[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:08

Ik moet me hier helaas ook melden, voor het eerst heb ik een pony staan die hoefbevangen is.

Dinsdag avond vond ik haar wat kort lopen, ze had daarvoor zo'n 2-3 uurtjes op de wei gestaan. Eigenlijk haast niet te zien, ze liep helemaal niet mank maar gewoon iets korter dan normaal. Toen ik daarnaast merkte dat haar manenkam wat hard en opgezet was gingen onmiddellijk de alarmbellen rinkelen. Ik heb onmiddellijk beslist om haar van de wei af te halen en flink op dieet te zetten.

Toen ze donderdag nog steeds kort liep heb ik de dierenarts gebeld en zij heeft mijn vermoeden bevestigd, warme hoefjes en pulsatie in de kootholtes. Echt symptomen had ze nog niet, maar ik liep al een paar dagen rond met het gevoel dat er 'iets' niet klopte. Ik kon het in eerste instantie niet onmiddellijk plaatsen, maar ik vertrouwde het helemaal niet.

Ze staat inmiddels op bute en krijgt alleen nog maar een klein beetje 'oud' hooi. Ze heeft nooit echt zware syptomen gehad, ze loopt nog steeds te stuiteren in haar paddock maar ik zie dat ze niet loopt zoals het zou moeten. Op welke termijn zou de bute verlichting moeten geven?

Hoe krijgen jullie de bute trouwens gevoerd? Hier is het elke keer een beetje een gevecht :o

Kinke

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:09

is de bute echt nodig als ze zich nog zo goed voelt? Of is het echt goed te zien dat ze pijn heeft

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:29

De bute is niet alleen tegen pijn maar ook ontstekingsremmer. Ik vermoed dat de d.a. het daarom heeft gegeven. Aangezien dit momenteel een lichte bevangenheid lijkt, zal ze het waarschijnlijk niet zo lang hoeven. Ik geef het in een spuit met een beetje appelmoes of door wat seniores priores gemengd. Geef ook niet te weinig hooi hoor, een hongerrantsoen werkt averechts.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:52

Hier is de DA de laatste check - up komen uitvoeren (op mijn vraag, ik wou zeker zijn namelijk) en heeft mijn paard officieel "genezen" verklaard (mits blijven toepassen van het aangepast beleid en dieet).

Ze is afgevallen in die anderhalve maand tijd en staat nu volgens hem op het ideale gewicht (ribben lichtjes zichtbaar bij ademhalen en zichtbaar bij bewegen) en moet dus zo blijven. Niet meer afvallen en niet terug bijkomen.
Pulsaties zijn volledig weg, voeten hebben prima koud en beweging op harde in draf en korte wendingen enz zijn helemaal perfect.
En ze is al een goede 2,5 weken van de buut af dus geen verdoezelde problemen.

Ze mag officieel beginnen opbouwen in training!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 06:37

De bute geven we inderdaad vooral tegen de ontsteking, dat krijgt ze maar een weekje :-) Ze voelt zich goed en is nog best mobiel, maar als ze stapt of draaft is wel heel duidelijk te zien dat er iets niet klopt. Gisterenavond vond ik haar gelukkig al stukken beter lopen :-)

Ze krijgt trouwens niet heel weinig hooi hoor, maar voldoende om haar te laten afvallen :o

Little_Gift, wat een goed nieuws :D

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:01

Little_gift, geweldig, ben echt blij voor je. Lekker weer aan het werk!

Eline91- bummers zeg...en super dat je zo op je gevoel bent afgegaan. Hopelijk ben je het hierdoor voor en wordt het geen groot probleem. Ik merkte toen ik mijn pony vorige keer onbeperkt oud hooi gaf en geen gras, dat hij, samen met de glucobalance netjes afviel. Misschien dat dat laatste nog wel het meeste deed bij hem. Maar dat is toch bij elk paard verschillend....

Mijn pony liep gisteren rechtsvoor iets raar (daarvoor linksvoor). Had al besloten hem voorlopig van het gras af te houden en te wachten tot hij weer in volle galop naar de wei gaat (hij mag met zijn graasmasker op even mee naar de wei, dan gaat hij daarna weer braaf mee naar de paddock in plaats dat het hem veel stress bezorgt als de rest vertrekt. Die paar happen gras durf ik wel aan). Zolang hij stapt of rustig draaft naar het land is het nog niet goed. Ik had hem uiteindelijk gisterochtend een restje van een zakje bute gegeven voor de zekerheid en snel daarop liep hij weer normaal. Vanochtend liep hij weer normaal. Hij draaft ook normaal in het zand. Dus we gaan hem lekker in beweging houden elke dag en tegen de tijd dat hij de tent afbreekt ga ik weer herbeoordelen. Jammer voor hem, maar ik wil m graag heel houden. Daarnaast denk ik ook dat het beter zal zijn om hem weer iets gras te laten eten als hij weer vol in het werk staat. Het blijft puzzelen zo...

