Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:00

Poess91 schreef:
Als het hier een gezeur gaat worden omdat m'n paard snachts binnen staat dan ben ik zo weer uit het topic..,

Er zijn mensen die hun paard op ijzers zetten als de hoeven snel scheuren. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Of zijn hier alleen mensen zonder ijzers?

Edit: hoezo trouwens 16 uur per dag geen goede doorbloeding? Hoe lang duurt een nacht bij jou?

Ik denk dat een ijzer slechts symptoombestrijding is, als je er brokkels of scheurtjes mee tegen wil gaan. De oorzaak is namelijk een hoef die niet correct bekapt is. Je kan er dan wel een ijzer onder doen, maar dat maakt de hoef niet beter. Eerder slechter, omdat een ijzer het natuurlijk hoefmechanisme in de weg zit en daardoor de doorbloeding doet verminderen.

Poess91

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:08

Zou een andere smid laten kijken een idee kunnen zijn om mee te beginnen?
En supplementen voor sterkere hoeven? Is dat ook een idee?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:12

Poess91 schreef:

Eerst had je paard toch geen brokkel hoeven?

ik zou ook eerst beginnen met goed bekappen en afronden. (zelf of ander)

Daarna kijken of het verbeterd (waarschijnlijk wel)

Wanneer niet kijken naar andere mogelijkheden. Zelf ben ik niet zo van supplementen. Maar misschien werkt het?

Mijn pony had ook erge scheurhoeven en vaak brokken er af. Sinds ik elke 10 dagen zelf doe, nooit meer iets. Geen supplement of ijzer gebruikt :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:17

Poess91 schreef:

Wat krijgt je paard nu gevoerd (zowel qua ruw- als krachtvoer)? En op welke ondergrond(en) loopt je paard? Van enkel supplementen zullen de hoeven niet sterker worden. Het bekappen is het belangrijkste, je zou dus inderdaad een andere smid kunnen laten kijken. Ook zwakkere hoeven zullen namelijk niet scheuren als er correct bekapt wordt. Het betreffende paard zal dan namelijk alleen gevoeliger lopen. En jezelf heel goed inlezen (zie linkje die ik eerder noemde), zodat je zelf ook een beetje een idee hebt van hoe het in elkaar steekt :) Dan kun je in ieder geval bepalen of de aanpak van de (nieuwe) smid logisch is of niet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:29

Ik kan je zeggen dat de kwaliteit van de hoeven van mijn paard absoluut niet verminderd is, sinds ze van 2 jaar 24/7 buiten, naar (nu bijna een jaar) enkel overdag buiten gegaan is. Hoeven zijn nog steeds in top conditie en groeien mooi regelmatig en gezond. Iedere 14 dagen haal ik er even de rasp over om ze terug rond te zetten. Eens per maand à 2 maanden doe ik wat grover werk (steunsels bijwerken). Ik hou me niet vast aan een bepaalde methode, maar neig toch naar de natuurlijke hoefvorm en kom weinig tot niet aan de zool of de stralen.
Meer zelf, die hoeven zien er met het stalleven nu beter uit, dan toen ze nog buiten liep en alles schots en scheef afgesleten werd. Op zich zou ik ze opnieuw langer buiten willen, ook al betekend dat scheve hoeven, maar dat betekent opnieuw verhuizen van stalling en paard is nu eindelijk eens rond en gezond, dus dat doen we maar niet.

@poess91: de kroonranden insmeren met honing kan ook een verbetering van de hoeven geven, maar dan wel het liefst honing vers van een imker en niet uit een potje. Die uit een potje heeft te veel bewerking ondergaan om nog alle positieve eigenschappen te hebben. Misschien wel eerder iets om in de winter uit te proberen. Ik vrees dat het nu iets te veel de vliegen zou aantrekken ;)
Ijzers zou ik niet doen, omdat je dan nagelgaten krijgt in hoeven die toch al niet zo stevig zijn. Ik vrees dat ze dan nog vlugger gaan scheuren.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:43

Sinds kort heb ik dit topic in mijn berichten staan en lees mee met jullie verhalen, tips, adviezen, etc.
Graag zou ik wat advies willen krijgen.

