[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:48

dat kun je waarschijnlijk beter even kortsluiten met je dierearts, tenslotte is het op zijn voorschrift en heeft hij waarschijnlijk ter plaatste rekening gehouden met de omstandigheden en de aandoening van jouw pony.

de gehalten in gras aan selenium wisselen sterk per perceel gras en ik durf bij zo'n zeldzame aandoening ook niet eens in te schatten, waar de grootste risico's liggen de selenium of de narcolepsie. dat is bij speciale aandoeningen ook nog iets wat een grote rol speelt, waarschijnlijk kun je gewoon even bellen voor wat in jouw situatie aan te raden is.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:22

Jannepauli schreef:
Besterly? Dat wordt gemaakt van voer-fabrieksafval. Het slechtste voer dat ik ken.

Mag ik vragen waar jij dit op baseert?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:01

MyrtheJ schreef:
Ledum en arnica ben ik ook tegengekomen in mijn homeopatische paardenziektenboekje onder hoefbevangenheid :).. dat geeft bij jou dus zo'n goed effect? En wie heeft je ze aangeraden? Ben je bij een homeopaat geweest ofzo? En hoelang heb je dat gebruikt voordat je resultaat zag? (sorry als je dat al eens verteld hebt, vind het soms wel eens lastig bij te houden wie wat gedaan heeft ;))

Mijn hoefsmid heeft me dit aangeraden omdat hij hier goede dingen mee gezien heeft, ook bij zijn eigen shetlander. De vorige dierenarts waar hij mee werkte (hij werkt op de kliniek als hoefsmid en dierenartsassistent) raadde wel meer homeopatische middelen aan.
Ik weet niet of de verbetering van marco door de druppels komt, ik ben ze nu ontzettend aan het afbouwen zodat ik kan testen of ze helpen. Mocht het nu slechter met hem gaan kan ik ze zo weer verhogen naar meer druppels.
Ik heb het idee als het niet baat dan schaat het niet dus waarom niet.
Ik geloof er in en misschien is dat al voldoende ;)

Ik ben dus hiervoor niet naar een homeopaat geweest, wel omdat hij te dun was maar van die vrouw mocht ik hem helemaal niets meer geven, alleen hooi dan. Tsja daar wordt hij niet dikker van en heb daarom verder geen contact met die vrouw meer.

Ik zou zeggen probeer het gewoon. 15 druppels van elk (bv sochtends ledum en savonds arnica) gewoon bij de drogist te verkrijgen (ledum moeten ze hier wel voor me bestellen) en nog best betaalbaar. Met een klein spuitje kun je dit zo in de mond spuiten of door het voer druppelen is natuurlijk ook een optie.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:05

Ik wil het inderdaad wel bestellen, maar ben bang dat ik met 3 "nieuwe" dingen tegelijk een beetje teveel van het goede doe :D (magnesium, vitE, en dan ook nog druppels... hmm)

Dus ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden, en over een maandje ofzo eens kijken of ik ze kan gebruiken! Dankjewel voor je info!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:42

Zo.. mijn Pauli staat weer op de Vit E+ Sel sinds gisteren, had nog een hele emmer staan. Voordeel is dat het behoorlijk zoetig smaakt, dus kan ik de pijnstillers er mooi in wegwerken.
Vandaag weer een krap uurtje op de wei, ménsen.. ze lijkt dan wel een vreetmachine, hap-slik-hap-slik-graas-graas-graas, ze raakt er zowat buiten adem van. :D

Het lopen gaat al iets beter - de stappen worden alweer ruimer.

Héé', ik las hierboven Arnica... daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht! En dat terwijl ik wéét dat het een middel is wat héel goed werkt bij zwellingen - het wordt vaak gegeven bij bv oppervlakkige operaties om bloeduitstortingen te voorkomen en sneller weg te werken. Dat zou dus best 's eenzelfde effect kunnen hebben op stuwing in de hoeven..

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:52

Kom me ook maar eens melden in dit topic na bijna 3 jaar te hebben meegelezen :D, heb zelf een merrie die 2x hoefbevangen is geweest. Inmiddels gaat het nu goed ondanks dat haar beide hoefbenen (voor) gekanteld zijn en ze het label 'chronisch bevangen' heeft gekregen. Ben nog steeds op zoek naar zoveel mogelijk info omtrent de hoefbevangenheid en daar is dit topic geweldig voor ;).

Wat betreft de arnica en ledum, geef ik zelf de podocomplex van de groene os daar zitten beide middelen a.o. in:

Citaat:
Podocomplex

Bij acute of chronische hoefbevangenheid, of ter voorkoming hiervan.

