[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:44

@mysa
in Sint Jansklooster hebben ze nog Veldbeemd in kleine balen, misschien kun je hem bellen.
Bezorgen is meestal pas vanaf volle vracht (+/- 450 pak) dus dat is wel heel erg veel .
Kun je niet een aanhangwagen huren/lenen en erheen rijden ?

Wil je me op de hoogte houden van jouw ervaring met de horzegraze, het leek me wel wat voor Snaap, die gooit al zijn hooi door de hele box heen.
Mijn vriend vond het echter nog niet zo'n goed idee vanwege de scherpe haakse hoeken die eraan zitten.
Die was ook bang dat als het paard er een deuk in sloeg dat de veer dan niet meer zou werken

ps. gruis is Belgisch voor zemelen

@jcristina
Hebben jullie alleen roodzwenk ?
en is het fijn of grof ?
de roodzwenk die ik nu heb ik namenlijk veel grover als eerder, dit pak komt uit Denemarken en bestaat uit de hele stengel van de plant (exl wortel natuurlijk)
Er zit geen zaad meer in maar de stengels zijn wel 60 cm lang, het wordt niet echt graag gegeten, alleen de puber eet het zonder morren op (maar dat is ook net een kliko :+ )

@Embe
neem anders kontakt op met Nijssen in Nieuw Vennep, die hebben oa graszaadhooi te koop
http://www.fourages.nl/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:45

Omdat er hier toch ook wat mensen en/of met kennis van zaken zitten c.q. met IR-paarden wil ik dit artikel even plaatsen
http://www.paardenkenniscentrum.nl/inde ... cle_id=128

Is dit nu 'gebakken lucht' of zit er een waarheid in??
De aanhef wordt al met een vraagteken geplaatst en het onderzoek zelf is uitgevoerd op gezonde paarden.

Embe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:54

@lolclub: ja, die ken ik... minimale afname 5000 kg. Ik ben daar vorig jaar al eens mee bezig geweest.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:57

Weet niet, maar PKC is wel eens wat erg snel met het plaatsen van dergelijke berichten.

LC: zal je op de hoogte houden, heb trouwens wel een aanhanger, maar is ellendig groot geval, rijd ik niet graag mee, zeker niet al die N-wegen richting St.J.Klooster. Ga nog maar eens hier in de buurt verder snuffelen.

Jeee, 5000kg, is wel erg veel zeg!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:06

DubbelDun schreef:
Omdat er hier toch ook wat mensen en/of met kennis van zaken zitten c.q. met IR-paarden wil ik dit artikel even plaatsen
http://www.paardenkenniscentrum.nl/inde ... cle_id=128

Is dit nu 'gebakken lucht' of zit er een waarheid in??
De aanhef wordt al met een vraagteken geplaatst en het onderzoek zelf is uitgevoerd op gezonde paarden.

Dit artikel heb ik enige tijd geleden al gelezen: (onderzoek uitgevoerd aan de Universiteit van Montana, USA)

***Psyllium Lowers Blood Glucose and Insulin Concentrations in Horses***
A recent USA study looked at the effect of Psyllium on blood glucose and insulin concentrations in horses. Psyllium (seed husks) is a dietary fibre that is used in humans for controlling diabetes. The metabolic effects of feeding Psyllium daily to horses are unknown and hence this study. Sixteen normal, non-obese and unexercised horses were used in the experiment. Three levels of Psyllium (90g/day, 180g/day and 270g/day) were fed with a twice daily grain and hay ration for 60 days. Glucose levels were significantly lower at 90 and 120 minutes after feeding in horses that received Psyllium compared to the control horses.
Insulin concentrations were significantly lower at 90 min and 300 min after feeding in horses fed Psyllium compared to horses that didn’t receive treatment. The results showed that all three levels of Psyllium caused a similar response. The findings suggest that Psyllium may benefit horses that have insulin resistance or are prone to developing laminitis. Further research is needed to confirm the beneficial effects in this group of horses.

.. psyllium wordt toch ook voor menselijke diabeten gebruikt?

.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:25

lolclub: wij hebben ook het grove roodzwenk. Ik kon kiezen tussen dit of gesneden (zo wordt het meestal verkocht want voor boeren die het gebruiken in de mengvoerwagen is dat gemakkelijk) maar wilde het grove want anders valt het uit de hooinetten.
We hebben netten met kleine mazen van 3 cm en daar doe ik het roodzwenk, gemengd met weidehooi in en door de lange stengels zijn ze nog langer bezig met plukken dus ik ben er heel blij mee, per persoon doen ze nu gemiddeld een uur over 1 kilo.
Ze vinden hier het graszaadhooi ook minder lekker maar eten alles wel op.

