[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:56

Dat verschilt per paard. Toen Indiana hoefbevangen was heb ik steeds gevoeld en ook ter vergelijking aan de voeten van de andere paarden gezeten. De een was duidelijk koeler als de ander.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:34

@hanneke: die van mij heeft 5 dagen pijnstilling gehad in overleg met de DA. Die van mij krijgt nu alleen maar hooi en een handje brok als er gevoerd werd. Zelf zou ik de komende dagen geen brok geven als je paard gras binnen krijgt. Hij kan toch niet werken, dus waarom brok voeren? Met wat gras komt hij echt niets te kort hoor. Als het dadelijk beter gaat kan je altijd een handje brok gaan voeren. Je geeft al aan dat hij te dik is en 1,5 kilo is een flink portie :)

@Jolin: verschilt inderdaad per paard. Stef zijn hoeven zijn nooit warm geweest en hij is toch bevangen geweest.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:56

Isapaardje schreef:
Ik heb zelf eens een keer in Zwitserland een homeopatisch middeltje tegen een naar droog hoestje gehaald, waar ik op de camping last van had. Na 2 dagen hoestte ik de hele camping bij elkaar en de longen uit mijn lijf. Was echt niet leuk meer toen.
Met dat in mijn achterhoofd ben ik erg voorzichtig, mede ook omdat bij Isabella een tijd geleden, toen ik een middeltje gaf voor 'reiniging' (solidago complex) de hoefzweren weer enorm gingen opspelen.
Of we zijn beiden gewoon erg gevoelig ... dat kan natuurlijk ook :o

Homeopatie verergerd de kwaal vaak eerst voordat het gaat werken. Dus dat je meer ging hoesten kijk ik niet van op.
In geval van een hoefzweer mag je nooit een reiningskuur geven ;)
--------------------------------------
Ik las in een vorige post van jou dat één vd symptomen van EMS vetophoping rondom de penisschacht kan veroorzaken. Ik ga daar eens verder naar zoeken want ik het het idee dat Niek dat heeft.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:09

Marieke, het is geen brok hoor maar senioren slobber van Subli.
Brok geef ik hem sowieso niet :)

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:14

In Seniores Priores van Subli zit ook behoorlijk wat suiker (vnl. door de suikerbiet) en zetmeel (oa ook door de ponybrok die er in zit). Het gaat er dus niet zo zeer om of het voer een brok of muesli is, maar dat het suiker/zetmeelgehalte van het voer laag is.
Maar dat geldt eigenlijk voor al het voer, of het nu gras, groente/fruit of wat dan ook is.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:45

marco krijg vanaf vandaag geen druppels meer, het gaat goed dus daarom wil ik er niet mee doorgaan als het toch niet nodig is.
Gister op wedstrijd geweest en ging goed! hij stond op ontploffen en kon niet rustig doen maar nadat ik een tijdje gereden had liep hij lekker. resultaat 175 en 186 :)
super tevreden dus en zn voetjes doen het weer :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:48

Oke dankjewel, ik heb hem vanmorgen na het afspuiten alleen een beetje hooi gegeven. Zal nog geen half plakje geweest zijn. De wei is best wel kaal, maar vanavond ga ik hem toch maar op stal zetten en dan morgen halverwege de ochtend naar buiten. Zijn neus gaat echt kapot van het masker.. :\

Fancylover, fijn dat het zo goed gaat met je paard!
Wat voor druppels gaf je hem?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:33

@fancylover: gefeliciteerd met je puntjes!
@hanneke: oud hooi kan in principe geen kwaad, dat hebben ze juist nodig voor de spijsvertering :) Balen dat het masker niet werkt. Ik heb het geluk dat er een modderweitje is waar Stef kan staan, hij gaat een half uurtje per dag het gras op (mits we rijden, anders niet).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:51

Hanneke84 schreef:
Waarom ik geen hooi heb gevoerd is omdat mijn pony een klik geluid maakt met het eten daaruit is gekomen na een echo dat zijn gewrichtskapsel te los zit. Met hooi moet hij flink kauwen en dan is het geluid ook te horen, met gras of slobber bijna niet tot niet.

Bedoel je met deze zin dat je paard geen hooi KAN eten of is het meer dat er een naar geluid te horen is bij het kauwen?
Hooi is bij HB paarden veel beter dan gras, maar als je paard door een afwijking moeilijk hooi kan eten, dan is grof stengelig hooi ook niet zo handig.
Misschien is een grashaksel als Pre Alpin Aspero een oplossing?
Of nog mooier, de Pre Alpin Wiesencobs? (grasbrokken die je kunt weken tot slobber).
Eventueel zou je ook naar dat compact gras van hartog kunnen kijken, hoewel de meningen hier nog verdeeld zijn over het geven aan HB paarden (ik ken het zelf niet).

