[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 00:49

Ik doe het op het moment ook met een spuitje en anders in wortels, maar met dit rare vochtige hou ik een klein 1 kilo zakje nog geen 3 dagen goed.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:50

Hebben jullie ooit weleens geprobeerd om zandweg nat te maken :Y) dat gaat niet goed komen denk ik dat wordt 1 brij die nooit meer uit een spuit komt!

Wortels idem gaat niet lukken met een zand kuur.

Bedankt voor het meedenken!

Denk dat ik anders toch beter voor de korrels kan gaan omdat je dan geen voer hoeft toe te voegen.

@Marcella als je de wortels in de koelkast legt blijven ze langer goed ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:41

Dat zou dan thuis in de koelkast moeten, maar daar heb ik op stal dan weinig aan. ;)

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 00:03

Peachy werkt het zo ? hopelijk vind je iets!
Nou ik heb goed nieuws, die op en af bevangheid blijkt geen echt bevangenheid te zijn. Mijn paard is altijd natuurlijk bekapt geweest maar blijkbaar is dit niet the way to go voor haar.
Ff beginnen bij het begin. Dat spelletje van Da bellen en pijnstillers geven begon mijn voeten uit te hangen. Dit kon toch niet de enige oplossing zijn... Dus vandaag had ze weer pulsatie en liep weer moeilijk op de verharde, dus heb ik de andere DA eens gebeld (al de 4de sinds ze bevangen staat) en voor de eerste keer heeft er een Da haar voet opgehoffen en aan haar voet zool gevoeld. Die is blijkbaar enorm dun geworden en omdat haar hoeven door de bevangenheid laatste winter nogaltijd de neiging hebben om naar boven te krullen loopt ze praktische op haar zool, en daar komt die pulsatie vandaan. Ze krijgt namelijk kneuzingen in haar hoefzool.
Via natuurlijke bekapping is dit moeilijk aan te pakken dus het beste is toch een ijzertje onderzetten, met zo weinig mogelijke nagels en zooluitsparing.
Toch zal ze wss nooit meer op het gras mogen, en gaan we vooraltijd moeten uitkijken hoeveel hooi ze binnenkrijgt. Maar goed, morge bel ik mijn hoefsmid en pakken we het zo eens aan. Hopelijk hebben we het nu gevonden

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 04:18

Ehh dit lijkt me toch maar een rare uitleg hoor... ik vrees dat die dunne zolen net wel teken van hoefbevangenheid zijn en dan met name een sinker van het hoefbeen!
En uiteraard zullen ijzers helpen, dit doen ze sowieso vaak standaard bij hoefbevangenheid al dan niet met demping/zooltjes dus dat is gewoon de standaard way to go nu en dus niks nieuws dat de DA uitvindt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 06:39

Denk dat dit wel degelijk 'nieuw' is. Natuurlijk bekappen, en daarmee tamelijk kort zetten, heeft een enorme opmars gemaakt.
Daar zijn veel paarden mee geholpen, maar anderen overduidelijk niet.
Die raken mechanisch bevangen door overbelasting. Daarom was ook 1 van de eerste vragen die ik stelde aan fusa hoe het paard op de voeten staat.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 07:15

Fusa: Ik hoop dat je nu eindelijk de oorzaak hebt gevonden! Klinkt opzich als een mogelijke verklaring in mijn oren. Slechte bekappping -> verkeerde stand/pijn aan de voeten -> anders lopen/onlasten -> minder doorbloeding in de hoeven -> terugkerende hoefbevangenheid.

Hier gaat het weer iets minder goed.. Na 3 dagen op 1x daags op voor 250 kg metacam gestaan te hebben merk ik dat Tricky echt weer pijn krijgt/heeft. Hij loopt als een kieviet in de paddock maar op de stenen gaat echt heel zwaar. Daarnaast zit hij zo hoog in z'n stresslevels dat er maar een heel klein dingetje hoeft te zijn of hij gaat compleet over de zeik. En dat is zo zielig om te zien..
Vb. Eergister ging ik weer koelen en hij heeft gewoon 4! keer gehangen tijdens de 20 minuten koelen.. En dat terwijl we in de 1,5e week daarvoor toch zeker rond de 30 keer hebben gekoeld, dus je zou denken dat het koelen ondertussen wel normaal geworden is..

