazig of zo'n little bit? Dan zijn ze toch ook wel heel wat uurtjes bezig :)

Heb dat inderdaad al overwogen, maar sommigen zeggen me dat dit dan meer stof geeft in de ogen en dergelijke.. Bij deze had ik zoiets van jah ik kan het haar maar evengoed op een natuurlijke wijze op de grond gooien. Maar misschien moet ik toch eens op zoek gaan!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 12:39

Een fijnmazig hooinet is ideaal om de 'eettijd' te verlengen. En als je het op de juiste hoogte hangt ( dus niet te hoog) dan valt stof en rommeltjes er vanzelf uit.
Pauli is zo'n asociaal wat dat eten betreft: als het hooi los gegeven wordt werkt ze het binnen de kortst mogelijke tijd naar binnen, verjaagt vervolgens Fries die op d'r gemak staat te kauwen en vreet ook haar portie op. Tsss... ik gebruik nu hele grote netten, hangen in de schuilstal. Zal straks wel even een plaatje schieten.

PS: mijn netten zijn van Nicky's Keet - groot en heel betaalbaar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:41

@JP: bevalt je tussenschot nog ??

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:44

Ik wil wel van die netten, maar ik woon in België, ik heb ze eigenlijk nog niet gezien (maar ook nog niet goed naar gezocht). Mensen zeggen dat ze ze zelf maken, maar ik ben niet zo handig, is het moeilijk of moet ik toch echt op zoek om eentje te kopen?
Vond daarnet een handleiding hoe je een hooinet maakt met strokoorden, maar het zijn grote mazen zie ik, jammer anders had ik er onmiddellijk aan begonnen! Iemand die wel een goede uitleg kan geven om zelf een fijnmazig hooinet te maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:54

@celia: kijk eens bij aanhangerbagagenetten (Bouwmarkt oid). Die vouw je dubbel en rijgt de zijkanten dicht en voila je hebt een net.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:56

DubbelDun schreef:
@celia: kijk eens bij aanhangerbagagenetten (Bouwmarkt oid). Die vouw je dubbel en rijgt de zijkanten dicht en voila je hebt een net.

Zijn die niet gigantisch groot? Of moet ik daar dan haar hele dagrantsoen in eens insteken? Ik was van plan daar porties in te steken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:57

Op bokt stond laatst een topic hoe je goedkoop een net kunt maken. Zelf heb ik 2 netten uit duitsland laten komen, super snel en goedkoper dan in Nederland. Ik geloof dat dat via www.heunetz.de was.