Ashkerlon schreef:Je kan toch niet alle eigenaars van "s-nachts-op-stal-paarden" gaan afraden om natuurlijk te bekappen omdat er 1 ongelukkig verhaal naar boven komt drijven (die in mijn ogen niet eens zo slecht gelopen is door de huisvesting, maar puur door het bekappen)? Ik denk dat er hopen meer positieve verhalen te vinden zijn van paarden die er wel goed bij varen. Net zoals dat er duizenden paarden zijn die gewoon super goed lopen op traditioneel bekapte hoeven of hoefijzers. Of ze nu buiten lopen of opgehokt worden.
Op zich verschilt de basis van natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen niet eens zo veel. De problemen beginnen wanneer mensen klakkeloos aan hoeven beginnen te prutsen "volgens het perfecte plaatje" zonder rekening te houden met de hoef die het paard van nature heeft. Mensen volgen veel te graag boeken en opleidingen en vergeten dat er nog geen enkel paard uit een boekje gekropen is.
Hier ben ik het absoluut mee eens.
Mijn eigen paard ging van stalpaard naar een soort van wat ze tegenwoordig een paddock paradise achtige omgeving zouden noemen (24/7 buiten met inloopstal en verschillende ondergronden, heeft hij 11 jaar gestaan) naar de huidige situatie (en die is 's nachts op stal). Samen met zijn twee vriendjes is hij daar zo'n 4 jaar geleden heen verhuisd.
Deze drie paarden hebben nog steeds goede hoeven.
Het zijn drie totaal verschillende beestjes met totaal verschillende voeten.
Ik ben dus ook van mening dat niet alleen het 'loslopen' je paard 'NB-waardig' maakt, hoe raar dat ook mag klinken van een traditioneel hoefsmid
Ik bekap ze trouwens gewoon om de 7 à 8 weken. Soms vijl ik wat tussendoor.
Poess91; misschien kun je aan je smid vragen of hij de wand wat beter afrondt. En je voordoet hoe je dat tussendoor bij kunt houden.
Ashkerlon schreef:Het grote verschil in mijn ogen, is dat er bij natuurlijk bekappen veel frequenter bekapt of bijgeraspt wordt, waardoor je eigenlijk een constante hoefvorm krijgt en niet telkens na 8 weken moet zoeken hoe je moet gaan corrigeren.
Paarden die bijvoorbeeld binnendoor bekapt worden omdat hun knie op slot schiet, zijn vaak beter onder het noemertje natuurlijke bekapping, omdat de hoef in de gekozen vorm wordt gehouden. Ik ken verschillende (ex-)stalgenoten die roepen "paard moet dringend bekapt worden, want die knie begint weer te haperen."
natuurlijk bekappen blijft ook zo veel mogelijk van de zool en de straal af, waar traditioneel bekappen wel het dode en losse materiaal uit de zool haalt en de straal in vorm snijdt zodat er minder vuil en steentjes tussen de straal en de steunsels blijft hangen.
Wat betreft de hoogte van de hielen blijf ik erbij dat een degelijke bekapper of smid naar het paard moet kijken en niet naar zijn cursus.
En ook hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Volgens mij is er ook nog wel eens wat verdeeldheid in NB-land over. De ene groep vindt dat alle mensen gewoon zelf hun paard moet gaan bekappen en er alleen een NB-er bij moet halen als er een probleem ontstaat (en die ontstaat er volgens hun alleen als het paard niet 24/7 buiten loopt, krachtvoer krijgt, een deken opheeft en ga zo maar door, dus als een eigenaar het niet volledig volgens hun 'regels' doet).
Een andere groep vindt juist dat je best tussendoor wat kunt vijlen als eigenaar, maar dat je er gewoon om de zoveel weken een bekapper bij moet halen. En zijn weer wat genuanceerder wat de door PN opgestelde onderhoudsregels betreft, zoals bijvoorbeeld over een regendeken of een bit. Ik hoop dat ik het zo juist omschrijf.
Dit intrigeert mij wel. Want ook ik ben van mening dat het PER PAARD (en per eigenaar!) verschilt wat een paard nodig heeft om zo goed mogelijk te kunnen functioneren in zijn situatie. PN zal het daarover totaal niet met me eens zijn, want een paard is een paard volgens hun, en alle paarden hebben hetzelfde (niet) nodig.