lovelance schreef:Helaas mag ik mij hier ook melden.
Mijn 12 jarige merrie is afgelopen donderdag op de foto's geweest en helaas is het niet best.
Vorig jaar juni kreeg mijn merrie een harde manenkam. Ik ben overgestapt op half graszaadhooi en half vogeltjesland hooi, later werd dit 2e snee hooi.
Ze was af en toe ook flink gevoelig op haar hoeven en ik besloot haar op ijzers te zetten. De dag voor de afspraak met de smid was ze echt slecht. Smid laten weten en gevraagd of ik de dierenarts erbij moest halen of dat zij beter even kon kijken. Volgens smid zouden ijzers verlichting geven en was het voor zover ze kon zien geen HB of een zweer. Met ijzers knapte ze niet op en ik twijfelde zo erg dat ik op aanraden van meerdere mensen een bekapper erbij gehaald heb. Deze man heeft de ijzers verwijderd en kon mij veel vertellen en overtuigen dat alles goed zou komen. Dat ze inderdaad licht HB was, maar dat zou helemaal goed komen. Ze knapte ook op, met soms een iets minder dagje, maar eind april kon ik het longeren weer opbouwen. Daarna werden de slechte momenten ook steeds slechter. Volgens bekapper moest ik het de tijd geven.
Ik wil niet teveel ingaan verder op de bekapper, maar uiteindelijk dierenarts gebeld. Ik kreeg bute. Verder vond de DA haar netjes op haar hoeven staan.
Ze knapte iets op, maar bleef gevoelig. Hoefschoenen geprobeerd met bekapper en dit ging beter. Helaas 2 dagen na de bekapping werd ze weer zo slecht en heb ik de DA gebeld voor verder onderzoek.
Links voor is het hoefbeen het ergst gekanteld en verzakt:
[ [url=m/kEoHZY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rechts iets minder:
[ [url=m/qlW9tA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dierenarts ziet het somber in en wilt morgen in samenwerking met hun hoefsmid open teen ijzers proberen.
Afgelopen weekend heb ik mij suf gebeld naar diverse klinieken en andere mensen. Advies is divers. Van direct inslapen tot zonder ijzers, goed bekappen en dan komt t goed.
Open teen ijzer lees ik op de site van van Nassau minder goede dingen. Helaas zit hij te ver weg voor mij. Ik heb met hem gebeld en hij kon geen namen noemen in deze regio.
Graag hoor ik van jullie of deze mate van verzakking/kanteling goed kan komen, of daar ervaring en/of succesverhalen over zijn.
Paard staat nu op nog extremer dieet, 4x per dag klein plakje graszaadhooi met af en toe plukje geweekt hooi, loopt met bute wel vlot rond al is ze wel kreupel. Heb wel de bute iets verlaagd omdat ze bokkend door de paddock ging. Paard is nog steeds te dik, hele dikke hals en vetbulten op haar lijf. DA verdenkt van Insuline resistentie, durft ze bijna met zekerheid te zeggen zonder te testen.
Ik zit er flink doorheen en ik baal dat ik niet in maart al verder ben gaan onderzoeken. Maar dat is nu achteraf. Ben nu ontzettend zenuwachtig voor morgen.
Goh wat sneu zeg voor je paard, hij zal zeker zere voeten hebben! Ik kan je maar een ding mee geven de hoefsmid van jou kliniek ( naam foto) is een hele fijne smid. Hij is ander halve week terug helemaal naar ons huis gereden om de tenen bloot te leggen van onze pony s Hij weet absoluut wat ie doet! En zal niet zomaar iets adviseren.
Heel veel sterkte !