Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Als het niet goed gaat als je alles volgens de regels doet, misschien gaat het dan wel goed als ik tégen de regels in ga.
Isapaardje schreef:Jannepauli schreef:Als het niet goed gaat als je alles volgens de regels doet, misschien gaat het dan wel goed als ik tégen de regels in ga.
Volg je gevoel.
Zodra je iets tegen je gevoel in doet, is het vaak niet goed.
En iets wat je beslist vanuit je hart, is bijna nooit fout.
Doe iets niet (of wel) omdat een ander het zegt.
Dat geldt ook voor de zgn. 'regels'.
Maar ... bij twijfel ; niet doen.
Isapaardje schreef:Volg je gevoel.
Zodra je iets tegen je gevoel in doet, is het vaak niet goed.
En iets wat je beslist vanuit je hart, is bijna nooit fout.
Doe iets niet (of wel) omdat een ander het zegt.
Dat geldt ook voor de zgn. 'regels'.
Maar ... bij twijfel ; niet doen.
MyrtheJ schreef:Weten jullie toevallig wat zo'n hooianalyse ongeveer kost? Kan er nergens iets over vinden
MyrtheJ schreef:... via marstall vito dagelijks 0,45 mg Selenium krijgt, en dan 2,5 mg erbij van dat spul maakt ongeveer 3 mg. Overdosering is pas bij 4 gram, zit dus op 1/10e van overdosering zonder het hooi..
Citaat:De kosten voor een standaard onderzoek van hooi bedragen: 78,00
Dit is inclusief monstername
Als u dit monster franco aanlevert, bedragen de kosten 52,50
De volgende aanvullingen zijn mogelijk en bij bovengenoemde bedragen
komt dan het volgende bij:
Mineralen (Na, K, Mg, Ca, P, Mn, Zn, Fe) 26,00 euro
Mineralen + Sporen (Na, K, Mg, Ca, P, Mn, Zn, Fe, Cu, Co, I, Se, Mo) 51,50 euro
Advies voor Paarden 2,50 euro
Isapaardje schreef:MyrtheJ schreef:... via marstall vito dagelijks 0,45 mg Selenium krijgt, en dan 2,5 mg erbij van dat spul maakt ongeveer 3 mg. Overdosering is pas bij 4 gram, zit dus op 1/10e van overdosering zonder het hooi..
Zoiets had ik ook gelezen bij paardnatuurlijk, maar het boek wat ik heb (Paard en voer) staat toch wat anders in.
Benodigd selenium bij paard:
250 kg lichaamsgewicht = 0,61 mg/d bij lichte arbeid tot maximaal 1,33 mg/d bij zware inspanning
400 kg lichaamsgewicht = 0,98 mg/d bij lichte arbeid tot maximaal 2,12 mg/d bij zware inspanning
600 kg lichaamsgewicht = 1,21 mg/d bij lichte arbeid tot maximaal 2,52 mg/d bij zware inspanning
Hoe zwaarder het paard, hoe meer inspanning hij verricht, hoe meer nodig; maar 3 mg is hier niet vermeld, laat staan 4 mg (je schrijft zelfs 4 gram, maar dat is wel heel erg veel)
Ik zou dus echt opletten met het toedienen van selenium als je al vrij veel geeft, zeker als je paard ook nog gras krijgt. Je hebt ook vitamine E supplementen zonder selenium, of met heel weinig (die van NAF bevat heel weinig selenium).
Edit:
Maar dit is wat ik bedoelde met zoveel sites en boeken, zoveel verschillende waarden; welke is juist?
Zeker met een gevoelig paard is het opletten dat je niet te weinig, maar zeker niet te veel gaat geven.