Geschikt voor: Paard, Pony
Samenstelling: Een verdunning van het extract van Nux vomica, Ledum palustre, Ginkgo biloba en Arnica Montana
Indicatie(s):
Podocomplex kan ter ondersteuning worden ingezet bij paarden en pony’s met acute of chronische hoefbevangenheid, of ter voorkoming hiervan.

Podocomplex bevordert de doorstroming van het bloed in de hoeven, werkt ontstekingsremmend en bloedverdunnend en vermindert de afgifte van ontstekingscellen aan het bloed.

Hoefbevangenheid komt regelmatig voor bij paarden en pony’s, meestal aan beide voorvoeten, en kan verschillende oorzaken hebben. Hier leest u meer over hoefbevangenheid.

Eigenschappen per ingrediënt:
Nux Vomica bevat de alkaloïden strychnine en brucine. Deze stoffen bevorderen de darmbewegingen, waardoor eventueel opgenomen giftige stoffen of een overmaat aan voer minder goed worden opgenomen en sneller uit het lichaam verdwijnen. Tevens verbeteren de alkaloïden in Nux Vomica de doorbloeding van de lichaamsuiteinden. Hierdoor kunnen afvalstoffen vanuit de hoef beter worden afgevoerd.

Ledum palustre zorgt voor een verbeterde afvoer van afvalstoffen. Ook Ledum verbetert de doorbloeding van de lichaamsuiteinden (waaronder de hoef).

Ginkgo biloba bevat ginkolides. De ginkolides stimuleren de bloedcirculatie, omdat ze ervoor zorgen dat de bloedvaten zich verwijden. Daarnaast helpen ze het ontstaan van bloedpropjes (stolsels) te voorkomen. Dit zorgt dat er in de haarvaten minder stolsels vastlopen, waardoor de haarvaten minder snel beschadigen. Ook hebben de ginkolides een ontstekingsremmende werking. De flavonen in Ginkgo biloba beschermen de haarvaten tegen beschadigingen en het doorlekken van vocht, waardoor er minder vocht tussen de hoornschoen en lederhuid komt.

Arnica montana werkt ontstekingsremmend en zorgt dat de haarvaten zich verwijden, waardoor de doorbloeding in de hoef wordt verbeterd.
Dosering en toepassing:
Paarden en pony's:
2 x daags 20 druppels (= 1ml) te worden ingegeven.
Kan door het voer of op iets lekkers gedruppeld gegeven worden. Voor gebruik goed schudden.

singasong

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:57

Super dat je podocomplex geeft Laurenta!

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:00

Ook goede ervaringen met de podocomplex Singasong?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:04

laurenta schreef:
Ook goede ervaringen met de podocomplex Singasong?

Nee, gelukkig niet. Post dan wel hier maar heb nog geen hoefbevangen paard gehad. Hoop ook niet dat ik het ooit hoef te geven maar ik vind gewoon alle produkten van de Groene Os heel goed ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:24

bij sommige paarden kun je voelen of het hoefbeen gekanteld is, als je precies boven het midden van de toonwand, net boven de kroonrand een kuiltje kunt voelen, daar ontstaat ruimte door de kanteling, bij erge gevallen kun je het soms zelfs zien, bij hele kleine afwijkingen ben je meestal echt afhankelijk van goede rontgenfoto's. het is zowiezo erg handig om te weten wat er aan herstel door bekappen mogelijk is en als je weet waar extra druk op de weefsels komt.

ik heb nooit gekozen voor beslag, omdat ze op twee keer na in twintig jaar nooit beslagen geweest was, 1 keer standaard als driejarige en daar liep ze struikelend mee rond, en 1 keer toen ze in een hengstige bui het betonpad uitkoos om heen en weer te galoperen en haar voeten veel te kort liep, maar na 2 maanden was het weer gewoon blote voeten, ze waren dan ook spijkerhard en leverde regelmatig een zuchtende smid op. zonder ijzers was ze gewoon veel handiger en buiten rijden kon evenwel, na de eerste keer bevangen zijn had ze wel een voorkeur voor een harde vlakke ondergrond, maar het kleinste steentje was altijd raak, eerst veegde we ons pad met de hand, maar 1,5 km is wel lang, dus toch maar een goede borstel opgesnord voor op de tractor, gaf ook minder problemen met de koeien, dus hij betaalde zichzelf terug.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:00

Ben benieuwd wie er nog meer ervaring heeft met Podocomplex.. schrok van het feit dat er strychnine en brucine in zit.. ( rattengif!!) .. nu weet ik wel dat in homeopatische middelen vaak gebruik gemaakt wordt van gifstoffen maar dit klinkt eng. Met name de werking op de darmen, ik heb nl een koliekgevoelg paard en weet niet of ik me hieraan zou durven wagen...