Ik heb trouwens nog een klein probleempje.. Trick staat nu in een stal met nat zand, maar het wordt een grote vieze pisbende ondanks dat ik trouw elke dag 1-2 keer uitmest.. Ik mag het zand niet helemaal verversen, maar hoe ga ik er dan voor zorgen dat het niet 1 grote vieze pisbende wordt? Hoe hebben jullie dit gedaan?
(Ik sta op een manege met ongeveer 40-50 pensionpaarden, dus ik moet me aanpassen naar de mogelijkheden.)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:26

Ik kan je niet helpen femek. Ik heb t geluk dat mijn pony nu dag en nacht in de paddock mag staan (hele kleine pensionstal, waar ze echt super behulpzaam zijn).

Kan een pony hoefbevangen worden van te kort bekappen??

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:15

Ja. Mechanisch bevangen....

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:21

Ja. Hartverscheurend en langdurig.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:09

Ik hield m'n pony al goed in de gaten. Hij is 5-6jaar geleden heel erg hb geweest, maar stond nu wel weer gewoon op de wei (net als elk jaar).

Nadat de hs is geweest liep hij gevoelig, maar dit is hij wel vaker na t bekappen. Meestal gaat dit over na een dagje of 2, maar nu niet en het werd op een gegeven moment erger...

Dus van t land af en 'paddock-arrest' en nu gaat t weer een beetje de goede kant op.

Maar nu ik dat zo las vraag ik mij dus af of het door het te kort bekappen komt, of dat hij al 'op weg' was en dit t alleen heeft versneld (en er voor heeft gezorgd dat ik t niet zo snel hen herkent)....

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:34

Zou iemand me wat meer uitleg kunnen geven over mechanisch bevangen?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:31

@flavlip: Ik kan er weinig over vinden maar ik denk dat het zo werkt:
Slechte bekappping -> verkeerde stand/pijn aan de voeten -> anders lopen/onlasten -> minder doorbloeding in de hoeven -> terugkerende hoefbevangenheid.

Desalniettemin denk ik dat er naast dat de verkeerde stand van de hoeven ook sprake moet zijn van een stofwisselingsprobleem. Dit omdat er anders nooit teveel toxines kunnen ophopen in de hoeven. Dus ik denk dat te kort bekappen of juist veel te laat (dat was het geval bij mijn pony..) de ziekte wel getriggerd kan worden, maar dat de werkelijke oorzaak dus nog steeds de stofwisselingsproblemen zijn, waardoor er dus teveel toxines=giftige stoffen in de hoeven komen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:07

@femek dankje voor je reactie. Ik kon er verder ook weinig over vinden, vandaar dat ik er hier even naar vroeg. Wat jij zegt klinkt heel logisch.

Ik twijfel nu wel of ik verder moet met deze hoefsmid. M'n pony stond vrij lang en scheef en deze hoefsmid heeft m in mijn ogen weer netjes op zn voeten gezet (en hij is niet de makkelijkste met bekappen), maar omdat hij nu weer bevangen is en het dus ook daarmee te maken kan hebben...

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:20

Hoihoi, ik kom toch weer es om jullie advies vragen. Blijf wel aldoor meelezen maar heb niet veel meer gepost. Het blijft toch een ding heh, de hb.

Wat ik nu heb...ik hoop dat iemand iets herkent. Mijn pony is afgelopen januari hoefbevangen geweest. Genas heel snel gelukkig. Nu werd hij twee weken geleden linksvoor kreupel. Liep in de ochtend prima, avond best kreupel. Dierenarts volgende dag erbij (had wel buut gegeven die abobd) en die zei, nee niet hb, wel gekneusde zool. Okee...nu loopt hij inmiddels weer zo goed als goed, maar ik vond zijn teen lang. Hs erbij en hij kijkt en zegt meteen hb. Lijn is verbreed en je ziet wat rood onderop. Niet op de plek vd kneuzing. Dus ik stress, pony in paddock, ascal erin maar geen buut. Want hij liep wel iets gevoelig maar niet meer dan ervoor. Hs dacht dat het hoefbeen aan het kantelen was en dat hij pijn zou krijgen. 48 uur later nog geen verandering, dus da gebeld. Die heeft gekeken en geknepen en gevoeld, maar echt totaal geen pijnreactie. Wel een warme kroonrand. Hij staat er vol op. Draaft goed, zelfs beter en soepeler dan de afgelopen maanden.

