[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:44

@Jannepauli: wat vervelend dat je paard pijn blijft houden.. Hoefzeer e.d. is uitgesloten (misschien beetje open deur in trappen, maar merk dat ik zelf een beetje een kokervisie krijg wat betreft HB klachten..)

Stef gaat steeds beter, stapje voor stapje. Op het harde loopt hij goed, in de bak soms nog wat onregelmatig rechtsvoor.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:19

Jannepauli: wat vervelend dat ze nou weer niet goed liep.. Wat dit betreft is het echt een rotziekte... er is geen lijn uit te trekken soms...

Ik denk dat juist de kracht van het schrijven van een artikel zou zijn dat het om zoveel verschillende ervaringen gaat, waarbij de traditionele weg niet (meer) voldoende werkte, en we opzoek zijn gegaan naar andere oplossingen. En niet iedereen heeft overal de oplossing voor natuurlijk, en je hoeft ook nog geen oplossing te weten, maar ook het schrijven van wat niet werkt is nuttig, toch? Iedereen heeft hier een puzzelstukje, als we nou al die puzzelstukjes een beetje bij elkaar stoppen wordt het voor de "leken" die denken dat het bij HB nogsteeds alleen om te eiwitrijk gras gaat(no offense overigens, als je er niet mee geconfronteerd wordt ga je het ook niet uitzoeken natuurlijk), ook een stukje opgehelderd, in ieder geval voor degenen die daar behoefte aan hebben...

Marieke_K beschrijft inderdaad ook wat ik bedoel :j Ik denk dat we dat allemaal een beetje hebben isapaardje... in meer of mindere mate...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:46

Ik heb zojuist - heel recalcitrant - besloten Pauli een uurtje op de wei te zetten. Die is niet overdadig vet, gras van een centimeter of drie, vier hoog en ik neem aan dat na 18:00 uur, de meeste fructanen van overdag wel uitgewerkt zijn.
Maar het beest stond er zo 'mies' bij dat ik dacht dat dat gehang en gedreutel op het zand haar óók geen goed doet. Dan maar even zondigen en was gras grazen. Natuurlijk ben ik nu al zenuwachtig over de mogelijke gevolgen maar ja, ik denk dan maar dat je soms moet wagen om te winnen.
Als het niet goed gaat als je alles volgens de regels doet, misschien gaat het dan wel goed als ik tégen de regels in ga. In ieder geval heb ik dan voor even een wat blijer paard. Pff...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:50

Misschien heb je er inderdaad wel profijt van, als ik erbij betrek wat ik gister heb geschreven over die vitamine E; die zit veel in gras...
Ik ben erg benieuwd!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:09

bij mij krijgen ze s'avonds olie door hun voer....ik keek net op de fles....er zit 35 mg vitamine E in 100 ml olie....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:11

Jannepauli schreef:
Als het niet goed gaat als je alles volgens de regels doet, misschien gaat het dan wel goed als ik tégen de regels in ga.

Volg je gevoel.
Zodra je iets tegen je gevoel in doet, is het vaak niet goed.
En iets wat je beslist vanuit je hart, is bijna nooit fout.
Doe iets niet (of wel) omdat een ander het zegt.
Dat geldt ook voor de zgn. 'regels'.
Maar ... bij twijfel ; niet doen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:13

geerke schreef:
bij mij krijgen ze s'avonds olie door hun voer....ik keek net op de fles....er zit 35 mg vitamine E in 100 ml olie....

Trias-omega olie zit ook vit.E in en is ontstekingsremmend. Die van mij krijgt 1 eetlepel per dag over zijn gluco.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:18

Toen Indiana hoefbevangen was heb ik haar ook, tegen de adviezen van da's in, aan de hand ca. 15 min. per dag laten grazen.
Luister inderdaad naar je intuitie.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:26

ik denk dat het zeker goed is om eens een artikel hierover te schrijven van de vele oplossingen die voor enkele paarden hier geholpen hebben of juist niet.
Het is zo lastig dat er geen pijl op te trekken valt met deze ziekte maar wat meer bekendheid en soms wat duidelijkheid kan nooit kwaad.

Ik ben zo blij dat het allemaal weer goed gaat met marco. Hij krijgt nog steeds zijn druppels (ledum en arnica) maar deze zijn we aan het afbouwen zodat hij deze straks in de winter weer meer kan krijgen als hij ze nodig heeft.
Op dit moment is hij afentoe over actief aan het werk in de bak of gewoon op een buitenrit en hij geniet er zichtbaar van.