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:48

Helaas mag ik mij hier ook melden.

Mijn 12 jarige merrie is afgelopen donderdag op de foto's geweest en helaas is het niet best.
Vorig jaar juni kreeg mijn merrie een harde manenkam. Ik ben overgestapt op half graszaadhooi en half vogeltjesland hooi, later werd dit 2e snee hooi.

Ze was af en toe ook flink gevoelig op haar hoeven en ik besloot haar op ijzers te zetten. De dag voor de afspraak met de smid was ze echt slecht. Smid laten weten en gevraagd of ik de dierenarts erbij moest halen of dat zij beter even kon kijken. Volgens smid zouden ijzers verlichting geven en was het voor zover ze kon zien geen HB of een zweer. Met ijzers knapte ze niet op en ik twijfelde zo erg dat ik op aanraden van meerdere mensen een bekapper erbij gehaald heb. Deze man heeft de ijzers verwijderd en kon mij veel vertellen en overtuigen dat alles goed zou komen. Dat ze inderdaad licht HB was, maar dat zou helemaal goed komen. Ze knapte ook op, met soms een iets minder dagje, maar eind april kon ik het longeren weer opbouwen. Daarna werden de slechte momenten ook steeds slechter. Volgens bekapper moest ik het de tijd geven.

Ik wil niet teveel ingaan verder op de bekapper, maar uiteindelijk dierenarts gebeld. Ik kreeg bute. Verder vond de DA haar netjes op haar hoeven staan.

Ze knapte iets op, maar bleef gevoelig. Hoefschoenen geprobeerd met bekapper en dit ging beter. Helaas 2 dagen na de bekapping werd ze weer zo slecht en heb ik de DA gebeld voor verder onderzoek.
Links voor is het hoefbeen het ergst gekanteld en verzakt:
Afbeelding

Rechts iets minder:
Afbeelding

Dierenarts ziet het somber in en wilt morgen in samenwerking met hun hoefsmid open teen ijzers proberen.
Afgelopen weekend heb ik mij suf gebeld naar diverse klinieken en andere mensen. Advies is divers. Van direct inslapen tot zonder ijzers, goed bekappen en dan komt t goed.

Open teen ijzer lees ik op de site van van Nassau minder goede dingen. Helaas zit hij te ver weg voor mij. Ik heb met hem gebeld en hij kon geen namen noemen in deze regio.
Graag hoor ik van jullie of deze mate van verzakking/kanteling goed kan komen, of daar ervaring en/of succesverhalen over zijn.

Paard staat nu op nog extremer dieet, 4x per dag klein plakje graszaadhooi met af en toe plukje geweekt hooi, loopt met bute wel vlot rond al is ze wel kreupel. Heb wel de bute iets verlaagd omdat ze bokkend door de paddock ging. Paard is nog steeds te dik, hele dikke hals en vetbulten op haar lijf. DA verdenkt van Insuline resistentie, durft ze bijna met zekerheid te zeggen zonder te testen.

Ik zit er flink doorheen en ik baal dat ik niet in maart al verder ben gaan onderzoeken. Maar dat is nu achteraf. Ben nu ontzettend zenuwachtig voor morgen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:04

Hoihoi lovelance, wat vreselijk voor je. Krijgt ze naast bute ook ascal? Ik heb vandaag geleerd dat bute de hb ook erger kan maken soms. Heb al vaker hier geroepen dat de phytonics glucobalance zo goed kan zijn. Het helpt de suikerbalans weer omlaag te brengen als ik het goed zeg. Werkt echt bij zoveel paarden en zeker bij insulineresistentie . En misschien de podocomp erbij voor nu. Mag allemaal samen. Ik heb weinig verstand van de ijzers maar weet wel dat veel smeden het nog steeds toepassen. Stalgenootje haar paard had en rotatie en sinker bij haar paard en die is er oud en grijs mee geworden.