Staat op de verpakking hoeveel strychnine erin zit? 't is ook nog 's heel bitter.. 1 mg strychnine is op 1 liter water nog te proeven.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:32

Ik wil het nog altijd eens proberen, dat podocomplex. Maar ga wel in de winkel checken of het voordeliger is om los de arnica en ledum te halen... zeker nu ik van jou hoor dat er rattengif in zit :=

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:08

strychnine werd vroeger bij paarden soms wel gebruikt als geneesmiddel , en dat was al in kleine en lage dosis, in homeopatische middelen is in de vrij verkrijgbare verdunning chemisch gezien te weinig aanwezig om het nog aan te kunnen tonen, de theorie is dan ook gebaseerd op de zienswijze dat de stof die ter verdunning gebruikt wordt zich bepaalde eigenschappen van de oorspronkelijke stof herrinnerd.

de sterkte van de werking die je zou mogen verwachten wordt bij vloeistof aangegeven met een D en daarachter een cijfer, hoe het verdunnen precies ging heb ik ook even niet paraat, maar dat kun je wel ergens op internet vinden onder homeopatische verdunningen.
bij de pillen en poeders was het een L met een cijfer.

bij wat je bij drogisten of apotheken zonder recept mee krijgt zijn dus geen vergiftigingen te verwachten, dat kan wel als je in plaats van homeopatische middelen kiest voor fytotherapie of te wel kruiden, daar kunnen weldegelijk wat probleemmakers bij zitten. dus niet de kruiden die op de homeopatische middelen staan puur gebruiken, de meeste zijn ronduit giftig in pure vorm!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:39

Jannepauli schreef:
Ben benieuwd wie er nog meer ervaring heeft met Podocomplex.. schrok van het feit dat er strychnine en brucine in zit.. ( rattengif!!) .. nu weet ik wel dat in homeopatische middelen vaak gebruik gemaakt wordt van gifstoffen maar dit klinkt eng. Met name de werking op de darmen, ik heb nl een koliekgevoelg paard en weet niet of ik me hieraan zou durven wagen...

Staat op de verpakking hoeveel strychnine erin zit? 't is ook nog 's heel bitter.. 1 mg strychnine is op 1 liter water nog te proeven.

Het is een 'lijn' die i.s.m. Laarakker tot stand is gekomen dus ik ga er van uit dat hij er geen dingen instopt die nadelig zouden zijn voor een paardenlichaam.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:15

Strychnine, oftewel braaknoot.
Dit zegt wikipedia:

Het werd vooral gebruikt als pesticide, voornamelijk tegen knaagdieren zoals ratten. Vroeger werd het in zeer geringe dosering ook wel gebruikt in de geneeskunde. Het werkt op het maagdarmkanaal en het zenuwstelsel en produceert 15-60 minuten na inname een krampende verlamming die uiteindelijk door ademhalingsstilstand tot de dood leidt. Het gebruik in rattengif wordt afgeraden vanwege het gevaar voor ongelukken en bewust misbruik.

Zelf heb ik Nux Vomica D4 van Dr.Vogel in de koeling staat (voor eigen gebruik). Wordt aangeraden bij overspannenheid door stress en misselijkheid. Vooral voor het laatste vind ik het zelf echt heel goed werken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:30

Met arnica heb ik zelf ook goede ervaringen, zij het niet voor een hoefbevangen paard, maar wel voor als ze bloeduitstortingen hebben.

Vandaag weer voor het eerst gegaloppeerd :) Als je goed kijkt (en het weet) zie je dat Stef rechtsvoor wat 'anders' neer zet (schwung is er een beetje uit) maar hij loopt niet kreupel. Of dit ooit helemaal over gaat? Geen idee.. Mijn ventje is weer zijn vrolijke ik en heeft zichtbaar plezier in het werken :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:29

De meeste paarden hier hebben de typische vetafzetting bij manenkam, schouders/schoft en billen. Ondanks schraal voeren. Deze vetbulten zijn echter geen 'gewone' vetbulten en bij mijn zoektocht naar EMS en deze symptomen, stuitte ik op onderstaande (beetje kromme vertaling):

Vetafzetting kan op vele plaatsen zichtbaar zijn: manenkam, borst, schouders, lendenen, bovenop de croupe, rond de staartwortel,aan de flanken en om de penisschede bij ruinen.
Een erfelijk bepaalde, goede voedselconversie samen met gebrek aan gerichte beweging zijn de hoofdoorzaken van EMS.
Adipokinehormonen worden door de vetcellen uitgezonden, o.a. het stresshormoon cortisol en een heel stel ontstekingsbevorderende boodschapper stoffen. Zij zouden een insulineresistentie kunnen veroorzaken. Daardoor kan een te hoog bloedsuikergehalte ontstaan, want de bloedsuikeropslag wordt bemoeilijkt.

