Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:20

Cardy schreef:
Bedankt Gypsy! paard schijnt overigens pas sinds vorig jaar op ijzers te staan volgens mij.
En de hoeven waren best pittig kort bekapt voordat ze hierheen kwam. Een week nadat we haar hadden, verloor ze 1 ijzer en liep er toch wel wat gevoelig op. Vandaar de keuze op de ijzer wat langer erop te laten. Ze zit nu op 7 of 8 weken en ijzers zit er nog erg netjes onder.

Ah oké, tja dan heb je toch kans dat de gehele hoef al uit zwakker materiaal bestaat.
Waar je iig op kan letten, is dat de smid niet in de zool snijd, maar wel de steunsels netjes gelijk maakt met de zool. Dat scheelt al een hoop.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:25

* Gaat weer even checken wat precies bij de zool en steunsels hoort *

edit: O! Ik snap het! Bedankt.
Ik zal anders proberen vanmiddag nog even foto's voordat de hoefsmid er is en nadat de ijzers eraf zijn gegaan!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:33

Dat lijkt me leuk om te zien, ben benieuwd!

Oja, en natuurlijk niet in de straal snijden, deze moet de grond bij elke stap raken, om zo de doorbloeding van de hoef te bevorderen. Geen doorbloeding, geen groei.

Cardy

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:18

Ja ben ook wel benieuwd wat jullie ervan vinden.

Over de straal had ik inderdaad al paar keer gelezen. Zal ik ook even met hem overleggen.

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:00

Dit topic ga ik volgen, heel interessant! :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:06

Nou ben terug van stal hoor.. Helaas staat paard weer met ijzers, zowel mijn hoefsmid als ik hadden dit niet verwacht. Paard blijkt een bacterie/schimmel in beide voorvoeten te hebben, waardoor de hoefwand totaal niet draagt en blootvoets doet erg zeer. De hoefsmid denkt dat het er al een aantal maandjes zit..

Enige wat nu helpt is dat er zuurstof bij de schimmel/bacterie komt en insmeren met honingzalf. Vooral linksvoor is heel erg en er zit halverwege de hoef ook een vreemde bolling. Tot daar is de hoef dus niet goed en dat gaat door t/m de helft van de hoef!

Als ze geen pijn had ervan dan had ie haar het liefst zonder ijzers laten lopen, maar dit was echt niet te doen.

Iemand die ooit meegemaakt? Heb foto's van voordat de hoefsmid er was en daarna, maar het ziet er nou niet echt super uit (durf ze bijna niet te plaatsen := ).

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:09

Oh nou, plaats maar gewoon hoor. Ik heb hier ook al wel niet zulke lekkere plaatjes laten zien. :o

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:10

aangezien dit ook een topic is waar veel mensen iets leren zou ik ze gewoon plaatsen, jij bent de smid toch niet, dus jou zullen wij er niet op aan kijken

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:21

Dat is ook zo.. Ik ben nu bezig met het uploaden. Is het handig als ik eerst de foto's plaats van voordat de hoefsmid er was en dan de foto's nadat ie klaar was?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:23

De schimmel zit in de witte lijn? Of waar de witte lijn zou moeten zitten?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:28

Daar vraag je mij wat Gypsy.. Hij had het ook over dat de witte lijn niet goed was, veel te lang/groot?

Hier eerst de foto's van voordat hij er was (weet niet hoeveel ik er mag plaatsen?):

Linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding
Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:34

En hierbij de foto's erna. Alleen even van de voorvoeten, was door alles helemaal vergeten de achtervoeten op de foto te zetten:

Linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Linksvoor, binnenzijde:)
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding
(Rechtsvoor, binnenzijde:)
Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:52

Zit even rond te zoeken en kwam uit op White Line disease, krijg er helemaal buikpijn van... Brr...
Gaan sowieso met honingzalf smeren en verder even kijken wat het beste werkt. Anders even mijn dierenarts bellen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:24

Niet te veel googelen hoor, daardoor heb ik vannacht ook niet geslapen. :o
Ik kan niet zo heel veel zeggen over de hoeven geloof ik. Maar door het ijzer is op deze foto's ook geen witte lijn te zien. Dat gat voor in die hoef, is dat door de smid gekomen ?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:31

Te laat Bertine.. Heb al genoeg gegoogled, heb er buik- en hoofdpijn van.
Het gat zat er al (zoals te zien op: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KW68CTHE.jpg ), hoefsmid heeft het alleen meer weggehaald zodat er zuurstof bij kan. Ook deed het helemaal niks meer, gaf geen steun en was helemaal flexibel. Hij durfde er niet verder mee aan de slag te gaan omdat paard al zo gevoelig was. Bij het verwijderen van het ijzer ging ze al flink reactie.