Kortom, hs denkt hb en kanteling, door de verbrede witte lijn en de rode hoef onderop, da denkt dat dit uitgroei is van de eerdere hb en dat er nu niks is, ondanks de wat warme kroonrand. Ik vind het lastig...van haar mag hij zelfs weer gras opbouwen.

Wat denken jullie?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:22

Ik wens iedereen met hb problemen heel veel sterkte hoor, wat is het toch k@t.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:50

Tja het is misschien niet zo bijster slim zelf buut en ascal en wat nog allemaal te geven voor je een DA laat komen... zo zijn er al een deel van de symptomen of pijnreacties gemaskeerd.
Trouwens hoeven de paarden ook niet altijd een pijnreactie te tonen bij HB, hangt maar net af van de mate van of de actieve fase van de hb.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:16

Hoihoi, bedankt voor je reactie..de buut was drie dagen lang twee weken geleden en na overleg met de da en de ascal eergisteren ook. Logischerwijs ga ik dat niet op eigen houtje doen. Het gedeelte waar ik vooral naar op zoek ben is wat de verbrede witte lijn is in combi met de rode plek in de zool. Kan dit uitgroei van een eerdere hb zijn of niet? Da zegt van wel, hs van niet...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:46

Dat kan hoor, de bredere witte lijn alvast wel, eens het dier hb gehad heeft en de kanteling is toen aangericht, zal de witte lijn altijd breder blijven, dat herstelt zich niet meer naar een normale witte lijn... echter, de rode plek is nieuw, eens genezen, is dat ook weg... maar het kan dus evengoed ook los van elkaar staan en 2 verschillende dingen zijn.

1) witte lijn is breder door de hb die al eens geweest is en daar is toen lichte kanteling opgetreden
2) de rode vlek nu is van op een steentje of iets te trappen en is dus een huidige recente kneuzing

of

Het is terug acute hb en dan hangt het wel samen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:45

:wave: |(
Ook ik kan me melden. Mijn 19-jarige Spaanse druif heeft het ook te pakken. Begin van het jaar heeft hij zichzelf waarschijnlijk vastgelegen in de stal, ik haalde hem er 's ochtends uit en hij was kreupel rechtsachter. Hij staat samen met z'n vriendin in 1 hele grote stal maar ik zag dat het vlas compleet door de stal was gewroet, zelfs zo erg dat ik gedeeltelijk het beton kon zien. Dit knapte echter snel weer op maar toch bleef ik af en toe iets zien in zijn achterhand wat niet helemaal 100% was. Nou is hij alleen maar grasmaaier dus verder niet zo'n probleem. In maart door het slechte weer en te natte paddock en wei gingen ze 's avonds weer op stal en zo is hij geleidelijk aan slechter gaan bewegen in zijn achterhand. Half maart afspraak gemaakt bij dierenkliniek half uur verderop en trailer geregeld. Onze plaatselijke DAP is vrij klein en hebben geen röntgen voor grote dieren. Afspraak was op dinsdag en de week ervoor afgesproken. Voor deze kliniek gekozen omdat 2 van hun artsen ook osteopaat zijn en ik het vermoeden had dat de problemen aan zijn achterbeen niet in de hoef maar in de rug oid zitten. In de dagen tussen het maken van de afspraak en er naartoe gaan verslechterde het snel. Daar werd al snel de conclusie getrokken dat hij bevangen was. Kon mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik het niet door had omdat ik lang geleden ook een keer een zwaar bevangen paard heb gehad, dus toch zeker ervaring hiermee. Foto's gemaakt (1 hoefbeen voor iets verzakt), metacam mee en weer naar huis omdat de problemen in zijn achterhand uiteraard niet te onderzoeken waren op dat moment. Hoefschoenen aangeschaft en dag of 10 metacam gegeven. Hij knapte snel op en de hoefschoenen heeft hij maar een dag of 4 gedragen. Tussen half maart en nu is hij 3x bekapt en het ging erg goed, zo goed dat hij zelfs op het harde nauwelijks nog gevoeligheid toonde en ik eraan zat te denken om nu de (in mijn ogen) oorzaak van de problemen (zijn achterhand dus) te laten onderzoeken. Al deze weken hebben ze niet meer op stal gestaan. Week of 3 geleden code oranje en 's avonds vreselijke onweersbuien en giga regen dus nachtje op stal en bingo…volgende ochtend weer moeilijk lopen. Dus weer buiten gelaten en hij knapte weer op. Maandag zag ik hem weer iets trekken met zijn achterbeen en sinds gisteren is het weer mis, voor de zekerheid weer z'n schoenen aan maar lopen is momenteel echt niet z'n favoriete bezigheid. Ik had nog een portie metacam, dat gisteren gegeven en vanmorgen onze DAP gebeld, geen enkel probleem gelukkig, dus straks weer nieuw flesje halen. Hopelijk krijg ik hem weer uit deze ellende en kan ik hem snel aan zijn achterhand laten onderzoeken want in deze cirkel ronddraaien wil ik echt niet |(