8 jaar geleden ben ik met mijn probleem paardje van "therapeutische ijzers" (ijzers met zooltjes en siliconen) naar blootvoets gegaan. Dit was het eerste jaar best een "hel" want het heeft echt een jaar geduurd voordat ze niet meer gevoelig liep. Wel zijn de beengebreken vanaf dag 1 bij paard tot rust gekomen en sindsdien ben ik eigenlijk niet meer zo van de ijzers.

Sinds kort heb ik een nieuw paard en zij staat op dit moment nog op ijzers. En dat is echt even wennen na zoveel jaar.. Wil haar graag binnenkort van de ijzers afhalen, maar wat is de beste "manier" om te doen?

Vorige week was ze een ijzer kwijt en toen was de voet wel erg gevoelig. Hoefsmid heeft aangeraden om de 6 - 8 weken aan te houden en daarna eraf te halen. Zodat ze wat langer staat en ze minder gevoelig gaat lopen (waardoor haar voeten waarschijnlijk wel wat kan brokkelen, omdat de voet te lang is).

Wat is jullie idee/visie hierop? En wat kan ik het beste doen? Zijn er ook nog andere dingen die ik kan doen?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:57

Als je wil overstappen naar blootsvoets, is het idd verstandig om even ijzer eronder te houden zodat lang genoeg is aangezien dat je paard gevoelig liep toen ze ijzer verloor. Als het tijd wordt om ijzers onderuit te halen dan is het verstandigst om alleen enkel draagrand rond te vijlen en verder niks. Dan maar proberen wekelijks draagrand rondvijlen aangezien dat hoeven wat langer is en ook nog gaten in de hoefwand zitten van die nagels waardoor heel snel gaat brokkelen en omklappen naar buiten toe.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:38

Bedankt Samoth! Dan zit ik dus toch goed qua gevoel. Een vijl heb ik zelf en de hoeven van mijn andere merrie vijl ik nu ook 1x per week even rond (heeft afwijkende stand en anders krijgt ze vierkante hoeven waarvan de buitenzijde wel slijt en de binnenzijde niet).

overigens staan ze zomers 24/7 buiten en 's winters (helaas) alleen vanaf de ochtend tot eind middag.
Over paar weken dus de ijzers eraf halen en dan is het fijn dat ze gewoon 24/7 buiten staan nog.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:43

Je zou eventueel ook hoefschoenen kunnen gebruiken voor demping :)
voor als je bijvoorbeeld over grind moet lopen oid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:46

Druk hier weer!

Ik zal niet zeuren als iemand zijn paard s'nachts op stal heeft hoor, dat moet ieder voor zich weten!
Maar gezien die rel rond ivanhoe toen denk ik niet dat het verstandig is om dan natuurlijk te gaan bekappen etc.

Je zou eens foto's van de hoeven kunnen maken, of zelf je eens verdiepen in de anatomie ( zie http://paardenhoeven.info/overzicht-van ... /anatomie/) dan kun je zelf zien hoe het met de hoef gesteld is.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:28

Je kan toch niet alle eigenaars van "s-nachts-op-stal-paarden" gaan afraden om natuurlijk te bekappen omdat er 1 ongelukkig verhaal naar boven komt drijven (die in mijn ogen niet eens zo slecht gelopen is door de huisvesting, maar puur door het bekappen)? Ik denk dat er hopen meer positieve verhalen te vinden zijn van paarden die er wel goed bij varen. Net zoals dat er duizenden paarden zijn die gewoon super goed lopen op traditioneel bekapte hoeven of hoefijzers. Of ze nu buiten lopen of opgehokt worden.
Op zich verschilt de basis van natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen niet eens zo veel. De problemen beginnen wanneer mensen klakkeloos aan hoeven beginnen te prutsen "volgens het perfecte plaatje" zonder rekening te houden met de hoef die het paard van nature heeft. Mensen volgen veel te graag boeken en opleidingen en vergeten dat er nog geen enkel paard uit een boekje gekropen is.
Als ik mijn paard bekap ben ik op zijn minst de helft van de tijd bezig met kijken en vergelijken. En ik trek er dan ook gerust meer dan een uur voor uit. Mijn paard vertelt me hoe ze hoort te staan, niet de opleiding, niet de stroming, niet de ongelukkige verhalen van anderen of de succesverhalen van de volgende.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:31