Wij hebben afgelopen jaar 1 grote partij hooi en graszaadhooi besteld voor het hele jaar, nu hoefde er maar 1 keer te worden bemonsterd dus dat scheelt ook kosten.

Psyllium, dat is toch hetzelfde als lijnzaad?
Lijnzaad is wel erg calorierijk voer dus daardoor lijkt het me minder geschikt voor een paard met IR die aan de dikke kant is, voor magere IR paarden misschien wel goed.
Zou het voordeel (gelijkmatiger opnemen van voedingsstoffen) dan alleen komen door het beschermende laagje wat achterblijft in de darmwand door de psyllium?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:46

Volgens mij zit er wel verschil in. Psyllumzaad wordt gebruikt in zandweg enzo. Of zit ik er nu naast?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:53

Mysa: let op met aanpassen van je horsegraze. Je moet hem kunnen verplaatsen om de gruisresten eruit te werken anders sluit hij niet meer na een tijdje.
Mijne staat vast aan de muur omdat ze hem omgooien maar ik moet hem steeds uit zijn rails tillen ( en hij is best zwaar) om de troep onderin eruit te werken. Dit nadeel ondervond ik laatst toen hij niet meer wilde sluiten.
De grondplaat zakte niet meer genoeg door het gruis.

Mijn paarden doen er een dag mee.... een dikke plak erin zorgt ervoor dat het strak zit. Dunne beetjes eten ze er zó uit.
Denk als je hem volduwd dat het beter gaat.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:50

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:56

Ik geef met enige regelmaat Flohsamen omdat het een goedkoop alternatief is voor idd dingen als SandClear. Mocht het idd ook helpen het suikergehalte lager te houden dan is dat mooi meegenomen.
Overigens merk ik wel dat als ik het langer voer als een week dat ze ervan aan de dunne gaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:27

Staat er ook ergens WAAROM het psyllium die werking heeft? Vreemde gedachte, sluit niet uit dat die voortkomt uit PLOS, maar de keren dat Tyra een terugval had voerde ik geen lijnzaad, normaal wel, een schepje droog per dag. Als het iets te maken heeft met het binden van (endo)toxinen, zou je je voor kunnen stellen dat lijnzaad ook dat effect zou kunnen hebben. (van een schepje per dag worden ze niet dik hoor, en dat hoef je ook niet te koken)

Hoewel....endotoxinen en bloedsuiker kan ik weer niet rijmen.

El Cammie: ik heb hem ook aan de muur vast, maar dat is nogal simpel los te draaien. Zal eens kijken wat er gebeurt als ik hem voller doe, of ze dan langzamer eten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:11

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:31

Mijn HS is gisteren geweest. Er is een zoolbreuk geweest, omdat deze (ook voor de HB) te dun was. Je zag het bot niet, dat was nog niet aan de oppervlakte, maar je zag het wel zitten. De smid zei dat dit wrrs is gebeurt op die dagen dat hij zo veel pijn had (nu een maand geleden). Er is wel een centimeter al nieuwe hoefaangroei (aan de voorkant), wat de smid een heel goed teken vond. Er zijn opnieuw rubberen zooltjes geplaatst en de hielen zijn weer een beetje lager gezet.

Unes vind de nieuwe ijzers zeker confortabel, hij staat heel gemakkelijk te kijken en draait gemakkelijker. Smid zei dat de ontsteking nu wel stabiel(er, iedereen hier weer wel dat ze gemakkelijk weer opspeelt) is, en dat het genezingsproces nu zeker kan beginnen.

En u vraagt, wij draaien :D Hier de full text van 'Psyllium Lowers Blood Glucose and Insulin Concentrations in Horses' uit Journal of equine veterinary science van deze maand:
http://pdfcast.org/pdf/psyllium-lowers-blood-sugar

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:35

Hij is hem aan het downloaden, ben benieuwt of ik er met mijn steenkoolengels doorheen kom (wellicht toch maar eens een engelse cursus gaan doen, als ik iemand moet gaan interviewen in het engels dan schaam ik me dood :') )

even oftopic: Ben ingeloot voor de Nijmeegse vierdaagse. Begin nu pas te beseffen dat ik iedere dag 40 km moet gaan lopen, pfoe. Pap loopt ook mee, dus met trainen kunnen mooi Amber en Grietje mee, km maken.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:48

Kreeg vandaag telefoontje van DA: insuline in bloedtest was nog hoger: 86 (bovengrens van 'normaal' is 24). Hij raadt mij aan meteen te stoppen met de Pergolide omdat hij toch denkt dat de pony zijn problemen ondervindt van de insulineresistentie.