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:24

Little gift...zo had ik het nog niet bekeken, twee dingen. Dat zou ook kunnen natuurlijk. Ik ga hier es over denken. Hij loopt nog steeds goed dus we kunnen meer gaan bewegen nu. Erg fijn...ik houd je verhaal in mijn achterhoofd.

Kinke, wat vreselijk...ik wens je veel sterkte toe. Herkenbaar hoor, ik zit ook al sinds november ofzo in zo'n cirkeltje. Benieuwd hoe het nu gaat bij ons. Mijn pony heeft echt heel veel baat gehad bij glucobalance en ik hoor zoveel goede verhalen. Mocht je het niet kennen, wie weet wat voor jou. Mag gewoon samen met de metacam gegeven worden. Hoe dan ook...succes en een snel herstel toegewenst!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:00

Die had ik toevallig al in huis gehaald maar uiteindelijk niet gebruikt. Uit m'n hoofd…eerst 2 schepjes per dag en daarna afbouwen naar 1 toch?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:02

Ja voor een paard 2 schepjes. De meeste paarden vinden het lekker. Ik gaf t met ascal en wat zemelen in een voerbak. Dat at ie wel.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 02:13

Kinke wat vervelend zeg! Helaas ken ik het cirkeltje dragen!
Elpharo, veel sterkte allesinds ik ken er niet genoeg van dus kan je echt niet helpen.

Mijne is nu 3dagen in rust op de zandbodem, waarschijnlijk tot we de kans krijgen haar ijzers op te zetten. Maar ze doet het daar erg goed op eigenlijk. Ze is al een paar dagen pulsatieloos, en kan niet meer uitbreken (3dagen geleden liep mevrouw vrolijk op het pad tussen haar paddock en de stallen, gelukkig kan het niet langer dan 30 min geweest zijn want haar paddock is recht aan de ingang van de stal en ik ben een voorganger tegengekomen op weg naar de stal, en zij zou pony echt wel gevangen hebben moest ze al ontsnapt zijn voor haar vertrek)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:26

Zo'n uitbreker dat is ook zo fijn ;) Hier is de merrie de Houdini. Stiekem komt me dat wel uit, dat ze zelf regelt of ze in de paddock of in de wei wil staan. Ze staat dan gewoon naast haar vriendje met paddock arrest en zo kan zij toch lekker grazen. Heb meneer vanmorgen de gluco balance gegeven met een klein beetje vit/mineralen brok van Victorious Secret, het ging erin als koek :D Ook heeft hij z'n ene hoefschoen gedeeltelijk gesloopt, ik had hem al wel zien pulken aan het klittenband en nu heeft hij van 1 schoen het stuk klittenband wat aan de voorkant zit eraf gesloopt :( Paarden…..never a dull moment :+
Toen ze nog heel waren….
Afbeelding