Wauw, heel erg bedankt voor alle reacties allemaal.
Ik ben gewoon zelf veel te bang dat ik het eerder ga verpesten...
Hoe verschilt het traditioneel en natuurlijk bekappen nu eigenlijk wel?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:00

Aan rond vijlen op zich kan je niet zo veel verpesten, je mag er alleen niet in overdrijven. Als je je eigen nagels wil vijlen, maak je ze ook maar eventjes mooi rond. Je loopt ook niet te vijlen tot je in het leven zit. Als je de hoeven van je paard wil rond zetten gaat dit net hetzelfde. Enkel de vijl eventjes langs de rand halen om de scherpe kantjes er van te halen. Als je dan navoelt met je vinger merk je meteen wanneer het mooi rond is. De onderkant van de hoef zou ik niet aanraken als het je enkel te doen is om de scheurtjes te voorkomen.

Het grote verschil in mijn ogen, is dat er bij natuurlijk bekappen veel frequenter bekapt of bijgeraspt wordt, waardoor je eigenlijk een constante hoefvorm krijgt en niet telkens na 8 weken moet zoeken hoe je moet gaan corrigeren.
Paarden die bijvoorbeeld binnendoor bekapt worden omdat hun knie op slot schiet, zijn vaak beter onder het noemertje natuurlijke bekapping, omdat de hoef in de gekozen vorm wordt gehouden. Ik ken verschillende (ex-)stalgenoten die roepen "paard moet dringend bekapt worden, want die knie begint weer te haperen."
natuurlijk bekappen blijft ook zo veel mogelijk van de zool en de straal af, waar traditioneel bekappen wel het dode en losse materiaal uit de zool haalt en de straal in vorm snijdt zodat er minder vuil en steentjes tussen de straal en de steunsels blijft hangen.
Wat betreft de hoogte van de hielen blijf ik erbij dat een degelijke bekapper of smid naar het paard moet kijken en niet naar zijn cursus.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:07

Poess91 schreef:
Wauw, heel erg bedankt voor alle reacties allemaal.
Ik ben gewoon zelf veel te bang dat ik het eerder ga verpesten...
Hoe verschilt het traditioneel en natuurlijk bekappen nu eigenlijk wel?

Traditioneel is meer gericht op het onderslaan van een ijzer. Hierbij word ook in de zool gesneden en de straal. Bij NB laten we de zool en straal zoveel mogenlijk met rust. Hooguit halen we wat los materiaal weg van de zool en een flapje van de straal. De rand word mooi afgerond en er worden vaak kwartierbooges aangebracht.
Dit in tegensteling tot traditioneel die geen kwartierboogjes maken en het afronden laat vaak nog wel te wensen over.(moet zeggen dat mijn hoefsmid dit wel heel mooi kan....ben daar wel jalours op :D )
Wat ik ook zie is dat traditionele paarden vaak hoger op de hielen staan waardoor de functie van de straal bijna tot geheel verdwijnt. Terwijl deze juist zo belangrijk is voor het goed functioneren van de hoef.

Op youtube staan ontzettend veel filmpjes over de functie van de hoef, hij hoe functioneert met en zonder ijzer. Het loont echt de moeite eens te kijken. Maar kijk ook eens op je eigen stal. vergelijk paarden eens met elkaar hoe ze op de voeten staan.