Heb nog eens heel goed nagedacht wat ik anders dan anders doe. Het enige dat ik kan bedenken is dat ik NAF Magnesium heb gegeven en dit jaar niet in februari ben gestart met GlucoBalance. Ik heb de GlucoBalance achterwege gelaten omdat ik dit niet ook nog eens naast de magnesium wilde voeren. Heb nu weer de boel omgegooid. Verder kwam ik op de volgende site http://www.nmlhealth.com/c,,58,1397/Glucobalance-horse-verwacht.aspx info tegen wat GlucoBalance per ingredient voor je paard doet, misschien interessant voor diegene die het willen gaan geven aan hun paard.

Ik ben van plan om over een week of 3 nogmaals insuline te laten testen en ben dan ook erg benieuwd wat dat voor waardes geeft.

Edit: waar ik ook heel benieuwd naar ben is waarom de paarden IR worden... mijn pony is eigenlijk nooit te dik geweest. Waar begint de IR en is het een symptoom omdat een van de (of meerdere) organen niet hun werk doen en als dat zo is, waarom doen zij hun werk niet?
Laatst bijgewerkt door Embe op 14-04-11 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:50

capopjekop, roep maar als ik iets voor je moet vertalen :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:32

Dank je Liene, ideaal dat jij zo bij die artikelen kunt :) ,

Och, die Unesco... dus toch een zoolbreuk.
Toen je schreef dat hij de box niet meer uit wilde was dit al mijn angst ;(
Gelukkig lijkt het nu stabiel te zijn,
hoe zag het er uit, was er bloed zichtbaar en zit er alweer een beetje nieuwe zoolgroei ?

Houd de pulsatie en warmte van de hoef maar goed in de gaten,
Overleg anders eens met Setteke, haar paard heeft ook een zoolbreuk gehad.
Zij heeft vast tips voor wat je kunt doen als Unesco een mindere dag heeft.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:38

Er was geen bloed zichtbaar, en nieuwe zoolgroei heb ik eigenlijk niet naar gevraagd. Hoe zie je dat juist ?
Ik zal setteke eens contacteren, bedankt voor de tips! :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:44

capopjekop schreef:
even oftopic: Ben ingeloot voor de Nijmeegse vierdaagse. Begin nu pas te beseffen dat ik iedere dag 40 km moet gaan lopen, pfoe. Pap loopt ook mee, dus met trainen kunnen mooi Amber en Grietje mee, km maken.

Succes met trainen !
Het zou mij niet lukken, ik heb OCD in mijn knieen en HKO in mijn enkels :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:48

En ik Kissing Spines :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:52

Oh dan is dat geen aanrader. Maar goed ik moet het ook nog maar zien te halen :=

DD, zie na lang staren pas dat je furminators in je av hebt staan, dacht eerst aan iets heel anders :')

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:53

Haha, ik had ook al zitten kijken naar de avatar van DubbelDun, ik dacht al, dat ga ik maar niet vragen :o .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:55

Maar er wordt nu wel goed naar gekeken :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:05

lolclub schreef:
capopjekop schreef:

Succes met trainen !
Het zou mij niet lukken, ik heb OCD in mijn knieen en HKO in mijn enkels :+

En ik vind mezelf veel te lief en aardig om zo af te zien :o :D

dapper hoor om zoveel km te lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:07

capopjekop schreef:
Oh dan is dat geen aanrader. Maar goed ik moet het ook nog maar zien te halen :=

DD, zie na lang staren pas dat je furminators in je av hebt staan, dacht eerst aan iets heel anders :')

:D ik dacht ook aan iets anders...maar volgens mij krijg je daar geen haren mee uit :o

Liene@wat rot!Hopelijk is hij stabiel nu!

Capopjekop....das een eind lopen hoor!Gelukkig is het in Nederland vrij plat ;)

Ik loop niet mee....zit tegen hoefbevangenheid aan :+