Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne11_42

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:50

Hoe stevig zijn de stralen? Knoerthard of kun je ze indrukken? Bij die van mij kunnen ze er goed uit zien, maar kan ik ze toch nog induwen. Ze is dan ook duidelijk gevoelig voor kiezeltjes en lopen op steentjes.

Doordat ze niet achterop de hoef wil landen (door gevoelige straal, gok ik nu maar) gaat Angel op de teen landen. Dat in combinatie met wat te lange wand (flares aan de zijkant) maakt dat de voorkant inscheurt. Laat je weten wat Lennart mailt? Ben ik ook benieuwd naar namelijk.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:09

De stralen zijn niet heel hard nee.

Nou de smid is dus geweest! Hij zei dat de kwaliteit van de hoeven al een stuk beter was, en ze ook nog niet te kort waren. Toen ik het erover had dat ze zo gevoelig liep op steentjes zei hij dat hij de zolen wat langer zou laten voor minder gevoeligheid. Nou helemaal super, want vandaag liep ze niet heel erg moeilijk erop :). De scheur aan een kant is er bijna uit, en aan de andere kant zit hij nog dicht, oftewel, het gaat echt al een stuk beter!

Nou haalde ik mevrouw vanmorgen uit de wei, is opeens een stuk hoef eraf aan de zijkant. Ik weet niet wat ze heeft uitgehaald op de wei, maar het is 'perfect' afgescheurd. Gelukkig is het alleen de zijkant van de hoef en loopt ze niet moeilijk.

Afbeelding

Afbeelding

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:57

Ziet er al veel beter uit! :j Maar wat nog kan helpen zijn kwartierboogjes. Dat scheurtje zit precies op de plek waar zo'n boogje hoort, blijkbaar heeft ze hem nodig, omdat er anders overmatige druk op komt. Goed dat hij nu van de zolen af blijft, daar moet je sowieso niet in snijden (behalve in het geval van een dubbele zool ofzo). En ik zie dat de stralen bijgesneden zijn? Ook dat is niet zo handig van hem, want zo worden ze natuurlijk nooit harder en eeltiger ;) Wellicht kan hij die de volgende keer ook met rust laten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:22

Ik maak bij mijn paard ook altijd kwartierboogjes, die had namelijk precies wat jou paard nu ook heeft.
Inmiddels is het er bijna uitgegroeit, nog 1 cm oid.
Op korte termijn geeft het al goede resultaten! Over de lange termijn kan ik je nog niks zeggen, maar heb er wel genoeg positieve verhalen over gehoord.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:59

Er zaten wat losse stukjes op de straal, die heeft hij eraf gehaald volgens mij. Verder heeft hij er niks aan gedaan, of in ieder geval niks merkbaar. Zoals ik al zei liep ze gister (dus 1 dag na de bekapping) net zo goed op grind als eerst 4 weken na de bekapping, dus in ieder geval al een stuk beter :).

Ik ben nu in ieder geval erg tevreden. Ben benieuwd of de scheuren er snel uittrekken !

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:14

Ik maak tegenwoordig ook altijd kwartierboogjes en rond de hoeven steeds af.
De scheur in het midden van haar voorhoeven is al flink aan het uitgroeien!

Ik vijl elke 10 dagen zodat ze ook niet meer kunnen gaan brokkelen of scheuren :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:48

Shinedown schreef:
Er zaten wat losse stukjes op de straal, die heeft hij eraf gehaald volgens mij. Verder heeft hij er niks aan gedaan, of in ieder geval niks merkbaar. Zoals ik al zei liep ze gister (dus 1 dag na de bekapping) net zo goed op grind als eerst 4 weken na de bekapping, dus in ieder geval al een stuk beter :).

Ik ben nu in ieder geval erg tevreden. Ben benieuwd of de scheuren er snel uittrekken !

Shinedown, ziet er goed uit! Ik zou idd. ook kwartierboogjes maken en wat meer afronden, ik denk dat het daarna perfecte voeten worden hoor!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:35

Mmm ik weet nog niet zo goed hoe dit topic werkt...
Maar ik heb wat advies nodig voor de hoeven van mijn paard, ik heb alleen geen foto's. Kan ze eventueel nog wel maken.
Het gaat erom dat de hoeven snel scheurtjes krijgen, verticaal. Gewoon van onderaan. 'Normaal' gebeurde dit pas na enkele weken nadat ze bekapt was. Nu is ze nog geen week geleden bekapt en het begint alweer te scheuren.
Wie oh wie kan mij advies geven...