Toen ik dat ging doen viel mij vooral op dat beslagen paarden veel hoger staan, meer cilinder vormig.
Ook heb ik mooie onbeslagen voeten zien veranderen in brokkel en cilindervoetjes toen de eigenaar besloot er ijzers onder te zetten....zo zonde omdat deze paarden makkelijk zonder konden.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:32

Ashkerlon schreef:
Je kan toch niet alle eigenaars van "s-nachts-op-stal-paarden" gaan afraden om natuurlijk te bekappen omdat er 1 ongelukkig verhaal naar boven komt drijven (die in mijn ogen niet eens zo slecht gelopen is door de huisvesting, maar puur door het bekappen)? Ik denk dat er hopen meer positieve verhalen te vinden zijn van paarden die er wel goed bij varen. Net zoals dat er duizenden paarden zijn die gewoon super goed lopen op traditioneel bekapte hoeven of hoefijzers. Of ze nu buiten lopen of opgehokt worden.
Op zich verschilt de basis van natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen niet eens zo veel. De problemen beginnen wanneer mensen klakkeloos aan hoeven beginnen te prutsen "volgens het perfecte plaatje" zonder rekening te houden met de hoef die het paard van nature heeft. Mensen volgen veel te graag boeken en opleidingen en vergeten dat er nog geen enkel paard uit een boekje gekropen is.

Hier ben ik het absoluut mee eens. +:)+

Mijn eigen paard ging van stalpaard naar een soort van wat ze tegenwoordig een paddock paradise achtige omgeving zouden noemen (24/7 buiten met inloopstal en verschillende ondergronden, heeft hij 11 jaar gestaan) naar de huidige situatie (en die is 's nachts op stal). Samen met zijn twee vriendjes is hij daar zo'n 4 jaar geleden heen verhuisd.
Deze drie paarden hebben nog steeds goede hoeven.
Het zijn drie totaal verschillende beestjes met totaal verschillende voeten.
Ik ben dus ook van mening dat niet alleen het 'loslopen' je paard 'NB-waardig' maakt, hoe raar dat ook mag klinken van een traditioneel hoefsmid :+
Ik bekap ze trouwens gewoon om de 7 à 8 weken. Soms vijl ik wat tussendoor.

Poess91; misschien kun je aan je smid vragen of hij de wand wat beter afrondt. En je voordoet hoe je dat tussendoor bij kunt houden.

Ashkerlon schreef:
Het grote verschil in mijn ogen, is dat er bij natuurlijk bekappen veel frequenter bekapt of bijgeraspt wordt, waardoor je eigenlijk een constante hoefvorm krijgt en niet telkens na 8 weken moet zoeken hoe je moet gaan corrigeren.
Paarden die bijvoorbeeld binnendoor bekapt worden omdat hun knie op slot schiet, zijn vaak beter onder het noemertje natuurlijke bekapping, omdat de hoef in de gekozen vorm wordt gehouden. Ik ken verschillende (ex-)stalgenoten die roepen "paard moet dringend bekapt worden, want die knie begint weer te haperen."
natuurlijk bekappen blijft ook zo veel mogelijk van de zool en de straal af, waar traditioneel bekappen wel het dode en losse materiaal uit de zool haalt en de straal in vorm snijdt zodat er minder vuil en steentjes tussen de straal en de steunsels blijft hangen.
Wat betreft de hoogte van de hielen blijf ik erbij dat een degelijke bekapper of smid naar het paard moet kijken en niet naar zijn cursus.

En ook hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Volgens mij is er ook nog wel eens wat verdeeldheid in NB-land over. De ene groep vindt dat alle mensen gewoon zelf hun paard moet gaan bekappen en er alleen een NB-er bij moet halen als er een probleem ontstaat (en die ontstaat er volgens hun alleen als het paard niet 24/7 buiten loopt, krachtvoer krijgt, een deken opheeft en ga zo maar door, dus als een eigenaar het niet volledig volgens hun 'regels' doet).
Een andere groep vindt juist dat je best tussendoor wat kunt vijlen als eigenaar, maar dat je er gewoon om de zoveel weken een bekapper bij moet halen. En zijn weer wat genuanceerder wat de door PN opgestelde onderhoudsregels betreft, zoals bijvoorbeeld over een regendeken of een bit. Ik hoop dat ik het zo juist omschrijf.