Het staat nog niet vast of EMS op zichzelf hoefbevangenheid kan veroorzaken.
Bij verscheidene EMS paarden werden echter vergevorderde hoefveranderingen die op hoefbevangenheid leken aangetroffen zonder dat er duidelijk sprake was van pijnverschijnselen. Dit kan wijzen op een aparte sluipende ontwikkeling die leidt tot hoefbevangenheid die typerend is voor EMS.

Vooral het vetgedrukte stukje tekst heeft mijn aandacht ...
Weet iemand hier meer over?
Want dit neigt mij naar een soort van auto-immuunziekte omdat volgens deze tekst die typische vetbulten een stofje afgeven die voor ontstekingen in het lichaam (kunnen) zorgen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:05

Van homeopathie weet ik wel weer meer. De potentie D staat voor 50 x. Tot C (is 100x) 30 is vrij verkrijgbaar bij de apotheek.

Homeopathie werkt als volgt, neem bijv. brandnetel. Bij gezonde mensen/dieren (dat is het mooie, het is getest op mensen en later toegepast op dieren :D ) geeft brandnetel rode vlekken, witte blaasjes en veel jeuk. Het lichaam gaat vervolgens aan de slag om deze 'ellende' op te ruimen.
Door een patient met rode vlekken, witte blaasjes en veel jeuk nu verdund brandnetel te geven, gaat het lichaam aan het werk om het op te ruimen alsof de uitslag en jeuk veroorzaakt zijn door het contact met een brandnetelplant.

Arnica geeft bij gezonde mensen blauwe plekken, beurs gevoel, irritatie, etc. Door een patient met deze klachten arnica te geven, gaat het lichaam aan het werk deze klachten op te ruimen. Zo werkt het ook met strychine. Strychine wordt gegeven in de homeopathie bij klachten van het centrale zenuwstelsel en reumatische klachten.

Alleen komen bij de ene patient andere symptomen naar voren dan bij de andere. Het kan dus goed zijn dat voor een hoefbevangen paard de homeopaat iets anders voorschrijft dan voor het andere paard. Er wordt niet alleen naar de klachten zelf gekeken, maar naar het hele paard. Dus je kan niet zomaar zeggen dat arnica of ledum goed werkt voor een hoefbevangen paard.

Dat betekent dat ik zou aanraden een homeopatisch middel te kiezen in overleg met een homeopathisch arts.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:33

Veel belangrijker in jouw stukje Ingrid, vind ik de opmerking "gebrek aan beweging" .... vanmiddag had ik de hoefsmid weer even hier en hebben we juist over dát onderwerp zitten kletsen.

Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat de combinatie voeding-beweging bij veel hoefbevangen paarden uit balans is. Als een paard goed veel werkt ( meer dan een uurtje baksjokken per dag) dan gaat de energie-motor goed aan het werk en worden er heel veel stoffen in het lichaam verbrand en afgevoerd. Vroeger moesten paarden echt hard werken, op het land, voor de kar, grote inspanning leveren.. en hoefbevangenheid kwam dus niet of nauwelijks voor ( net als zomereczeem trouwens). Paarden hebben het te goed en daarbij voeren we gewoon teveel. Zo ontstaan die vethopen, de hormonen vliegen van de rails.. net als bij mensen.

In alle adviezen mbt tot hoefbevangenheid wordt eerst naar allerlei middelen gegrepen, het advies "laat je paard harder werken" ( natuurlijk niet tijdens de pijnlijke bevangenheid!) komt in het rijtje voorzorgsmaatregelen bijna altijd op de laatste plaats.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:34

Dan moeten ze wel harder kunnen werken.
Als je paard eenmaal HB is, dan is lopen wel een must uiteraard, maar als ze echt niet kunnen van de pijn, is het zeker niet aan te raden. En voor je het weet zit je weer in die cirkel van wel moeten bewegen, maar niet kunnen bewegen en door het niet bewegen, grotere kans op vettoename en daarmee klachten als bevangenheid.

