[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:12

Ik snap het, ik ken die periode nog heel goed en krijg inderdaad ook weer omhoog gekropen woede als ik terug denk aan mijn staleigenaar destijds. Ook zo onbehulpzaam en onbegripvol.

Ik zou zeggen zet advertenties, word lid van die PP groepen (hier in Nederland hebben we een op Facebook met een lijst van PP's door heel Nederland bv), ga langs huizen met stallen voor eventueel privéstallingen, die adverteren nooit. Wat ik wel deed op mijn oude stal was gewoon zelf hooi inkopen en opslaan daar. Ging wat van de stalprijs af. Ik moest toch al zelf voeren en hij stond toch al apart. Misschien kan je zoiets voorstellen. Verder, tja, het is de combi he. Beweging bij voorkeur op zand, weinig tot geen gras, soort hooi. Het is een gepuzzel. Helemaal op een pensionstal. Drama vond ik dat ook. En ik heb ook heel wat frustratie gehad in die tijd. Het is niet makkelijk nee...

Fusa

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:20

Iemand een idee over dat compact gras van hartog ? Ik vind nergens terug wat er nou eigenlijk inzit van eiwit & suikers.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:23

Is ook te hoog in suikers en zetmeel voor een HB'er!
Tenzij je het minstens 1u weekt zodat de suikers eruit gaan merendeels...

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:42

Ja maar dan kan ik wss ook gewoon voort met normaal hooi want dat doe ik nu ookal (?)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:45

Ik weet het ook niet... raak er ook allemaal niet meer aan uit... en stom graszaadhooi is overal gewoonweg uitgeput hier in België en pas weer leverbaar na oogst eind juli/begin augustus en dan moet je het NOG 5 weken laten liggen voor je het kan voeren?! Pfff

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:05

Wanneer bouwen jullie een eventuele weidegang weer op?

Een maand terug is mijn pony licht hoefbevangen geweest, bij de allereerste symptomen (warme hoeven, iets stijf) was ik erbij en heeft ie medicatie gekregen. Overdag staat hij nu in een paddock met hooi, stro en water. Hij loopt nu al twee weken weer prima en geeft zelf ook aan toe te zijn aan beweging. Wordt nu om de dag rustig gelongeerd.

Ik zou graag over twee weken weer voorzichtig willen opbouwen met weidegang omdat hij nu alleen in een paddock staat. Wat is jullie mening?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:19

Zou het volgend jaar pas weer doen. Zou voor dit jaar alleen nog 20 min per keer hanteren als de index op laag staat. Veel HB-ers direct opnieuw ermee gezien. Zelf ook zo gedaan op aanraden en dat ging idd goed. Dat zou ik doen dan.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:57

Helaas in dit topic een vraag aan jullie.

Mijn paard is ook hoefbevangen geraakt en mag dus niet in de wei. Nu moeten we van een stuk wei paddock maken.
Kan iemand me misschien helpen hoe dit aan te pakken? Dank alvast!!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:27

Ik heb in een wei een groot stuk omheind en daarbinnen weer een wandelpad gemaakt. Een vierkant met prikpaaltjes in het midden. Eerst een klein stuk afgezet totdat dat kaal en kapot getrapt en steeds een klein stuk erbij. Nu staat er nog een klein beetje gras langs de randjes

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:52

Vraagje, hoe zouden jullie een verhuizing naar een andere stal aanpakken met een paardje dat hoefbevangen is geweest? Nu staat paard in de avond en nacht op stal met graszaadhooi en 8 uur per dag weidegang met graasmasker. Op de nieuwe stal krijgt ze gedeeltelijk voordroog, maar minder uur per dag op het gras. Ze staan daar dag en nacht op de paddock, maar gaan maar vier uur per dag op het gras. Ik dacht om haar de eerste dagen even van het gras af te houden tot ze aan het andere hooi is gewend, en daarna het gras op. Wat denken jullie?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:07

Kun je niet afspreken met hun dat het voordroog (dat voor jouw paard bestemd is) geweekt wordt?
Zodat de meeste suikers eruit gespoeld zijn?

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 02:26

Zijn er hier trouwens mensen die een idee hebben van andere ziekte/mankementen die zich kunnen manifesteren als hoefbevangenheid maar het niet zijn (of op lange termijn wel veroorzaken maar de oorsprong ergens anders ligt).
We zijn hier gewoon ff all pistes aan het proberen bekijken. Maar ik weet niet achter wat voor een tests ik nog kan aanvragen bij de dierenarts die mischien haar bevangen staat kunnen verklaren.
Trouwens ook nog 2 andere Da's over de vloer gehad, zijn redelijk zeker dat het hooi dat ze krijgt niet kwaliteitvol genoeg is om, in de beperkte hoeveelheden dat ze krijgt bevangen van te worden. Hooi is te doorgeschoten en te gelig (soms lijkt het bijna stro) om echt grote hoeveelheden suiker te bevatten, daarbij nemend dat ik haar hooi een halfuur week en en halfuur afspoel kan het daarvan bijna niet zijn. (Ik zeg bijna, want tja, wanneer ben je het eigenlijk 100% zeker... De algemene mening was wel: als het nu nog aan het hooi ligt ga ik haar nooit goed krijgen wat ik ook doe. Aub lief zijn als je niet akkoord bent, ik zeg gewoon wat mij gezegd is).
Natuurlijk helpt dit voor mij de situatie niet, want ik weet dus nogaltijd niet wat haar HB veroorzaakt daarmee dat ik eens dieper wil gaan in mogelijke oorzaken. Geen insuline intolerantie, geen cushing en geen slechte vitamine waarden. Wat kan er nog bekeken worden

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:10

Geen idee Fusa , geef je al magnesium ?

