[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:07

Ik gebruik mijn ijzeren zweetmes, werkt ook geweldig goed :j

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:00

Ik ben nog steeds aan het dubben of het nou verstandig is om hypo ex-laminitis bij te geven, als ze het land weer op gaat of dat het weggegooid geld is.....
Hoefsmid is geweest vandaag, zag er rustig uit allemaal, wel een hele brede witte lijn, m.n. rechtsvoor...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:18

Is er nog geen testronde geweest met Hippo ex-laminitis? Utrecht heeft wel het andere product getest (Hippo Ex-Cema voor zomereczeem). Mijn Fries heeft daar aan meegedaan en ik was zeer te spreken over het resultaat.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:18

Jannepauli schreef:
Is er nog geen testronde geweest met Hippo ex-laminitis? Utrecht heeft wel het andere product getest (Hippo Ex-Cema voor zomereczeem). Mijn Fries heeft daar aan meegedaan en ik was zeer te spreken over het resultaat.

Geen idee, ik weet ook niet zo goed hoe ik daar achter moet komen...
Ik heb het Luus gegeven toen ik wist dat ze bevangen was, kreeg het als tip in de kliniek nadat ik mijn bus laminaze (naf) had laten zien, dan kon ik beter Hippo ex-laminitis geven...
Je kunt het ook prefentief geven volgens de bijsluiter, dat geeft een veilig gevoel, maar ja als het schijnveiligheid is :roll:

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:21

Lucyknol, even naar Utrecht bellen of mailen ?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:28

Liene schreef:
Lucyknol, even naar Utrecht bellen of mailen ?

Dat kan ik doen ja.
Ik denk alleen niet dat het getest is want als je op de site kijkt dan kun je teruglezen over de testronde van Hippo Ex-Cema. Lijkt mij dat als er (positieve) testuitslagen waren dat je dat daar ook terug zou kunnen vinden...
http://www.wshhhp.com/wetenschappelijke ... staan.html
Ik zal in iedergeval een mailtje sturen naar bovenstaande site.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:09

God wat ben ik blij dat ik die weidezorgen voorlopig nog niet heb! Die van mij gaat voorlopig nog geen gras zien haha :Y)
Ik geef die van mij ter ondersteuning Marstall Hufregulator en magnesium.

Tjee gaat stukje bij beetje steeds fijner lopen. We zijn er nog lang niet, maar dat mag ik ook niet verwachten van hem.
Filmpje is weer aan het uploaden dus die zal ik er zo weer bij zetten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:16

Image staat sinds haar maffe actie niet meer op de wei. Maar nog steeds is haar hals hard, heeft ze vetopslag op de schouder en het kruis. het verbaast me hoe snel het opkomt en hoe langzaam het weer wegtrekt. Image was nog maar een half uur per dag op de wei en dan al zoveel reactie.

Ik weet niet goed hoe nu verder; ik wilde wachten tot de vetopslag weer helemaal weg was. Maar het schiet niet op.
Daarom ben ik nu begonnen met een kwartier op de wei. Veel is het niet. Krachtvoer/supplementen gehalveerd. Maar toch.......ze blijft groeien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:33

janouk schreef:
Image staat sinds haar maffe actie niet meer op de wei. Maar nog steeds is haar hals hard, heeft ze vetopslag op de schouder en het kruis. het verbaast me hoe snel het opkomt en hoe langzaam het weer wegtrekt. Image was nog maar een half uur per dag op de wei en dan al zoveel reactie.

Ik weet niet goed hoe nu verder; ik wilde wachten tot de vetopslag weer helemaal weg was. Maar het schiet niet op.
Daarom ben ik nu begonnen met een kwartier op de wei. Veel is het niet. Krachtvoer/supplementen gehalveerd. Maar toch.......ze blijft groeien.

oei...dat klinkt niet best!
Het probleem is dat ze nu ook niet beweegt,tenminste gereden wordt bedoel ik.
Daarom ben ik altijd zo bezorgt bij blessures....het is niet de blessure zelf die mij zorgen baart maar de neveneffecten.
Ik weet niet hoe ik dit uit moet leggen...ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Onze probleempaardjes zijn zo kwetsbaar!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:43

janouk, is Image insulineresistent (kon het niet direct terug vinden in je berichten) ? Raar dat het zo lang duurt voor de vetpockets 'oplossen' !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:54

Image is niet getest op IR. De hele winter heeft ze ook geen last van vetopslag. Deze winter alleen toen ik haar op F4F gezet had. Na het stoppen krompen de vetjes ook snel. Nu is het voorjaar en gaat ze op de wei; 1/2 uurtje per keer; heel kort gras; de schapen zijn er net af. Veel kan ze niet binnen krijgen in dat half uur, maar blijkbaar reageert haar lijf meteen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:51

De eerste loopt ie erg kort achter.
De 2e iets ruimer, maar lijkt niet helemaal zuiver te zijn.
De 3e ziet er het best uit.

JMHO :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:31

Sluit me bij DD aan, bij de eerste twee filmpjes lijkt ook of onervarenheid een rol speelt; doen jullie dit vaker, draven aan de hand?

Janouk, wat balen is dat u weer. Zou je dat kwartiertje wel doen nu dan? Wat voegt het toe? Bij zo'n heftige reactie zou ik denk ik de wei even helemaal vermijden?

DD , JMHO......wa's dat dan weer ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:35

JMHO = Just My Honest Opinion...oftewel..wat weet ik er nu eigenlijk van :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:11

Ik heb gister de weides gespoten tegen het overvloedige paardenbloem en boterbloem en toen viel het mij op dat ik ook erg veel witte klaver in de weides had staan.
dus al googlend kwam ik op best interessante wetenswaardigheden over klaver.