@Janouk: duidelijke uitleg.
Dit betekent dus ook dat als je het verkeerde middel geeft, het paard juist klachten kan gaan krijgen.
Het is daarom zeker geen 'raakt het niet dan botst het niet' verhaal, iets wat toch nog wel eens wordt gedacht bij homeopathie.

Zelf heb ik wel Ginkgo voor Isabella gehaald (voor betere doorbloeding onderbenen), maar twijfel nu wat of ik het zal aan geven. Wat als het niet het goede middel is ... gaat er dan juist stuwing plaatsvinden of zo iets?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:40

@isapaardje
Omdat het zo verdund is, zou het bij gezonde mensen/dieren geen invloed mogen hebben als je het verkeerde middel kiest in een lage potentie. Echter er zijn mensen/dieren die heel gevoelig reageren op homeopathie.
Heel sterke verdunningen werken het sterkste en mogen alleen voorgeschreven worden door homeopatische artsen. Het betreft dan potenties hoger dan C30, bijvoorbeel K (x 1000).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:45

Ik heb zelf eens een keer in Zwitserland een homeopatisch middeltje tegen een naar droog hoestje gehaald, waar ik op de camping last van had. Na 2 dagen hoestte ik de hele camping bij elkaar en de longen uit mijn lijf. Was echt niet leuk meer toen.
Met dat in mijn achterhoofd ben ik erg voorzichtig, mede ook omdat bij Isabella een tijd geleden, toen ik een middeltje gaf voor 'reiniging' (solidago complex) de hoefzweren weer enorm gingen opspelen.
Of we zijn beiden gewoon erg gevoelig ... dat kan natuurlijk ook :o

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:49

@jannepauli: ben ik wel met je eens (van dat harde werken) maar Stef stond al volop in het werk toen hij bevangen raakt. Ik trainde iedere dag 45 minuten zeer intensief (zeker 20 minuten galopperen). Ik zou zelf niet weten hoe hem nog meer aan het werk te zetten.. Hij kreeg een handje sportbrok per dag en stond 24/7 op het land.

@janouk: weer wat geleerd :) Dacht dat homeopathie meer 'baadt het niet dan schaadt het niet' dan reguliere medicatie, maar als ik zou Isapaardjes verhaal lees.. Is dat niet zo.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:04

Ik kom mij helaas ook aanmelden met een pony die licht bevangen is. Hij is ook veelste dik en ik was juist bezig om het flink aan het werk te zetten tot hij licht onregelmatig werd. Ook was zijn ene been achter iets gezwollen van vocht en reageerde hij er ook op als ik er aan zat. Ik heb het een paar daagjes aangekeken en afgespoten en toen ik zag dat het niet minder werd maar iets meer heb ik de da gebeld.
Deze is geweest (helaas de broer van die ik normaal heb) en volgens hem waren zijn klieren niet opgezet en was hij op alle 4 de benen stijfjes op het harde. ( Op het zachte wilde hij niet kijken en ik had juist het idee dat het op 1 been erger was, dat been was ook iets dikker door oedeem. Ook had de bekapper de week ervoor nog gezegd dat zijn klieren zo dik waren ) Dat dikkere been had er niets mee te maken volgens hem en was iets anders geweest. Hij vertelde dat mijn pony licht bevangen was en dat hij 10 dagen op metacam moet en van het gras af. Nu hebben wij hier of gras of stal dus ik vertelde hem dat ik geen voorstander ben van hele dagen op stal. Mijn man gaf de optie graasmasker en dat was gelukkig ook oke. Nu vraag ik me af hoelang jullie paarden metacam kregen en of senior priores oke is om bij te voeren. Ik heb hem vanavond 1,5 kilo daarvan gegeven en verder niets dan wat hij met het graasmasker binnen krijgt. Waarom ik geen hooi heb gevoerd is omdat mijn pony een klik geluid maakt met het eten daaruit is gekomen na een echo dat zijn gewrichtskapsel te los zit. Met hooi moet hij flink kauwen en dan is het geluid ook te horen, met gras of slobber bijna niet tot niet. Zijn hoeven zijn overigens ook niet warm en hij loopt imo la meer stijver dan rechts achter. Volgende week komt een osteopaat deze afspraak had ik al staan en haar wil ik morgen nog even bellen of ze nog langs wilt komen na deze diagnose. Tevens is ze homeopaat dus eigenlijk wil ik haar er toch wel bij hebben.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:47

Even een vraagje tussendoor, wat is de normale temperatuur van een hoef eigenlijk? Weet iemand dat?