Ik wil nog wel een keer foto's laten maken van zijn hoeven, dat heb ik nog nooit gedaan en wil wel eens weten hoeveel zijn hoefbeen is gekanteld en of dat bij alle vier zijn voeten zo is.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:32

Ledum en arnica ben ik ook tegengekomen in mijn homeopatische paardenziektenboekje onder hoefbevangenheid :).. dat geeft bij jou dus zo'n goed effect? En wie heeft je ze aangeraden? Ben je bij een homeopaat geweest ofzo? En hoelang heb je dat gebruikt voordat je resultaat zag? (sorry als je dat al eens verteld hebt, vind het soms wel eens lastig bij te houden wie wat gedaan heeft ;))

In olie, vooral soja- en zonnebloemolie zit veel Vitamine E, schijnt. Leuk dat je dan dan daar opeens weer in tegen komt Geerke :D Jij zit al op de goede weg met je vitamine E dus! ;) Ik ben er nog niet over uit wat het moet worden.

Isapaardje schreef:
Jannepauli schreef:
Als het niet goed gaat als je alles volgens de regels doet, misschien gaat het dan wel goed als ik tégen de regels in ga.

Volg je gevoel.

:j je slaat de spijker op z'n kop!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:23

*meldt zich ook weer eens*
Ik lees het grootste deel nog steeds mee, maar zeg niets :Y) dacht weer eens even hallo te zeggen, mijn pony is weer (heel licht tot nu toe) hoefbevangen...iemand had vanmorgen de deur van stal niet goed dichtgedaan en ze heeft zich te goed gedaan aan vers gras...en voila, tegen de avond begon ze heel lichtjes te manken en 1 warm voetje die ze ook ontlast...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:39

Voedingscalculator op oa paardnatuurlijk is wel handig om eens in te vullen als je een tekort vermoed. Staat sowieso ook interessante informatie over allerlei mineralen.

Zelf heb ik een excel bestand gemaakt en daar wat voeders in gezet; echter de dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor een niet werkend paard van 250 kg is in ieder boek of iedere website weer anders. Tja ... dan is het ook moeilijk om te gaan bepalen wat nu juist is en of ze dus voldoende binnenkrijgt :( ...

Weet iemand waar juiste waarden te vinden zijn?

Trouwens als ik diverse voeders invul, dan zou je ook mogen verwachten dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ongeveer gelijk is (wel voer wat dus gericht is op niet in arbeid zijnde paarden, met stofwisselingsstoornis). ... Maar dit is ook niet zo.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:21

commercieele olie bevat juist vaak nauwelijks vitamine E, door verhitting en raffineren wordt de vitamine E die er van nature inzit onwerkzaam, ewr zit alleen voldoende in als dat later na de fabricage weer is toegevoegd.

er bestaan 8 verschillende moleculen die vitamine E heten, de beste bron bestaat uit de vorm die alfa-tocopherol heet, de werking van 1 mg van deze vorm is gelijk aan wat vaak vermeld wordt als I. E. of internationaal I.U., bij de andere 7 is de bruikbaarheid voor een paard veel minder tot zelfs nihil, dit is waarschijnlijk 1 van de redenen dat er zoveel prijsverschil tussen soorten zit.

hoe meer meervoudigverzadigde vetzuren er in een olie soort zitten, hoe meer er aan vitamine E nodig is als anti-oxidant.

soms kan bijvoorbeeld olie uit lijnzaad veel peroxide bevatten, een stof die de darmen kan irriteren. sommige geven aan dat het tot 250 ml geen probleem vormt andere bronnen geven aan vanaf 500 ml. ook komt peroxide soms in andere oliesoorten voor.

oude olie of olie die te licht bewaard is bevat vaak nog maar weinig vitamine E, ook veel beweging of sterke temperatuurwisselingen en contact met zuurstof doen veel vit. E onwerkzaam worden. te groot inkopen of in de kofferbak bewaren is dus niet echt handig. als je olie als onderdeel van je rantsoen voert voor extra calorieen wordt algemeen geadviseerd vanaf 250 ml extra vit. E bij te geven.

ook zit er veel verschil in de omega-vetzuren, bij erg veel omega 6 bestaat de verdenking dat dit bijv. artrose kan bevorderen. rond de omega-vetzuren is veel info nog vrij nieuw en vaak nog op aanname, de niet gevonden werkingen krijgen zelden veel publiciteit en zeker niet in verhouding tot de reclame voor de veronderstelde werking. veel info is ook 1 op 1 van mensen op paarden gekopieerd zonder dat er vaak iets op een paard getest is, blijft dus inderdaad vaak de trial and error manier. veel info is te vinden als je: vitamin e intake in horses, googled.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:02

Citaat:
of in de kofferbak bewaren is dus niet echt handig

Haha, die Tug! Zou dat iemand zijn die denkt dat een auto op Vitamine E beter loopt? :D :D
Vitamine Energie?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:37

Weten jullie toevallig wat zo'n hooianalyse ongeveer kost? Kan er nergens iets over vinden :o

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:40

Isapaardje schreef:
Volg je gevoel.