Ik kwam op een Amerikaans topic terecht waar een dame de volgende bevinding had (even in het kort):
Zij had 5 paarden, allen gezond en deze liepen 24/7 buiten op het gras, geen enkel probleem.
Toen ze verhuisde naar een huis aan de andere kant van de stad werden 3 van de 5 paarden het volgende voorjaar hoefbevangen.
2 zijn inmiddels overleden (1 aan wat anders), de 2 (ruinen) zijn nu behoorlijk IR, de merrie die destijds drachtig was heeft geen last gekregen.
De weides bij haar nieuwe huis stonden vol met witte klaver en de paarden aten er smakelijk van.

Afbeelding Afbeelding

Ze heeft de klaver dood laten spuiten en de paarden langzaam weer op de weides geintroduceerd... ging prima !
1 weide was niet gespoten tegen klaver en toen ze de paarden daar 1 dag op had gezet had de ene de volgende dag lichte pulsatie en een duidelijk opgezette hals.
de andere had geen pulsatie maar liep wel wat gevoeliger.

Er zit ook een dierenarts op dat topic..
dit was zijn commentaar :
I would like to emphasize to those folks with hard working horses or that are not easy keepers, white clover in the pasture is one of the best things you can do for your horses.
It's removal is justified to help maintain proper condition on easy keepers.

Ze had ook een link geplaatst naar een onderzoek : http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/7/2090S

deze paragraaf had ze eruit gehaald als voorbeeld:

The main initiating causes of laminitis identified are pasture composition (mainly grass fructan and clover starch), which accounts for 54%; digestive problems, associated mainly with excessive grain intake, yield another 8% (16). Laminitis is reported by 13% of all horse operations annually, ~30% of large operations. It is the disease most in need of research according to a recent survey of equine veterinarians

In our pony study, pasture starch content increased from 4 to 8% of dry matter from March to May (6). Mean pasture height increased from ~5 to 15 cm. Clover proliferated, and it is consumed by ponies in preference to grass. It is likely, therefore, that starch intake increased much more than starch concentration, which doubled.

These observations may reveal nutritional correlations between pasture composition and equine metabolism that will suggest countermeasures suitable for testing

en dit zegt Safergrass.org:
Clover may have much higher levels of phytoestrogens under certain growing conditions. I am not aware of any research on the effect of phytoestrogens on horses, but some of the effects documented in sheep, including infertility and permanent changes in sexual organs, cause me concern. I have spoken to vets who felt that clover was involved in worsening of symptoms in equines with metabolic dysfunction. So we have to at least consider a risk factor for horses prone to laminitis or metabolic origin.

Waar ik nu benieuwd naar ben: @Janouk en anderen : heb jij (jullie) veel klaver op je weide ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:16

Interessant, ik zal eens kijken of ik nog iets van klaver tussen de paardenbloemen zie (moet ook nodig spuiten áls ik al niet te laat ben).
Overigens zou er zoveel verschil in effect zitten tussen witte en rode klaver ??

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:28

@DD: in elk geval bevat rode klaver meer phyto-oestrogenen dan witte. Verder weet ik het niet. Ik heb wel wat klaver, maar niet excessief, bovendien krijgt men hier zeer beperkt weidegang.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:20

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:50

Wat mij opvalt aan de "postings" over HB hier dat er wel erg veel nadruk gelegd wordt op voeding. En inderdaad inmiddels is algemeen aanvaard dat voeding een zeer grote rol speelt bij het ontstaan van HB. Hiermee wordt ook aangegeven dat juiste voeding een niet te onderschatten rol speelt als preventie, profylaxe zo je wilt.

Echter al jullie paarden hebben al eens HB ondervonden. In zoverre zou het aandachtspunt op de eerste plaats verschoven dienen te worden naar herstel, en op de tweede plaats naar het voorkomen van een nieuwe aanval.

Een plaatje van een acuut bevangen pony ter overweging...........

Afbeelding

Ronald Aalders

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:18

Ron,
Voeding is een groot deel van het herstel wat je als eigenaar in eigen hand heb.
Aan welke zaken wil je ons laten denken? Hoeven herstel laat ik aan mijn hoefsmid over. Hij heeft daar voor geleerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:20

@Ron: je hebt helemaal gelijk, maar op een bepaald punt ben je weer aan beweging/trainen toe en dan blijft het een afweging (zeker met weidegang) wat kan je paard al 'hebben'.
Vandaag durfde ik het weer een kwartiertje aan (nacht niet zo koud en geen zon), temeer daar ze nu ook weer regelmatiger een ritje maakt.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:27

Kennen jullie muur oftewel vogelmuur en weten jullie of het slecht is?
Volgens de zoekfunctie kan het geen kwaad en is het zelfs gezond, maar met die zorgenpaardjes weet ik dus het niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:12

colinneke schreef:
Kennen jullie muur oftewel vogelmuur en weten jullie of het slecht is?
Volgens de zoekfunctie kan het geen kwaad en is het zelfs gezond, maar met die zorgenpaardjes weet ik dus het niet.

Goede vraag...Dat heb ik dit jaar ook ineens in het land staan...
Van de klaver weet ik wel, dat ze rode/roze niet goed is voor een paard om dat stofje wat erin zit..Stomme is, dat het bij veel zogeheten paardenweidemengsels erdoor zit..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:14

@Ron: Wat hierboven gezegd wordt: herstel van de hoeven is werk van de smid, en natuurlijk vraag ik hoe en wat, en waarom en hoelang. Voeding is de verantwoordelijkheid van de eigenaar, en aangezien er nog zoveel onduidelijk is, in het algemeen, en in het geval van mijn paard in het bijzonder, over de oorzaak van de hb, verdiepen we ons vooral in die voeding ja.