Edit: kleine toevoeging, ze staat niet op ijzers, gaat om een jonge fries van net 4

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:42

Zelf afronden :)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:32

Maritje1991 schreef:
Zelf afronden :)

ja, zou ik als leek ook gewoon doen :')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:51

Er is genoeg informatie om het te leren, beetje zoeken enzo!
Ik was ooit ook leek, nu houd ik zelf de hoeven van mijn paard bij. Elke 10 dagen mooi afronden, kwartier boogjes etc.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:41

Nu hoop ik heel hard dat er ook nog ander advies gaat komen :')

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:58

Afronden kun je prima zelf doen hoor, niets engs aan! :) Aan afronden kun je weinig fout doen.

De scheurtjes zullen niet door een wondermiddeltje weer dicht gaan of te voorkomen zijn. Scheurtjes zijn alleen te voorkomen door het voldoende kort houden van de hoefwand en correct bekappen. Door netjes af te ronden kan je paard makkelijker over de teen rollen en zullen er dus geen overmatige krachten op de wand komen te staan die scheurtjes veroorzaken. Dit uiteraard wel in combinatie met het goed laten bekappen van de rest van de hoef, anders zal het geen zaligmakende oplossing zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:59

Tja, ik denk eigenlijk ook hetzelfde. Je smid laat je paard blijkbaar op een lengte staan waar de natuur het niet mee eens is, en door scheuren en binnenkort misschien ook brokkels binnenkort probeert die dat zo weer op de juiste lengte te krijgen.

Mijn paard had ook altijd wel brokkels en zo, nu ik haar zelf bijhoud niet meer. :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:20

Ja ik moet wel zeggen, het was zelfs voor mij duidelijk te zien dat de smid haast had...
Niet overal even netjes afgewerkt.
Het is een beste man, maar nu zit ik te twijfelen of ik niet een ander moet laten komen :')
Zijn er sites die laten zien hoe je zelf netjes af kan ronden?

Ik moet wel zeggen, heb net genoeg kracht om haar hoeven uit te krabben.
Weet niet of ik dan haar hoef omhoog moet houden, maar ze staat nog niet stevig op haar voeten.
Ze kan snel op je gaan leunen dus dat hou ik niet al te lang vol xD

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:21

Ga de dagcursus bij Paard natuurlijk doen.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:25

Dat is niet echt in de buurt cowgirl.
Maar wel interessante website moet ik zeggen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:26

Ik weet niet of dit paard daar bij gebaat is, ik vermoed dat 'ie s'nachts op stal staat? Dan lijkt het me niet handig om natuurlijk te gaan bekappen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:33

Poess91 schreef:
Nu hoop ik heel hard dat er ook nog ander advies gaat komen :')

Zo'n antwoord maakt dus dat iemand volgende keer wel nadenkt om iemand nog advies te geven.

Het enige advies wat IK kan bedenken is afronden of je smid vaker laten komen (om de 10 dagen bijvoorbeeld) dan hoef je het niet zelf te doen en gebeurt er hetzelfde.

Kost alleen wat meer.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:42

Gypsy schreef:
Ik weet niet of dit paard daar bij gebaat is, ik vermoed dat 'ie s'nachts op stal staat? Dan lijkt het me niet handig om natuurlijk te gaan bekappen.

Mijn paard staat inderdaad 's nachts op stal.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:59

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:16

Waarom is natuurlijk bekappen niet aan te raden als je paard 's nachts op stal staat? Dat doet er toch niet toe?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:34

Imo wel, hoe kun je nou verwachten dat je paard goede gezonde hoeven krijgt, als 'ie 16 uur per dag (of langer) amper doorbloeding heeft? Doe maar niet, straks weer een ivanhoe rel.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:49

Als het hier een gezeur gaat worden omdat m'n paard snachts binnen staat dan ben ik zo weer uit het topic..,

Er zijn mensen die hun paard op ijzers zetten als de hoeven snel scheuren. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Of zijn hier alleen mensen zonder ijzers?

Edit: hoezo trouwens 16 uur per dag geen goede doorbloeding? Hoe lang duurt een nacht bij jou?
Laatst bijgewerkt door Poess91 op 15-07-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:50

mijn shet is vandaag bekapt. zal vanavond even foto's maken en kijken wat jullie er van vinden:)