Overigens lees ik nu ook veel over duivelsklauw zonder suiker ipv bute en kurkuma maar dan wel een goede (moet ik nog nalezen). Klinkt allemaal goed. Ik hoop echt voor je dat het goed komt hoor! En je krijgt zoveel tips waarschijnlijk, zo moeilijk om te weten te komen wat werkt voor jouw paard. Heel erg veel sterkte ermee hoor!!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:54

Oh bah Lovelance…linksvoor is inderdaad erg zorgwekkend :(
Ben helemaal geen ijzerliefhebber maar openteen ijzers hebben bij mijn merrie destijds wonderen verricht leek het wel. Dit in combinatie met een zooltje. Zij mocht overigens de eerste weken niet eens de stal uit, vond het verschrikkelijk. Moet wel zeggen dat zij ondanks dat ze aan alle vier haar benen bevangen was, maar een hele lichte kanteling had. Heel veel sterkte vandaag!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:55

Hoe zit het eigenlijk met pijnstilling/ontstekingsremmers e.d.? Wat is het sterkste middel?
Ik ken dus alleen metacam en bute.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:09

Lovelance: Heeel veel sterkte!! En ik hoop voor je dat het weer goed komt!

Kinke: Mijn dierenarts gaf aan dat metacam meer ontstekingsremmende werking maar minder pijnstillende werking heeft dan bute. Daarom krijgt mijn pony ook metacam.. Maar dat bute meer pijnstillend werkt en minder ontstekingsremmend dan metacam, dus dat bute daarom gebruikt wordt als het paard niet reageert op de metacam. Over andere middelen weet ik ook niets :+

Hier helaas weer een terugval: Afgelopen donderdag stond Trick weer behoorlijk kreupel ondanks de metacam. Dus de behandeling weer opnieuw begonnen. Gelukkig slaat die goed aan en komt Trick me weer voorbij wandelen als we naar de koelplek gaan.
Ik heb de dierenarts gevraagd naar de prognose vandaag en hij zei dat het een erg goed teken was dat de behandeling zo goed aansloeg en dat de prognose nu niet perse slechter is door de kleine terugval. Maar het is nog steeds onzeker hoe Trick hieruit gaat komen.

(Ik weet niet of er iemand geïnteresseerd is in mijn updates, maar vind de gedetailleerde updates van anderen op het moment erg fijn ondanks dat ik niet op iedereen specifiek reageer. Dus het zal vast voor iemand nuttig zijn, daarnaast is het gewoon erg fijn om van me af te schrijven :) )

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:29

Ach femek wat verveled! Ik duim dat trick er goed uitkomt!

lovelance, achteraf kan je idd jezelf op de kop slaan van waarom heb ik a of b niet gedaan maar goed nu heb je ook meer inzicht dan toen. Je kan jezelf echt niets kwalijk nemen!

Hier gaat het best oké. Rechts heeft ze lichte pulsatie maar die komt en gaat beduidend met de dagen dat ze op het verharde moet lopen en de dagen dat ze gewoon in de paddock staat. Donderdag gaan ze ijzers proberen. Eens kijken of dat idd helpt. Het is wel opvallend dat ze na 2dagen op paddock zonder te werken geen pulsatie heeft en de dag na het werken altijd wel weer. Ze heeft ook geen typische stand en is verder heel vrolijk en opgewekt. Ik hou me daar even aan vast en hoop dat het met ijzers inderdaad vooruitgaat

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:34

Metacam werkte bij onze pony heel erg goed, toen we overgingen op bute werd hij slechter, terug over gestapt naar de metacam en hij knapte weer op. Bute leek niets te doen bij hem.

Inmiddels zijn we 2 (of is het al 3?) jaar verder en met heel rustig opbouwen en beweging staat hij nu weer hele dagen op de wei.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:20

lovelance schreef:
Helaas mag ik mij hier ook melden.

Mijn 12 jarige merrie is afgelopen donderdag op de foto's geweest en helaas is het niet best.
Vorig jaar juni kreeg mijn merrie een harde manenkam. Ik ben overgestapt op half graszaadhooi en half vogeltjesland hooi, later werd dit 2e snee hooi.

Ze was af en toe ook flink gevoelig op haar hoeven en ik besloot haar op ijzers te zetten. De dag voor de afspraak met de smid was ze echt slecht. Smid laten weten en gevraagd of ik de dierenarts erbij moest halen of dat zij beter even kon kijken. Volgens smid zouden ijzers verlichting geven en was het voor zover ze kon zien geen HB of een zweer. Met ijzers knapte ze niet op en ik twijfelde zo erg dat ik op aanraden van meerdere mensen een bekapper erbij gehaald heb. Deze man heeft de ijzers verwijderd en kon mij veel vertellen en overtuigen dat alles goed zou komen. Dat ze inderdaad licht HB was, maar dat zou helemaal goed komen. Ze knapte ook op, met soms een iets minder dagje, maar eind april kon ik het longeren weer opbouwen. Daarna werden de slechte momenten ook steeds slechter. Volgens bekapper moest ik het de tijd geven.