De linkerhoef loopt ook helemaal bol boven het gat, dit is goed te zien op deze foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-A6TGLQZW.jpg . Het klinkt ook behoorlijk hol als je op de hoef tikt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:42

ik zag je foto's en dacht meteen aan WLD....Goed uit laten vlakken tot de gezonde verbinding.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:15

Oef, heb het gelezen en kan me je zorgen voorstellen.
Waar koop je je honingzalf ?
Bij mijn paard zit er ook zo'n naar scheurtje naar boven toe. Een flinke onderbreking van de witte lijn in ieder geval. Ik spuit al een tijdje teatree op de hoeven tegen evt. Schimmels. Naast nt dry. Maar of het zin heeft ?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:53

bertine37 schreef:
Oef, heb het gelezen en kan me je zorgen voorstellen.
Waar koop je je honingzalf ?
Bij mijn paard zit er ook zo'n naar scheurtje naar boven toe. Een flinke onderbreking van de witte lijn in ieder geval. Ik spuit al een tijdje teatree op de hoeven tegen evt. Schimmels. Naast nt dry. Maar of het zin heeft ?

@Bertine, je kan ook gewoon honing (en nog beter propolis) bij de imker halen, dit werkt ook tegen schimmels en bacteriën. Geen honing uit de supermarkt want dat is vaak verhit geweest.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 00:07

Is dat preventief dan altijd aan te raden bij een beschadiging van de witte lijn ? Ik heb sinds de aanschaf van mijn paard al een behoorlijke apotheek op stal.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:12

Ik was daar al bang voor dat het wld zou zijn Geerke... vanaf vandaag maar smeren met honingzalf.
Bertine, je kan vetramil honingzalf gewoon bij de meeste paardenwinkels/dierenwinkels kopen. Dat is deze en gebruik ik nu:

https://www.google.nl/search?client=ms- ... 20&bih=460

zit nog even te zoeken of dit net zo goed werkt als honing van de imker of propolis (eerst maar eens opzoeken wat dat is haha).

hoefsmid kon overigens niet verder gaan met der voorhoeven omdat ze zoveel reactie gaf. Hij gaf ook aan dat ie pas over 6-8 weken weer moet komen, omdat hij wel genoeg hoef nodig heeft om mee te werken en omdat paard zoveel reactie geeft.
Dacht juist dat met dit soort problemen, de hoefsmid vaker moet komen. Wat denken jullie?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:39

Cardy, waarom staat je paard op ijzers?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:53

Op wat voor manier bedoel je dit singasong? Waarom ze in dit geval op ijzers staat? Of waarom ze sowieso op ijzers staat? Beide heb ik volgens mij al goed uitgelegd in dit topic? :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:07

Cardy schreef:
Op wat voor manier bedoel je dit singasong? Waarom ze in dit geval op ijzers staat? Of waarom ze sowieso op ijzers staat? Beide heb ik volgens mij al goed uitgelegd in dit topic? :)

Citaat:
Mijn merrie, waar ik het ook al eerder over heb gehad in dit topic, zal vanaf vanmiddag eindelijk blootvoets verder gaan. Ik heb haar in Juni gekocht met voorijzers en hebben, in overleg met onze hoefsmid, afgesproken haar wat langer op de ijzers te laten staan. Hierdoor zijn haar hoeven wat te lang, maar loopt ze waarschijnlijk een stuk minder gevoelig

Je bedoelt de uitleg in de zin hierboven?

Als er sprake is van 'schimmel' in de witte lijn (en ondergeschoven verzenen) is je paard beter af zonder ijzers. Je kunt de schimmel dan beter behandelen, je kunt er beter bij, maar je (of je smid) kunt de hoeven ook beter 'bijhouden' en dus eerder in de juiste stand terug gaan brengen.

Wanneer heb je uitgeprobeerd hoe gevoelig ze was op haar voeten?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:18

Nee dat stukje bedoel ik niet. Zoals ik al eerder schreef willen zowel hoefsmid als ik dat ze zonder ijzers loopt, maar het moet wel haalbaar zijn. Ze wilt haar linker voorvoet amper belasten, het doet echt heel erg zeer. Ook draagt haar hoefwand bijna niet. Hoefsmid heeft inderdaad ook aangegeven dat het beter is als ze zonder ijzers staat, aangezien er dan meer zuurstof bij komt en dat de schimmel doodt.

Maar ik ga mijn merrie niet op 3 benen laten lopen. Hoe graag ik ook die rot ijzers eraf willen hebben..

edit: paar weken terug was ze haar ijzer verloren (toevallig ook linksvoor) en daar ging ze ook steeds meer onregelmatig mee lopen. Zelfs op het land en op het zand. Gister was alles gevoellig: IJzer eraf, ijzer eronder slaan, rechtervoet optillen, etc.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:25

Kun je het niet eens een dagje laten rusten voor je meteen het ijzer er weer onder doet?

Mijn paard heeft overigens ook een gigantisch verbrede witte lijn gehad, ik ben toen natuurlijk gaan bekappen. Het probleem is namelijk dat de hoefwand niet bedoeld is om te dragen. Zolang je paard op ijzers staat, of op de hoefwand moet lopen, zal de witte lijn bezwijken onder het gewicht van het paard, en verbreed blijven. Door simpelweg mijn paard niet meer op de hoefwand te laten lopen heb ik binnen een half jaar al een fantastisch resultaat bereikt.