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:22

In maart mocht hij 6 weken geen hooi en niet op stro staan om dat kapsel rust te geven in de hoop dat het weer goed zou komen. Helaas heeft dat niet 100% geholpen en maakt hij dat geluid nog steeds als hij flink moet kauwen. Het is dus geen kwestie van niet kunnen eten, maar ik wil er wel mee oppassen anders krijgt hij toch slijtage en hij is nog geen 11 jaar oud. Die anders soorten gras die jij noemt waarom is dat beter dan gewoon gras? Heeft zeker weer te maken met zetmeel en suikers? Ik denk dat ik hem 'savonds oud hooi ga voeren op stal en dan overdag met masker op het gras.

Marieke, dat is wel super als je dat hebt idd!
Een paddock of bak zou ook ideaal zijn, maar die hebben wij hier helaas niet.

Fijn dat jullie mensen zo helpen en meedenken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:25

De shet die eerst compactgras kreeg, krijgt nu hooi van onbemest land en de shet gaat met sprongen vooruit.

Exit compactgras dus :7. Ik woon ook vlakbij de fabriek waar ze het maken en de weilanden waar het vanaf komt, er wordt redelijk intensief bemest en het gras dat er op groeit ziet er niet-geschikt-voor-paarden uit. Heel vet, knalgroen en veel te voedingsrijk.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:02

Ah woon je daar Arabesk :+ .. hehe nee grapje.
Klinkt niet erg fijn daarom!

Vanmiddag eerst maar mijn bekapster gebeld voor wat advies en informatie. Zij gaf aan om hem niet op stal te zetten maar dat hij moest blijven bewegen voor de afvalstoffen. En ze vertelde ook dat met pijnstillers ze geen pijn voelen en dat ze dan ook weer teveel kunnen doen. Homeopatisch ondersteunen vond ze een goed plan. Ik ga mijn flesje metacam iig afmaken en vanmiddag heeft mijn man een zacht stuk fleece achtige stof in het graasmasker vast gemaakt zodat hij toch 24/7 buiten kan staan. Daarna ook maar meteen de osteo/homeopaat gebeld en verteld dat de situatie is veranderd. Ze vertelde dat ze veel hoefbevangen paarden tegen kwam waarvan de paarden in de darmen een bacterie of schimmel hadden. Over het dikke been zei ze dat als de klieren erg opgezet zijn van de afvalstoffen en de klieren al zo gezwollen zijn dat het ergens naar toe gaat. Ze vertelde nadrukkelijk dat dit voorbarig kon zijn en dat ze hem as. dinsdag geheel gaat onderzoeken. Ik ben blij dat ze komt, ik heb er een erg goed gevoel over :j

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:00

Bewegen is inderdaad belangrijk, maar wel met beleid :) Stef gaf zelf wel goed aan wat wel en niet ging. Zelf zou ik wel wat dagen pijnstilling geven, zeker als je paard flink bevangen is, Stef stond echt krom van de pijn, na een paar dagen pijnstilling ging dat al een stuk beter. Overbelasten deed hij echt niet, hij kon amper bewegen..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:02

Dat is toch een groot verschil denk ik. Mijn pony galoppeerde gisteren weg toen ik met het masker kwam aanzetten...( Eet natuurlijk lastig en echte haf.. :Y) ) Hij krijgt nu sowieso de metacam hoor. Hij beweegt nu vrij in de wei (met masker), dan kan hij zelf bepalen hoe veel en wanneer.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:10

Vrij kunnen bewegen is juist ook goed :) 'Probleem' met Stef was alleen dat hij verwachte dat hij pijn zou hebben en dus heel de dag stokstijf op zijn landje stond. Hierdoor werd hij enorm stijf. Ik merkte pas dat het echt beter met hem ging toen hij weer languit ging liggen slapen in de wei :) Om hem weer aan het bewegen te krijgen moest hij echt weer wat vertrouwen krijgen in zijn eigen lijf. Het hoefbeen van je pony kan wat gekanteld zijn, dus vandaar is voorzichtigheid geboden met beweging de eerste dagen :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:17

Dat klinkt wel sneu zeg dat hij pijn verwachtte.. Logisch ook dat hij stijf werd. Ik weet dat je voorzichtig moet zijn met het hoefbeen maar mijn pony is gelukkig licht bevangen en meer dan iets stijfheid en iets verbrede witte lijnen heeft hij gelukkig niet.
Stef gaat nu wel goed geloof ik he?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:20

Ja na twee weken bijna niet kunnen bewegen is hij nu weer in orde :) Ik hoop dat het bij die van jou ook meevalt!

ps. Verbreding van de witte lijn zie je pas na een paar weken :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:36

Ik hoop ook dat het mee valt en die verbreding is echt pas sinds een paar dagen. Bekapster is vorige week woensdag geweest en toen was er nog niks te zien. Dat hij daarvoor ookal bevangen is geweest zou goed kunnen maar toen liep hij nog regelmatig.
Gelukkig dat Stef nu weer in orde is!!