Amen! Ik laat Stef ook iedere dag 20 minuten zondigen.. Al is het maar om een gelukkig paard te houden. Even na het rijden op een stukje gras.. Ik heb het idee door hem helemaal van het gras af te houden hij als hij een keer per ongeluk de kans krijgt zich dood eet..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:45

MyrtheJ schreef:
Weten jullie toevallig wat zo'n hooianalyse ongeveer kost? Kan er nergens iets over vinden :o

Ik heb even gezocht en kwam dit topic tegen: [VS] welke voedingswaarde bevat hooi/ wie heeft dat laten testen - helaas staat er niet in waar getest is, maar ik schrok van één van de laatste posten: kijk maar 's naar die uitslagen van een onderzoek. Dan krabbel je je wel even achter 't oor.
Volgens mij kun je in Wageningen iets laten onderzoeken, ik speur even verder.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:53

Op 'Levende Have' las ik dat het circa 60 euro kost..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:57

Gevonden, het is het laboratorium van de BLGG:

Blgg Oosterbeek Mariendaal 8
Postbus 115
6860 AC Oosterbeek
telefoon 0900 - 235 2544
fax 026-3346409
e-mail klantenservice

Blgg Naaldwijk Zuidweg 42
Postbus 98
2670 AB Naaldwijk telefoon 0174 - 626 624
fax 0174-620065
e-mail klantenservice

Blgg Wageningen Nieuwe Kanaal 7 f
6709 PA Wageningen
Nederland

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:03

Ah super!! Ik had gezocht op analyse, dus kwam weinig tegen.. dom dom dom... Zal eens met de pensionbaas gaan overleggen; misschien ziet hij er ook wel de voordelen van in... :)

Ik heb inmiddels magnesium besteld en ga denk ik toch ook de vitE+selenium bestellen. Ik heb uitgerekend dat Judy via marstall vito dagelijks 0,45 mg Selenium krijgt, en dan 2,5 mg erbij van dat spul maakt ongeveer 3 mg. Overdosering is pas bij 4 gram, zit dus op 1/10e van overdosering zonder het hooi.. dat moet wel heel extreem zijn wil ik er dan overheen zitten... := hoop ik maar.

Judy mag ook nogsteeds zondigen op het gras overigens. We zijn al weer een stukje verder aan het opbouwen, van een half uur naar een uur. Geen warme hoeven meer gevoeld! :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:14

MyrtheJ schreef:
... via marstall vito dagelijks 0,45 mg Selenium krijgt, en dan 2,5 mg erbij van dat spul maakt ongeveer 3 mg. Overdosering is pas bij 4 gram, zit dus op 1/10e van overdosering zonder het hooi..

Zoiets had ik ook gelezen bij paardnatuurlijk, maar het boek wat ik heb (Paard en voer) staat toch wat anders in.

Benodigd selenium bij paard:

250 kg lichaamsgewicht = 0,61 mg/d bij lichte arbeid tot maximaal 1,33 mg/d bij zware inspanning
400 kg lichaamsgewicht = 0,98 mg/d bij lichte arbeid tot maximaal 2,12 mg/d bij zware inspanning
600 kg lichaamsgewicht = 1,21 mg/d bij lichte arbeid tot maximaal 2,52 mg/d bij zware inspanning

Hoe zwaarder het paard, hoe meer inspanning hij verricht, hoe meer nodig; maar 3 mg is hier niet vermeld, laat staan 4 mg (je schrijft zelfs 4 gram, maar dat is wel heel erg veel)

Ik zou dus echt opletten met het toedienen van selenium als je al vrij veel geeft, zeker als je paard ook nog gras krijgt. Je hebt ook vitamine E supplementen zonder selenium, of met heel weinig (die van NAF bevat heel weinig selenium).