Ik wil niet teveel ingaan verder op de bekapper, maar uiteindelijk dierenarts gebeld. Ik kreeg bute. Verder vond de DA haar netjes op haar hoeven staan.

Ze knapte iets op, maar bleef gevoelig. Hoefschoenen geprobeerd met bekapper en dit ging beter. Helaas 2 dagen na de bekapping werd ze weer zo slecht en heb ik de DA gebeld voor verder onderzoek.
Links voor is het hoefbeen het ergst gekanteld en verzakt:
[ [url=m/kEoHZY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rechts iets minder:
[ [url=m/qlW9tA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dierenarts ziet het somber in en wilt morgen in samenwerking met hun hoefsmid open teen ijzers proberen.
Afgelopen weekend heb ik mij suf gebeld naar diverse klinieken en andere mensen. Advies is divers. Van direct inslapen tot zonder ijzers, goed bekappen en dan komt t goed.

Open teen ijzer lees ik op de site van van Nassau minder goede dingen. Helaas zit hij te ver weg voor mij. Ik heb met hem gebeld en hij kon geen namen noemen in deze regio.
Graag hoor ik van jullie of deze mate van verzakking/kanteling goed kan komen, of daar ervaring en/of succesverhalen over zijn.

Paard staat nu op nog extremer dieet, 4x per dag klein plakje graszaadhooi met af en toe plukje geweekt hooi, loopt met bute wel vlot rond al is ze wel kreupel. Heb wel de bute iets verlaagd omdat ze bokkend door de paddock ging. Paard is nog steeds te dik, hele dikke hals en vetbulten op haar lijf. DA verdenkt van Insuline resistentie, durft ze bijna met zekerheid te zeggen zonder te testen.

Ik zit er flink doorheen en ik baal dat ik niet in maart al verder ben gaan onderzoeken. Maar dat is nu achteraf. Ben nu ontzettend zenuwachtig voor morgen.

Goh wat sneu zeg voor je paard, hij zal zeker zere voeten hebben! Ik kan je maar een ding mee geven de hoefsmid van jou kliniek ( naam foto) is een hele fijne smid. Hij is ander halve week terug helemaal naar ons huis gereden om de tenen bloot te leggen van onze pony s Hij weet absoluut wat ie doet! En zal niet zomaar iets adviseren.

Heel veel sterkte !

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:33

Lovelance, hoe is het gegaan vandaag?
Hier paard net weer z'n portie metacam gegeven, het gaat nog niks beter :(

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:32

Bedankt iedereen! Gisteren zijn de speciale ijzers eronder gegaan.
Eerst voeten uitverdoofd, maar was niet voldoende. Dus heeft ze een roesje gekregen. Of het nu toch nog pijn was of dat ze het gedoe met haar voeten sowieso zat is. Met roesje ging het goed.

Sochtends liep ruperta niet eens zo slecht. Had de avond ervoor 1,5 zakje bute gegeven als voorbereiding op het trailer laden. Maar ze liep niet meer echt kreupel.

Nu met speciaal beslag liep ze gisteren stijf, maar wel goed. Vanochtend staat ze veel in de schuilstal. Zag haar net een klein stukje lopen en dat zag er niet verkeerd uit.

Ik merk dat ik rustiger ben nu ik de keuze gemaakt heb om de weg van de DA en de hoefsmid te volgen. Ik vond het zo moeilijk een keuze te maken, zoveel advies gekregen, voor mijn gevoel kon ik nog maar 1 keer kiezen en dat moet gewoon de goede zijn.

Hoefsmid ken ik wel. Hij is de vader van een vriend van ons en zit bij mijn schoonvader in de band, als hoefsmid heb ik hem nog nooit aan het werk gezien, maar ik ben zeer tevreden.

Nu kan ik niet meer doen dan heel erg duimen dat met het langzaam afbouwen van de bute het goed blijft gaan. Spannend.

Lees veel mensen hier in onzekerheid. Sterkte iedereen. Vervelend ook als zelfs de pijnstillers niet genoeg lijken te doen, sterkte kinke.

Elpharo: gluco balance is besteld en als het goed is onderweg. Daarnaast krijgt ze al kurkuma en olie voor haar melanomen. Of het echt werkt weet ik niet, ze krimpen niet, maar groeien ook niet.