Dit intrigeert mij wel. Want ook ik ben van mening dat het PER PAARD (en per eigenaar!) verschilt wat een paard nodig heeft om zo goed mogelijk te kunnen functioneren in zijn situatie. PN zal het daarover totaal niet met me eens zijn, want een paard is een paard volgens hun, en alle paarden hebben hetzelfde (niet) nodig.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:05

Mijn pony is vandaag bekapt. Maarik vind ze zelf best wel kort. Hij zou er weinig afhalen. Maar aan de zeikant waren ze eerder te lang. Ben benieuwd wat jullie er van vinden:

Links voor:

Afbeelding

Links achter:

Afbeelding

Rechts voor:

Afbeelding

Rechts achter:

Afbeelding

Voor:

Afbeelding

Afbeelding

Achter:

Afbeelding

Afbeelding

Niet alle foto's zijn duidelijk.. En achter staat ze een beetje raar..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:10

Dat het kan vind ik geweldig, maar ik denk niet dat je er van uit moet gaan. Het hangt af van de hoef zelf, hoe je je paard voert... En wat je er mee wil doen.

Foto's hierboven, ik denk dat je paard voorheen juist te lang stond, te zien aan de flares... Ik denk dat de smid het niet zo verkeerd heeft gedaan eigenlijk. Persoonlijk zou ik de zool schoongemaakt hebben, maar misschien is het nu wel fijn voor het paard, om een beetje buffer te hebben.

Edit: Uitleg over flares: http://paardenhoeven.info/wat-is-flare/

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:56

Waarom is tie zo binnendoor bekapt vanachter? Pony staat nogal koehakkig zo.... -O-

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 00:19

Om de hoeveel tijd wordt de pony bekapt? Op het eerste zicht zijn ze niet te kort, maar zoals gypsy al opmerkte, hier en daar zitten er behoorlijke flares. Die zijn uiteindelijk wel weg te krijgen, maar als er niet regelmatig bijgewerkt wordt, kan daar wel wat tijd over gaan.
Het is misschien ook de reden van je hoefsmid om je pony naar jouw gevoel korter te zetten. De druk op de hoefwand moet verminderen om die flares weg te krijgen. Kan door korter zetten, kan door kwartierboogjes en er zijn nog wel een paar manieren om ze weg te werken.
Maar op zich vind ik het mooie voetjes :)

@Gypsy: Net zoals je er niet van uit mag gaan dat een ijzer goed werkt onder je paard, of een hoefschoen, of traditioneel bekappen. Je moet sowieso uitvinden wat het beste past en naar je paard blijven kijken. Ik kan enkel spreken over de ervaring met mijn eigen paard. Ze staat nu sinds een jaar gestald "tussen de sportpaarden" en gaat mee in hun typische stalregime. Dus enkel overdag op de weide, in mijn ogen een behoorlijke schep krachtvoer (heb het al laten verminderen en het brak hun hart dat het poppetje het moest doen met zo weinig :') ik denk dat ze er nog steeds rustig 2kg per dag in mikken, laat staan wat ze voordien kreeg), natuurlijk bekapt, enkel met het verschil dat ik de stralen wel bijwerk, en ze wordt uitgebracht en getraind voor de Endurance. In juni heb ik haar meegenomen op vakantie, in 4 dagen tijd net geen 100km afgelegd. Heeft ze blootvoets perfect volgehouden, enkel de tonen waren wat afgesleten.
Hiervoor stond ze op een paddock paradise, daar liepen paarden die op ijzers stonden. Zowel mijn NB-paardje doet het goed op de sportstalling, en de TB-paardjes doen het goed op het paddock paradise. Ik weiger te geloven dat ze een uitzondering op de regel vormen. Als een paard goed bekapt wordt, dan is die goed bekapt, onafhankelijk van de stalling.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:38

Ik geloof je ashkerlon, maar stel het blijkt niet te werken, dan heeft de methode het opeens weer gedaan, terwijl die imo niet voor de lol bepaalde dingen adviseert.