Edit:
Maar dit is wat ik bedoelde met zoveel sites en boeken, zoveel verschillende waarden; welke is juist?
Zeker met een gevoelig paard is het opletten dat je niet te weinig, maar zeker niet te veel gaat geven.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:22

Hmm, ja, dan is die van naf inderdaad misschien toch verstandiger... thanks!

Op je vraag weet ik het antwoord echt niet... :n Ik weet niet bij wie je het beste kan aankloppen voor de juiste waarden..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:11

Ik heb een reactie terug op mijn mail naar de blgg.nl(daar kun je zo'n onderzoek laten doen). Misschien voor jullie ook wel interessant hoe de prijzen liggen.
Citaat:
De kosten voor een standaard onderzoek van hooi bedragen: 78,00
Dit is inclusief monstername

Als u dit monster franco aanlevert, bedragen de kosten 52,50

De volgende aanvullingen zijn mogelijk en bij bovengenoemde bedragen
komt dan het volgende bij:
Mineralen (Na, K, Mg, Ca, P, Mn, Zn, Fe) 26,00 euro
Mineralen + Sporen (Na, K, Mg, Ca, P, Mn, Zn, Fe, Cu, Co, I, Se, Mo) 51,50 euro
Advies voor Paarden 2,50 euro

Vind het nog best wat kosten..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:25

selenium wordt altijd in milligram berekend, en de verschillen in dosis tussen nodig en giftig is klein.

het tabelletje dat hierboven staat is de eerste waar ik zie en tegenkom dat er meer en in dit geval veel meer van nodig zou zijn bij zware inspanning, dat is niet wat internationaal wordt aangehouden, je berekent het meestal naar het aantal kg droge stof dat je voert en dan met 0,1 mg per kg/droge stof.

kellon geeft aan in een wat ouder boek Equine drugs and vaccines al een giftigheid aan vanaf 2 mg per kg droge stof, andere bronnen als Horse nutrition bulletin van the ohio state university gaat uit van 5 mg per kg droge stof en ook ben ik al eens 8 mg tegengekomen.

nederlandse behoeftecijfers staan in oa de uitgaven van CBV = centraal bureau veevoeders, maar dat is niet vrij in te zien via internet .

veel kun je vinden door minerals daily intake in horses te googlen.

enne jannepauli, heb je wel eens mogen gluren in sommige kofferbakken van mensen met paarden !

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:30

Isapaardje schreef:
MyrtheJ schreef:
... via marstall vito dagelijks 0,45 mg Selenium krijgt, en dan 2,5 mg erbij van dat spul maakt ongeveer 3 mg. Overdosering is pas bij 4 gram, zit dus op 1/10e van overdosering zonder het hooi..

Zoiets had ik ook gelezen bij paardnatuurlijk, maar het boek wat ik heb (Paard en voer) staat toch wat anders in.

Benodigd selenium bij paard:

250 kg lichaamsgewicht = 0,61 mg/d bij lichte arbeid tot maximaal 1,33 mg/d bij zware inspanning
400 kg lichaamsgewicht = 0,98 mg/d bij lichte arbeid tot maximaal 2,12 mg/d bij zware inspanning
600 kg lichaamsgewicht = 1,21 mg/d bij lichte arbeid tot maximaal 2,52 mg/d bij zware inspanning

Hoe zwaarder het paard, hoe meer inspanning hij verricht, hoe meer nodig; maar 3 mg is hier niet vermeld, laat staan 4 mg (je schrijft zelfs 4 gram, maar dat is wel heel erg veel)

Ik zou dus echt opletten met het toedienen van selenium als je al vrij veel geeft, zeker als je paard ook nog gras krijgt. Je hebt ook vitamine E supplementen zonder selenium, of met heel weinig (die van NAF bevat heel weinig selenium).

Edit:
Maar dit is wat ik bedoelde met zoveel sites en boeken, zoveel verschillende waarden; welke is juist?
Zeker met een gevoelig paard is het opletten dat je niet te weinig, maar zeker niet te veel gaat geven.

Mijn pony krijgt dagelijks een schepje vitamine E+selenium.
Voorschrift vd dierenarts tegen narcoleptie (omvallen)

Mijn pony is 31 en staat tot eind vd maand alleen overdag op de wei.
Per 1 juni blijft ze drie maanden 24/7 buiten.

Vorig jaar heb ik die drie maanden geen vit E met selenium gegevens wat resulteerde in omvallen in de wei.

Als ik het nu doorvoer krijgt ze een overdosering??
En hoe zit dat met hoefbevangenheid? De mijne werd vorig jaar in Augustus bevangen (licht) en toen voerde ik het niet...