Springschoenen omdat ze zo van elastiek is dat ze nog wel eens zichzelf aantikt.
Afbeelding
Afbeelding

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:44

Kan een paard hoefbevangen zijn aan 1 been? Of is het altijd de voorbenen tegelijk

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:16

Ja dit kan aan 1 been.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:36

Lovelance! Spannend hoor, ziet er wel belovend uit!

Wij hebben sinds gister de laatste x buut gegeven, nu geen pijnstillers meer. Het is er nu op of eronder!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:07

:(:) Jemig, hopelijk werkt dit!

Vond dit verhaal wel erg mooi: http://www.ironfreehoof.com/severe-lami ... study.html
als dat zelfs goed kan komen!

Hoe lang geven jullie buut eigenlijk?

Ik ga voor mijn merrie ook maar glucobalance bestellen, vermoed ook sterk insuline resistentie..

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:32

Wouw dapnik...wat een indrukwekkend verhaal. Het zet me wel aan het denken met mijn pony Rapidash...ik ga nog es dubben wat wijsheid is. Geen hap gras meer voorlopig. En es kritisch naar zijn voer kijken...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:19

WTF is er met dat paard zijn hoef gebeurd hierboven????
Lovelance, dit lijkt me écht niet correct !

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:31

Little_Gift schreef:
WTF is er met dat paard zijn hoef gebeurd hierboven????
Lovelance, dit lijkt me écht niet correct !

Dit is een open teen ijzer. De teen is flink ingekort tot in de lamellen en op deze manier kan het paard afrollen zonder al te veel druk op de witte lijn.
Waar het hoefbeen tegen de zool aan ligt, ligt bij dit ijzer open.

Ik heb dit laten doen in de kliniek samen met deskundig hoefsmid. Daarvoor veel klinieken gebeld, overal gaven ze aan dat ze met dit ijzer het meeste kans maakt. Al zagen er veel niks meer in.

Van nassau zegt break over, maar kon geen namen noemen van een hoefsmid hier in de buurt. Anders had ik dat graag willen proberen.

Ik heb de weg gekozen van de kliniek, heb nu goede begeleiding en heb net weer een stukje kunnen wandelen met haar. Ze draaft zelfs stukjes in de paddock en dit ziet er al stukken beter uit. Nu duimen dat ze zo blijft wanneer we de bute gaan afbouwen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:04

Toen mijn paard dat destijds overkwam, jaaaaaren geleden, wist ik er helemaal niets van. We zijn toen op aanraden van onze DAP naar Emmeloord gegaan met haar. Maandenlang traject gehad van open teen ijzers met leren zool in combinatie met absolute boxrust. Iedere ehmm…6 weken volgens mij, terug met haar om te laten bekappen en beslaan. 3de keer mocht het zooltje er tussenuit en beweging weer voorzichtig opgebouwd. Van Muiswinkel zei dat hij dacht dat dit paard nooit meer zonder ijzers zou kunnen. Overigens liep ze direct na eerste keer beslaan opeens als een zonnetje. Maanden later, toen we niet meer naar Emmeloord hoefden en onze eigen smid haar weer ging bekappen stelde hij voor dat ik een bekapper ging zoeken omdat hij dacht dat dit beter bij ons zou passen. Zo gezegd, zo gedaan, uiteindelijk 1x gewisseld van bekapper omdat ik de eerste niet netjes genoeg vond werken en uiteindelijk werd ze jarenlang iedere 6 weken bekapt. Nooit een dag kreupel geweest of scheuren in haar hoeven e.d. Jaar of 2 later Van Muiswinkel van Emmeloord nog een keer gesproken en hij biechtte op dat hij destijds niet had gedacht dat ze het zou redden. Hem verteld dat ze al een tijd probleemloos op blote voeten stond en hij was blij verrast :D
Destijds kregen we dit soort toestanden…enorme groeispurten in de hoeven, ziet er niet uit…
Laatste ijzer:
http://myalbum.com/photo/GaXtwbBWiGOQ/550.jpg

http://myalbum.com/photo/58qHLciBUV2l/800.jpg

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:09

Overigens vanmorgen blij verrast, mijn Spaanse vriendje gaat weer de goede kant op. Gisteren had ik dat idee al, maar soms ga je twijfelen aan jezelf, omdat je zo graag wilt zien dat hij weer beter gaat lopen. Vanmorgen was het overduidelijk, geen dronkemanspassen meer en hij kwam direct zijn eten halen. De afgelopen dagen heb ik hem alleen maar op dezelfde plek zien staan of hooguit 3 passen zien zetten naar zijn hooi. Heel erg blij want ik was toch echt heel erg bang dat het afgelopen zou zijn voor hem.