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:50

Ik heb hier al heel vaak gelezen, maar nu maak ik het zelf toch ook een keer mee. Shinouk loopt eigenlijk al een hele tijd prima, maar afgelopen maandag is ze bekapt, en nu loopt ze dus weer gevoelig op het harde. Ik vind haar hoeven ook wat warm. Is het nou een normale reactie dat haar hoeven ook wat warm worden wanneer ze iets te kort bekapt is? Want normaal had ze er nooit last van dat ze gevoelig liep na het bekappen! Of zou ze dan toch weer bevangen zijn?? Dat zou wel heel raar zijn, want ze krijgt geen gras, alleen hooi (wel uit ronde balen) en een half schepje vito.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:20

Marieke_K schreef:
Vrij kunnen bewegen is juist ook goed :) 'Probleem' met Stef was alleen dat hij verwachte dat hij pijn zou hebben en dus heel de dag stokstijf op zijn landje stond. Hierdoor werd hij enorm stijf. Ik merkte pas dat het echt beter met hem ging toen hij weer languit ging liggen slapen in de wei :) Om hem weer aan het bewegen te krijgen moest hij echt weer wat vertrouwen krijgen in zijn eigen lijf. Het hoefbeen van je pony kan wat gekanteld zijn, dus vandaar is voorzichtigheid geboden met beweging de eerste dagen :)

Klopt dit had marco ook. Hij had pijn ondanks zijn pijnstillers, of iig zo zag het eruit. Hij liep heel voorzichtig en stijf en hierdoor is zijn hele houding veranderd. Nadat hij van de pijnstillers af kon en het langzaam aan beter ging gewoon veel gestapt met hem maar rustig aan. Later ook weer rijden vooral in de berm (in de bak ging ik juist niet omdat je dan toch vaak bochten moet maken) en dit steeds meer uitgebreid totdat hij echt weer vertrouwen in zichzelf kreeg.
De galop was daarna een moeilijk punt want hij kon zich nog totaal niet loslaten, na heel wat galop uurtjes gaat dit stukken beter maar je merkt het altijd nog wel.

Dus laat hem lekker in het zand staan als je die mogelijkheid hebt en dan beweegt hij vanzelf wel tot wat hij kan en wil. Voor marco was dit het beste omdat hij erg goed voor zichzelf kan zorgen. Later ben ik wel gaan stappen met hem maar rustig aan op zijn tempo.

ik gaf trouwens ledum en arnica druppels (volgens mij was er iemand die er naar vroeg)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:40

Amable_Chica schreef:
Ik heb hier al heel vaak gelezen, maar nu maak ik het zelf toch ook een keer mee. Shinouk loopt eigenlijk al een hele tijd prima, maar afgelopen maandag is ze bekapt, en nu loopt ze dus weer gevoelig op het harde. Ik vind haar hoeven ook wat warm. Is het nou een normale reactie dat haar hoeven ook wat warm worden wanneer ze iets te kort bekapt is? Want normaal had ze er nooit last van dat ze gevoelig liep na het bekappen! Of zou ze dan toch weer bevangen zijn?? Dat zou wel heel raar zijn, want ze krijgt geen gras, alleen hooi (wel uit ronde balen) en een half schepje vito.

dit heeft mijn pony ook sinds ze ernstig hoefbevangen geweest is, is ook al meer dan 1 keer voorgekomen dat ze zelfs een paar dagen mankt na het bekappen, als het net wat te kort is :j

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:39

Zinn schreef:
Amable_Chica schreef:

dit heeft mijn pony ook sinds ze ernstig hoefbevangen geweest is, is ook al meer dan 1 keer voorgekomen dat ze zelfs een paar dagen mankt na het bekappen, als het net wat te kort is :j

Ik herken dat toch ook wel :j Judy had ondanks de fenolbutazone ongelovelijke pijn aan 4 hoeven, die kon eigenlijk alleen nog maar liggen de eerste anderhalve week... ze liep wel, maar het was geen lopen te noemen :n

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:34

Oke, en na hoeveel tijd merkte jullie dan verschil na het bekappen?? Als ik jullie zo hoor valt het bij mij wel mee... Ze loopt alleen wat gevoelig op het harde, in het zand loopt ze prima en wil ze ook graag...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:35

De drie shetjes die wij op dit moment bekappen, lopen allemaal béter na de bekapping, omdat de hoefwand weer is ingekort en niet meer 'opwipt' bij het lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:16

vooral bij chronische hoefbevangenheid is het belangrijk de hoef weer zoveel mogelijk in normaal model te vijlen....dat wil inderdaad zeggen,flink wat van de teen af.....heb je foto's arabesk?Ik ben wel weer aan een paar foto's toe denk ik...