100 km is mooi, maar hangt ook van de omgeving af. Hier is het asfalt asfalt asfalt hobbelige berm. Voor mijn paard is blootvoets een behoorlijke prestatie vind ik, ze was het zelf ook helemaal zat om altijd maar door die smalle polderbermen te moeten, dus loopt ze bijna de hele rit op de straat. Dus vind ik persoonlijk ook dat ik haar in alles wat maar helpen kan moet helpen. Maar hé, dat is ik persoonlijk, ik ga gewoon all the way, ik verplicht dat een ander niet. ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:35

Je bent vrij om je eigen keuzes te maken wat je eigen paard betreft en ik ben blij dat je het ook zo ziet.
Er is ook heel veel afhankelijk van de kwaliteit van de hoeven waar je mee begint. Huisvesting en bekapping hebben wel invloed. Maar als het paard al van bij de geboorte prut-hoeven heeft, kan je gaan aanpassen wat je wil denk ik.
Een vriendin van me heeft een pony met extreme platvoeten. Van zodra ze een kiezelpad genomen heeft, weet ze al dat hij de volgende dag met zoolkneuzingen en dergelijke staat. Ze legt er nu noodgedwongen een ijzer onder omdat ze anders helemaal de baan niet meer op kan. Zelfs een steentje in de weide zorgt al voor problemen. Met zo'n geval kan je denk ik bekappen wat je wil, huisvesting en voeding volledig ondersteboven gooien, maar goeie hoeven gaat die nooit krijgen.

Roxiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:40

Hey, ik heh sinds kort een nieuw paardje..
Haflinger merrie van 10jaar oud, alleen zij was een tijd niet bekapt toen ik haar kreeg, nu is de hoefsmid geweest maar zij is erg voelig als zij op grind/steentjes loopt dat lijkt haar pijn te doen..
Misschien dat jullie iets kunnen zien, ik heb 2 foto's van haar hoeven achter van 1 dag na de bekapping deze zijn van L+R achter, voor moet ik nog maken aangezien ik er vandaag achter kwam dat haar voorkant gevoeliger is dan de achterkant maar geen telefoon bij me had kon ik geen foto's maken.

Afbeelding
Afbeelding

Mvg Roxanne

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:46

Allereerst: Prachtige stralen!! Vooral houden zo en geen enkele smid hier iets af laten halen :D Verder zie ik wel overgroeide (echt heel grote) steunsels, die mogen flink ingekort worden. Ik vermoed dat de gevoeligheid hier ook vandaan komt, aangezien steunselmateriaal niet dempend is en voor kneuzinkjes kan zorgen als ze niet kort genoeg zijn. Ze zijn helemaal gaan overhellen en bedekken bijna eenderde van de hoef, terwijl het zo kort (klik) zou mogen zijn. Hier zal een paar bekapbeurten overheen gaan voor ze weer echt een gezonde vorm hebben. Verder mogen de kwartieren wat ingekort worden en de teen ietsjes (zodat de hoef iets minder 'lang' gaat worden en de hielen iets verder naar achter komen te liggen), maar verder ziet het er goed uit, hoor :j
Laatst bijgewerkt door Rianne11_42 op 16-07-13 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:47

Het lijkt alsof de steunsels helemaal over de zool heen gegroeid zijn.. Dit kan gebeuren bij een tijd niet bekappen, alleen lijkt het me dat jou smid dit dan weg gehaald zou moeten hebben. Misschien moet je daar eens naar vragen?
Gevoeligheid op grind kan komen doordat de zoollederhuid geïrriteerd of zelfs ontstoken is door de flares die je paard heeft. Dat heeft tijd en een speciale manier van bekappen (kwartierboogjes) om eruit te groeien.

Dit vind ik een mooie site, die zou je eens door kunnen nemen. Het kan nooit kwaad om meer over de anatomie van de hoef te leren. :) Zo kom ik ook maar gewoon aan mijn kennis, daar hoef je geen professor voor te wezen. (Dat ben ik ook niet, dus staar je niet blind op mijn idee over de hoef en vergaar zelf kennis, en overleg met je smid. )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:48

Haha Rianne, twee zielen een gedachte! De steunsels kunnen ook voor gevoeligheid zorgen ja. Maar mijn ervaring is dat dit je wel heel gezonde hoeven moet hebben willen ze niet gevoelig zijn op grind, dat kost tijd en training.