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:33

Jap,
goed nieuws na heel veel dierenartsen vandaag aan de lijn gehad te hebbe ben ik doorverwezen naar een dame hier die bezig is met uitgebreid onderzoek naar hoefbevangenheid bij paarden zonder aanwijsbare oorzaak. Volgende week komt ze langs om alles op te schrijven dat bo krijgt van eten, de beweging ect ect en dan mag ze normaal mee in de studie. Hopelijk komt daar iets uit

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:06

Petra_O schreef:
Vraagje, hoe zouden jullie een verhuizing naar een andere stal aanpakken met een paardje dat hoefbevangen is geweest? Nu staat paard in de avond en nacht op stal met graszaadhooi en 8 uur per dag weidegang met graasmasker. Op de nieuwe stal krijgt ze gedeeltelijk voordroog, maar minder uur per dag op het gras. Ze staan daar dag en nacht op de paddock, maar gaan maar vier uur per dag op het gras. Ik dacht om haar de eerste dagen even van het gras af te houden tot ze aan het andere hooi is gewend, en daarna het gras op. Wat denken jullie?

Zou heel rustig opbouwen.. Stress verergert hb. Mijn paard is twee keer zwaar bevangen geweest na een verhuizing. Ik merkte geen stress bij hem, maar blijkbaar was de overgang toch te groot.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:34

Pff ik heb er ook aardig de pest in, pony is chronisch bevangen, ging inmiddels weer best goed, van het gras af, smid erbij enz... Nu is ze afgelopen week een dag ontsnapt en heeft zich te goed gedaan aan flink wat gras... Meteen weer mis natuurlijk, smid net geweest en het hoefbeen dreigt door de zool te komen... Ben er letterlijk ziek van en kan wel huilen... :(

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:54

Spottedponie: Wat verschrikkelijk!! Gaat het net weer een beetje beter, gebeurt dit.. Heel veel sterkte!

Fusa: Hopelijk komt er wat uit dat onderzoek, dat zou wel gaaf zijn :)

Ik had eigenlijk nog een vraag aan de mensen hier: Hebben jullie ervaring met natuurgeneeskunde mbt hoefbevangenheid?

Er is mij sowieso door mijn osteopaat al aangeraden om contact op te nemen met een natuurgenezer, maar nu Trick hoefbevangen is raad ze het echt met klem aan. Als jullie het interessant vinden dan zal ik jullie op de hoogte houden over die behandelingen :)

Met Trick gaat het trouwens steeds beter, hij gaat hard vooruit gelukkig!!! Vanaf vandaag kan ik echt gaan afbouwen met de metacam en hij liep vanmiddag nog goed op metacam voor 250 kg die hij gisteravond heeft gehad :)

Ik twijfel trouwens wel heel erg of ik hem mee kan nemen op vakantie naar Zeeland eind augustus. Ik hoop natuurlijk van wel.. Maar vind het eng.. Zeker omdat er een boel stress bij komt kijken en hij dan in de wei moet.. Gelukkig heb ik nog even om te beslissen, want de camping hoeft pas bij aankomst betaald te worden :)

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 00:27

Spotted: arg neen dat is echt vervelend vooral omdat dat zo een situatie is waar je totaal geen grip op hebt hé!
Femek: blij dat Trick vooruit gaat!

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:48

Bij ons hebben ze tenen bloot gelegd hopelijk geeft het wat verlichting
Hebben jullie ook hier ervaring mee? Afbeelding

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:35

Mijne is woensdag weer bekapt (op natuurlijke wijze) en ook tenen er meer afgehaald. Maar ze loopt nog niet echt beter. Nu is het pas 3 dagen, dus zal wel weer even wennen zijn(verder ook de hielen aardig stuk af gehaald).
Baal echt enorm, ze ging weer redelijk lopen kon ook weer wat grondwerk doen en 2 weken geleden een terugslag gehad..

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:26

Mijn pony gaat momenteel de goede kant op gelukkig.
Ik zit alleen nu met een ander probleem, hij eet zand ..
Dus nu moet ik een zand kuur geven, maar zonder de hoefbevangenheid te triggeren.
Optie 1: klein beetje grasbrok met zand kuur
optie 2: zand kuur korrels (sand oil) zonder ander voer

Voor welke optie zouden jullie gaan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:38

Je kunt het ook door seniores priores doen, dat heeft na het weken zo veel vocht dat het een flinke hoeveelheid lijkt maar niet is. Bovendien laag in suikers en zetmeel.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:44

Bedankt, maar ik wil eigenlijk helemaal niks van suikers of zetmeel voeren ;)

Ben veelste bang dat we straks weer bij af zijn of nog erger.

Ik heb evt ook nog zemelen of bietenpulp wat ik kan toevoegen.
Maar het liefst zo min mogelijk

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:07

Je weet toch dat in grasbrok ook suikers zitten??

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:36

Ik gaf mijn pony de medicatie door het te vermengen met water in een spuitje en rechtstreeks in de mond te spuiten, het zelfde idee als een wormspuit maar dan gewoon een klein spuitje met water en medicatie. Misschien dat dat een optie is?