Fusa schreef:Ja doe ik ook sylva. Hooi aanvoeren is gewoon geen oplossing, wat er op stal ligt is voor gebruik.
Geen eigen stalling gaat niet, hier vind ik nergens een wei. Ik doe al al het hooi geven en dergelijke zelf om alles te regelen. Ik krijg al enorm veel vrijheid van mijn stal
Nou, lijkt me niet dat je dat doet. Je hebt op elke behulpzame post hier op deze pagina gereageerd met een tegen antwoord. Overal heb je een reden voor waarom iets niet kan of iets niet werkt. Is prima, maar verwacht dan geen beterschap als je op deze voet door blijft gaan. In onderstaande quote van 16 mei stond je paardje nog wel op het gras namelijk:
Fusa schreef:Oké ff mijn verhaal doen voor een licht moedelose situatie.
Ik heb een heel leuke 7jaarse hafxappie lopen. Geweldig paard karakter wijs.
Ondertussen voor de 3rde keer op 1jaar bevangen...
Ik lees al een tijd het eerste centrale topic voor tips en tricks maar we blijven hobbelen.
De eerste hoefbevangenheid was begrijpbaar, ze liep immens veel op de wei en bewoog amper door examens. Ze stond ook gewoon super dik, het was begin van de zomer, allemaal typisch.
De 2de hoefbevangenheid was putje winter. Ze had geen gras van dicht bij gezien, dit was de ergste meest aanslepende keer. Maanden op de sukkel geweest, en ze zag af. Maar uiteindelijk zonder al te veel schade haar er weer door getrokken. Eind november tot februarie liep ze eigenlijk niet correct.
Nu zitten we aan de 3rde keer of nouja ' De 3de keer'. Ik ging haar halen van de wei om te rijden, wat ze nu 4/5x per week minstens doet, ik merkte meteen dat ze wat futloos was, gevoeld, ja hoor lichte pulsatie en die hoeven weer wat warmer als normaal. Onmiddelijk de DA gebeld ontstekingsremmers en pijnstillers. We zijn er erg vroeg bij, het ergste is voorkomen.
Maar ik hou mijn hart al vast voor de volgende keer, en de keer daarna en de keer daarna. We deden deze keer echt alles goed dacht ik. Ze stonden maar enkele uurtjes op de wei, enkel tijdens gunstige uren. Bo met grasmasker. Ze word echt veel gereden en ze is wel nog wat te dik maar niet abnormaal. Bloed onderzoek is gedaan en die resultaten waren goed, geen tekorten, geen ziektes nopes nada.
Zijn er hier mensen die mij raad kunnen geven?
Ik denk sowieso dat ik haar voor de rest van het jaar van het gras ga houden, betekent jammer genoeg dat ze gescheiden zal worden van haar kuddetje maar liever dat dan hetzelfde te moeten doorstaan als deze winter.
Als dit allemaal in 1 jaar is gebeurd, dan is het geen wonder dat je er niet vanaf komt. Het kost maanden na de eerste aanval, laat staan als je na de eerste aanval al niet het roer omgooit qua inhoud wat ze krijgt. Net wat ik eerder zei, het ligt er niet per definitie aan hoeveel, maar wat je geeft. Onbeperkt graszaadhooi vs bemest hooi is al een heel verschil. Van het eerste kan (in de regel!) een HB-er prima leven. Van het tweede krijgen ze (in de regel!) een HB-aanval. Elke keer een aanval zorgt voor meer druk op de eventuele ontstane kantelingen waardoor er verder gekanteld wordt. Daarnaast gebeuren er nog tal van andere dingen met het paardenlichaam als ze maar op en aan bevangen worden. Jouw paardje heeft in 1 jaar tijd al de derde keer te pakken, omdat je veel te snel van alles weer doet en probeert. Kan best zijn dat je daar niet goed in begeleid bent, maar het is niet heel onlogisch dat het dan nu zo loopt. De drempel wordt steeds lager om het weer op te lopen en de redenen waarom kunnen zodoende ook steeds groter worden.
Ik bedoel dit niet aanvallend, maar ik vind het gebaseerd op je vijandige en wisselende antwoorden een gevalletje kop in het zand steken.